Вісники та науково-технічні збірники, журнали

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/12

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 10
  • Thumbnail Image
    Item
    Оцінювання ризиків процесів життєвого циклу продукції постачальників за результатами їх аудиту згідно зі стандартом VDA 6.3
    (Видавництво Львівської політехніки, 2017-03-28) Бойко, Тарас; Корчинська, Ольга-Соломія; Boyko, Taras; Korchynska, Olha-Solomiia; Національний університет “Львівська політехніка ”
    Проаналізовано трактування терміна “ризик” та суміжних понять у різних нормативних документах, зокрема у галузевому стандарті німецьких автовиробників VDA 6.3 та у міжнародному термінологічному стандарті ISO. Виявлено часткову неузгодженість в їх тлумаченні. Показано, що вдосконалювати чинне нормативне забезпечення щодо аудиту процесів життєвого циклу продукції необхідно, на основі вимог ISO/IEC з врахуванням галузевої виробничої специфіки. Для цього запропоновано розмежовувати поняття “невідповідність вимогам” і “ризики” та визначати ризики під час аудиту процесів як комбінацію небажаних наслідків – втрат, оцінених через “втрату якості” елементами процесів життєвого циклу продукції у постачальника, та ймовірності/правдоподібності виникнення небажаного наслідку для кожного елемента процесу, отриманої у результаті опрацювання статистичної інформації.
  • Thumbnail Image
    Item
    Трансформація бухгалтерського обліку некондиційних результатів виробництва у відповідь на запити системи управління якістю продукції
    (Видавництво Львівської політехніки, 2017-03-28) Луцюк, І. В.; Lutsiuk, I. V.; Національний університет «Львівська політехніка»; Lviv Polytechnic National University
    У статті обґрунтовано напрями вдосконалення бухгалтерського обліку неконди- ційних результатів виробничого процесу з метою його адаптації до інформаційних потреб управління якістю продукції. Проаналізовано підходи до обліку браку та відходів виробництва та запропоновано модель трансформації існуючої практики ведення обліку шляхом введення додаткових субрахунків та побудови бухгалтерських записів щодо некондиційних результатів виробництва.
  • Thumbnail Image
    Item
    Інструменти оцінювання ефективності, гнучкості та адаптивності управління якістю підприємств
    (Видавництво Львівської політехніки, 2016) Шуляр, Р. В.
    Досліджено сферу сучасних методичних підходів та розроблених інструментів з оцінювання ефективності систем управління (менеджменту) якістю підприємств. Обґрунтовано важливість коректного та комплексного оцінювання систем управління якістю для визначення гнучкості окремих методів управління якістю та адаптивності системи менеджменту якості на підприємствах. На засадах узагальнення наявних розробок з оцінювання систем управління якістю та з урахуванням результатів оцінювання діючих систем управління якістю на підприємствах запропоновано системний трирівневий підхід до оцінювання гнучкості методів управління якістю та адаптивності системи менеджменту якості підприємств. Еfficiency, flexibility and adaptability estimation of quality management. Contemporary methodological approaches and tools developed with the evaluation of the effectiveness of quality management systems are researched in the article. Proved the importance of correct evaluation of quality management systems to determine certain flexibility of management quality and adaptability of the QMS. On the basis of summarizing current developments assessment of QMS based on the results and evaluation of existing systems of quality management system is proposed three-tiered approach to the evaluation of quality management flexibility and adaptability quality management system. The growth of interest in modern methods of quality management, high activity of international organizations who are developing standards for quality management systems, allow speaking about development of this area of management. Simultaneously with the development and emergence of novelties many questions arise concerning the effectiveness and efficiency of modern methods of quality management systems improvement. These characteristics of systems form among others the requirement to flexibility and adaptability of management systems, flexibility of quality management methods in the context of the implementation and application of international quality standards. The existence of the process of transition from mechanisms of revealed shortcomings in available procedures of quality systems to the mechanisms of these systems adaptability is known. That is, when signs of flexibility level reduction of QMS appear, when available and used techniques do not provide of appropriate flexibility in solving problems or support of the work from quality, the possibility of introducing or involvement of more flexible methods of quality management should be considered. In other words flexibility is formed and defined by using specific methods, and adaptability – by the change of those methods by other more flexible, depending on the situation, methods and techniques of quality management. This article is directed on the study of relationship between flexibility and adaptability of quality management systems and international standards of quality. The release of the official version of new ISO 9001: 2015 sparked a wave of publications with several reflections, opinions and expectations. The changes proposed in the new version of the standard, which its authors formulate as the most important for modern management system relate number of important components of the management of the organization. These changes are dictated by the large volume and depth of transformation that occurred in recent years in management. Transformations caused by several key factors, both internal and external, to which organizations, their management systems can answer only by the growing role of adaptability and flexibility of management. These features of management systems not only provide a response to the change of organization’s environment in the short term, but can provide its development in the long run.
