Вісники та науково-технічні збірники, журнали

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/12

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 10
  • Thumbnail Image
    Item
    Розрахунок конструкції та електромагнітного приводу вібровикінчувальної машини з коловими траєкторіями коливань притирів
    (Видавництво Львівської політехніки, 2019-02-26) Захаров, В. М.; Zakharov, V.; ПрАТ “Львівський електроламповий завод “Іскра”
    Перспективним методом механічного оброблення деталей вважається вібраційна притирка, яка виконується на різних типах вібровикінчувальних верстатів. Особливістю вібровикінчувальних верстатів з круговими траєкторіями коливань притирів є те, що швидкості переміщення усіх точок робочої поверхні однакові, тому зношування як робочої поверхні притирів, так і оброблюваних деталей може залежати тільки від часу їх контакту. Мета і завдання роботи передбачають: огляд конструктивних і функціональних особливостей вібраційної притиральної машини з коловими траєкторіями коливань притирів; обґрунтування методики розрахунку конструктивно-силових параметрів машини і режимів роботи електромагнітного приводу. За результатами висвітлених у статті досліджень наведено детальний приклад розрахунку конструкції вібровикінчувального верстата, зокрема інерційно-жорсткісних параметрів його механічної коливної системи та електромагнітного приводу за заданих параметрів збурення у режимі функціонування, близькому до резонансу. Розглянуто можливості, запропоновано конструктивне рішення та розраховано привід механізму притискання верхнього притира до нижнього з метою забезпечення необхідного питомого тиску на оброблювані поверхні деталей.
  • Thumbnail Image
    Item
    Дослідження міцності і деформативності попередньо напруженої збірно-монолітної балки прогонової будови довжиною 18 м при різних режимах завантаження
    (Видавництво Львівської політехніки, 2019-02-26) Сало, В. Ю.; Сало, О. Ю.; Salo, V. Y.; Salo, O. Y.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    Висвітлено проблеми мостів щодо теоретичних і проектних аспектів і питань їх зведення. Основною метою експериментального дослідження є виявлення особливостей поведінки збірно-монолітної конструкції за статичної дії зовнішнього навантаження. Викладено програму статичних випробувань, наведено схеми установки випробувальних навантажень та приладів для виміряння переміщень та відносних деформацій. Описано натурні випробування дослідної збірно-монолітної попередньо напруженої залізобетонної балки для будівництва мосту. Одержано значення тріщиностійкості, деформативності і міцності балки, описано етапи роботи і форми руйнування досліджуваної балки. Порівняно експериментальні та теоретичні величини. Виділено характерні стадії напружено-деформованого стану. Проаналізовано стан та практику зведення збірно-монолітних залізобетонних конструкцій з використанням високопродуктивної сучасної технології. Проаналізовано отримані результати експериментальних досліджень. Дослідження натурних мостів з доведенням конструкцій до руйнування, що дає змогу уникнути впливу масштабного фактора, є особливо цінним.
  • Thumbnail Image
    Item
    Експериментальні дослідження деформативності і міцності попередньо напруженої збірно-монолітної балки прогонової будови прольотом 12 м
    (Видавництво Львівської політехніки, 2018-02-26) Сало, В. Ю.; Сало, О. Ю.; Salo, V.; Salo, O.; Національний університет “Львівська політехніка”, кафедра автомобільних доріг та мостів, автомобільно-дорожній коледж; Lviv Politechnic National University, Departament of Roads and Bridges, Motor road colledge
    Висвітлені проблеми мостів щодо теоретичних і проектних аспектів і питань їхнього зведення. Описано натурні випробування дослідної збірно-монолітної попередньо напруженої залізобетонної балки для будівництва мосту. Одержані значення тріщиностійкості, деформативності і міцності балки, описані етапи роботи і форми руйнування досліджуваної балки. Проведено порівняння експериментальних та теоретичних величин. Виділено характерні стадії напружено-деформованого стану. В статті проаналізовано стан та практику зведення збірно-монолітних залізобетонних конструкцій з використанням високопродуктивної сучасної технології. Виконано аналіз отриманих результатів експериментальних досліджень. Дослідження натурних мостів з доведенням конструкцій до руйнування, що дозволяє уникнути впливу масштабного фактора є особливо цінним.
  • Thumbnail Image
    Item
    Substantiation of parameters and analysis of operational characteristics of oscillating systems of vibratory finishing machines
    (Lviv Politechnic Publishing House, 2017-10-19) Korendiy, Vitaliy; Zakharov, Viktor; Lviv Polytechnic National University; ISKRA PJSC
    The calculation diagrams of oscillating systems and operation features of vibratory finishing machines are considered. The mathematical models of three-mass and four-mass oscillating systems are presented. The amplitude values of the oscillating masses displacements are derived. The functions of inertial and stiffness parameters optimization are formed. The optimization problems are solved with a help of MathCAD software. On the basis of synthesized inertial and stiffness parameters, the amplitude-frequency characteristics of the oscillating systems of vibratory finishing machines are formed and analyzed. In order to verify the validity of the proposed theoretical approaches, the simulation of the mathematical model of the oscillating system motion is carried out by means of numerical solving of the system of differential equations of the oscillating masses motion. The proposed structural diagrams and the operation schemes of the vibratory finishing machine, as well as the derived analytical formulas may be used by designers, researchers and technologists while improving existent and developing new equipment for vibro-finishing treatment.
