Вісники та науково-технічні збірники, журнали

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/12

Browse

Search Results

Now showing 1 - 7 of 7
  • Thumbnail Image
    Item
    Формування та облік собівартості напівфабрикатів власного виробництва на підприємствах
    (Видавництво Львівської політехніки, 2017-03-28) Сажинець, С. Й.; Sazhynets, S. J.; Національний університет «Львівська політехніка»; Lviv Politechnic National University
    У статті обґрунтовано доцільність запровадження на промислових підприємствах спеціалізованої первинної документації з бухгалтерського обліку напівфабрикатів власного виробництва, наведено окремі форми документів та приклади їх заповнення. Розглянуто підходи щодо організації аналітичного і синтетичного обліку виробництва та руху на підприємстві напівфабрикатів власного виробництва в умовах використання напівфабрикатного методу обліку виробничої собівартості.
  • Thumbnail Image
    Item
    Планування діяльності служби внутрішнього аудиту
    (Видавництво Львівської політехніки, 2017-03-28) Каменська, Т. О.; Kamenska, T. O.; Національна академія статистики, обліку та аудиту; The National Academy of Statistics, Accounting and Auditing
    У статті розглянуто питання, пов’язані з організацією системи управління служ- бою внутрішнього аудиту, одним з елементів якої є процес планування. Описано порядок стратегічного планування, формування переліку аудиторських завдань, застосування ризик-орієнтованого підходу для складання графіка проведення аудиторських завдань, розподілу часу і витрат на проведення аудиту та документування процесу планування.
  • Thumbnail Image
    Item
    Удосконалення документування для обліку витрат на маркетинг промислового підприємства
    (Видавництво Львівської політехніки, 2017-03-28) Грицай, О. І.; Grytsay, O. I.; Національний університет «Львівська політехніка»; Lviv Polytechnic National University
    Досліджено суть витрат на маркетинг промислових підприємств та розкрито існуючу систему документування цих витрат. Визначено невідповідність наявних облікових реєстрів для обліку витрат на маркетинг сучасним потребам управління. Запропоновано форми бухгалтерських реєстрів, які уможливлять накопичування інформації про витрати на маркетинг з метою їхнього аналізу та контролю.
  • Thumbnail Image
    Item
    Management accounting of higher education institutions: implementation stages and realization features
    (Publishing House of Lviv Polytechnic National University, 2015) Mamontova, N. A.; Novak, A. F.
    In the article the essence and importance of management accounting in higher education were investigated. The main reasons for the need to actively search for effective methods of organization and management accounting and the peculiarities of its main components were defined. We described the sequence of actions on the implementation of management accounting in higher education and the organization of educational process in accordance with the new methods of decision-making. The functions of the main departments of higher educational institution and their powers under the new conditions of registration have been defined. The strengths and the implementation of management accounting system of principles that should guide the work of the University to the implementation of the educational process was easy and efficient were described. We carried out the analysis of the information and analytical support of accounting in higher education and identifies the advantages and disadvantages of the latter. In the course of its core activities public institutions use the funds of state and local budgets and own revenues to purchase equipment, materials and other resources to ensure their continuous and effective work. Analysis and control over the formation and using of financial resources of budgetary institutions provides accounting system. Reforming accounting of budgetary institutions has been going on for about 10 years, and are constantly significant changes that facilitate the work of the latter. Anchored by the Cabinet of Ministers of Ukraine from 16.01.07 № 34 “On approval of the Strategy of modernization of the accounting system in the public sector of Ukraine for 2007–2015. 'Directions and objectives are implemented according to plan to build a modern financial accounting subsystem subjects of accounting in the public sector in general and in particular budgetary institutions [1]. Considering the recent innovations in the public sector accounting we should pay more attention to the important accounting subsystem, such as management accounting. An importance of managerial accounting is due to the instability of the financial system of Ukraine and the characteristics of different kinds of budget institutions. To specify the aims and objectives of management accounting and its implementation the subject to research will be universities, as a kind of latter. The aim of this study is to determine the characteristics of the organization of management accounting in public institutions, aimed at improving the quality of education needed for further development. The development of such information system may be based on the organization and development of management accounting, designed to provide the necessary objective and operational information all levels of government universities.
  • Thumbnail Image
    Item
    Теоретичні засади удосконалення організації обліку заробітної плати
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Островерха, Р. Е.
