Вісники та науково-технічні збірники, журнали

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/12

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 15
  • Thumbnail Image
    Item
    Improving the energy efficiency of architectural solutions in context of climate change scenarios
    (Видавництво Львівської політехніки, 2021-10-10) Шулдан, Лариса; Shuldan, Larysa; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    Зв’язки між кліматичними умовами та архітектурою будівель і містобудівних утворень розкривають у частині архітектурної фізики – архітектурній кліматології. Сьогодні світова кліматична система демонструє ознаки стрімких змін, що у спеціальній літературі останнім часом обережно названо “кліматичним переходом”. У статті кліматичні тенденції проаналізовано в різних територіальних (глобальних, макрокліматичних, мезокліматичних та мікрокліматичних) та часових межах (історичний огляд; сучасний стан; довгострокова, середньострокова та короткострокова перспективи). В результаті їх опрацювання, обґрунтованих даних на перспективу, співвідносну з орієнтовним терміном життя будівель (100 років), не виявлено. Тож, за основу взято найбільш ймовірні середньострокові прогнози до 2050 року. Авторська участь у розробці Держстандарту “Будівельна кліматологія” 2011 р. спонукала до продовження досліджень та виявлення тенденцій кліматичних змін у мезокліматичному масштабі. Проведено аналіз даних нормативних джерел від 60-х років минулого століття (1963, 1973, 1983, 2000, 2011 за даними спостережень від 1950 по 2008 рр.) та продовженні дослідження з лінійним усередненням з 2009 до 2019 р. Порівняння отриманих даних надає картину динаміки змін показників кліматичних режимів (температурного, вологісного, вітрового) за майже 70 років. Оцінена мінливість значень основних параметрів в цілому на території України. На підставі ретроспективних досліджень та аналізі актуальних даних визначена динаміка змін основних кліматичних параметрів для міста Львова. Сформульовано основні вимоги до архітектурних вирішень у різних кліматичних умовах України. Проведено кореляцію покращення енергоефективності архітектурних рішень з актуальними зовнішньо мікрокліматичними умовами. Запропоновано внести відповідні дані до нормативних документів.
  • Thumbnail Image
    Item
    Роль викладачів Львівської політехніки у польових дослідженнях археологічних пам’яток України
    (Видавництво Львівської політехніки, 2020-02-10) Терський, Святослав; Гусак, Ярина; Tersky, Sviatoslav; Husak, Yaryna; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    Проаналізовано участь викладачів Львівської політехніки у польових дослідженнях археологічних пам’яток України протягом другої половини XIX ст. – початку XX ст., а також на початку XXI ст. З’ясовано, що головними об’єктами зацікавлень дослідників-архітекторів були храми княжих столиць – Львова, Галича та Холма. Дослідники-геологи цікавилися стоянками палеоліту. Показано, що важливою причиною відновлення археоло- гічних досліджень у Львівській політехніці була поява нових навчальних спеціальностей.
  • Thumbnail Image
    Item
    Лабораторії як осердя науково-дослідної частини Львівського політехнічного інституту (1944 – початок 1980-х рр.)
    (Lviv Politechnic Publishing House, 2019-02-26) Гнідик, Ірина; Hnidyk, Iryna; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    У статті проаналізовано особливості організації роботи лабораторій Львівської політехніки упродовж радянського періоду на основі архівних документів. Початок Другої світової війни перервав навчальну і наукову роботу закладу та завдав серйозної шкоди матеріальній базі. Відповідно, процеси відновлення роботи лабораторій, вирішення труднощів їхнього оснащення, розробки напрямів науково-дослідної роботи післявоєнного етапу постають цікавим об’єктом для дослідження. Архівні матеріали, зокрема щорічні звіти про діяльність інституту, плани, тематика та звіти науково-дослідної роботи, офіційне листування з міністерством та іншими вищими інституціями, матеріали нарад, інформація про міжнародну співпрацю та участь у виставках досягнень науки та техніки в інших країнах тощо надають солідну базу для всебічного вивчення згаданої проблематики. У дослідженні здійснено спробу висвітлити процеси відновлення та створення нових лабораторій та специфіку їхньої діяльності упродовж періоду 1940-х– початку 1980-х рр.