  • Thumbnail Image
    Item
    Ways of improvement of operational efficiency of hopper devices
    (Publishing House of Lviv Polytechnic National University, 2016) Koruniak, Petro; Shenbor, Vladyslav; Korendiy, Vitaliy; Bezpalov, Anatoliy; Brusentsov, Volodymyr
    The operation of hopper devices, which are used in industry, civil engineering, agriculture and transport, is analyzed on the article. The external factors, which influence the process of charging, storing and discharging of loose cargo (freights) from hopper tanks, are overviewed. The subject of research of presented paper is the improvement of mechanisms of fracturing of products hangs-up (bridges) in hoppers at the stage of designing and setting up of hopper devices. In order to solve the stated problem the schemes of bridges fracturing and the structures of devices for debarment of products bridging and their uniform outflow from the hopper tank are proposed. The proposed schemes are based on the principles used in development of vibratory machinery with mechanical, cam and electromagnetic vibratory principles of structures forming. For cam spring device of bridges fracturing the technique of calculation of stiffness of elastic system and of the necessary forces for performing of technological process of bridges fracturing is presented and the recommendations for choosing of the stiffness of the system of elastic elements are suggested. For the hoppers with spring and electromagnetic blocks of bridges fracturing and of metered (batched) feeding of products the structural diagrams of devices are presented and the recommendations for usage of various modifications of devices are suggested. The influence of parameters of flat spring elements on the efficiency of devices operation is overviewed. The structural diagrams of devices with one-cycle and two-cycle electromagnetic vibration exciters and the modifications of elastic systems are considered. the structural diagram of the production prototype of the hopper feeder is presented. The materials of the article, the proposed structural diagrams, the operation scheme of the hopper feeder and the derived analytical formulas may be used by designers, researchers and technologists while improving of existent and developing of new devices.
  • Thumbnail Image
    Item
    Динамічний аналізшпиндельних вузлів на конічних газових опорах
    (Видавництво Львівської політехніки, 2016) Віштак, І. В.; Савуляк, В. І.
    Розглянуто деякі особливості зміщень вал-шпинделя на конічних газових опорах від співвісного з опорою-втулкою положення за довільних осьових та радіальних навантажень. Проведено динамічний аналіз впливу зміщень у різних напрямках на характеристики жорсткості шпиндельних систем. Запропоновано обґрунтовані аналітичні залежності для розрахунку характеристик шпиндельних систем. Обґрунтована необхідність динамічного аналізу шпиндельних систем та розрахунку несучої здатності та зміщень шпинделів швидкісних верстатів та пристроїв для досягнення високої точності. Доведено, що у фактично реалізованих конструкціях шпинделів з канавками змінної глибини усунути самозбудження можна також спеціальним підбором параметрів макро- та мікрогеометрії конічної газової опори шпиндельних систем. Some features of spindle shaft displacements on the conical gas bearings from the same axis with the support-sleeve position at arbitrary axial and radial loads. A dynamic analysis of the impact of displacement in different directions on the stiffness characteristics of the spindle unit. A reasonable analytical dependences for calculating the characteristics of the spindle units. Proved that the allowable parameters and microgeometry and macrogeometry friction pair of gas lubrication can be calculated to ensure the accuracy of the device. The necessity of dynamic analysis and calculation of spindle units bearing capacity and displacement spindle speed machines and tools in order to achieve high accuracy. Analysis of the conical gas bearings can also develop criteria optimization and determine the optimal parameters, which improves performance. It is proved that in practically realizable designs spindles with variable depth grooves stiffness parameters have improved as compared to the structures of the grooves of constant depth on the spindle shaft.
  • Thumbnail Image
    Item
    Дослідження роботи збірно-монолітних плитно-ребристих конструкцій нерозрізних прогонових будов мостів з тріщинами і до руйнування
    (Видавництво Львівської політехніки, 2015) Сало, В. Ю.; Сало, О. Ю.
