Вісники та науково-технічні збірники, журнали

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/12

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 12
  • Thumbnail Image
    Item
    Математична модель частотно-регульованого асинхронного електроприводу методом середніх напруг на кроці чисельного інтегрування
    (Видавництво Львівської політехніки, 2023-02-28) Семенюк, Микола; Куцик, Андрій; Тутка, Василь; Semeniuk, Mykola; Kutsyk, Andriy; Tutka, Vasyl; Lviv Polytechnic National University; PJSC Ivano-Frankivskcement
    Частотно-регульовані асинхронні електроприводи використовують у різних галузях промисловості завдяки простоті та надійності конструкції електричної машини, а також здатності забезпечувати необхідні регулювальні характеристики. У статті наведено математичну модель частотно-регульованого електроприводу з інвертором напруги, розроблену методом середніх напруг на кроці чисельного інтегрування, та підтверджено її адекватність за допомогою порівняння результатів математичного моделювання та фізичного експерименту. Порівняльний аналіз швидкодії та точності розрахунку моделі частотнорегульованого електроприводу методом середніх напруг на кроці чисельного інтегрування порівняно з відомими математичними моделями в Matlab/Simulink та відомими результатами фізичних експериментів продемонстрував ефективність використання методу середніх напруг для моделювання частотно-регульованих асинхронних електроприводів у фазних координатах з урахуванням реальних кривих струмів, потоку та електромагнітного моменту електронно-комутованих асинхронних машин.
  • Thumbnail Image
    Item
    Порівняльний аналіз систем тиристорний перетворювач напруги – асинхронний двигун із послідовним та паралельним коригуванням
    (Видавництво Львівської політехніки) Марущак, Я. Ю.; Павліш, В. П.; Marushchak, Ya.; Pavlish, V.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    Здійснено порівняльний аналіз впливу координатних та параметричних збурень на динамічні характеристики систем підпорядкованого (послідовне коригування) та модального (паралельне коригування) регулювання стосовно електроприводу тиристорний перетворювач напруги – асинхронний двигун. Для цього забезпечено однаковість умов їх функціонування. Це насамперед синтез обох систем відповідно до однакових стандартних (біноміальних) форм, а також дія однакових параметричних та координатних збурень на системи. Синтезовано двоконтурну систему підпорядкованого та модального регулювання для електроприводу тиристорний перетворювач напруги – асинхронний двигун на основі біноміальної стандартної форми розподілу коренів характеристичного полінома. Для реалізації стандартної біноміальної форми в системі підпорядкованого регулювання використано метод узагальненого характеристичного полінома синтезу відповідних регуляторів. Здійснено симуляційні дослідження за умови дії керуючих впливів, а також наявності координатних і параметричних збурень в обох системах. Як координатні збурення розглянуто дію моменту статичного навантаження, а як параметричні збурення – відхилення параметрів регуляторів та моменту інерції від розрахункових значень у межах ±20 %. Електромеханічні системи з використанням асинхронних двигунів мають особливість, яка полягає у тому, що момент двигуна під час запуску не може перевищити значення критичного моменту. Оскільки синтез систем здійснено для лінеаризованої моделі, де не передбачено обмеження моменту, виконано перевірку динамічних процесів у реальній системі з обмеженням моменту за умови використання синтезованих регуляторів. Встановлено, що для швидкості двигуна стандартну біноміальну форму збережено для налаштувань на різну швидкодію. За результатами симуляційних досліджень синтезованих систем встановлено, що система модального регулювання має перевагу над системою підпорядкованого регулювання стосовно значення статичної похибки за умови дії параметричних збурень регуляторів. За всіма іншими динамічними показниками ці дві системи однакові.
  • Thumbnail Image
    Item
    Використання перетворювача частоти ALTIVAR 320 як засобу автоматизації технологічної установки
    (Видавництво Львівської політехніки, 2018-02-26) Місюренко, В. О.; Семенюк, М. Б.; Національний університет “Львівська політехніка”
    Показано можливість та ефективність застосування перетворювача частоти ATV320 як засобу автоматизації за використання інтегрованого у нього логічного контролера ATV Logic. Наведено приклад практичної реалізації алгоритму керування електроприводом дробарки.