  • Thumbnail Image
    Item
    Intensification of internal control over quality costs as a means of improving product competitiveness
    (Publishing House of Lviv Polytechnic National University, 2016) Vysochan, O. S.; Lutsiuk, I. V.
    The article explores the application of the active control over quality costs that gives an opportunity not only to identify existing deficiencies and deviations, but also to optimize the structure and amount of quality costs, and to forecast future changes. The extension and modification of the tasks of the control over quality costs at the transition from passive to active forms is considered. The specific features of the active control system that distinguish it from the traditional one are identified. These include the control functions, the controller’s responsibility, and the controller’s qualification. The model of control cycle with using the active control system is developed. It includes the following stages: preparation, implementation, subcritical stage of the controlled object modification, and an inertial stage. The essence of the control stages and the possible states of a controlled object are characterized.
  • Thumbnail Image
    Item
    Improvement of enterprise activities based on process management
    (Publishing House of Lviv Polytechnic National University, 2015) Łuczak, Ja.
    Process management has been increasingly popular for several years now, yet most frequently it is limited to fragmentary actions, at times even to declarative activity. Few organizations have brought their management systems in conformity with the idea of process management; more frequently some particular actions within the range of process approach may be observed. Specialization allows efficient realizations of tasks; however, it separates individual organizational unities and amounts to an incentive for internal competition, in the result of which employees are antagonizingly focused on their positions and not on the organization’s business. Among numerous imperfections, or even pathologies caused by hierarchization within the organization, it is noteworthy to point at weak communication, isolation of structures, blurred responsibility for the final result. Development of coordinating, supervising and monitoring systems, which are essentially not related to generating added value is also typical in this regard. These systems, however, are crucial for neutralizing negative outcome of the organization’s functioning within the system. (Rutka, 1996); (Borkowski, Siekański, 2004); (Deming, 2000). Therefore, Hammer and Champy proposed an alternative concept of managing organizations, Business Process Reengineering, which initiated the discussion about the effectiveness and efficiency of management. (M. Hammer, J. Champy 1993); (Womack, Jones, 2008); (Ohno, 2008). Process management is used in the organization and aims at realizing given objectives. It may be meeting the key standard of ISO 9001 at the initial stage of implementing the QMS. However, the motivation is frequently more ambitious as it is related to achieving proper results. The processes ought to be mapped, modeled and optimized with the use of a renowned international notation – most frequently BPMF. Finally, we should achieve a comprehensive map in accordance with proper process architecture. The architecture should be based on 4–5 levels with the use of flow charts in the form of VACD (Value Added Chance Diagram) and EPC (Event-driven Process Change). The analyzed research problem is related to conscious use of process management conception for realization of a wide range of improvement actions in management. The leading management conception heavily relies on the functional orientation, in the range of which the predefined tasks are realized by executors on the basis of superior’s orders. Participants of an organization perceive the structures through the realized functions, e. g. supply, production, designing. For the organizational objectives defined in this manner specific structural solutions are created (sections, departments, cells, positions). (Grajewski, 2004); (Kunasz 2010). Process management is still more popular in research than in practice. There are few examples of complex usage of mapping, modeling and process improvement methodologies; more frequent are partial examples of usage. Despite the increasing popularity of the issues related to process management, or as may be named as a fashion in this regard, taylorian organization is based on division of labor and specialization in the frames of functional areas (Rummler, Brache, 2000), (Grajewski, 2004) (Gregorczyk, Ogonek, 2007); (Kunasz, 2011); (Gabryelczyk, 2000). Numerous titles devoted to process approach were not able to find appropriate manner of expression, which is hardly possible to link uniquely with tradition, conservatism or historic organizational solutions. It is noteworthy to emphasize the risk which is recognized by managers during the implementation of process management conception, at least in its comprehensive, model form. Process management is a conception, which, despite the significant depreciation of its original form (BPR), in some of its aspects plays a highly important role within numerous management conceptions, however, frequently only to some limited extent. The aim of the present paper is to present the key results of research concerning process optimization of IT services realized for the Polish National Police.