    Наведено результати експериментальних досліджень, отриманих під час випробувань дослідних нерозрізних збірно-монолітних залізобетонних попередньо напружених мостів. Вперше в лабораторних умовах проведено експериментальні дослідження збірно-моноліт- них нерозрізних прогонових будов для перевірки прийнятих методів розрахунку з безпосереднім визначенням зусиль в елементах під час дії статичного навантаження. Випробування показали достатню жорсткість і міцність збірно-монолітних прогонових будов, які працювали в пружній стадії майже до розрахункового навантаження. Встанов- лено, що в результаті тріщиноутворення і пластичних деформацій проходить незначний просторовий перерозподіл зусиль між елементами прогонових будов. Перерозподіл зале- жить від зміни відношення жорсткостей окремих елементів системи. На підставі отриманих результатів запропоновано методику розрахунку міцності. Проведено порівняння експериментальних та теоретичних величин. Показано переваги і сферу використання розрахункового методу. Виділено характерні стадії напружено-деформованого стану. Виконано аналіз отриманих результатів експериментальних досліджень. The active provides the results of experimental reseach abtain in investigation of the testing multi – span prestresset reinforced concrete bridges. For the first time in the laboratory conditions were held experimental researches of prefabricated monolithic precast spans to check accepted methods of calculating the direct determination of efforts elements during the action of static load. Tests showed sufficient stiffness and strength of prefabricated monolithic spans working in an elastic phase, almost in the estimated load. It was found that as a result of cracking and plastic deformation there is negligible spatial redistribution of forces between of spans elements. On the basis of the got results the metnod of calculation of the strength. Comparison of experimental and theoretical sizes. Adrantages and area of the use of calculation metnod are snown. The chavacteristic stages of the tensely deformed state ave selected. The analysis of the got results of experimental reseaches is executed.
  • Thumbnail Image
    Item
    Динаміка формування пульсових сигналів дистальних відділів променевих артерій
    (Видавництво Львівської політехніки, 2013) Сторчун, Є. В.; Климух, А. Р.
    In last time new methods and hardware-software system, which combine eastern medicine traditions and western technologies are commonly used in diagnostic practice. Pulse diagnostics is one of the ancient methods for disease state identification. For diagnostic purposes different kind of arteries zones can be observed, but most popular is pulse diagnostics of wrist joints radial arteries. It is based on recording of signal from three zones, lied closely along the radial arteries of left and right hands. For the purpose of pulse diagnostics special kinds of sensing devices are used. Preliminary model with schema included acoustic impedances of artery part, soft tissues of registration zone and sensing device was proposed. In this model was assumed, that sensor occlusion force distributed between the model elements and other object structures is constant. Acoustic impedances of artery part and soft tissues were modeled by elastic component taking into consideration pulse signals spectrum. In this work modeling and experimental results of pulse signal forming by distal zone of radial artery depending on sensor occlusion force were presented. Artery stiffness was defined from the curve showing dependency between the transmural pressure and the relative change of artery volume. Stiffness evaluation results were approximated by second order polynom relative to force conformed to diastolic pressure of patient. Experimental verification of new model for vessels with small tensibility was carried out. Data were obtained for artery zone length 5 mm and pulse pressure mmHg. Artery stiffness polynomial model took into consideration fraction of occlusion force fitted the artery and soft tissues .Initial data for modeling were diastolic and pulse pressure of patient, artery diameter and length, and coefficient defining the increment of soft tissues impedance component depending on occlusive force. All dependencies were evaluated for each patient in dependency of arterial blood pressure, artery diameter and elastic response. During the simulation study artery diameter was changed in range (1,9 – 3,8) mm in compliance with measuring results obtained by another authors. Length of artery registration zone was changed until the matching of computation and experimental results. Experiment was done using the device with piezoelectric and tensoresistive sensors joined mechanical sequentially. Investigations for pulse signals from seven zones accordingly to eastern medicine canons were done for 4 patients in age 18-25 years old. Their results showed the adequacy of calculated meanings of pulse signal for different artery zone length in range of small values of occlusion forces. This fact can be explained by model affixment to the object exactly in this range. It can be suggested, that there is no interference of different zones during the pulse signal forming, when occlusive forces of sensors have value from range 0 – 2.0 N. In case of higher occlusive force values deformation of artery is starting. Consequences of deformation are that the elastic properties and pulse wave propagation process are changing. In such conditions process of pulse signal forming could not be described by elaborated model. Наведено результати моделювання та експериментальних досліджень динаміки формування пульсових сигналів дистальних відділів променевих артерій людини залежно від сили притискання перетворювача до зон їх реєстрації.
  • Thumbnail Image
    Item
    Експериментальні дослідження бездіафрагмової прольотної будови моста під час реконструкції
    (Видавництво Львівської політехніки, 2013) Рачкевич, В. С.; Кваша, В. Г.; Салійчук, Л. В.
    Описано методику і результати статичних випробувань залізобетонної бездіафрагмової прольотної будови до та після реконструкції. Тechnique and results of static tests of reinforced concrete without-diaphragm span structure before and after reconstruction are described.
  • Thumbnail Image
    Item
    Дослідження роботи збірно-монолітних плитно-ребристих конструкцій прогонових будов мостів з тріщинами і до руйнування
    (Видавництво Львівської політехніки, 2013) Сало, В. Ю.; Думич, І. Ю.; Балаян, Н. О.
    Наведено результати експериментальних досліджень, отриманих під час випро-бувань дослідних збірно-монолітних залізобетонних попередньо напружених мостів. The active provides the results of experimental reseach abtain in investigation of the testing multi – span prestresset rein reinforced reinforced concrete bridges.