  • Thumbnail Image
    Item
    Вплив ступеня шунтування магнітного потоку на характеристики асинхронного двигуна з екранованими полюсами
    (Видавництво Львівської політехніки, 2018-02-26) Гавдьо, І. Р.; Національний університет “Львівська політехніка”
    Розглядається вплив ступеня шунтування магнітного потоку на статичні характеристики асинхронного двигуна з екранованими полюсами. Використано математичну модель двигуна, в якій магнітопровід зображено розгалуженою заступною схемою. Статичні характеристики розраховано диференційним гармонічним методом.
  • Thumbnail Image
    Item
    Induction motor macromodel based on experimental data
    (Publishing House of Lviv Polytechnic National University, 2014) Matviychuk, Yaroslav
    The macromodel of transients of a threephase induction motor in the terms of stator current, rotation rate and loading on the axis is described. Experimantal data are averaged per an alternating current (AC) period. Regularization of the experimantal data differentiation is demonstrated using cubic smoothing splines. The number of coefficients of macromodel is minimized by reduction of the approximating polynomial. Due to the reduction of macromodel the identification became correct. Adequate behavior of the macromodel has been verified for input signals different from those for which the macromodel has been built. Experimental transients are reproduced by two continuous nonlinear maсromodels of the first order with a relative mean square error less than 1%. The received macromodel is notable for its low order and high-fidelity output signals. Описано макромодель трифазного асинхронного двигуна, отриману для таких параметрів, як навантаження на валу, струм живлення однієї з фаз та частота обертання ротора. Експериментальні дані усереднено за період змінного струму живлення. Продемонстровано регуляризацію обчислення похідних вихідних сигналів макромоделі за допомогою згладжуючих кубічних сплайнів. Кількість коефіцієнтів макромоделі мінімізовано за методом редукції апроксимуючого поліному. Завдяки редукції ідентифікація макромоделі стала коректною. Адекватну поведінку макромоделі перевірено на сигналах, відмінних від сигналів, за якими збудовано макромодель. Експериментальні перехідні процеси відтворено двома нелінійними макромоделями першого порядку зі середньоквадратичною похибкою, меншою за 1 %. Отримана макромодель вирізняється гранично малим порядком і високою точністю відтворення вихідних сигналів.
  • Thumbnail Image
    Item
    Influence of parameters of induction motor-centrifugal pump units with hydropaths connected in series on their modes
    (Publishing House of Lviv Polytechnic National University, 2015) Lysiak, Vladyslav
    Using the mathematical model of the pump station power supply system in steady-state modes developed by the author, the influence of the parameters of induction motor-centrifugal pump units with in-seriesconnected hydropaths of the pumps on their steady-state modes was studied. A comparison was drawn on the operation of a number of coupled units with different pump ratings. It was revealed that the difference in rated flow of the operating fluid in centrifugal pumps results in the fact that only the unit with the lowest operating fluid rated flow works effectively. Units with larger rated flow of the operating fluid are underutilized and work with a decreased efficiency in all modes. Viability of applying centrifugal pumps with minimal difference in operating fluid rated flow for induction motor-centrifugal pump units with in-seriesconnected hydropaths of the pumps was substantiated. За допомогою створеної автором математичної моделі електропостачальної системи помпової станції в усталених режимах досліджено вплив параметрів агрегатів асинхронний двигун – відцентрова помпа з послідовним сполученням гідротрактів помп на їхні усталені режими. Наведено порівняння роботи низки пар агрегатів із різними номінальними параметрами помп. Виявлено, що розбіжність номінальних витрат робочої рідини відцентрових помп призводить до того, що ефективно працює лише той агрегат, номінальна витрата робочої рідини якого є меншою. Агрегати з більшою номінальною витратою робочої рідини працюють недовантаженими та зі зниженим коефіцієнтом корисної дії в усіх режимах. Обґрунтовано доцільність застосовування відцентрових помп з мінімальною розбіжністю номінальних витрат робочої рідини для роботи агрегатів асинхронний двигун – відцентрова помпа з послідовним сполученням гідротрактів помп.
