Вісники та науково-технічні збірники, журнали

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/12

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 31
  • Thumbnail Image
    Item
    Дослідження поведінки споживачів на ринку органічної продукції в Україні
    (Видавництво Львівської політехніки) Карпій, О. П.; Струк, Н. Р.; Karpii, O.; Struk, N.; Національний університет “Львівська політехніка”; Українська академія друкарства; Lviv Polytechnic National University; Ukrainian Academy of Printing
    Вивчено відмінності між поняттями “екологічно чиста продукція”, “екологічно безпечна продукція” та “органічна продукція” і обґрунтовано використання саме останнього терміна. Проаналізовано стан та динаміку ринку органічної продукції для оцінювання перспектив його розвитку в Україні та необхідності регулювання. Виявлено групи загроз для його становлення. За результатами вибіркового спостереження встановлено основні мотиви поведінки наявних та потенційних споживачів органічної продукції на ринку та створено їхній профіль. Запропоновано маркетингові інструменти для вирішення актуальних проблем становлення ринку органічної продукції та стимулювання попиту споживачів в Україні.
  • Thumbnail Image
    Item
    Аналіз кінопрокатного ринку України та напрями його розвитку
    (Видавництво Львівської політехніки, 2019-02-26) Шеремета, Б. О.; Sheremeta, B.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    У статті зроблено акцент на сучасному стані кінопрокатного ринку, зокрема розглянуто основні напрямки діяльності головних кінотеатральних мереж України: “Multiplex cinema”, “Планета Кіно”, “Київкінофільм”, “Кінопалац”. Визначено їхнє місце на кінопрокатному ринку України. Досліджено конкурентні переваги приватних кінотеатрів, а саме “Multiplex” та “Планета Кіно”. Проведено аналіз сучасного ринку кінопрокату України у період 2007–2018 рр. та визначено ступінь конкуренції цього ринку за допомогою розрахунку індексу Харфіндала-Хіршмана. Розроблено рекомендації щодо пріоритетних напрямків розвитку кінопрокатного ринку України.
  • Thumbnail Image
    Item
    Проблема масштабування та персоналізації PR-заходів підприємства
    (Видавництво Львівської політехніки, 2017-06-20) Кіндій, М. В.; Гринів, Н. Т.; Білоконний, І. О.; Національний університет “Львівська політехніка”
    Обґрунтовано доцільність персоналізованого використання та масштабування сучасних PR-заходів вітчизняними та зарубіжними підприємствами. Доведено, що реалі- зація PR-заходів практично неможлива без участі ЗМІ та мережі Інтернет, що оперативно доносять інформацію до громадськості. На прикладі компаній-гігантів, а також середнього бізнесу проведено аналіз та виявлено причини неефективного використання цього механізму та визначено світові тенденції в PR. Визначено, що найефективнішою є PR-кампанія, в якій застосовується комплексне системне використання всіх PR- інструментів, що дає змогу персоналізувати вплив PR-заходів на контактні аудиторії для привернення їхньої уваги або створення власного іміджу підприємства.
  • Thumbnail Image
    Item
    IT-індустрія в Україні як соціальний ліфт та перспективна галузь економіки
    (Видавництво Львівської політехніки, 2016) Бублик, М. І.; Карп’як, А. О.; Рибицька, О. М.
    Вивчено ринок інформаційних технологій, який в Україні демонструє швидкий ріст за усіма показниками. Виявлено стрімкі тенденції розвитку ІТ-сектору України серед відповідних секторів інших держав. Встановлено високі позиції України у рейтингових списках ІТ-спільнот, де аутсорсингові компанії охоплюють широкий сегмент ринку з найрізноманітнішими технологіями інженерних інновацій. Проаналізовано стан ІТ-ринку, його структуру і динаміку росту. Виявлено, що в Україні сформувалась позитивна тенденція до розроблення готового продукту, а також започаткування стартапів (від ідеї – до її повної реалізації). Зростаючі перспективи зумовлені висококваліфікованим освітнім середовищем, природною потребою молодих українців до реалізації своїх інтелектуальних можливостей, невеликими обсягами необхідних інвестицій, а також певною інертністю до впливу зовнішньої та внутрішньої політичної ситуацій в Україні. In XXI century importance of IT sector of economics for globalization processes in the world is invaluable. In last 10-15 years Ukraine entered the Top 5 of world freelance locations, Top 10 countries with most qualified IT specialists, holds eleventh place in Top 100 outsourcing an high-tech countries and have renowned security experts. The main goal of the research was to gather and organize scattered around the Internet information about IT clusters of Lviv, Kyiv, Odessa, Kharkov, Dnipro and data from State Statistics Service of Ukraine and make predictions about structure of IT sector of market in Ukraine, its size and grow capabilities. The main task of the research was systematization of gathered information and reasoning of grow possibilities of IT sector. The results of research were charts and diagrams, which illustrate state of sector, educational and age image of average employee, dynamic of growth for separate companies and industry in general. Conclusions IT industry is single sector of economics which demonstrate high growth on all parameters in last years. Outsourcing companies propose wide specter of engineering services. Alongside outsourcing companies is growing list of companies which are developing own products and count of small start-up projects is also rising. From research it is clear that this industry has high growth potential. This is thanks to high level of educational institutes, natural necessity of young people in intellectual realization, low requirement for initial investments in case of star-up projects and also high immunity of industry to changes in domestic policies.
