Вісники та науково-технічні збірники, журнали

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/12

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 15
  • Thumbnail Image
    Item
    Електронна комерція як інструмент забезпечення безперервності бізнесу в умовах пандемії COVID-19
    (Видавництво Львівської політехніки, 2005-03-01) Селюченко, Н. Є.; Білогрива, А. М.; Seliuchenko, N. Y.; Bilogriva, A. M.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    Проаналізовано негативні наслідки впливу пандемії COVID-19 на бізнес у світі та в Україні. Охарактеризовано тенденції посилення процесів цифрової трансформації бізнесу. Оцінено бізнес-процес електронної комерції ТОВ «СОЛМАР» як одного з лідерів у сфері виробництва та продажу базового жіночого одягу. Оцінено фінансово-економічний стан підприємства у 2017–2020 рр. за низкою показників. Обчислено таксономічний показник рівня розвитку, на основі якого зроблено висновок про те, що електронна комерція дала можливість підприємству утримати свої бізнес-позиції в умовах пандемії.
  • Thumbnail Image
    Item
    Вдосконалення бізнес-процесів сучасних судноплавних компаній у сфері міжнародних морських вантажних перевезень
    (Видавництво Львівської політехніки, 2021-02-25) Двуліт, З. П.; Тимощук, О. М.; Левченко, О. В.; Dvulit, Z. P.; Tymoshchuk, O. M.; Levchenko, O. V.; Національний університет “Львівська політехніка”; Державний університет інфраструктури та технологій; Lviv Polytechnic National University; State University of Infrastructure and Technologies
    Дослідження діяльності водного виду транспорту України у 2002–2020 рр. дало підстави констатувати, що в цьому періоді відбулися значні структурні зрушення у вантажообігу та обсягах перевезень, що свідчить про наявність серйозних системних проблем в управлінні. За умови збереження виявлених тенденцій національна економіка може втратити цю стратегічно важливу галузь. Недоліки в сфері міжнародних морських перевезень спричинені серед інших проблемами неефективного управління бізнес-процесами українських судноплавних компаній. Удосконалення бізнес-процесів цих компаній необхідно розглядати через призму сфери логістики, основними факторами розвитку якої є персонал та тенденції міжнародної торгівлі.
  • Thumbnail Image
    Item
    Особливості моделювання бізнес-процесів підприємства та їх оптимізування в контексті здійснення міжнародної діяльності
    (Видавництво Львівської політехніки, 2019-03-20) Мельник, О. Г.; Мукан, О. В.; Злотнік, М. Л.; Melnyk, O. H.; Mukan, O. V.; Zlotnik, M. L.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    Проаналізовано літературні джерела щодо теорії моделювання бізнес-процесів та його методів; виокремлено особливості моделювання бізнес-процесів в умовах здійснення міжнародної діяльності; виокремлено основні проблеми, які виникають на підприємствах під час виконання бізнес-процесів, пов’язаних із зовнішньоекономічною діяльністю; сформовано рекомендації щодо удосконалення моделювання бізнес-процесів підприємства в контексті здійснення міжнародної діяльності за допомогою реінжинірингу. Для вирішення виявлених проблем запропоновано рекомендаційні заходи на прикладі ТзДВ “Гал-Кат”; обґрунтовано їх доцільність та економічну ефективність для підприємства; сформовано висновки.
  • Thumbnail Image
    Item
    Economic evaluation of administration systems in the context of management business processes reengineering
    (Lviv Politechnic Publishing House, 2019-02-26) Kuzmin, O.; Ovcharuk, V.; Zhezhukha, V.; Lviv Polytechnic National University
    The article deals with the peculiarities of an economic evaluation of administrative systems in the context of management business processes reengineering. In particular, methodological approaches to the economic evaluation of such systems are described and characterized. It is concluded that under present conditions most of the projects on construction or improvement of administrative systems belong to the category of investment projects, which, accordingly, are related to investment costs. Consequently, this necessitates the implementation of commonly used in investment management methodical approaches for the economic evaluation of the investments’ efficiency in the administration systems. The main approaches to the economic evaluation of administrative systems in the frameworks of management business processes reengineering are outlined and characterized. They include traditional financial methods, probabilistic methods, qualitative analysis tools, financial, qualitative or combined models, portfolio analysis, budget approach, project approach. Thus, the traditional financial methods of the economic evaluation of the administration systems in the management of enterprises provide for the calculation of the payback period, the net present value, the internal or average rate of return, the profitability index, the level of investments’ return, etc. Among the methods and approaches to solving the problem, the estimated Total Cost of Ownership (TCO), IT Scorecard (consideration of customer projections, finance, processes and training and development in the frameworks of administrative processes in the enterprise and administration systems) on enterprise and administration systems), Activity Based Costing (ABC), Cost/Schedule Control Systems Criteria (C/SCSC), Applied Information Economics (AIE), Total Value of Opportunities (TVO), Total Economic Impact (TEI), Rapid Economic Justification (REJ), etc. The hypothesis about the influence of administrative systems on the resulting indicators of a business entity was confirmed based on the results of calculations. This problem has been solved using correlation-regression analysis. Net income from sales of products (which is known to be one of the most representative absolute indicators of the economic efficiency of production and economic activity of the enterprise) was selected as the resulting (or dependent) variable. Among the independent variables (factor characteristics), the indicators of the level of administrative systems formation (R ) and the level of their stability (R ) were chosen to solve the problem. Appropriate calculations to verify the hypothesis were done for the activities of a number of domestic business entities.
