Вісники та науково-технічні збірники, журнали

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/12

Browse

Search Results

Now showing 1 - 7 of 7
  • Thumbnail Image
    Item
    Концепт моделі «поведінки» у філософсько-правовому дискурсі
    (Видавництво Львівської політехніки, 2018-02-26) Гарасимів, Тарас; Harasymiv, Taras; Гарасымив, Тарас; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    У статті на основі значної джерельної бази комплексно проаналізовано визначення термінів «поведінка» та «діяльність», простежено розвиток дефініцій у правознавчому аспекті, з’ясовано їхні основні ознаки та характеристики. Здійснено спробу доведення, що поняття «поведінка» та «діяльність» становлять основу філософеми девіантної поведінки.
  • Thumbnail Image
    Item
    Процес комерціалізації наукових розробок у вищих навчальних закладах: іноземний досвід та українські реалії
    (Видавництво Львівської політехніки, 2018-02-26) Гавран, В. Я.; Гавран, М. І.; Havran, V. Ya.; Havran, M. I.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    Проаналізовано процес комерціалізації наукових розробок у вищих навчальних закладах України та в окремих розвинених зарубіжних країнах. Процес комерціалізації дослідницьких продуктів у вищих навчальних закладах України розглядається як обґрунтований та необхідний спосіб збільшення їхнього фінансового потенціалу. Проаналізовано різні механізми та способи комерціалізації дослідницьких продуктів, що використовуються іноземними вищими навчальними закладами. Виокремлено певні проблеми процесу комерціалізації наукових розробок в Україні. Запропоновано перспективні шляхи адаптації іноземного досвіду щодо комерціалізації українських вищих навчальних закладів.
  • Thumbnail Image
    Item
    Самореалізація як соціальний розвиток особистості
    (Видавництво Львівської політехніки, 2016) Гарасимів, Т. З.; Базарник, Б. І.
    Висвітлено поняття самореалізації особистості у контексті проблеми формування особистості, здатної до соціального розвитку. Проаналізовано якості людини, які сприяють самореалізації у житті та професійній діяльності, зокрема розкрито питання, пов’язані з особливостями соціального розвитку особистості. Визначено основні підходи щодо вивчення феномену самореалізації та подано їх основні характеристики. Освещено понятие самореализации личности в контексте проблемы формирова- ния личности, способной к социальному развитию. Проанализированы качества человека, которые способствуют самореализации в жизни и профессиональной деятельности, в частности, раскрыты вопросы, связанные с особенностями социального развития личности. Определены основные подходы к изучению феномена самореализации и представлены их основные характеристики. The article deals with the concept of “self-identity” in the context of the formation of personality, capable of Social Development. Analyzes the qualities that contribute to fulfillment in life and professional activities, including issues related to the disclosed features of social identity. The basic approaches to studying the phenomenon of self-made and their main characteristics.
  • Thumbnail Image
    Item
    Мотиваційні передумови інноваційної активності та реалізації інноваційного маркетингу на підприємстві
    (Видавництво Львівської політехніки, 2015) Антоненко, О. Л.; Козар, З. І.
    Розглянуто роль мотивації у процесі інноваційної діяльності підприємства, запропоновано систему заходів, необхідних для інноваційної активності та реалізації інноваційного маркетингу на підприємстві. Сформовано механізм мотивації персоналу, що являє собою систему, яка узгоджує потреби, інтереси, ціннісні настанови, мотиви і поведінку працівників. Визначено принципи, яких потрібно дотримуватись для забезпечення ефективної мотивації працівників. Сформовано структуру інтелектуальної складової трудового потенціалу. Визначено чинники, які формують інтелектуальну складову трудового потенціалу та сприяють його функціонуванню: інтелектуальні здібності, інтелектуальний потенціал, рівень освіти, інформаційні ресурси, інтелектуальна власність, фінансовий капітал і досягнення інноватора, його творча активність та нові технології. Сформовано перелік сприятливих умов для інноваційної активності підприємства. Запропоновані заходи можуть створити сприятливе інноваційне середовище та задіяти необхідні механізми і стимули для підвищення зацікавленості підприємств у впровадженні інноваційних технологій. The article examines role of motivation in the process of innovation of the company, proposed a system of measures necessary for the implementation of innovative activity and innovative marketing in the enterprise. A mechanism of motivation of staff was formed, which is a system that matches the needs, interests, values, guidance, motivation and behavior of employees. The principles that have to be followed for effective motivation of employees. An intellectual component formed structure of labor potential. Factors that form part of the intellectual labor potential and contributing to its functioning is intellectual abilities and intellectual potential, level of education, information resources, intellectual property, financial capital and achievements innovator, his creative activity and new technologies. Determined that the motivation is an important component of innovation activity that determines the extent to which the employee will use its competence, creative effort, creativity at finding a solution to the problem, which is a very important resource in the process of innovation activity. This article highlighted that due to product-novelties with creative abilities of employees in innovative