  • Thumbnail Image
    Item
    Cadastre in land market structure
    (Видавництво Львівської політехніки, 2016) Perovych, L.; Muzyka, N.
    Purpose. Periodic prolonging of the moratorium on sale of agricultural lands does not solve the basic problem of land reform - free circulation of land in order to improve welfare of the population, increasing of social and economic development of territories through the development of new economic, financial and credit inter-farm linkages and mechanisms. Certain prerequisites of land market functioning, defining its function before this should be formed on the legislative and regulatory framework. According to the above, the objective function is defined as a combination of economic, technical, administrative and other actions, events, decisions, etc. on efficient and rational use of agricultural lands in the context of maximizing the social and financial status of the population of the territory. Methods. The research based on the method of analytical analysis of financial and economic activity of agricultural enterprises in different periods; structures and forms of financial and credit system; principles of formation of agricultural enterprises. Results. As a result of conducted research It was highlighted the major shortcomings of introduction of circulation of agricultural lands, which constrain their market. In this regard, it was developed recommendations for creating of the effective functioning of land market. This includes: the development of a number of legislative and regulatory acts that would improve the system of collection cadastral and land planning documentation; develop effective mechanisms of agricultural crediting; form an effective advisory service of land and property relations. Scientific novelty consists in development of new approaches to creation of land market, based not on deriving the maximum profit but meet the needs of the population. Practical significance. Given in the article conclusions and recommendations can be used by the legislative and executive authorities in creating mechanisms for the effective functioning of real estate markets. Мета. Періодичне продовження мораторію на продаж земель сільськогосподарського призначення не вирішує основного завдання земельної реформи - вільний обіг земель з метою покращення добробуту населення, підвищення соціально-економічного розвитку територій на основі розробки нових економічних, фінансово-кредитних міжгосподарських взаємозв’язків та механізмів. При цьому повинні бути сформовані на законодавчому та нормативно-правовому рівні певні передумови функціонування ринку земель, визначивши перед цим його функцію. Відповідно до вищезазначеного, цільова функція визначається як сукупність економічних, технічних, управлінських та інших дій, заходів, рішень тощо щодо ефективного та раціонального використання земель сільськогосподарського призначення в контексті максимального підвищення соціально- матеріального стану населення території. Методика. В основу досліджень покладені методи аналітичного аналізу фінансово-господарської діяльності сільськогосподарських підприємств у різні періоди; структури та форми організації фінансово-кредитної системи; принципи формування агропідприємств. Результати. В результаті проведених досліджень висвітлені основні недоліки впровадження обігу земель сільськогосподарського призначення, які стримують їх ринок. У зв’язку з цим розроблені рекомендації щодо створення перед¬умов ефективного функціонування ринку земель. Це зокрема: розробка багатьох законодавчих та нормативно-правових актів, які б дали змогу удосконалити систему збору кадастрової та землевпорядної документації; розробити ефективні механізми кредитування сільгоспвиробників; сформувати ефективну консультативну службу із земельно-майнових відносин. Наукова новизна полягає у розробці нових підходів до формування ринку землі, які базуються не на отриманні максимальних прибутків, а на задоволенні потреб населення. Практичне значення. Наведені в статті висновки і рекомендації можуть бути використані органами законодавчої та виконавчої влади під час створення механізмів ефективного функціонування ринків нерухомості. Цель. Периодическое продления моратория на продажу земель сельскохозяйственного назначения не решает основной задачи земельной реформы - свободное обращение земель с целью улучшения благосостояния населения, повышение социально-экономического развития территории на основе развития новых экономических, финансово-кредитных межхозяйственных взаимосвязей и механизмов. При этом должны быть сформированы на законодательном и нормативно-правовом уровне определенные предпосылки функционирования рынка земель, определив перед этим эго функцию. Согласно вышеуказанному, целевая функция определяется как совокупность экономических, технических, управленческих и иных действий, мероприятий, решений и т.п. по эффективному и рациональному использованию земель сельскохозяйственного назначения в контексте максимального повышения социально-материального положения населения территории. Методика. В основу положены методы аналитического анализа финансово-хозяйственной деятельности сельскохозяйственных предприятий в различные периоды; структуры и формы организации финансово-кредитной системы; принципы формирования агропредприятий. Результаты. В результате проведенных исследований освещены основные недостатки введения оборота земель сельскохозяйственного назначения, сдерживающих их рынок. В связи с этим разработаны рекомендации по созданию предпосылок эффективного функционирования рынка земель. Это в частности: разработка ряда законодательных и нормативно-правовых актов, которые бы разрешили усовершенствовать систему сбора кадастровой и землеустроительной документации; разработка эффективных механизмов кредитования сельхозпроизводителей; формирование эффективной консультативной службы с земельно-имущественных отношений. Научная новизна заключается в разработке новых подходов к формированию рынка земли, которые базируется не на получении максимальной прибыли, а на удовлетворении потребностей населения. Практическое значение. Приведены в статье выводы и рекомендации могут быть использованы органами законодательной и исполнительной власти при создании механизмов эффективного функционирования рынков недвижимости.
