Вісники та науково-технічні збірники, журнали

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/12

Browse

Search Results

Now showing 1 - 8 of 8
  • Thumbnail Image
    Item
    Ринок непродовольчих товарів в Україні: тенденції розвитку в умовах кризи
    (Видавництво Львівської політехніки, 2020-02-25) Шандрівська, О. Є.; Антіш, І. Т.; Shandrivska, O. Ye.; Antish, I. T.; Національний університет “Львівська політехніка”; ТОВ “НЬЮ ВІТА ГРУП”; Lviv Polytechnic National University; LLC “NEW VITA GROUP”
    Досліджено стан та тенденції розвитку ринку непродовольчих товарів в Україні. Представлено результати маркетингових досліджень потреб і поведінки покупців на цьому ринку. До основних тенденцій розвитку торговельних мереж віднесено: активізація онлайн торгівлі під впливом зростання темпів e-commerce; орієнтування на безпеку та зручність обслуговування в offline торгівлі; розширення каналів комунікації з покупцями; переосмислення вартості ведення бізнесу та перехід до агресивних методів конкурентної боротьби; збільшення частки в товарообороті ритейлерів власних торгових марок.
  • Thumbnail Image
    Item
    Customer satisfaction and retailer image as drivers of customer loyalty: evidences from polish supermarkets
    (Видавництво Львівської політехніки, 2020-02-10) Бєсок, Г.; Biesok, Grzegorz; Університет Бельско-Бяла; University of Bielsko-Biala
    Наведено результати досліджень лояльності клієнтів на ринку роздрібної торгівлі. Вивчається ступінь впливу задоволеності споживачів та іміджу підприємств роздрібної торгівлі на лояльність клієнтів. Використано первинні дані опитування, багатоелементні шкали та моделювання структурних рівнянь (SEM). Концептуальна модель, що використовується у дослідженні, поєднує 3 приховані змінні: імідж продавця, задоволеність клієнтів та лояльність клієнтів. Прихованим змінним відповідає набір проявлених змінних, що були отримані під час опитування. Опитували клієнтів супермаркетів на півдні Польщі. Анкети були поширені за допомогою методу снігової кулі. Загалом у вибірку входили 328 респонденти. Моделювання структурного рівняння підтвердило всі взаємозв’язки в моделі із високим рівнем значущості (p <= 0,001). Отже, модель є прийнятною. Дослідження показало, що імідж підприємств роздрібної торгівлі та задоволеність споживачів значно впливають на лояльність клієнтів. Важливим висновком є те, що задоволеність клієнтів має вдвічі більший вплив на лояльність, ніж імідж продавця. Отже, роздрібні торгівці повинні зосередити увагу на підвищенні задоволеності клієнтів, оскільки це головний чинник їх лояльності.
  • Thumbnail Image
    Item
    Ensemble-based method of fraud detection at self-checkouts in retail
    (2019-06-26) Vitynskyi, P.; Tkachenko, R.; Izonin, I.; Lviv Polytechnic National University
    The authors consider the problem of fraud detection at self-checkouts in retail in condition of unbalanced data set. A new ensemble-based method is proposed for its effective solution. The developed method involves two main steps: application of the preprocessing procedures and the Random Forest algorithm. The step-by-step implementation of the preprocessing stage involves the sequential execution of such procedures over the input data: scaling by maximal element in a column with row-wise scaling by Euclidean norm, weighting by correlation and applying polynomial extension. For polynomial extension Ito decomposition of the second degree is used. The simulation of the method was carried out on real data. Evaluating performance was based on the use of cost matrix. The experimental comparison of the effectiveness of the developed ensemble-based method with a number of existing (simples and ensembles) demonstrates the best performance of the developed method. Experimental studies of changing the parameters of the Random Forest both for the basic algorithm and for the developed method demonstrate a significant improvement of the investigated efficiency measures of the latter. It is the result of all steps of the preprocessing stage of the developed method use.
  • Thumbnail Image
    Item
    The conditions of using of loyalty programs on the Polish market
    (Видавництво Львівської політехніки, 2017-03-28) Howaniec Honorata B.; Howaniec, Honorata B.; University of Bielska-Biala; Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej
    Brand loyalty is a strategic asset of the company. Having loyal or faithful customers, in the era of competition, provides to business of essential benefits. Shaping of customer loyalty is not so easy. Companies, among others, by developing such elements as customer service quality and marketing communication quality, try to influence on customers' market behavior. One of the tools of influence on customers' behavior is loyalty programs. Thanks to these, brand owners try to attract and retain customers by planning the reward system and trying to reward the most loyal customers by – on the one hand – providing them an additional value, and on the other hand – turning them into brand advocates, the most valuable customer group. Popularity of loyalty programs in Poland is not very high. It is estimated that 25-40% of customers use loyalty programs. It is less than, for example, in the US or Canada. The benefits offered by most loyalty programs in Poland, however, are not high, and consumers think that the rewards they can get are very expensive and overpriced. Such a low assessment of the benefits of loyalty programs among customers negatively impact on their social acceptance. The change of business activities can change attitudes among Polish society. A positive example is the «My Ladybird» (in original «Moja Biedronka»), it is program introduced by the Biedronka discount chain, where both are the proposed bonuses and additional promotional campaigns, which were essentially targeted at children, proved to be a great success and have allowed them to outperform competitors with a recognized position in this area in just half a year. The attractiveness of the program has led to the active use it by 5 million households, which constitutes about 40% of all households in Poland. The aim of the research is to present the concept of loyalty and the role of loyalty programs in shaping it. The author focused mainly on the conditions of today's popularity (or lack of it) available loyalty programs in Poland. Because of the availability of numerous studies of loyalty programs in Poland, secondary data was used in the study.
