Вісники та науково-технічні збірники, журнали

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/12

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 20
  • Thumbnail Image
    Item
    Dynamics of Adsorption of Copper Ions in Fixed-Bed Column and Mathematical Interpretation of the First Stage of the Process
    (Видавництво Львівської політехніки, 2022-03-16) Gumnitsky, Jaroslaw; Sabadash, Vira; Matsuska, Oksana; Lyuta, Oksana; Hyvlud, Anna; Venger, Lubov; Lviv National Polytechnic University; Gzhytskyi National University of Veterinary Medicine and Biotechnologies
    Експериментально досліджено динаміку процесу адсорбції у нерухомому шарі адсорбенту на прикладі системи природний цеоліт – водний розчин солі купруму низьких концентрацій, які характерні для процесів очищення стічних вод від токсичних забруднень. Побудовано вихідні криві процесу адсорбції для висоти шару сорбенту 5 та 7см. Рівновагу таких процесів можна описати лінійним рівнянням Генрі. Процес адсорбції у шарі складається з двох стадій, які розглянуто у дослідженні. Перша стадія полягає у формуванні фронту концентрацій, друга – у переміщенні фронту. Сума часу першої та другої стадій становлять загальний час адсорбції, який визначається до проскоку. Перша стадія адсорбції математично сформульована диференціальним рівнянням молекулярної дифузії з граничною умовою першого роду. Друга стадія доповнена балансовим рівнянням, що враховує не лише зміну концентрації у часі, але і по вертикальній координаті та визначає час переміщення фронту концентрацій до проскоку. Розроблено математичну модель процесу адсорбції у нерухомому шарі сорбенту. Порівняно експериментальні дані та теоретичні розрахунки. Результати статистичного розрахунку результатів досліджень показали задовільну збіжність експериментальних та теоретичних даних.
  • Thumbnail Image
    Item
    Mathematical modeling and experimental determination of parameters of the guidance system of weaponry complex
    (Видавництво Львівської політехніки, 2018-10-10) Паранчук, Ярослав; Євдокімов, Павло; Козій, Володимир; Цяпа, Володимир; Paranchuk, Yaroslav; Evdokimov, Pavlo; Koziy, Volodymyr; Тsjapa, Volodymyr; Lviv Polytechnic National University; Hetman Petro Sahaidachnyi National Army Academy
    Обґрунтовано методологічні підходи до удосконалення системи керування механізму вертикального наведення пакету напрямних реактивної системи залпового вогню БМ-21 у напрямі підвищення швидкодії та точності позиціювання. Обґрунтовано використання триконтурної позиційної структури системи керування механізмом наведення з контуром регулювання положення та нечітким коректором. Отримано математичну модель руху пакету напрямних та розраховано їх реакцію. Експериментально отримано параметри елементів системи наведення, їхні перехідні характеристики та передавальні функції.
