Вісники та науково-технічні збірники, журнали

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/12

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 12
  • Thumbnail Image
    Item
    Олігомеризація фракції С9 із використанням 2-(трет-бутилпероксиметиламіно)ацетатної кислоти
    (Видавництво Львівської політехніки, 2023-02-28) Субтельний, Р. О.; Журавський, Є. В.; Оробчук, О. М.; Дзіняк, Б. О.; Subtelnyi, R. O.; Zhuravskyi, Y. V.; Orobchuk, O. M.; Dzinyak, B. O.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    Досліджено олігомеризацію у розчині та суспензійну олігомеризацію фракції С9 рідких побічних продуктів піролізу дизельного палива ініційовану 2-(трет-бутилпероксиметиламіно)ацетатною кислотою. З’ясовано тип впливу методу проведення олігомеризації, кон- центрації ініціатора, температури і тривалості реакції на вихід і фізико-хімічні характеристики одержаних олігомерів. Вибрано оптимальні технологічні параметри процесу олігомеризації фракції С9. Порівняно особливості перебігу суспензійної олігомеризації та олігомеризації в розчині фракції С9.
  • Thumbnail Image
    Item
    Очищення акриламіду від інгібіторів полімеризації для виготовлення високоякісних флокулянтів на основі поліакриламіду
    (Видавництво Львівської політехніки, 2020-03-16) Дулеба, В. П.; Гнатів, З. Я.; Duleba, V. P.; Hnativ, Z. Ya.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    Поліакриламід та коолігомери на його основі широко застосовуються як флокулюючі агенти для розділення промислових суспензій. Утворення полімерів залежить від вмісту різного роду домішок, які знаходяться в мономері. У статті відображено наукові та практичні відомості про одержання акриламіду сірчанокислотним методом гідратації нітрилу акрилової кислоти у вигляді водного розчину різних концентрацій та більш сучасним гетерогеннокаталітичним методом гідратації акрилонітрилу з використанням як каталізаторів металів зі змінною валентністю. Проаналізовано шляхи забруднення різними домішками акриламіду на стадіях виробництва з метою застосування відповідних методів його очищення. Проведено лабораторні дослідження очищення водного розчину акриламіду від іонів заліза як елементу інгібітування передчасного процесу полімеризації.
  • Thumbnail Image
    Item
    Comparative study of the hydrocarbon resins production of by the C9 fraction emulsion and suspension oligomerization
    (Lviv Politechnic Publishing House, 2020-02-24) Субтельний, Р. О.; Оробчук, О. М.; Дзіняк, Б. О.; Subtelnyi, R.; Orobchuk, O.; Dzinyak, B.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    Досліджено одержання вуглеводневих смол (коолігомерів) низькотемпературною дисперсійною коолігомеризацією вуглеводневої фракції С9 рідких продуктів піролізу дизельного палива. Цей спосіб дає змогу знизити температуру процесу. Синтез здійснювали емульсійною та суспензійною коолігомеризацією. Встановлено основні закономірності перебігу суспензійної та емульсійної олігомеризації вуглеводневої фракції С9. Досліджено вплив температури, концентрації ініціторів та тривалості процесу на вихід та фізико-хімічні характеристики синтезованих олігомерів. Порівняно особливості перебігу емульсійної та суспензійної олігомеризації.
  • Thumbnail Image
    Item
    Vibration impact and noise protection devices with DVA for wheeled vehicles
    (Видавництво Львівської політехніки, 2020-09-14) Diveev, Bogdan; Lviv Polytechnic National University
    The article investigates vibration and noise protection devices for wheeled vehicles using dynamic vibration absorbers (DVA). Algorithms for modeling their dynamic characteristics based on adaptive calculation schemes are presented. A non-linear suspension with DVA and a noise-absorbing partition is considered, which is due to the introduction of a layered composite thinwalled structure with an intermediate damping layer with high damping properties and a DVA system, which provides better vibration and noise absorption. The problems of shock propagation during the overturn of the bus to passengers are also considered. The influence of the parameters of the shock absorber on the dynamic properties of the bus is investigated. The optimal parameters of the shock absorber are determined.
  • Thumbnail Image
    Item
    Поперечно-кутові коливання бітумо-щебеневого агрегату із залежною торсіонною підвіскою
    (Видавництво Львівської політехніки, 2019-02-26) Вікович, І. А.; Глобчак, М. В.; Осташук, М. М.; Vikovich, I.; Hlobchak, M.; Ostashuk, M.; Національний університет “Львівська політехніка”
    Розроблено математичну модель коливань бітумо-щебеневого агрегату із залежною торсіонною підвіскою у поперечно-вертикальній площині. Визначено жорсткість торсіонної підвіски з торсіоном прямокутного перерізу за умовою її міцності. Розроблено розрахункові схеми одноважільної торсіонної підвіски і коливань бітумо-щебеневого агрегату із залежною торсіонною підвіскою у поперечно-вертикальній площині.
  • Thumbnail Image
    Item
    Дослідження процесу осадження відходів вуглезбагачення у радіальних відстійниках
    (Видавництво Львівської політехніки, 2017-03-28) Дулеба, В. П.; Цюра, Н. Я.; Дулеба, С. В.; Duleba, V. P.; Tsiura, N. Ya.; Duleba, S. V.; Національний університет “Львівська політехніка”
    Наведено результати дослідження процесу розділення суспензій у промислових відстійниках Червоноградської збагачувальної фабрики з використанням флокулянтів на основі поліакриламіду. Описано процеси, що відбуваються всередині відстійника залежно від способу та швидкості подачі суспензії та їхній вплив на утворення горизонтальних та вертикальних течій. Проведено експериментальне дослідження поля концентрацій твердої фази суспензії по глибині та радіусу відстійника. На основі проведених досліджень зроблені висновки та подані рекомендації щодо підвищення ефективності роботи радіальних відстійників.
