Вісники та науково-технічні збірники, журнали
Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/12
Browse
34 results
Search Results
Item Compositions of Arylalicyclic Copolyimide with Alkylated Monthmorillonite(Видавництво Львівської політехніки, 2023-02-28) Umerzakova, Maira; Jumadilov, Talkybek; Kondaurov, Ruslan; Sarieva, Rakhima; JSC "Institute of chemical sciences after A. B. Bekturov"У роботі наведено результати досліджень з отримання та вивчення властивостей композиційних матеріалів на основі композицій арилаліциклічного кополііміду й алкільованого монтморилоніту (АММ), модифікованого полі-етиленгліколем, для підвищення спорідненості природного мінералу до полімерної матриці. Встановлено, що підвищення сумісності компонентів композиції відбувається завдяки додаванню до розчину кополііміду попередньо приготованої суміші алкільованого монтморилоніту в 5 %- та 2 %-ному розчині поліетиленгліколю в метилпіролідоні. На основі ІЧ-спектроскопії отриманих сумішей і літературних даних зроблено припущення щодо певного механізм формування композиції. Визначено сполуки кополіімідних композицій з модифікованим монтморилонітом. Встановлено, що загальний вміст алкільованого монтморилоніту та поліетиленгліколю не повинен перевищувати 12,5 мас. % у разі кополііміду – 1 мас. %, а у випадку кополііміду-2 – 4 мас. %. Знайдено оптимальні умови отримання на їхній основі прозорих композитних плівок з гладкою поверхнею методом механічного змішування. Визначено їхні основні термодеструктивні та механічні властивості. Показано, що матеріали мають високі термодеструктивні та міцнісні властивості: температура початку розкладу становить 409-421°С, а міцність на розрив лежить у межах 140-168 МПа. Найкращі термодеструктивні властивості та міцність на розрив мають плівки, отримані з потрійних сумішей вихідного складу 87,5 SPI1 + 7 PEG + 5,5 AMM та 97 SPI2 + 2 PEG + 1 AMM, при цьому еластичність матеріалу залишилася на прийнятному рівні.Item Influence of modified epoxy resin on physical and mechanical properties of epoxy composite(Видавництво Львівської політехніки, 2020-03-16) Братичак, М. Мих.; Стухляк, Петро Данилович; Чопик, Н. В.; Земке, В. М.; Bratychak, M. Jr.; Stukhlyak, P. D.; Chopyk, N. V.; Zemke, V. M.; Національний університет “Львівська політехніка”; Тернопільський державний технічний університет ім. І. Пулюя; Lviv Polytechnic National University; Ternopil Ivan Puluj State Technical UniversityДосліджено основні фізико-механічні та теплофізичні характеристики композитних матеріалів основі епоксидної смоли ЕД-20 і пероксидної смоли ЕД-20П (модифікована трет-бутил гідропероксидом ЕД-20 з молекулярною масою 480) у співвідношенні 30 мас. ч. ЕД-20П на 70 мас. ч. ЕД-20 і ненасиченого олігоестеру ТГМ-3. Як активний розбавлювач епокси-олігоестерних сумішей використовували бутилметакрилат. В якості твердника застосовували поліетиленполіамін в стеохімічному співвідношенні. Для порівняння вивчали композиції, які не містили смоли ЕД-20П. Показана перевага композицій в склад яких входить модифікована смола ЕД-20П.Item Портали в оздобленні визначного храмового ансамблю Львова(Видавництво Львівської політехніки, 2022-03-01) Чень, Леся; Chen, Lesya; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National UniversityПоказано роль порталів в оздобленні храмового ансамблю Успення Богородиці у Львові. На прикладі порталів собору Успення Богородиці, каплиці Трьох Святителів та вежі-дзвіниці розглянуто особливості використання декоративної різьби в камені у пластичному вирішенні фасадів сакральних споруд в період ренесансу у Львові. Проаналізовано композиційні й стилістичні особливості ренесансних порталів споруд храмового ансамблю. Із метою фізичного збереження унікальних порталів, визначних творів мистецтва та архітектури, окреслено комплексні заходи їх реставрації.Item Образотворчо-шрифтова композиція у графічній ідентифікації паковання(Видавництво Львівської політехніки, 2022-03-01) Радомська, Віолетта; Костюк, Аліна; Radomska, Violetta; Kostiuk, Alina; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National UniversityСтаття висвітлює