  • Thumbnail Image
    Item
    Динамічна модель керування швидкістю у пристрої з багатоступінчастим зубчастим диференціалом і замкнутими гідросистемами через водила
    (Видавництво Львівської політехніки, 2020-12-20) Малащенко, В. О.; Стрілець, О. Р.; Malashchenko, V. O.; Strilets, O. R.; Національний університет “Львівська політехніка”; Національний університет водного господарства та природокористування; Lviv Polytechnic National University; National University of Water And Environmental Engineering
    Мета. Розроблення математичної моделі динамічних процесів у пристроях зміни швидкості за допомогою багатоступінчастих зубчастих диференціальних передач із замкнутими гідросистеми на прикладі конкретної конструкції. Методика. Розглянуто пристрій із багатоступінчастим диференціалом, в якому зубчасте колесо – епіцикл першого ступеня з’єднано із сонячним зубчастим колесом другої ступені, зубчасте колесо – епіцикл другого ступеня з’єднано з сонячним зубчастим колесом третього ступеня, і так далі залежно від кількості ступенів, а керують швидкістю за допомогою водил кожного ступеня за допомогою встановлених на них замкнутих гідросистем. На основі рівняння Лагранжа ІІ роду складено та розв’язано рівняння динаміки таких пристроїв залежно від умов їх роботи. Результати. Отримана математична динамічна модель руху зубчастого диференціала з можливістю керування рухом водил замкнутими гідросистемами з метою забезпечення необхідного закону зміни навантаження на веденій ланці – епіциклі, а результати можуть бути підґрунтям для проведення кількісного аналізу силових залежностей механічного приводу з гідросистемним керуванням. Наукова новизна. Вперше побудованодинамічну модель пристрою зміни швидкості у механічних приводах машин з багатоступінчастим зубчастим диференціалом, що дає змогу визначати швидкість ланки керування і вибирати необхідну замкнуту гідросистему для керування швидкістю руху веденої ним ланки. Практична значущість. Отримані результати можуть бути підґрунтям для проведення кількісного аналізу силових залежностей механічного приводу з гідросистемним керуванням через водила, коли обертальний момент опору змінюється періодично протягом тривалого часу; або величина ударного обертального моменту опору після різкого збільшення залишається незмінним протягом тривалого часу; або величина ударного обертального моменту опору після різкого збільшення зберігається протягом малого часу; або виконавчий механізм миттєво зупиняється внаслідок значного перевантаження.
  • Thumbnail Image
    Item
    Structural-functional modeling for the determination of the company’s equilibrium conditions in the dynamic business environment
    (Видавництво Львівської політехніки, 2020-01-01) Витвицька, О. Д.; Мартинюк, О. А.; Шпак, Н. О.; Карчева, Г. Т.; Мединський, І. П.; Ноджак, Л. С.; Vytvytska, O. D.; Martynyuk, O. A.; Shpak, N. O.; Karcheva, G. T.; Medynsky, I. P.; Nodzhak, L. S.; Нацiональний унiверситет бiоресурсiв i природокористування України; Мiжнародний гуманiтарний унiверситет; Нацiональний унiверситет “Львiвська полiтехнiка”; ДВНЗ Унiверситет банкiвської справи; National University of Life Sciences and Natural Resources of Ukraine; International Humanitarian University; Lviv Polytechnic National University; Banking University
    У статтi розглядаються алгоритми структурно-функцiонального моделювання, реалiзованi у виглядi задачi оптимального керування, в якiй рух систем описується диференцiальним рiвнянням першого порядку, для визначення оптимального перiоду переходу системи пiдприємства до планового стану рiвноваги та необхiдних значень iндикаторних показникiв. Розроблена модель використовується для прогнозування iнновацiйної динамiки пiдприємства, параметри моделi використовуються за допомогою фiнансово-економiчних показникiв заводу ПАТ “Баштанський сирзавод”. Виявлено сiм можливих станiв рiвноваги, якi можуть бути визначенi за допомогою фiнансово-економiчних показникiв, вони узагальнюють певний рiвень управлiнської та технологiчної зрiлостi пiдприємства.