  • Thumbnail Image
    Item
    Моделювання процесів в асинхронному двигуні при пульсуючому навантаженні на валу із застосуванням диференційного гармонічного методу
    (Видавництво Львівської політехніки, 2015) Глухівський, Л. Й.
    Пропонується застосування диференційного гармонічного методу для чисельного моделювання перехідних і усталених процесів в асинхронному двигуні за наявності періодичного пульсуючого навантаження на його валу і з врахуванням насичення його магнітопроводу. It is proposed to use differential harmonic method for numerical simulation of transient and steady-state large fluctuations in electric induction motor with periodic pulsating load on the shaft and taking into account the saturation of magnetic circle of motor.
  • Thumbnail Image
    Item
    Methods of parametric sensitivity reduction of a field-oriented controlled drive
    (Publishing House of Lviv Polytechnic National University, 2015) Smetana, Igor; Lozynsky, Andriy; Misyurenko, Valeriy
    The well-known problem of parametric sensitivity of a field oriented controlled induction motor drive is considered. The analytical method is offered for parametric sensitivity investigation. Using the results obtained with this method and results obtained by the mathematical models, conclusions are drawn and recommendations for the parametric sensitivity reduction are made. The effective method for the identification of IM parameters at a standstill is proposed. The optimal structures of Artificial Neural Networks are proposed for the flux identification in the FOC drive in which the parametric disturbances occure. Розглянуто проблему параметричної чутливості електроприводу з векторним керуванням. Запропоновано аналітичний метод дослідження чутливості систем з такими електроприводами. На підставі використання результатів математичного моделювання, отриманих із застосуванням вказаного методу, та запропоновано рекомендації щодо зменшення параметричної чутливості. Запропоновано ефективний метод ідентифікації параметрів асинхронного двигуна. Визначено оптимальну структуру штучної нейронної мережі для ідентифікації магнетного потоку при дії параметричних збурень в системах векторного керування електроприводом.
  • Thumbnail Image
    Item
    Indirect determination of energy data and output power of an induction motor
    (Publishing House of Lviv Polytechnic National University, 2014) Zagirnyak, Mykhaylo; Kalinov, Andrii; Kostenko, Anna; Nesterov, Igor
    A method for indirect determination of energy data and output power on the shaft of an induction motor (IM) is presented. It is demonstrated that the application of the proposed method makes it possible to estimate power efficiency of IM operation without its withdrawal from the manufacturing process with minimum information about electric drive (ED) parameters and under the conditions of the impossibility of using power equipment for the creation of special operating conditions and testing actions. The possibility of the calculation of IM output power both under static and dynamic conditions on the basis of the motor constant losses determined for an idle mode without their division into core losses and losses in mechanical assemblies is substantiated. Experimental research has proved the efficiency and sufficient accuracy of the proposed method for the calculation of IM output power. Представлено метод непрямого визначення енергетичних показників та потужності на валу асинхронного двигуна (АД). Показано, що застосування цього методу дає змогу оцінити енергетичну ефективність роботи АД без вилучення його із технологічного процесу за мінімальної можливої інформації про параметри електроприводу (ЕП) і в умовах практичної неможливості використання силового обладнання для створення спеціальних режимів роботи і тестових впливів. Обгрунтовано можливість розрахунку потужності на валу АД як в статичних, так і в динамічних режимах, на базі постійних втрат двигуна, що визначаються у режимі холостого ходу, без їх поділу на втрати в сталі і втрати в механічних вузлах. Експериментальні дослідження довели точність і ефективність запропонованого методу при розрахунку потужності на валу АД.
  • Thumbnail Image
    Item
    Гармонічний аналіз кривої поля в повітряному проміжку асинхронного двигуна з екранованими полюсами
    (Видавництво Львівської політехніки, 2013) Маляр, В. С.; Гавдьо, І. Р.
    Розглянуто гармонічний склад кривої поля в повітряному проміжку асинхронного двигуна з екранованими полюсами на основі використання математичної моделі двигуна, в якій магнітопровід представлений розгалуженою заступною схемою. The harmonic field effects in shaded-pole induction motor has been considered. The motor magnetic circuit is presented by the ramified equivalent circuit.