актуальні проблеми пошуку нових способів застосування шрифту та візуального образотворчого елементу в проєктно-дизайнерській методиці пошуку композиційної цілості розробки графічної ідентифікації для пакування споживчих товарів. Розглянуто позиціювання та роль авторського креативного мислення у вирішенні доцільного синтезу формотворення та оптимальної зручності, стилістичної актуальності, маркетингової успішної складової для розробки пакування продукції товарів із зоосегменту.Item Парки-пам’ятки садово-паркового мистецтва у культурній спадщині: етимологія поняття, історія створення та художньо-естетичні особливості(Видавництво Львівської політехніки, 2020-02-10) Барановська, Надія; Baranovska, Nadiia; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National UniversityУ статті проаналізовано етимологію поняття “парку-пам’ятки садово-паркового мистецтва”, її статус і завдання, історію створення та характерні особливості цих об’єктів культурної спадщини, їхній взаємозв’язок із природою, роль і значення для збереження стильової та національно-культурної своєрідності. Увагу закцентовано на розкритті суспільно-культурної, мистецької та історичної цінності садово-паркових об’єктів з урахуванням їхнього художньо-естетичного свiту, планувальних і композиційних рішень, проблеми збереження та репрезентації в рамках чинного законодавства.Item Structuring of epoxy-oligoester compositions in the presence of peroxidated epoxy resin(Lviv Politechnic Publishing House, 2019-02-28) Братичак, М. М.; Земке, В. М.; Чопик, Н. В.; Bratychak, Mikhailo Jr.; Zemke, V. M.; Chopyk, N. V.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National UniversityРозроблено методику одержання епоксиолігоестерних композицій на основі діанової епоксидної смоли ЕД-20 в присутності модифікованої епоксидної смоли ЕД-20П. Вивчено вплив кількості епоксидних компонентів і ненасиченого олігоестеру МГФ-9 на процес структурування епоксиолігоестерних сумішей. Нагрівання таких сумішей спричиняє повний розклад лабільних пероксидних груп і подальшу полімеризацію ненасиченого олігоестеру, який, в присутності смоли ЕД-20П, входить у зшиту структуру суміші, що і надає змогу отримувати епокси- олігоестерні плівки з покращеними фізико-механічними і хімічними властивостями.Item Genesis of Ukrainian wooden church: world context and originality(Lviv Politechnic Publishing House, 2018-05-02) Шевцова, Галина; Shevtsova, Galyna; Kyiv National University of Construction and ArchitectureУ статті наведено теоретичне узагальнення та нове рішення наукової проблеми генези української дерев’яної церкви (її витоків та принципів архітектурного формування). Наукові результати були досягнуті завдяки аналізу основних архітектурно-генетичних характеристик української дерев’яної церкви, таких як її композиція і просторова конструкція. Аналіз проведено у глобальному річищі огляду розвитку світової сакральної архітектури. Основні архітектурно-генетичні характеристики української дерев’яної церкви – її композиція і просторова конструкція є виключно консервативними (сформованими не пізніше XVI ст.) та загальновживаними на українських землях ознаками, що залишаються переважальною основою архітектури українських дерев’яних храмів незалежно від їх часу зведення та місця розташування. Зокрема, простежено генезу п’яти негомогенних за походженням базових типів конструктивно-просторової форми верхів українських дерев’яних церков (підвищений накат, намет, залом, восьмерик на четверику, конструктивне поєднання залому і восьмерика на четверику), що можуть комбінаторно поєднуватися в архітектурі однієї будівлі. Також виявлено два базових типи пов’язаної з інтер’єром просторової композиції українських дерев’яних церков. Ними є центрично-підпорядкований (з одним центральним верхом) та незалежно-комбінований (центрично-симетричний багатоверхий) типи, що кореспондуються з основними архетиповими композиційними моделями східного храмобудівництва: центральноазійською (зороастрійською) та південноазійською (індуїстською) відповідно. Це, у поєднанні з іншими ознаками, свідчить про генетичний зв’язок архітектури