  • Thumbnail Image
    Item
    Формалізований опис бізнес-моделі як основа створення ефективної системи цільового управління підприємством
    (Видавництво Львівської політехніки, 2016) Воробець С. Й.; Кічор В. П.; Мищишин О. Л.
    Розглянуто методологічні підходи до створення системи цільового управління підприємством на основі формалізованого опису основних бізнес-процесів як системи дій для досягнення оперативних, тактичних і стратегічних цілей. Визначено ключові аспекти реалізації такої моделі, починаючи від формалізації місії підприємства з подальшою її деталізацією у вигляді системи збалансованих показників, формалізованого опису її ключових бізнес-процесів і закінчуючи системою контролінгу за процесом реалізації запланованих показників як на рівні підприємства загалом, так і у вигляді системи KPI-показників на рівні безпосередніх виконавців. To improve the effectiveness of the company is necessary as horizontal structuring of production activity (technology) and the structuring of functional management activities (function control). It is realized in the context of building a process model of the enterprise, which today widespread. In developing its business model, the company sells primarily targets such as implementation of information systems, the optimization of the company, the construction quality control system, risk management and more. The business model should enable the company to identify and provide mechanisms to improve processes. In the article the authors examine methodological approaches to create a system of targeted business management based on formalized description of key business processes as a system of actions to achieve the operational, tactical and strategic objectives. The key aspects of this model, from the formalization of the mission of the enterprise with its further detail in the form of a balanced scorecard, formalized description of key business processes and ending the system of controlling the process of implementing its performance at both the enterprise as a whole and in the form of systems KPI-level indicators immediate perpetrators. Implementing process model of the company, which specializes in the production of ice cream, the authors used the following classification processes: core processes, providing and development processes. According to this classification assigned to the basic processes of those are linked to the purchase of raw materials, production, promotion products on the market, selling products on the market, shipping them to customers, and also for individual businesses – after sales service. That basic processes form a chain of creating value for the end user. The group attributed the processes of providing processes related to accounting, legal support, IT service and several others. The group attributed the processes of processes aimed at improving the products (services), creating (support) brand new business, organizational systems, technology, knowledge and so on. Group management processes are processes related to the definition of the objectives of the company, planning, monitoring, analysis, decisionmaking. The main objective processes of the last two groups - improvement of business performance. Thus, the totality of the processes of the company creates a network of interconnected and interacting processes, which is the business model of the company. Implementing the business model of the company, is uniquely placed purpose of improving management processes. This includes the possibility of planning, standardization, creation of conditions predictability of the results of their implementation, algorithms, and ultimately their continuous improvement. Building an effective management system now provides for the establishment of an adequate information support. It is this problem is solved through the implementation of the initial data flow model using functional methods of DFD. To describe the logic of interaction information flows authors used notation IDEF3 (workflow diagramming). This modeling methodology used to graphically describe the motion information flows between processes and information processing facilities that are part of these processes. Methodological approaches to creating a system of targeted business management based on formalized description of key business processes and identified key aspects of this model will be used in further studies to determine the mechanism and process improvement software business model of the enterprise to effectively manage it.
  • Thumbnail Image
    Item
    Проблеми сучасного стану та перспектив модернізації вітчизняних теплоелектроцентралей
    (Видавництво Львівської політехніки, 2016) Гвоздь М. Я.; Горін У. З.
    Проаналізовано сучасний стан вітчизняної енергетики, зокрема теплоелектроцентралей (ТЕЦ). Розглянуто ключові проблеми підприємств теплоенергетичної галузі України: технічне забезпечення галузі, якість надання послуг, тарифна система, фінансовий стан, інвестиційний клімат тощо. Обґрунтовано можливі варіанти покращення стану ТЕЦ методом модернізації та реінжинірингу бізнес-процесів для забезпечення їхнього розвитку в сучасних умовах господарювання. The article analyzes the current state of domestic energy, including CHP. Considered key issues in the heating sector in Ukraine: technical support industry, quality of service, tariff system, financial condition, investment climate. Displaying the possible improvement of CHP by modernization and reengineering business processes for their development in the current economic conditions.