  • Thumbnail Image
    Item
    Quality and knowledge management system in higher education institutions
    (Видавництво Львівської політехніки, 2013) Bobrek, M.
    All types of organisations nowadays face survival premises contained in two postulates: a) high quality performances and b) knowledge and innovations as key resources for achieving expected quality level. After elaborating methods for quality and knowledge management recognised in contemporary literature, paper presents possible model of developing management system which integrate quality and knowledge management with focus on higher education institutions. Усі види організацій сьогодні стикаються з передумовами, що містяться у двох постулатах: а) висока якість виконань; б) знання й інновації як ключові ресурси для досягнення очікуваного рівня якості. Після розроблення методів стосовно менеджменту знаннями та якістю, які визнані у сучасній літературі, у цій роботі представлена можлива модель розвитку системи менеджменту, яка поєднує якість та управління знаннями, акцентуючи увагу на вищих навчальних закладах.
  • Thumbnail Image
    Item
    Маркетинговий підхід до управління якістю високотехнологічної продукції
    (Видавництво Львівської політехніки, 2010) Ковальчук, С. В.
    Визначено основні концептуальні підходи до управління якістю високотехнологічної продукції. Одним із головних підходів до управління якістю високотехнологічної продукції є маркетингова орієнтація діяльності підприємства. Для ефективнішого маркетингового управління якістю високотехнологічної продукції необхідно дотримуватися чітко визначених та сформульованих принципів. The article the basic conceptual going is determined near the quality management of highly technological products. One of the main approaches to high-quality products is the marketing orientation of the enterprise. For more effective marketing of quality high-tech products need to follow clearly defined and principles.
  • Thumbnail Image
    Item
    Якість праці та продукції як взаємозалежні чинники управління виробничим процесом підприємства
    (Видавництво Львівської політехніки, 2012) Мороз, Л. І.
    Проведені аналіз, дослідження та узагальнення теоретичних і прикладних робіт, які розглядають показники управління якістю виробничого процесу, зокрема розглянутий взаємозв’язок між якістю праці та якістю продукції, а також в межах поставленої проблеми розроблені співвідношення, які дають змогу визначити кількість кінцевих і відновлених технологічних втрат в умовах регенераційних (відновних) процесів. Analysis, research and generalization of theoretical and applied works that address quality management indicators of the production process are carried out. In particular, the relationship between the quality of labor and product quality is considered, as well as the relationships, that allow to determine the number of finite and restored technological losses in regeneration (recovery) processes, are developed as part of the problem.
  • Thumbnail Image
    Item
    Конкурентоспроможність підприємства на зовнішньому ринку: залежність від культури якості
    (Видавництво Львівської політехніки, 2011) Зубкова, А. Б.; Данько, Т. В.
    Відомі моделі конкурентоспроможності підприємства, що розглядають фактор якості продукції, є статичними та не враховують динамічний характер змін під час управління якістю та формування культури якості на окремому підприємстві. Запропонована модель конкурентоспроможності підприємства з урахуванням динамічного впливу культури якості сприяє управлінню темпом росту експортної діяльності підприємства. Research shows that available enterprise`s competitiveness models, which take in to account quality factor, are static. These models don’t include the impact of the dynamic nature of changes caused by quality management and quality culture development at the particular enterprise. Suggested competitiveness model considers the dynamic impact of quality culture on the export growth rate at the enterprise.
  • Thumbnail Image
    Item
    Мотивування персоналу як складова систем управління якістю машинобудівних підприємств
    (Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2009) Шуляр, Н. В.
    Розглянуто сучасні підходи до мотивування персоналу у системах забезпечення якості на підприємствах. На основі схеми причинно-наслідкових зв’язків розроблено комплексний підхід до мотивування персоналу з використанням моделі мотивування через потреби. Запропоновано використовувати розроблену схему для формування системи мотивування персоналу у системах забезпечення якості та для пошуку можливостей підвищення рівня мотивування при функціонуванні цих систем. In this article is conducted the overview of modern approaches to staff motivation in the quality assurance systems on the enterprises. On the basis of cause-effect relations is designed the team approach to staff motivation with usage of the motivation model through needs. It is offered to exploit the developed scheme for the staff motivation system formation in the quality assurance systems and to search opportunities to improve motivation by the functioning of these systems.