Вісники та науково-технічні збірники, журнали

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/12

Browse

Search Results

Now showing 1 - 5 of 5
  • Thumbnail Image
    Item
    Співпраця закладу вищої освіти із бізнесом: принципові засади організування
    (Видавництво Львівської політехніки, 2018-02-26) Дідик, А. М.; Погорелов, Ю. С.; Didyk, A.; Pogorelov, Y.; Рахункова палата України; Accounting Chamber of Ukraine
    Розглянуто напрями та форми співпраці закладу вищої освіти із бізнесом. Узагальнено наявні бар’єри співпраці бізнесу та закладів вищої освіти. Сформовано теоретичний базис, який описує співпрацю закладів вищої освіти та бізнесу. До такого базису належить модель Г. Іцковіца, ланцюжок цінності за М. Портером та теорія стратегічних альянсів. Визначено інтереси закладу вищої освіти та бізнесу у їхній співпраці. Встановлено ресурси кожного з учасників такої співпраці. На основі задово- лення інтересів кожного з учасників співпраці із використанням ресурсу іншого учасника побудовано принципові засади організування співпраці закладу вищої освіти із бізнесом, до яких належить п’ять аспектів такої співпраці (комунікативний, змістовий, організаційний, контрольний, рефлексивний). Розкрито зміст кожного з аспектів, показано приклади та наслідки його відсутності.
  • Thumbnail Image
    Item
    Personality aspect of professional activities of a higher school teacher
    (Lviv Politechnic Publishing House, 2017-02-20) Kozlovskyi, Yurii; Kravets, Svitlana; Lviv Polytechnic National University
    The article clarifies the fact that the issue of studying the personality development of higher school teachers in the context of their professional activity is relevant. Readiness for professional activity is considered as a system characterized by appropriate coefficients, the complex consideration of which allows obtaining reliable information about the real level of teachers’ professional work. It is expedient to present the features of the professional teaching staff of higher educational institutions in three categories: a practising teacher, a teacher-researcher and a scientist in the field of specialization of an educational institution. The higher school teachers’ scientific and pedagogical activities in the context of modern morality are an important component of their professional competence, substantially affecting the results of their teaching and research activities. It is considered as the realization of the idea of humanization of science and education.
  • Thumbnail Image
    Item
    Розвиток конкурентоздатності викладача вищої школи
    (Видавництво Львівської політехніки, 2013) Чуба, Олеся
    В статье раскрыта суть и доказана необходимость формирования конкурентоспособности преподавателя высшей школы. Определены критерии и показаны возможные пути оптимизации этого процесса. The article develops the essence and the necessity of higher school teacher’s competitiveness formation. The author determines the criteria and proposes the possible ways of this process optimization.
  • Thumbnail Image
    Item
    Проблеми формування тестів з курсу фізики у вищій школі
    (Видавництво Львівської політехніки, 2012) Горіна, Олена
    Рассмотрены преимущества и недостатки тестирования знаний студентов в высшей школе и проблемы, связанные с формированием тестов. Представлена практика разработки тестов на кафедре физики Национального университета “Львовская политехника”. The article considers advantages and disadvantages of testing students’ knowledge in a higher school and the problems associated with the formation of tests. The author submitted the practice of tests formation at the Department of Physics in National University of “Lviv Polytechnics”.
  • Thumbnail Image
    Item
    Економіко-математична модель відтворення соціально-економічного потенціалу вищої школи
    (Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009) Артюхіна, М.
    Високий попит на послуги вищої освіти обумовив постійне нарощування соціально-економічного потенціалу вищих навчальних закладів. Але в кожному закладі існують певні обмеження нарощування потенціалу. Саме пошукові шляхів ефективного відтворення потенціалу вищої школи за наявності обмежень і присвячено статтю. Geat demand for higher education services guarantees steady increasing of the social- economic potential of Higher Educational Establishments. But there are definite restrictions of the potential increasing at every establishment. Search of the effective development ways of the potential in higher education with the restrictions presence is the theme the article deals with.