Вісники та науково-технічні збірники, журнали

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/12

Browse

Search Results

Now showing 1 - 4 of 4
  • Thumbnail Image
    Item
    Моделювання режимів роботи вітрових енергетичних установок у гібридних системах електропостачання
    (Видавництво Львівської політехніки, 2023-02-28) Медиковський, М. О.; Мельник, Р. В.; Мельник, М. В.; Medykovskyy, M. O.; Melnyk, R. V.; Melnyk, M. V.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    Представлено сучасні схеми організації вітро-сонячних систем електропостачання. Наведено наявні підходи до управління енергодинамічними режимами роботи вітряних електричних установок у складі гібридних систем електропостачання, наведено сучасні дослідження з даної тематики. Представлено результати розроблення математичної моделі енергодинамічних процесів гібридної вітро-сонячної системи електропостачання, до складу якої входять вітряні електричні установки, сонячні панелі, акумулюючий елемент. Обґрунтовано універсальну структурну схему такої системи. Розроблено набір продукційних правил реалізації управління гібридною системою енергопостачання та імітаційну модель енергодинамічних процесів для можливих режимів роботи системи. Імітаційна модель розроблена на мові програмування Java в середовищі IntelliJ IDEA з використанням фреймворків Spring і Hibernate, а також реляційної бази даних PostgresDB. Проведено імітаційне моделювання роботи системи з метою визначення оптимальних режимів роботи, залежно від обмежень на кількість комутацій кожної із вітрових електричних установок, структури системи та параметрів її елементів. Вхідними даними для дослідження режимів роботи є вітровий і сонячний енергетичний потенціал у заданій географічній точці, кількість і технічні параметри вітрових електричних установок і сонячних панелей, а також параметри акумулюючого елемента. З метою зменшення кількості комутацій (включення/виключення) вітрових електричних установок у складі гібридної системи електропостачання введено параметр “мінімальний інтервал між послідовними змінами активного складу ВЕС”. Результатом імітаційного моделювання є встановлення залежностей: часу підтримки споживача від ймовірності втрати живлення (DPSP); мінімального інтервалу між послідовними змінами активного складу ВЕС від кількості комутацій; мінімального інтервалу між послідовними змінами активного складу ВЕС від середнього відхиленням потужності генерування. Отримані результати дадуть змогу оптимізувати параметри та режими роботи гібридних вітро-сонячних систем, а також алгоритми управління енергодинамічними режимами при проектуванні та експлуатації систем.
  • Thumbnail Image
    Item
    Simulation modelling development in design of energy efficiency improvement of architectural solutions
    (Видавництво Львівської політехніки, 2020-10-10) Шулдан, Лариса; Штендера, Андрій; Shuldan, Larysa; Shtendera, Andrii; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    Вимоги нового часу переводять архітектуру з площини суб’єктивних уявлень проектувальника в раціональну площину об’єктивних рішень. Розвиток сучасних інформаційних технологій створює передумови і можливості пошуку принципово нових підходів до організації архітектурного простору, нових засобів і прийомів художньої виразності в архітектурі. У своїй статті ми продовжили досліджувати взаємозв’язок між архітектурним проектуванням та енергоефективністю, а основне її завдання визначили як розвиток методу симуляційного моделювання з метою покращення енергоефективності архітектурних рішень. Проведення дослідження відбувалося у кілька етапів: визначення переліку основних впливів, аналіз існування програмних продуктів, їх практичне застосування у навчальному, реальному та пошуковому проектуванні, обчислення енерговитрат за змінними параметрами, теоретичне наукове узагальнення результатів та формування рекомендацій. Покращення енергоефективності архітектурних рішень на будь якій стадії проектування досягалося завдяки створенню симуляцій впливів, адже саме вони обумовлюють термодинамічні процеси і дозволяють досліджувати геометричнокеровану логіку продуктивності. Найважливішими серед них є: симуляція зовнішньокліматичних чинників; симуляція мікрокліматичних параметрів будівлі; симуляція і вибір варіантів геометрії будівлі чи комплексу; добір і розрахунок конструкцій; симуляція впливів навколишньої забудови та перспективної розбудови комплексів. Також окреслено перелік найважливіших архітектурних задач, що вирішуються завдяки застосуванню методу симуляційного моделювання. Привернення уваги до деяких аспектів історії розвитку симуляційного моделювання, зокрема, в лабораторії інституту архітектури Національного університету “Львівська політехніка”, дозволяє осмислити суть і форму його застосування сьогодні, а також відслідкувати еволюцію програм покращення енергоефективності та інструментів архітектурного проектування. Автори оптимізували роботу з критеріями, зокрема такими як потреба в енергії, вплив на навколишнє середовище, геометрію і матеріали. Значить аналіз та апробація найбільш поширених програмних продуктів з погляду застосування у цій галузі, як результат, дозволили запропонувати комбінації та способи їх використання для архітекторів.