  • Thumbnail Image
    Item
    Modelling of the articulated vehicle dynamics taking into account the elastically fastened freight
    (Lviv Politechnic Publishing House, 2017-01-01) Zhytenko, Oleksandr; Zalutskyi, Yurii; Lviv Polytechnic National University, Lviv, Ukraine
    In this article, some methodological statements of the formation of mathematical models in the problems of machine dynamics are elucidated. The presence of a cushioned freight in the form of the fastened vehicle complicates the system, so that the equations describing its oscillations are too complicated and unsuitable for practical usage. It is shown that with all the complexity of the research object, it is expedient to form the mathematical model at the level of the design diagram (model) with a relatively small number of degrees of freedom. The peculiarities of mathematical modelling of the motion processes of specialized articulated vehicles for transportation of cars, namely, formation of the design diagram (model), making the necessary assumptions, choosing the independent coordinates and writing down the second-order Lagrange equations describing the system oscillations, are presented. While modelling, the most typical case, namely, the motion over the unit prominence (road shock), the effect of which on the wheels of the articulated vehicle is of the impact type, is considered. The choosing of the initial perturbation in the form of a unit impact is caused by the possibility of obtaining an impact characteristic, which is defined as the reaction of the system on the δ-function. In addition, under the impact action, it is possible to carry out the direct visual analysis of non-interfered single-frequency oscillatory processes, which allows to quickly obtain the approximate express-evaluation of the amplitude values of the process, frequencies of oscillations, as well as the oscillations damping decrement of the two-section articulated vehicle, if it is necessary. The mathematical model of the articulated vehicle consisting of a tractor and a semi-trailer in the form of a linear system having 9 degrees of freedom is developed. It consists of three cushioned masses, namely, the frame of the truck tractor, the frame of the semi-trailer and three non-cushioned masses, which are axles with wheels as an assembly. Both sections of this system are connected by the saddle-coupling element that is not absolutely rigid. While moving, the frames of the truck tractor and of the semi-trailer performs oscillatory motion in the vertical plane and angular oscillations about an axis passing through the centre of masses. The axles with wheels in the assembly oscillate only in the vertical plane. The peculiarity of the model is that the elastic and damping properties of the suspension of vehicle fixed on the semi-trailer are taken into account. The solution of the mathematical model allows to obtain the impact characteristic, to calculate the amplitude-frequency characteristic and to obtain the required (unknown) values of the root-meansquare accelerations of the non-cushioned masses. The technology of systemic consideration of the problems of formation of mathematical models in the form of block diagrams (structure charts) which are equivalent in dynamic relation to the systems of automatic control is offered.
  • Thumbnail Image
    Item
    Rheological behavior of montmorillonite water suspensions in the presence of surfactants
    (Publishing House of Lviv Polytechnic National University, 2015) Sikorsky, Oleksiy; Myronyuk, Oleksiy; Svidersky, Valentyn
    In this thesis the features of rheological behavior of ultrasonic-activated water dispersions of montmorillonite in the presence of surfactants of anionic and non-ionic type are considered. It was determined that the strength of coagulation structure changes depending on the type of surfactant. Розглянуті особливості реологічної поведінки активованих ультразвуком водних суспензій монтморилоніту в присутності поверхнево-активних речовин аніонного та нейоногенного типів. Визначено, що міцність коагуляційної структури змінюється в залежності від типу поверхнево-активних речовин.
  • Thumbnail Image
    Item
    Effect of impact velocity in the roadblock on the spatial arrangement of acceleration of the vehicle body
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Waluś, K. J.; Krawiec, P.; Polasik, J.; Markiewicz, F.; Cieślik, M.; Adamiec, J. M.
    The article presents the results of experimental studies of the process of intense acceleration, passing through the barrier and the vehicle brakes adapted for the transport of persons using two speed ranges passing through the barrier. Tests were conducted on dry roads made of cobblestones. Performed experimental studies, which aim was to determine the acceleration in each axis while passing through the obstacle. Подано результати експериментальних досліджень процесу інтенсивного прискорення, що проходять через бар’єр і транспортний засіб, гальма пристосовані для перевезення осіб з використанням двох діапазонів швидкостей, проходячи через бар’єр. Випробування проводилися на сухих дорогах з бруківки. Виконані експериментальні дослідження, мета яких – визначити прискорення в кожній осі при проходженні через перешкоди.
  • Thumbnail Image
    Item
    Застосування поліакриламідних флокулянтів для розділення глинистих суспензій
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Дулеба, В. П.; Цар, І. В.; Стадник, А. І.
    Наведено результати дослідження процесу розділення суспензій з використанням гідролізованого флокулянта на основі поліакриламіду. Описано механізм флокулоутворення та процес адсорбції поліакриламіду на поверхні глинистих частинок залежно від концентрації твердої фази у суспензії і витрати флокулянта. Встановлено оптимальну концентрацію твердої фази в суспензії та витрату флокулянта, за яких досягається найбільшашвидкість осадження твердої фази. The paper presents the results of research of the separation of suspensions using flocculants based on poly. The essence and process flokuloutvorennya polyacrylamide adsorption on the surface of clay particles, depending on the concentration of solids in suspension and flocculant costs. An optimal concentration of solids in suspension and flocculant consumption at which the highest rate of deposition of solid phase.