  • Thumbnail Image
    Item
    Характерні аспекти ситуаційного управління в торговельних організаціях
    (Видавництво Львівської політехніки, 2015) Мізюк, Б. М.; Ярова, І. М.
    Розкрито зміст, мету та основні завдання здійснення ситуаційного управління в торговельній діяльності, наведено результати аналізу загальних характерних аспектів ситуаційного управління в торговельних організаціях в практичній діяльності керівників різних рівнів, зокрема: обмеженість часу на прийняття обґрунтованих рішень; здатність узгодження регулюючих дій; можливість отримання своєчасної, достовірної і за можливості повної інформації щодо ситуації, яка потребує вирішення. Також розглядаються засоби підвищення ефективності менеджменту підприємства, які ґрунтуються на ситуаційному підході, адже саме він дає можливість керівникам різних ланок та рівнів управління раціонально отримувати позитивні результати. Теоретико-методологічною основою дослідження є теоретичні положення ситуаційного підходу, теорії ймовірності, роботи вітчизняних та зарубіжних вчених із проблем ситуаційного управління. In the article we consider the essence of the process approach, determine the theoretical principles and characteristics of business processes. Some basic types of business processes that arise on the commercial enterprises are shown. We propose operational system of trading enterprise based on the situational approach, which is based on the category of “situation”. The possible problem situations that arise in the course of business on the trade enterprise are considered and certain stagesfor solving and resolving problem situations that mayarise in trade are shown, making it possible to use modeling of business processes. Here we also consider means to enhance the management of the company, based on the situational approach, as it allows managers of different branches and levels of management efficiently obtain positive results. Theoretical and methodological basis of the study are theoretical concepts of situational approach, theory of probability, works of domestic and foreign scholars on issues of situational management. We also analyzed scientific works of domestic and foreign scientists and economists on the application of situational management in enterprises and noted that currently they cover only certain aspects of situational management, but it is not considered as a complex process of bilateral ties, there are no systematic studies on the use of situational management in trading organizations. In the process of study the following methods were used, in particular: inductive, deductive ones – while collecting, organizing and processing of information; theoretical generalization – in the process of uncovering the nature and main characteristics of situational management. In conclusion the theoretical generalizations about key aspects of situational management on the trade enterprises was made. Results of the study show that the practical activities of the leaders of different levels of trade enterprises showed that the main criteria of situational management is to limit the time for performing management cycle, consistency of management functions and information support for decision-making. We offer prospects for further studies, which show that despite the urgent need for situational approach in the management of trade enterprises and organizations, currently there is nosufficient systematic research on this issue in scientific literature.
  • Thumbnail Image
    Item
    Перепроектування логістичних бізнес-процесів у ланцюгах поставок
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Чухрай, Н. І.; Матвій, С. І.
    Розглянуто основні аспекти перепроектування логістичних бізнес-процесів вітчизняних підприємств, досліджено умови, які його забезпечують. Проаналізовано результати перепроектування бізнес-процесів підприємствами та визначено основні позитиви від цього процесу для підприємства. Запропоновано алгоритм перепроектування логістичних бізнес-процесів підприємства та з'ясовано особливості перепроектування бізнес-процесу в ланцюгу поставок. The key aspects of redesigning logistics business-processes of domestic enterprises are considered, the conditions that ensure its. The results of the implementation of redesigning of business-processes of enterprises are analyzed and the main positive aspects of this process that the company receives are defined. The algorithm redesigning of logistics businessprocesses and enterprise features found redesign of business processes in the supply chain.
  • Thumbnail Image
    Item
    Business process modelling using ontological task models
    (Commission of Motorization and Energetics in Agriculture, 2014) Burov, Y.
    Knowledge-based technologies form a basis for creation of flexible intelligent enterprise. Methods of business process modelling using ontological tasks models allow to create an active modelling system to capture and reuse knowledge patterns in form of ontological models while preserving overall consistency via common ontology usage. High-level business process ontology is presented. Models for business and decision making operations along with their representation in system are specified. Business process modelling tool using task models is described.
  • Thumbnail Image
    Item
    Процесне структурування та моделювання системи управління зворотними матеріальними потоками
    (Видавництво Львівської політехніки, 2012) Дзюбіна, К. О.
    Наведено результати процесного структурування системи управління зворотними матеріальними потоками. Виявлено особливості функціонування зворотних матеріальних потоків. Розроблено модель функціонування зворотних матеріальних потоків та модель системи управління зворотними матеріальними потоками з орієнтацією на процес. In the article results of forming performance management systems of Ukrainian machinebuilding enterprises considering interests of stakeholders are presented. The conducted research permitted to make conclusions about peculiarities of forming performance management systems at the Ukrainian machine-building enterprises. A model of reverse material flows and model of reverse material flows management system with a focus on process are developed.