Вісники та науково-технічні збірники, журнали

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/12

Browse

Search Results

Now showing 1 - 7 of 7
  • Thumbnail Image
    Item
    Інституційний вплив на розвиток бухгалтерської сфери в Галичині у другій половині ХІХ – першій половині ХХ ст.
    (Видавництво Львівської політехніки, 2021-02-25) Лемішовська, О. С.; Lemishovska, O. S.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    Наведено результати історико-бухгалтерської розвідки про вплив господдарських і культурно-просвітницьких інституцій Галичини у другій половині ХIХ – першій половині ХХ ст. на тогочасний розвиток бухгалтерської сфери в краю (провінційна бухгалтерія). Досліджено та проаналізовано зміст навчальних програм, посібників та інструкторсько-методичного матеріалу, які використовувалися в системі кооперативного шкільництва та практикуючими бухгалтерами.
  • Thumbnail Image
    Item
    Теоретичні засади та інституційне середовище розвитку медичного туризму в системі чинників попередження втрат людського капіталу
    (Видавництво Львівської політехніки, 2019-02-26) Гальків, Л. І.; Галаз, Л. В.; Денбіцка, Й.; Halkiv, L.; Halaz, L.; Dębicka, J.; Національний університет “Львівська політехніка”; Економічний університет у Вроцлаві; Lviv Polytechnic National University; Wroclaw University of Economics
    Обґрунтовано посилення соціально-економічного значення інституційного середовища продуцентів медичних послуг в умовах зростання цінності якісних параметрів людського потенціалу. Описано передумови, які полегшили розв’язання на міжнародному рівні проблем із доступністю лікування. Вивчення підходів до сутності медичного туризму у вітчизняній та зарубіжній літературі дало змогу авторам розкрити власне трактування її змісту, показати видову структуру, визначити типологію потоків споживачів. Охарактеризовано інституційне середовище розвитку медичного туризму в Україні. Описано позитивні зрушення і проблеми становлення вітчизняної індустрії медичного туризму.
  • Thumbnail Image
    Item
    Інституційне середовище як важлива передумова розвитку рекреаційно-туристичної сфери
    (Видавництво Львівської політехніки, 2019-02-26) Петрович, Й. М.; Бондаренко, Ю. Г.; Просович, О. П.; Petrovych, Y.; Bondarenko, Yu.; Prosovych, O.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    У статті розкрито суть та структуру інституційного середовища. Виділено формальні і неформальні інститути та висвітлено їхню роль. Значну увагу приділено питанням державного регулювання рекреаційної сфери в низці зарубіжних країн. Проаналізовано нормативно-правові акти, які регламентують рекреаційну сферу в Україні. Визначено вплив інституційного середовища на формування і діяльність рекреаційнотуристичної сфери в Україні. Виявлено необхідність узгодження деяких понять рекреаційної сфери законодавчо, розроблення національних стандартів надання рекреаційно-туристичних послуг, узгодження їх з міжнародними стандартами. Запропоновано заходи для покращення інституційного середовища держави з метою підвищення конкурентоспроможності національного рекреаційно-туристичного продукту-послуги.
  • Thumbnail Image
    Item
    Theoretical-conceptual background, methodical approaches and criteria for establishing business results in accounting and financial and economic thought of Galicia (second half of the XIX – first half of the XX century)
    (Видавництво Львівської політехніки, 2019-02-28) Lemishovska, O.; Lviv Polytechnic National University
    The objective establishment of the level of efficiency (effectiveness) of the functioning of economic entities with the complexity of the architectonics of the economy becomes more problematic, and the system of criteria of efficiency becomes more complex and more debatable. In today's financial and accounting theories and, as a consequence, the practice of financial management, there are a number of debating questions about the system of performance indicators, methods of formalization. This actualizes multi-vector studies both in the accounting field and in the system of interdisciplinary research. The accounting methodology and the specific methodology for calculating performance indicators throughout the evolution of this science have always been based on one or the other financial doctrine. In the article are analyzed some aspects of contemporary financial doctrines and regulatory norms of different institutions that influenced the development of conceptual frameworks and methods of calculating performance indicators in accounting development of scientists of Galicia. The scientific validity of the approaches proposed in this article to improve the current basis of enterprise performance criteria is based on the justification of the use of historically formed ideas in the past in the designated territory and is based on the following postulates: accounting tools are the basic information system of any paradigm of financial results management; the process of forming a system of indicators of real and expected profits should be based on the principle of accounting – the assumption of continuity of the enterprise, which is also embodied in modern concepts of financial management of sustainable development. Using general scientific and interdisciplinary methods of cognition, historicalretrospective and historical-comparative methods, theoretical generalizations of basic principles of accounting practice were conducted and the content of Galicia's accounting opinion regarding the indicators of efficiency in relation to the provisions of the current financial and economic concepts was evaluated. The principles and content of reflecting the profitability of the enterprise in the writings of Western Ukrainian scientists are revealed and analyzed. On the basis of this historical and economic intelligence, an argument is made about the possibility of using some of the workings of Galician theorists in the field of finance and accounting to improve the modern system of performance indicators in accounting, financialanalytical and management theory and practice. In particular, it is proposed to take into account the provisions formulated at the time for evaluating the results of the enterprise based on changes in the capital due to economic factors, approaches to accounting for one-time (occasional) income or losses, and methods for the productive impact of the intangible component of capital on the evaluation of the enterprise efficiency. The proposed is in line with modern concepts of costoriented management, criteria for market-based tools for evaluating the effectiveness of companies.
