Вісники та науково-технічні збірники, журнали

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/12

Browse

Search Results

Now showing 1 - 3 of 3
  • Thumbnail Image
    Item
    Practical examination of longitudal acceleration in the racing car in the aspect of ground adhesion of bituminous surface
    (Видавництво Львівської політехніки, 2013) Krawiec, P.; Waluś, Konrad J.; Polasik, Ja.
    This work concerns problems connected with race car's behavior permitted to traffic motion on dry asphalt surface during braking and rapid acceleration. The characteristics of the vehicle is presented with particular reference to type of tires. Environmental characteristics and road surface were made. The result of the research and analysis are kinematic characteristics of the particular features of the vehicle enabling assessment the probable risk both for diver and other road users. Ця робота стосується проблем, пов'язаних із поведінкою перегонового автомобіля, дозволеною під час руху по сухому асфальтовому покритті під час гальмування і раптового прискорення. Характеристики транспортного засобу було подано з відповідним посиланням на тип шин. Також було проаналізовано характеристики навколишнього середовища і дорожнього покриття. Результатом дослідження і аналізу є кінематичні характеристики особливостей транспортного засобу, які дають змогу оцінити ймовірний ризик як для водія, так і для інших учасників дорожнього руху.
  • Thumbnail Image
    Item
    Сomparison of the maximum acceleration of a passenger car on selected pavements in wintertime
    (Видавництво Львівської політехніки, 2012) Waluś, Konrad J.
    In winter, kinematic characteristics of motion are determined by varying external conditions and environmental conditions that affect the coefficient of friction. External factors affect the contact area with the road wheels in two ways: by changing the properties of the surface and affecting the mechanical properties of the tire itself. Change of tire-surface interaction causes a decrease in obtained acceleration and consequently extending the braking distance of the vehicle. This paper presents the results of experimental studies of intense winter braking on two surfaces with different state. intense winter braking on two surfaces with different state.intense winter braking on two surfaces with different state. Взимку кінематичні характеристики руху визначаються мінливими зовнішнімиумовами та умовами навколишнього середовища, які впливають на коефіцієнт тертя.Зовнішні фактори впливають на площу контакту колеса з дорогою двома способами: через зміну властивостей поверхні та через вплив на механічні властивості самої шини.Зміна параметрів взаємодії шини з поверхнею призводить до зниження отриманого прискорення і, отже, збільшення гальмівного шляху транспортного засобу. Подано результати експериментальних досліджень інтенсивного гальмування взимку на двох різних поверхнях у різних станах.
  • Thumbnail Image
    Item
    Обследование оползнеопасных участков мобильными геоэлектрическими методами
    (Національний університет “Львівська політехніка”, 2011) Левашов, С. П.; Якимчук, Н. А.; Корчагин, И. Н.
    Приводятся результаты применения геоэлектрических методов становления короткоимпульсного электромагнитного поля (СКИП), вертикального электрорезонансного зондирования (ВЭРЗ) и георадарного зондирования на разрушенном оползнем участке дороги. Показано, что основной причиной размыва полотна дороги и формирования оползня является зона повышенной фильтрации грунтовых вод. Обнаружение и картирование водных потоков и участков повышенной фильтрации может оперативно осуществляться комплексом мобильных геофизических методов. Наведено результати застосування геоелектричних методів становлення короткоімпульсного електромагнітного поля (СКІП), вертикального електрорезонансного зондування (ВЕРЗ) та георадарного зондування на зруйнованій зсувом ділянці дороги. Показано, що основною причиною розмиву полотна дороги та формування зсуву є наявність зони підвищеної фільтрації грунтових вод. Виявлення та картування водних потоків і ділянок підвищеної фільтрації може оперативно здійснюватися комплексом мобільних геофізичних методів. The results of practical application of geoelectric methods of forming short-pulsed electromagnetic field (FSPEF) and vertical electric-resonance sounding (VERS), as well as georadar soundings on destroyed by landslide area of road are given. It is shown, that the presence of the zone with raised filtering of ground waters is the main reason of roadway erosion and landslide formation. The finding and mapping of water flow and area of the raised soil moistening can be realized operatively by complex of mobile geophysical methods.