  • Thumbnail Image
    Item
    Інноваційний імператив розвитку рітейлу як деактиватор ризиків і загроз соціально-економічній безпеці
    (Видавництво Львівської політехніки, 2016) Гальків, Л. І.; Демчишин, М. Я.; Грищук, Д. В.
    Обґрунтовано роль роздрібної торгівлі як деактиватора ризиків і загроз соціально- економічній безпеці країни. Визначено сутність рітейлу та розкрито зміст його інноваційного імперативу розвитку. Виділено інноваційну складову в структурі соціально-економічної безпеки підприємства рітейлу та систематизовано її рівні впливу. Досліджено передову практику впровадження інновацій в рітейлі, визначено передумови її використання в Україні. Виявлено стримувальні чинники розвитку рітейлу в Україні та окреслено очікувані зміни на перспективу. The article proved that retail acting as deactivator of risks and threats to social and economic security. Researched approaches to defining the essence of retail. The content of the innovation imperative of retail development. Selected the innovation component in the structure of the socio-economic security of retail. Systematized and visualized exposure levels of innovation component of security of company, corporate network, region / sector and the state. Researched the best practice in innovation in the retail in the world. Proved preconditions of using the best practices of innovation in retail in Ukraine. Discovered factors that hinder the development of retail in Ukraine. Outlined the expected changes in the domestic retail.
  • Thumbnail Image
    Item
    Управління ланцюгами поставок торгових мереж на засадах категорійного менеджменту
    (Видавництво Львівської політехніки, 2015) Кіндій, М. В.; Малиш, Я. В.; Прийма, Л. П.
    Досліджено специфіку управління ланцюгами поставок торгових мереж. Запропоноване здійснення логістичного управління ланцюгами поставок із застосуванням методів категорійного менеджменту. На прикладі наведений поділ товарного асортименту на категорії для їх кращого управління в межах ланцюга поставок. Запропоновані головні методи управління для кожної товарної категорії. In article is investigate a specificity of retail supply chain management. It is proposed implementation of the supply chain management using the methods of Category Management. In the example presented the division of product lines into categories for their better management within the supply chain. Proposed methods of control for each product category.
  • Thumbnail Image
    Item
    Вплив потреб споживачів як визначального чинника вибору формату роздрібного торгового закладу на прикладі Західного регіону України
    (Видавництво Львівської політехніки, 2012) Корсак, В. І.
    Досліджено структуру потреб споживачів роздрібних торгових закладів. Виявлено домінуючі потреби, які характерні для міського населення Західної України. Досліджено взаємозв’язок ментальних особливостей покупців та форматів роздрібних торгових закладів, яким вони надають перевагу. The structure of consumers’ needs of retail establishments is researched. It was identified the dominant needs that are specific to the urban population of western Ukraine. The relationship of buyers’ mental characteristic and retail establishments’ format, which they prefer was investigated.
  • Thumbnail Image
    Item
    Місце та проблеми малих прибудинкових магазинів на ринку споживчих товарів міста Львова
    (Видавництво Львівської політехніки, 2012) Надашкевич, В. О.; Таранський, І. П.
    Висвітлено дослідження малих прибудинкових магазинів продовольчих товарів в м. Львові, що проводилося у квітні 2012 р. Розкрито тенденції розвитку роздрібної торгівлі споживчими товарами та проблеми, з якими стикаються малі магазини. Розглянуто проблеми конкурування на ринку як між однотипними магазинами, так і в стосунку до супер- та гіпермаркетів, Інтернет-магазинів. Результати дослідження адресуються органам місцевої влади та суб’єктам підприємництва, а саме – власникам малих магазинів, дистрибуційним компаніям та виробникам продовольства. Малі прибудинкові магазини відіграють значну роль як в забезпеченні ринкової інфраструктури роздрібної торгівлі, так і в соціально-економічному розвитку суспільства, адже виступають наймасовішим різновидом малого підприємництва, забезпечують господарче пожвавлення та посилюють середній клас. Лише за наявності добре організованої, ефективно діючої роздрібної торгівлі може діяти і розвиватися гуртова торгівля та виробництво. The article considers the actual research of small adjacent food shops in Lviv, which was conducted in April 2012. Trends in the retail trade of consumer goods and issues with which face small stores are revealed. Also the problems of competing in the market, as between the same type shops, and in the matter of super- and hypermarkets, online stores are described. The results are addressed to local authorities and business entities, including owners of small shops, distribution companies and food producers. Small adjacent food shops take an impotent role both in providing market retail infrastructure and society socio-economic development, as are the most mass kind of small business, provide economical revival and strengthen the middle class. Only in situation with well-organized, effective retail trade the wholesale trade and manufacturing could develop and raise up.