  • Thumbnail Image
    Item
    Професор Домінік Зброжек (1832-1889) - засновник і перший керівник астрономічної обсерваторії Львівської політехніки
    (Видавництво Львівської політехніки, 2019-02-28) Дрбал, А.; Радєй, К.; Лехнер, Ї.; Drbal, A.; Radej, K.; Lechner, J.; Науково-дослідний геодезичний, топографічний і картографічний інститут смт. Здіби (Прага) Чеська Республіка; Research geodetic, topographical and cartographic institute, Zdiby (Praha)
    Описано життєвий шлях, наукову і педагогічну діяльність видатного чешского і польського астронома і геодезиста, першого завідувача кафедри геодезії та сферичної астрономії (1871) та засновника і першого керівника астрономічної обсерваторії (1877) Львівської політехники Домініка Зброжека.
  • Thumbnail Image
    Item
    “Lviv Polytechnic – mother of technical education in Poland”: professors and graduates of the Lviv Polytechnic after the Second World War
    (Lviv Politechnic Publishing House, 2018-05-02) Лінда, Світлана; Волошин, Марія; Linda, Svitlana; Voloshyn, Maria; Lviv Polytechnic National University
    Львівська архітектурна школа, сформована у стінах “Львівської політехніки” починаючи від 1875 р. вважалася однією із найкращих архітектурних шкіл тогочасної Європи. Після геополітичного перекрою карти Європи у 1939 р., а згодом після Другої світової війни доля багатьох архітекторів, життя та творчість яких була пов’язана із Львівською політехнікою, кардинально змінилася. Специфіки ситуації надає той факт, що львівські архітектори змушені були змінити не лише рідне середовище проживання та професійної діяльності, але й переорієнтувати та пристосувати свій традиційний світогляд до нових соціокультурних реалій Польської Народної республіки. Повоєнна діяльність цих архітекторів залишається поки що малодослідженою. Фрагментарні розвідки та статті ще не формують цілісної картини впливу традицій львівської архітектурної школи на формування польської архітектури після Другої світової війни. Мета статті – виявити значення випускників та викладачів “Львівської політехніки” для розвитку польської архітектурної освіти у повоєнний час. Їхня діяльність розглядається не лише не у вузькому професійному ракурсі, а з позицій соціальних та суспільних. У статті наголошено, що діяльність викладачів та випускників Львівської політехніки створили міцний фундамент для формування архітектурної освіти та практики у повоєнній Польщі. Виїхавши до Кракова, Вроцлава, Глівіц, Гданська, вони професійно пропрацювали до кінця свого життя. Багато з них займали керівні посади у різноманітних навчальних закладах архітектурного спрямування та в урядових органах. Важливими стали методи організації навчальної роботи, завдяки якій постала Політехінка Сльонська і Глівіцах та зміцнилися архітектурні школи у Вроцлаві. Оцінка значення діяльності цих архітекторів ще є попереду, а ця стаття – це спроба коротко оглянути їх доробок, пов’язавши його із практикою міжвоєнного Львова, проте всебічна оцінка їхньої діяльності – це справа майбутніх наукових досліджень.