enterprises is the process of creating new technologies, products renewal, resulting in the company entering into new fast-growing markets. Such activities may contribute to improving the image of the company as innovation-oriented and increase investment in it. In the innovative business important role played by questions of the organization of marketing activities. However, small companies often these questions are beyond attention of manager. As a result, many projects fail. Marketing innovation activities of enterprise evaluation is an important condition for the success of the activities concerning innovation. Innovative Marketing for the enterprise stands as a certain type of production and business activities, which aims to optimize and control the innovation and production- sales management enterprises. Based on innovative marketing is the readiness of the enterprise to implementation innovative project. This article formed the list of favorable conditions for innovation activity of enterprises. Among these measures is the government support innovative creativity creating the necessary socio-economic conditions and investments to increase scientific capacity, attracting investors and encouraging staff to work for effective results, formatting team of creative people. Formed measures may create a favorable innovative environment, and activate the necessary mechanisms and incentives to enhance the interest of enterprises in implementation of innovative technologies.
  • Thumbnail Image
    Item
    Поняття “поведінка” та “діяльність” як основа філософеми девіантної поведінки
    (Видавництво Львівської політехніки, 2015) Гарасимів, Т. З.
    На основі значної джерельної бази комплексно проаналізовано визначення термінів “поведінка” та “діяльність”, простежено розвиток дефініцій у правознавчому аспекті, з’ясовано їх основні ознаки та характеристики. Здійснено спробу доведення, що поняття “поведінка” та “діяльність” становлять основу філософеми девіантної поведінки. На основе большой источниковой базы комплексно проанализированы определения терминов “поведение” и “деятельность”, прослежено развитие понятий в правоведческом аспекте, выяснено их основные признаки и характеристики. Предпринята попытка доказательства, что понятие “поведение” и “деятельность” составляют основу философемы девиантного поведения. On the basis of a large source base comprehensively analyzed the definition of “behavior” and “activity”, traced the development of concepts in the jurisprudential aspect, found their main features and characteristics. It is proved that the concept of “behavior” and “activity” are the basis filosofemy deviant behavior.
  • Thumbnail Image
    Item
    Conceptual bases of organizing modernization process of industrial enterprises
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Petrovych, Yo. M.; Protsak, K. V.
    In this article the authors attempt to highlight the main conceptual principles of organizing the modernization process of industrial enterprises, to identify the components of this process, to reveal the content of these components and their materialization in specific projects, to define the possible ways to implement these projects in order to achieve efficient results in high-competitive economic conditions. Зроблено спробу висвітлити основні концептуальні засади організування процесу модернізації промислових підприємств, визначити складові цього процесу, розкрити змістове наповнення цих складових та їх матеріалізацію в конкретних проектах, окреслити можливі шляхи реалізації цих проектів з метою досягнення ефективних результатів господарювання у жорстких умовах конкуренції.
  • Thumbnail Image
    Item
    Stan rynku finansowego jako determinanta rozwoju gospodarczego kraju
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Iwaszczuk, N.; Solovei, T.
    W artykule dokonany został przegląd podstawowych instrumentów i elementów tworzących system finansowy w Polsce. Przeanalizowano udział poszczególnych podmiotów wchodzących w jego skład. Zbadano dynamikę wartości aktywów systemu finansowego Polski w relacji do PKB na tle innych państw. Oddzielnie zostały zbadane rynek pieniężny i rynek kapitałowy, pod względem rodzajów instrumentów obrotu i ich łącznej wartości na przestrzeni ostatnich lat. Poddano analizie związek pomiędzy stanem rynku finansowego a rozwojem gospodarczym kraju. Revealed that the analysis of the modern economy can not be considered sufficient without interrelated analysis of the financial market, which is currently the most dynamic in its development and provides the rotation of securitiesof the realeconomy. This article was made an overview of the basic instruments and elements of the financial system in Poland. The share of individual entities (its component) was analyzed. The dynamics of the Polish financial system assets values to GDP ratio compared to other countries were examined. Money market and capital market have been examined separately, in terms of types of traded instruments and their total value in recent years. The relationship between the state of the financial market and economic development of the country was analyzed. Argued that the stock market provides theefficiency of capital mobilization and allocation, as it provides a lower cost of capitaland contributes to the implementation of innovations and new technologies and improve business efficiency. Based on the above, rightly, that the organization of a well-functioning capital market facilitates corporatere structuring, an important feature of whichis the fact that he has nopolitical boundaries, as opposed to the real economy.