  • Thumbnail Image
    Item
    Managing the finances of wholesale and retail trading enterprises
    (Видавництво Львівської політехніки, 2019-02-26) Данилків, Х. П.; Гавран, В. Я.; Гавран, М. І.; Грондскі, Р.; Danylkiv, K.; Havran, V.; Havran, M.; Gradzki, R.; Національний університет “Львівська політехніка”; Лодзинський технологічний університет; Lviv Polytechnic National University; Lodz University of Technology, Lodz
    В умовах стрімких змін в економічному та інституційному середовищі комерційної економічної діяльності оновлюється необхідність забезпечення динамічної конкурентоспроможності підприємств торгівлі. У постійному дисбалансі ринкових умов керівництво торговельних підприємств потребує достатньої інформації про стан як внутрішніх факторів, так і навколишнього середовища. Актуальність полягає в тому, що зовнішнє середовище функціонування торговельної компанії визначає рівень її організації та розвитку, що визначає якість торговельних послуг для споживачів, темпи зростання та прискорення товарообігу, прибутковість торгових компаній. Розкрито теоретичні, методологічні та практичні аспекти вивчення тенденцій розвитку оптових та роздрібних торговельних підприємств в Україні. Предметом дослідження є процес становлення та розвитку підприємств оптової та роздрібної торгівлі України та вдосконалення їх фінансового менеджменту. Ефективне використання заходів щодо поліпшення фінансового менеджменту підприємств торгівлі дасть їм змогу сформувати оптимальну систему ціноутворення, вийти на нові ринки, підвищити задоволеність цільових клієнтів шляхом поліпшення своїх послуг та надання якісних товарів і послуг, підвищення продуктивності та відповідальності персоналу. За даними Державної служби статистики, у 2018 р. зростання обороту роздрібної торгівлі має позитивну динаміку порівняно з попереднім роком, але він змінюється хвилеподібно. Поліпшення було зумовлене розширенням фінансових можливостей домогосподарств, підтриманим підвищенням мінімальної заробітної плати та попиту на торговельні послуги підприємствами реального сектору економіки. За аналізований період збиткові підприємства становлять у середньому третину від загальної кількості суб’єктів господарювання. Ця величина є високою і вказує на нездатність підприємств торгівлі впоратися з кризою та забезпечити сталий розвиток. У 2014–2018 роках спостерігалася тенденція до збільшення роздрібного товарообороту підприємств торгівлі України, а динаміка оптового товарообороту коливалася. Представляючи пряму залежність товарообігу від такого макропоказника, як ВВП, і використовуючи його прогнозовані значення Світовим банком на наступні роки, автори дають прогноз на 2019–2020 рр. підприємств роздрібної торгівлі в Україні.
  • Thumbnail Image
    Item
    Theoretical foundations for the development of experimental equipment for determining the load capacity of speed change devices
    (Lviv Politechnic Publishing House, 2018-01-29) Malashchenko, Volodymyr; Strilets, Oleh; Strilets, Volodymyr; Lviv Polytechnic National University; National University of Water and Environmental Engineering
    The article gives the theoretical base for construction of equipment for experimental research of static, kinematic and dynamic characteristics of devices for speed change by epicyclic gear trains with closed circuit hydrosystems through the ring gear during the transmission by them of the periodic, shock long-term or short-term loads or their executive mechanism stoppage due to overload. This equipment can be successfully used for experimental study of devices for speed change by epicyclic gear trains with closed circuit hydrosystems through the carriers or sun gears.
  • Thumbnail Image
    Item
    Modelling of the articulated vehicle dynamics taking into account the elastically fastened freight
    (Lviv Politechnic Publishing House, 2017-01-01) Zhytenko, Oleksandr; Zalutskyi, Yurii; Lviv Polytechnic National University, Lviv, Ukraine
    In this article, some methodological statements of the formation of mathematical models in the problems of machine dynamics are elucidated. The presence of a cushioned freight in the form of the fastened vehicle complicates the system, so that the equations describing its oscillations are too complicated and unsuitable for practical usage. It is shown that with all the complexity of the research object, it is expedient to form the mathematical model at the level of the design diagram (model) with a relatively small number of degrees of freedom. The peculiarities of mathematical modelling of the motion processes of specialized articulated vehicles for transportation of cars, namely, formation of the design diagram (model), making the necessary assumptions, choosing the independent coordinates and writing down the second-order Lagrange equations describing the system oscillations, are presented. While modelling, the most typical case, namely, the motion over the unit prominence (road shock), the effect of which on the wheels of the articulated vehicle is of the impact type, is considered. The choosing of the initial perturbation in the form of a unit impact is caused by the possibility of obtaining an impact characteristic, which is defined as the reaction of the system on the δ-function. In addition, under the impact action, it is possible to carry out the direct visual analysis of non-interfered single-frequency oscillatory processes, which allows to quickly obtain the approximate express-evaluation of the amplitude values of the process, frequencies of oscillations, as well as the oscillations damping decrement of the two-section articulated vehicle, if it is necessary. The mathematical model of the articulated vehicle consisting of a tractor and a semi-trailer in the form of a linear system having 9 degrees of freedom is developed. It consists of three cushioned masses, namely, the frame of the truck tractor, the frame of the semi-trailer and three non-cushioned masses, which are axles with wheels as an assembly. Both sections of this system are connected by the saddle-coupling element that is not absolutely rigid. While moving, the frames of the truck tractor and of the semi-trailer performs oscillatory motion in the vertical plane and angular oscillations about an axis passing through the centre of masses. The axles with wheels in the assembly oscillate only in the vertical plane. The peculiarity of the model is that the elastic and damping properties of the suspension of vehicle fixed on the semi-trailer are taken into account. The solution of the mathematical model allows to obtain the impact characteristic, to calculate the amplitude-frequency characteristic and to obtain the required (unknown) values of the root-meansquare accelerations of the non-cushioned masses. The technology of systemic consideration of the problems of formation of mathematical models in the form of block diagrams (structure charts) which are equivalent in dynamic relation to the systems of automatic control is offered.