  • Thumbnail Image
    Item
    Особливості розвитку IT-ринку в Україні: стан та тенденції
    (Видавництво Львівської політехніки, 2015) Винничук, Р. О.; Склярук, Т. В.
    Обґрунтовано важливість сфери інформаційних технологій для економіки України в контексті світових інтеграційних процесів. Досліджено тенденції, які спостерігаються на ринку ІТ впродовж останніх років. Доведено стрімкий динамічний розвиток досліджуваної галузі, проаналізовано основні економічні показники. Проаналізовано рівень та стан галузі інформаційних технологій України на фоні інших країн – гравців ІТ-ринку. Встановлено основні перешкоди з боку держави та запропоновано способи їх усунення. In the article the importance of the sphere of information technologies for the economy of Ukraine in the context of world integration processes was grounded. The author examined the trends observed on the IT market in recent years and proved rapid dynamic development of the study area, and analyzed basic economic indicators. In the article the level and condition of information technologies in Ukraine compared to other countries - the IT market players were analyzed, the main obstacles by the state were established and the solutions to address them were offered.
  • Thumbnail Image
    Item
    Сучасний стан та перспективи розвитку українського ринку інтелектуальної власності
    (Видавництво Львівської політехніки, 2015) Яковлєв, А. І.; Косенко, О. П.; Ткачов, М. М.
    Проведено статистичний аналіз інноваційного розвитку української промисловості. Особливий акцент зроблено на динаміці показників формування та розвитку ринку об’єктів інтелектуальної власності. Досліджено динаміку зміни кількості українських підприємств у розрізі напрямів інноваційної діяльності – створення та впровадження новацій. Показано, що теперішній стан світового та національного ринку інтелектуальної власності виконує надзвичайно важливі завдання із забезпечення науково-технічною інформацією, знаннями, досвідом державних структур, наукових організацій, освітніх установ, промислових виробництв, інноваційних фірм, окремих інвесторів та розробників інтелектуальної продукції. The paper conducted a statistical analysis of the innovation development of Ukrainian industry. Particular emphasis is placed on the dynamics of the formation and development of the intellectual property. Proved that the technological development of the industry and its sectors, including engineering, depends largely on a number of important factors. These authors include: the level and characteristics of innovation, ie the status of the development of intelligent technologies (organization of these processes, innovative activity of enterprises and organizations, funding, staffing, etc.); level of innovation, that state of receptivity enterprises, institutions and organizations for innovation; the level of the current state of Ukrainian market of intelligent technologies, ie organic combination of the first two factors. Dynamics of changes in the number of Ukrainian companies in terms of innovation activity – the creation and implementation of innovations. In this study the authors made important conclusions. First, despite the reduction in the number of innovative active enterprises, their dynamics plays a certain stability, which is not progressive, because the industrialized countries are increasing their innovative activity of enterprises accelerated pace. Second, the vast majority of enterprises perform work on the creation and use of Innovation, which indicates that these companies carry out scientific and technical work for their own use and not for the development of innovative market. Proved that the market for intellectual property-specific, and that provides for a specific product (scientific, technical, industrial, managerial knowledge and experience) of specific exchange (goods are not the product itself, but only the right to use it), the specific presentation of the goods to the consumer (by based agreements on the right to use the object exchange). It is proved that the specific intellectual property market also appears that for efficient use of intellectual goods selling rights entails the delivery of certain machinery and equipment, the provision of commercially additional services (technical, commercial, financial, management, marketing, etc. .), without which this particular product is simply impossible to use effectively. It is shown that the present state of the world and national intellectual property market takes an extremely important task of providing scientific and technical information, knowledge, experience, government agencies, research organizations, educational institutions, industrial enterprises and innovative firms, individual investors and developers of intellectual property. The authors emphasized that this software can be both embodied and in intangible forms. Accordingly, the market of intellectual property in the article is defined as a set of technical and economic relations between developers and users of intellectual goods for sale and purchase (transfer and use) the results of intellectual innovation, having economic, scientific, technical, industrial or social value . Accelerated pace of scientific and technological progress in the world, implementing technologies of globalization and international cooperation conducive to the rapid growth of trade in the world market of intellectual and innovative technologies, increase its capacity and detail areas of operation.