  • Thumbnail Image
    Item
    Department of design and architecture basics: interiors’ drawing
    (Lviv Politechnic Publishing House, 2018-05-02) Білінська, Оксана; Bilinska, Oksana; Lviv Polytechnic National University
    Кафедра дизайну та основ архітектури Нац. ун-ту “Львівської політехніки” відіграє важливу роль у початковому етапі процесу підготовки майбутніх архітекторів. Тут майже 145 років від дати заснування кафедри студенти виконують етапні завдання з циклу образотворчих дисциплін, а саме з дисципліни “Рисунок, живопис, скульптура”. Академічний рисунок допомагає отримати розуміння та навики перспективної побудови простору, вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати зображуваний простір інтер’єрів, ордерні аркади, архітектурні ордери, декор. Для побудови перспективи інтер’єру студент-архітектор використовує знання з основ композиції та основ перспективи. Враховуючи нагальну потребу у визнанні важливості викладання академічного рисунку для освіти архітекторів та у зв’язку з планомірним скороченням годин на цю дисципліну, виникла необхідність у детальнішому аналізуванні методики виконання та типових помилок одного з обов’язкових академічних завдань з рисунку для виконання студентами-архітекторами. Подано та узагальнено методику виконання архітектурного рисунку інтер’єру. Натурою для виконання завдання слугують неоренесансні інтер’єри Львівської політехніки. Виділено покрокові етапи виконання побудови перспективи інтер’єру. А саме: аналіз структури і простору інтер’єру, створення ескізів, відбір одного ескізу, компонування його на великому аркуші, визначення пропорцій, масштабності, виконання перспективно-просторової побудови, лінійної перспективи, тональний розбір, світло-тіньова побудова і повітряна перспектива. До кожного етапу виконання рисунку інтер’єру наведено найрозповсюдженіші типові труднощі та помилки, які найчастіше допускають студенти. Статтю проілюстровано студентськими роботами рисунку інтер’єрів головного корпусу Нац. ун-ту “Львівська політехніка”. Акцентовано важливість архітектурного рисунку для вивчення особливостей архітектурних стилів інтер’єрів у контексті вивчення історії архітектури. Перспективою подальшого висвітлення може бути методика та особливості виконання архітектурного рисунку інтер’єру сакральних будівель.
  • Thumbnail Image
    Item
    Львівська політехніка: ґенеза у контексті змін державної освітньої політики та юридичного статусу (1816–2016 рр.)
    (Видавництво Львівської політехніки, 2017-03-28) Макарчук, Володимир; Терлюк, Іван; Makarchuk, Vladimir; Terlyuk, Ivan; Макарчук, Владимир; Терлюк, Иван; Національного університету “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    Двохсотрічний шлях розвитку Львівської політехніки розглянуто у контексті змін державної освітньої політики декількох держав – імперської Австрії, міжвоєнної Польщі, Союзу РСР та України. Наголошується на тому, що навчальний заклад користувався різними юридичними статусами, а відтак і правами самоуправління (чи їх відсутністю).
  • Thumbnail Image
    Item
    Architectural education at Lviv Polytechnic during the interwar period
    (Lviv Politechnic Publishing House, 2017-03-19) Черкес, Богдан; Лінда, Світлана; Богданова, Юлія; Cherkes, Bohdan; Linda, Svitlana; Bohdanova, Julia; Lviv Polytechnic National University
    У статті розглянуто історію розвитку архітектурної освіти у Львівській політехніці у міжвоєнний період. Визначено основні напрямки розвитку архітектурної освіти цього часу, проаналізовано діяльність найвизначніших представників львівської архітектурної школи.
  • Thumbnail Image
    Item
    Architectural school of Lviv Polytechnic during the World War II
    (Lviv Politechnic Publishing House, 2017-03-19) Лінда, Світлана; Linda, Svitlana; Lviv Polytechnic National University
    У статті розглянуто питання функціонування архітектурного факультету львівської політехніки у період Другої світової війни. Показано діяльність професорів в умовах становлення радянської влади, а також у ситуації німецької окупації.
  • Thumbnail Image
    Item
    Випукники Львівської школи урбаністики у європейському контексті ХХ століття
    (Видавництво Львівської політехніки, 2017-03-28) Петришин, Г. П.; Petryshyn, H.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    Урбаністична школа Львова, яка сформувалася після Першої світової війни, характеризувалася проекологічним спрямуванням, запроваджувала регуляційні плани міст та сприяла метрополійному розвитку великих міст. Вишколене у Львівській політехніці гроно відомих урбаністів взяло участь у створенні нового міського ландшафту Польщі після Другої світової війни, а професори перенесли дидактичні традиції до новостворених політехнік у Вроцлаві, Глівіцах, Щецині, Гданську.