української дерев’яної церкви з традиціями культового зодчества східно-політеїстичного типу. Процес формування української дерев’яної церкви відбувався різкими революційними стрибками, що було обумовлено унікальними географічними, культурними та історичними умовами регіону. Відправною точкою є нетипові передумови формування української дерев’яної культової архітектури в зоні територіального межування світових ареалів каркасного і зрубного дерев’яного будівництва, східних і західних культурних архетипів. Надалі процес формування двічі змінював напрямок. Ключовими зламами характеру розвитку були: примусове поширення християнства на Русі, що призвело до змішування архітектурних традицій місцевого анімізму та візантійського християнства, а також монголо-татарська навала, яка викликала послаблення християнського впливу та зумовила перевагу дохристиянських будівельних традицій. Саме це, вочевидь, ініціювало формування комбінаторної структури і багатоверхість українських дерев’яних церков. На основі наведеного вище розроблено теорію генези української дерев’яної церкви, яка може бути описана п’ятьма базовими принципами: принципом самостійності і синкретичності генези, консервативності базових форм, тектоніки і центричності структури, комбінаторності шляху формотворення, революційності характеру розвитку. Самостійність генези української дерев’яної церкви розуміється як автентичність її архітектури, що має декілька принципово унікальних рис. Найбільш значущими з них є шлях формування у монотеїстичну будівлю суто політеїстичним шляхом комбінаторного поєднання автономних архітектурних одиниць (є чинним лише для випадку незалежно- комбінованого типу композиції). Також унікальною є ідея багатоступінчатого поєднання зрубних заломів у верхах, що дозволяє створювати високі і стабільно-міцні, відкриті в інтер’єрі тектонічні архітектурні простори. Під синкретичністю генези мається на увазі наявність декількох принципово різних прототипів (дохристиянський і християнський, східний і західний, тощо) її просторово-конструктивної форми і композиції. Висновки дослідження стверджують автентичність, самобутність і всесвітньо культурне значення архітектурного феномену української дерев’яної церкви, що являє собою рідкісний випадок європейського монотеїстичного храму, який зберігає зв’язок з духовними традиціями нації з анімістичних часів.Item Особливості медіа-відображення конфліктності(Видавництво Львівської політехніки, 2017-12-27) Гарматій, Ольга; Harmatiy, Olha; Гарматий, Ольга; Національного університету “Львівська політехніка”Досліджено журналістське висвітлення конфліктних процесів. Конфлікт розглянуто як важливий змістовий та формотворчий елемент журналістських творів. Проаналізованозмістове, жанрове, сюжетно-композиційне відображення конфліктності засобами журналістики. З’ясовано особливості висвітлення у ЗМІ таких параметрів конфліктних процесів як структура, типологія, причини, динаміка, функції. Розглянуто модель діяльності преси у конфліктних процесах, яка визначає стратегію і тактику журналістського відтворення конфліктності. Дано рекомендації щодо висвітлення конфліктної тематики.Item Дизайн В. Г. Кричевського: ретроспектива та сучасна трансформація(Видавництво Львівської політехніки, 2017-03-28) Радомська, В. Р.; Гаврисьо, С. Р.; Radomska, V.; Havryso, S.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National UniversityУ статті розглянуто ретроспективу дизайну В. Г. Кричевського періоду 1891–1943 рр. та запропоновані шляхи трансформації, інтерпретації доробку митця в сучасний урбаністичний дизайн. Проектні пропозиції сформовані для покращення та зміни естетичної складової навчальних корпусів та ландшафтного простору Національного університету “Львівська політехніка”.Item Творчість мулярських майстрів і скульпторів-декораторів львівських споруд кінця ХІХ – початку ХХ ст.(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Бірюльов, Ю. О.Розглянено життєвий і творчий шлях львівських скульпторів кінця ХІХ – поч. ХХ ст. Проаналізовано їх монументально-декоративні і дизайнерські твори, виокремлено формально-стильові прийоми.