Вісники та науково-технічні збірники, журнали

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/12

Browse

Search Results

Now showing 1 - 4 of 4
  • Thumbnail Image
    Item
    Інститут репутації бізнесу в України: особливості формування та культура скасування
    (Видавництво Львівської політехніки, 2022-03-01) Прокопишин-Рашкевич, Л. М.; Мороз, Є. Т.; Prokopyshyn-Rashkevych, L.; Moroz, Y.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    Удосконалено зміст поняття “репутація бізнесу” та узагальнено основні критерії, які характеризують репутацію бізнесу. Проаналізовано явища, тренди соціальної відповідальності, важливі для українського суспільства. Проведено опитування щодо впливу відповідальності бізнесу на купівельне рішення споживачів та проаналізовано ставлення опитаних до бізнесу, що може порушувати цінності споживання. Сформовано основні тренди культури скасування суспільства щодо бізнесу, який не відповідає його очікуванням.
  • Thumbnail Image
    Item
    Конкуренція у сфері господарювання
    (Видавництво Львівської політехніки, 2016) Байда, Б.
    Досліджено процес формування і підтримки державою конкуренції як змагання між суб’єктами господарювання, що забезпечує завдяки їхнім власним досягненням здобуття ними певних економічних переваг, внаслідок чого споживачі та суб’єкти господарювання отримують можливість вибору необхідного товару, й окремі суб’єкти господарювання не визначають умов реалізації товару на ринку. Исследуется процесс формирования и поддержки государством конкуренции как соревнование между субъектами хозяйствования, что обеспечивает благодаря их собственным достижениям получение ими определенных экономических преимуществ, вследствие чего потребители и субъекты хозяйствования получают возможность выбора необходимого товара и при этом отдельные субъекты хозяйствования не определяют условий реализации товара на рынке. The article examines the formation and support of the state competition as a competition between entities providing through their own achievements attainment of certain economic benefits, resulting in consumers and business entities are able to choose the desired product while individual entities do not define the conditions of implementation of the goods on the market.
  • Thumbnail Image
    Item
    Ділова репутація підприємств як засіб забезпечення прибутковості на товарних ринках
    (Видавництво Львівської політехніки, 2015) Михальчишин, Н. Л.
    Обґрунтовано сутність ділової репутації як результату поведінки підприємства на ринку, належність до категорій, які сприймає та оцінює зовнішнє оточення. Визначено, що можливість здійснення певної поведінки суб’єктом господарювання зумовлюється його внутрішньою спроможністю, внутрішнім середовищем. Автор встановив, що діловій репутації притаманні матеріальні та нематеріальні прояви, через вплив на які можна завдавати шкоди та принижувати ділову репутацію. Визначено, що захист, підтримання та розвиток ділової репутації є необхідними засобами для забезпечення прибутковості підприємства. This article is justifying an essence of business reputation (“goodwill”) as a result of behavior of the enterprise on the market and it is determined that business reputation is one of categories that is perceived and evaluated by the surrounding entities that are in contact with a enterprise. It was established that business reputation depends on factors both, internal and external environments in which the entity operates. The business reputation is determined mostly by the internal environment, which in turn determines capabilities and level of performance in regards of enterprise's duties, and as a derivative – formation of reputation under the influence of the environment that shapes collective opinions and social assessment. In order to establish factors of the internal environment that shapes business reputation, it is required to find out what affects it's surroundings, as surroundings' public assessment will determine the reputation. External environment of the enterprise is formed by its customers, business partners (suppliers), competitors on the market (both actual and potential) and public authorities. Business reputation will depend on the ability of the Enterprise: provide high quality products; comply with the optimum ratio “price-quality”; save time for the consumer; provide consumers warranty, after-sales service and so on. Business reputation in a market economy depends on its consumer's satisfaction, and whether it is ready to conduct business with this particular supplier (customer retention). Accordingly, factors that can determine reputation in terms of suppliers is not only an ethical business component, but also the professionalism of the enterprise in the legal plane. In relations with competitors following factors of the business reputation are formed: pricing policy with consideration of market trends; ability to influence the market size of the goods; respect for the integrity of competition and so on. Based on the results of studies of the internal environment may be determined that business reputation will be formed by the personnel's potential. Formation of the enterprise's reputation can be in line or can diverge in time with different stages of the life cycle of the enterprise. The paper found that business reputation may have tangible and intangible manifestations, the influence of which can cause damage to business reputation. It is also is determined that business reputation cannot be related to structural categories and cannot include components because it is moral and ethical category. It should be borne in mind that business reputation is influenced by numerous factors of internal and external environments. It is determined that in addition to the cost of improving and maintaining business reputation, enterprise should include the costs of its protection, which depend on the chosen protection method, and to ensure profitability of enterprise business reputation should be protected, maintained and improved.
  • Thumbnail Image
    Item
    Вплив інноваційної інфраструктури на розвиток і ділову репутацію підприємств
    (Видавництво Львівської політехніки, 2012) Довбенко, В. І.
    Проаналізовано існуючі підходи до оцінювання ділової репутації підприємств за умов глобалізації та поширення інформаційних технологій. Досліджено характер взаємного впливу інноваційної інфраструктури на розвиток і ділову репутацію підприємств з урахуванням галузевої та регіональної специфіки. Запропоновано підходи щодо формування інноваційної інфраструктури та оцінювання рівня її впливу на розвиток та ділову репутацію вітчизняних підприємств. The analysis of existing approaches to estimation the business reputation of the enterprises in conditions of globalization and distributions of information technologies is carried out in the article. Character of mutual influence of an innovational infrastructure on development and business reputation of the enterprises is investigated in view of branch and regional specificity. It is offered approaches to the innovational infrastructure formation and estimation a level of its influence on development and business reputation of the domestic enterprises. The positive business reputation provides additional opportunities for development of the enterprises and escalating of their competitive potential for the decision of more and more complex tasks, and the modern innovational infrastructure, in turn, creates necessary conditions for increase of a level of business reputation of the enterprises.