Вісники та науково-технічні збірники, журнали

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/12

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Thumbnail Image
    Item
    Enhancing SIM Card Technology: Developing an Advanced Operating System
    (Видавництво Львівської політехніки, 2023-02-28) Kose, Busra Ozdenizci; Sardag, Alp; Coskun, Vedat; Mantar, Ali; Gebze Technical University; Omreon; Atlas University
    The emergence of smart cards is a significant achievement in the field of information technology. They are growing in importance as they offer secure data storage and authentication, improve security, simplify processes, reduce costs, and have a variety of applications. In particu- lar, nowadays SIM cards play a vital role in the Telecom industry as an important type of smart card that allows a user to make calls, send messages, store details such as phone number and network authentication information, and provide various mobile data services. Currently, some leading companies take advantage of having their own smart card operating systems and have significant impact on the market on various issues (hardware on which the smart card operating system will run; security restrictions; control, permission and control of any application, etc.). It is important to work on creating a more flexible, adaptable and secure operating system infrastructure in order to overcome these limitations both in the customer perspective and in the ecosystem. The purpose of this research is to introduce the creation of a special Java Card operating system designed for SIM cards used in the Telecom industry. The study presents the software requirements and development steps of the proposed operating system and innovative architectural components necessary for its operation as a SIM card beyond being a Java Card operating system. The proposed new Java Card based SIM operating system is expected to pave the way for the development of eSIM operating system infrastructure as well as 5G tech- nology and offer valuable opportunities.
  • Thumbnail Image
    Item
    Система заохочення молодих людей до наукової роботи
    (Видавництво Львівської політехніки, 2016) Шаховська, Н. Б.; Худоба, Б. П.
    Досліджено проблеми, які привели до створення системи заохочення до наукової роботи. Встановлено цільову аудиторію, яка проводить свій час за онлайн-іграми. Середній вік “геймера” – 30 років, а 47 % – це жінки. Вказано на популярність онлайн- ігор у соціальних мережах та прибуток для розробників ігор у різних країнах. Виділено основні завдання розроблення системи. Розглянуто можливість написання ігор самими студентами, що дасть змогу зрозуміти, чого саме вони хочуть, що їх найбільше цікавить. Проаналізовано вже наявні вирішення проблеми, наведено їхні переваги та недоліки, які враховано в проектованій системі. Описано можливості системи. Враховано важливі елементи системи, а саме: надання графічного представлення реалізованих користува- чами програм та їх оцінювання, що дає можливість вести статистику і на її основі давати поради. Обрано гравців, які присутні в системі, та вказано можливості кожного. Наведено сучасні архітектурні рішення, які дають можливість використовувати спільний API для декількох клієнтів. Проаналізовано сучасні популярні шаблони проектування, які покладено в основу системи. Змодельовано діаграму класів для проведення змагань, яка показує роботу основного завдання системи. Також наведено технології, які присутні в системі, та архітектуру проекту. Сформовано етапи реалізації та впровадження системи. The issues that led to the establishment of the research incentive scheme have been discovered discovered. The target audience who spend their time playing online games have been identified. The average age of “gamers” is 30 years old, and 47 % of “gamers” are women. The popularity of online games in social networks and revenue for game developers across countries are indicated. The main tasks in the design of the system are selected. The opportunity of writing games by students themselves has been considered. It will help to understand exactly what they want and what they are mostly interested in. Existing solutions have been analyzed. Their advantages and disadvantages have been included in projected system. Activities of the system have been described. Important elements of the system, namely: providing graphical representation for implemented programs from solutions and evaluation, which makes it possible to keep statics and to give advice have been included. Players present in the system and their possibilities have been given. Advanced architectural solutions, which enable the use of a common API for multiple clients have been provided. The current popular design patterns that underlie the system have been analyzed. The chart of grade for competition which shows the work of the main objectives of the system have been modeled. Also technologies that are present in the system architecture have been given. The stages of implementation have been formed.