    Розкрито сутність заробітної плати та її вплив на організацію обліку, встановлено відмінності та взаємозв’язок між поняттями “оплата праці” та “заробітна плата”, визначено об’єкти та елементи організації обліку заробітної плати та критеріальні засади їх удосконалення, розроблено шляхи оптимізації показників документів з обліку праці та її оплати, запропоновано порядок формування робочого плану рахунків з обліку заробітної плати. The role and importance of wages in the public and socio-economic development and the necessity to improve accounting as the basic information system that provides for the formation of information resources in order to manage the system of remuneration. The essence of wage and its impact on accounting, set difference and relationship between the concepts of “wages” and “salary” defined objects and elements of payroll principles and criterion of perfection, the essence of which lies in the complex systematic approach that covers all stages of your process and all their components and ensures their relationship and harmonization. The essence of payroll is a derivative nature of accounting and the contents of one of the key concepts of economic theory “organization” (from the French. Organization, from Lat. Organizo - give an orderly appearance, arrange), so it can be defined as a set of targeted processes or actions taken by managers and provide the best selection, operation, regulation and continuous improvement methods and techniques for collecting, processing, storing and transmitting accounting information necessary to manage payroll and solve the current problems of calculation and payment of salary for each reporting period. Argued that the improvement of payroll is an integral part of increasing the efficiency of accounting information. The ways of improvement of payroll, developed a list of indicators of accounting work and pay, adapted to the needs of analytical and synthetic accounting and reporting of the work proposed order of development time & attendance numbers for employees and proved its need to improve accounting analyticity and raising control; the structure of the work plan, that gives detail information in terms of the types and forms of remuneration; structural units and categories of workers (managers, Business unit personnel, workers, staff), qualification levels of workers.
  • Thumbnail Image
    Item
    Первинний облік резервів на підприємствах
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Демська, Ю. В.; Пилипенко, Л. М.
    Розкрито сутність документування резервів на підприємстві, узагальнено основні види первинних документів, якими оформляються операції з формування та використання резервів. Проаналізовано основні проблеми відображення в бухгалтерському обліку резервів та їх вплив на достовірність процесу документування на підприємстві. With a help of analysis was noticed that documentation of the transactions with the provisions of enterprises is imperfect. In practice, businesses are experiencing problems related to the lack of regulatory documents, which are necessary for the creation and use of specific reserves. The main source documents for accounting reserve is an accounting statement and calculations accounting. These documents are drawn up in any form and may not be adapted to the information needs of users. These primary documents can also cause doubt in recognition of the legality of costs upon the establishment of such reserves, because regulatory agencies require clear documentation of the formation of each type of reserve. Therefore, accountants often have problems in fact creating reserves, because the lack of standardized forms of documents that regulate every kind of reserve does not allow in legitimate way include them to the costs and feasibility of their formation is questionable. Comparing the tax accounting of reserves with their accounting we can conclude that the creation and reflection in accounting of almost all provided by law reserves are not stimulated by tax legislation. This determines the refusal of enterprises to form reserves and to reflect themin the accounting reports. Therefore, users of accounting reports receive false information about the enterprise. It was found that the process of documentation of reserves covers at least three: the decision on the formation the reserve, the implementation of the decision on creation the reserve, using the data in the accounting system. It was established that the documentation of reserves covers two aspects – economic and legal. It was determined that the design of new primary documents of accounting the reserves should take into account their (reserves) classification.
  • Thumbnail Image
    Item
    Аналіз сучасних засобів автоматизації роботи з електронною документацією
    (Видавництво Львівської політехніки, 2012) Жежнич, П.; Сопрунюк, О.; Марчик, О.
    Розглянуто основні засоби автоматизації роботи з електронною документацією, відзначено переваги застосування електронного документообігу в установах та організаціях. Проаналізовано сучасні програми та системи, які можуть реалізувати застосування електронного документообігу. Відзначено важливість використання автоматизованих систем у туризмі.The article describes essential automation means of electronic documentation processing, highlights advantages of electronic documentation management use in organizations. Modern programs and systems that can implement the use of electronic documentation organization are analyzed. The importance of automation system use in tourism is highlighted.