  • Thumbnail Image
    Item
    Соціальний капітал як важливий фактор економічного розвитку України та її регіонів
    (Видавництво Львівської політехніки, 2016) Єрмакова, О. А.
    Досліджено нагромадження соціального капіталу економічної системи. Проаналізовано стан соціального капіталу в Україні та виявлено позитивні та негативні чинники, які впливають на його нагромадження. Визначено пріоритети державної політики нагромадження соціального капіталу в Україні та її регіонах. The methodical approach to assess the accumulation of social capital on the basis of its three components is proposed: 1) resource component (human capital); 2) environmental component (social, psychological and institutional environment); 3) effectiveness component (the level of welfare). This methodical approach allows to investigate not only its resource component, but also the ability to correct and effective usage of available resources, taking into account the positive effects of synergy and complementarity. Accumulation of social capital is revieled in the growth of social interaction in society. Effective usage of social capital depends on the purpose of its use: the higher accumulation of positive social capital, and the smaller the accumulation of negative social capital - the higher the efficiency of the usage of social capital. The highest efficiency of social capital achieved in the consolidation of joint and individual goals and, ideally, closer to the social optimum – when achieving of individual goals is tend to achieving of common goals, and vice versa – the subordination of the interests of economic processes to human development interests. Accumulation of social capital in Ukraine and its regions are influenced by such positive factors as: 1) a high level of human development, 2) a high level of interpersonal trust; and negative factors as: 1) the low level of public confidence in the state and legal institutions, 2) unfavorable business environment, 3) nominal membership in non-governmental organizations and their low influence, 4) low standard of living. Effective usage of social capital in Ukraine are influenced positively by the prevalence of social norms related to volunteer work. Obstacles to the effective usage of social capital are: 1) the unfavorable state of social norms such as religious and low culture of philanthropy among wealthy citizens, 2) the clan-oligarchic model of the economy. Public policy priorities of accumulation of social capital in Ukraine and its regions are identified as the following: improving the quality of governance and its accountability; interterritorial cooperation of communities; intersectoral partnership in the development policy of regional governance and increase of social responsibility. The task of social intersectoral interaction could be achieved by local development partnerships.
  • Thumbnail Image
    Item
    Маркетингові та організаційні інновації в умовах посилення конкуренції на світових ринках: інституційний аспект
    (Видавництво Львівської політехніки, 2012) Тараненко, І. В.
    Показано, що в умовах зростання загальної економічної нестабільності впровадження маркетингових та організаційних інновацій відіграє велику роль. Обґрунтовано комплемен- тарний характер технологічних та нетехнологічних (маркетингових і організаційних) інновацій в країнах з розвиненим інституціональним середовищем. У той час, як у транзитивних країнах з порівняно слабкими інститутами маркетингові та організаційні інновації найчастіше виступають субститутами технологічних інновацій. The statement about increasing role of marketing and organization innovations under general economic instability is grounded. Author proved that at the countries with strong institutes the technological and non-technological (marketing, organizational) innovations are complementary; at the transitional countries with strong institutes the technological and non-technological (marketing, organizational) innovations substitutes each other.
  • Thumbnail Image
    Item
    Actual problems of economics and capitalization value-oriented management: new challenges of marketing
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Mnykh, O. B.
    The article given quantitative and qualitative characteristics of the processes of capitalization of economy of Ukraine in the deepening systemic crisis and globalization of the investment market. It is proved about strengthening the necessity of greater influence of marketing on the process of forming costs and finding new sources of value creation in emerging European markets. Attention is focused on ensuring long-term competitive advantages through innovative marketing solutions for commodity and stock markets. Подано кількісну і якісну характеристику розвитку процесів капіталізації економіки України в умовах поглиблення системної кризи і глобалізації інвестиційного ринку. Доведено необхідність посилення впливу маркетингу на процеси формування вартості і пошук нових джерел створення вартості на нових європейських ринках. Зосереджено увагу на забезпеченні тривалих конкурентних переваг на основі інноваційних маркетингових рішень на товарних і фондових ринках.