  • Thumbnail Image
    Item
    Minimization of traffic delay in traffic flows with coordinated control
    (Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2021-03-01) Royko, Yuriy; Yevchuk, Yurii; Bura, Romana; Lviv Polytechnic National University
    У роботі розглянуто методику та результати транспортних досліджень, проведених методом натурних вимірювань, з визначення основних показників транспортних потоків зі значною нерівномірністю руху на магістральній вулиці в умовах координованого управління. Використовуючи метод імітаційного моделювання, визначено часові параметри світлофорного регулювання, за яких досягається зменшення затримки руху у прямому за зустрічному транспортному потоці шляхом зміни тривалості дозвільного сигналу залежно від величини інтенсивності руху. Зміна (збільшення) тривалості дозвільного сигналу забезпечує беззупинний рух групи транспортних засобів під час їх проїзду через стоп-лінії на світлофорних об’єктах. Запропонований метод актуальний до застосування на ділянках транспортної мережі з координованим управлінням, де є значна неоднорідність транспортного потоку, і запобігає розпаду груп, які складаються із транспортних засобів з різними динамічними характеристиками. Такий результат досягається у випадку, коли в системі автоматизованого управління, яка об’єднує суміжні перехрестя на магістральній вулиці, діє жорстке програмне управління світлофорною сигналізацією. За такої умови є можливість узгодити тривалість сигналів світлофорних груп, коректуючи ширину (тривалість дозвільного сигналу) та кут нахилу (швидкість руху) стрічки часу у графіках координації. Наукова новизна цього дослідження полягає в тому, що набув подальшого розвитку метод мінімізації затримки транспорту в умовах координованого управління, суть якого полягає у керованій зміні діапазону тривалості дозвільного сигналу за одночасного управління швидкістю руху між суміжними перехрестями. Практична цінність – застосування різних програм управління світлофорною сигналізацією на ділянках магістральних вулиць у транспортних районах, де у ранішній та вечірній пікові періоди є значна відмінність значень інтенсивності руху за напрямками.
  • Thumbnail Image
    Item
    Analysis of modern investigations of vibratory processes of wheeled vehicles
    (Publishing House of Lviv Polytechnic National University, 2016) Zalutskyi, Yurii; Zhytenko, Oleksandr; Kuzio, Ihor
    The history and modern tendencies of development of cushioning systems are analyzed in this paper. The development of mathematical modelling as a process is denoted, the methods and means are described and the necessary information of model choosing is presented. It is focused on the development of simulation modelling. The approaches of researchers, recommendations, indexes and specific features of evaluation of motion evenness are described. The works of many scientists are dedicated to analysis of car vibrations, evaluation of motion evenness and vibration-proof features. Many of them are devoted to investigation of vibrations, to optimization of basic design parameters of the cushioning system of cars and to development of new cushioning systems which allow reducing of vibratory overloading of trucks of general purpose. Taking into account the problems of motion evenness from the point of view of vibration of cushioning parts, the works of scientists are based on the linear theory of cushioning and the simplest one-mass car models are considered. It is also established that the drawback of usage of such theory consists in the fact that it is impossible to overview separately the vibrations of cushioning parts, which weight transfers to elastic elements of the suspension, and non-cushioning parts. The overview of scientific works dedicated to investigation of dynamics of wheeled vehicles allows to show the limited possibilities of traditional passive suspension system according to continuously increasing requirements to modern structures and to substantiate the necessity of usage of controlled cushioning systems. Among the existing variants of controlled cushioning systems, the half-controlled systems, which are the most optimal from the point of view of motion evenness increasing, energy consumption, complexity of structural implementation and usage safety, are of the greatest interest nowadays. On the basis of analyzed materials, it may be concluded that there exists a great amount of scientific investigations in the field of motor vehicles vibrations many of which are devoted to improvement of vibration-proof features of cars. Also a number of works are dedicated to investigation of vibratory overloading of industrial, construction and agricultural motor vehicles which are engaged in transportation of cargo of general purpose. However, too small attention is payed to development of techniques of determination of design parameters of cushioning systems of trucks which are engaged in transportation of cargo of special purpose, for example, cars transportation, where essentially greater attention should be payed to vibratory loadings which act upon such cargo during uneven motion.