  • Thumbnail Image
    Item
    Studying and forecasting of the phosphates pollution dynamics in watersheds and antropogenic water management landscape dynamics: application to the small carpathians rivers’ watersheds
    (Publishing House of Lviv Polytechnic National University, 2016) Glushkov, Alexander; Khokhlov, Valery; Serbov, Mykola; Buyadzhi, Vasily; Bunyakova, Yuliya; Solyanikova, Elena
    The paper concerns the results of the quantitative study of dynamics for phosphates concentrations in the Small Carpathians rivers watersheds in Earthen Slovakia by using methods of nonlinear analysis and forecasting, chaos theory and dynamical systems. The conclusions can be viewed from the perspective of carrying out new algorithms for analysis and forecasting of the dynamics and evolution of anthropogenic water management landscape. Chaotic behaviour of the phosphates concentration time series in the watersheds of the Small Carpathians is studied. It is shown that low-D chaos exists in the time series under investigation.
  • Thumbnail Image
    Item
    Reduction of phase interactions in control processes of “arc steel-making furnace – power supply system” complex electrical technological system
    (Publishing House of Lviv Polytechnic National University, 2016) Lozynskyi, Оrest; Paranchuk, Yaroslav
    In the article system engineering solutions for enhancing the single-phase autonomy of the processes of controlling the coordinates of electrical mode (EM) in an electrical mechanical sub-system of moving the electrodes of an electric arc steel-making furnace by including a cross-link compensator into its structure. The technique of the synthesis of transfer functions of the cross-link compensator in phase control channels are proposed and mathematical models of cross-link compensators for electric arc furnace EAF-3 (ukr. ДСП-3) are obtained. Запропоновано системотехнічні рішення для підвищенні пофазної автономності процесів регулювання координат електричного режиму в електромеханічній підсистемі переміщення електродів дугової сталеплавильної печі за допомогою під’єднана до її структури компенсатора перерехресних зв’язків. Запропоновано методику синтезу передавальних функцій компенсаторів перехресних зв’язків у фазних каналах регулювання та на основі результатів експерементальних досліджень отримано математичні моделі компенсаторів перехресних зв’язків для дугової печі типу ДСП-3.
  • Thumbnail Image
    Item
    Design of a short-time energy saving tank for light weight electric transport vehicles
    (Видавництво Львівської політехніки, 2015) Lobur, M.; Kulpa, M.
    Запропоновано підхід до проектування резервуару для колеса електромобіля, який має коротку енергозбережну дію. Обґрунтовано, що новий продукт буде не лише енергозбережним, але й дасть змогу зекономити потужність під час гальмування та набирання швидкості. Для проектування обрано спеціалізовані бібліотеки ПЗ CATIA, оскільки вони є найвідповіднішими для розв’язку питань машинобудування. The paper suggests the approach to the design of a short-time energy saving reservoir for light-weight electric transport vehicles. It is substantiated that the new product will be energysaving and will ensure gains in traction and braking force. CATIA was chosen as the most proper environment for the design as its libraries are the most suitable for machine-building.