  • Thumbnail Image
    Item
    Інноваційні теорії ринкотворення та розвитку бізнес-сегментів
    (Видавництво Львівської політехніки, 2015) Подольчак, Н. І.; Ясінська, А. І.
    Розглянуто сучасні теорії створення нових ринків та формування нових бізнес- сегментів: концепцію квантово-економічного аналізу, стратегію “блакитного океану”, теорію обмежень, концепцію “інтелектуальне лідерство”, теорію цінностей та концепцію ділової моделі. Згідно із концепцією квантово-економічного аналізу, творення нового ринку можливе, коли комбінація етапів розвитку товару, компанії та ринку є сприятливою для існування. У разі отримання недозволеної комбінації у матриці КЕА необхідно її видозмінювати на дозволену, яка створить умови для розвитку підприємства. Концепція “блакитного океану” основана на ідеї концентрації зусиль організації не на конкурентній боротьбі, а на виокремленні бізнес-сегменту у існуючому ринку або створенні абсолютно нового ринку. Концепція ділової моделі наголошує на інноваційно-стимулювальній дії ризиків для утворення нових ринків (чи окремих бізнес-сегментів) та визначає споживчоорієнтованість ринкотворчих процесів. Теорія обмежень спрямована на розкриття внутрішнього потенціалу організації для вирішення виробничо-господарських, управлінських чи інших проблем з метою пропонування ринку якісних товарів за доступними цінами. Теорія творення цінностей спрямована на формування цінності організації через пошук її власної ідентичності для максимального забезпечення потреб споживачів. Концепція інтелектуального лідерства зосереджується на важливості систематичного прогнозування стану та розвитку ринкового середовища, а також визначення та формування потреб споживачів. Дослідження цих теорій дало змогу виокремити фактори стимулювання ринкотвірних процесів, а саме: споживачі (їх реальні та потенційні потреби), товари (роботи, послуги), ціни, організації-виробники, а також ризики (як стимулювальні до виживання у ринковому середовищі фактори). The modern theory of the creation of new markets and development of new business segments are researched: the concept of quantum-economic analysis, the strategy of “blue ocean”, theory of constraints analysis, the concept of “intellectual leadership”, theory of value and the concept of the business model. According to the concept of quantum-economic analysis – a new market creation is possible when combination of stages for product development, the company and the market is favorable for existence. In the case of a combination of matrix unauthorized QEA it is necessary to modify the acceptable which will create conditions for enterprise development. Knowledge of the field success QEA, enables the design stage to abandon the project doomed to failure.The concept of “Blue Ocean” is based on the idea of focusing that organizations do not compete, and the singling business segment in existing markets or creates entirely new market. Authors blue oceans replaced competition in the creative process of creating a new system of values for customers and for own company. The concept of business model emphasizes innovation and stimulating action risks the creation of new markets (or separate business segments) and determines customer oriented in the market creation processes. The main elements of the model are: consumer choice, the choice of scale, strategic control and receive remuneration for their activities. Business model is the only systems of its elements are in close relationship and mutual need and meet the needs of customers. Theory of constraints analysis aims at the disclosure of internal capacity of the organization to address supply-economic, managerial or other problems, to market offering quality products at affordable prices. The essence of the theory is reduced to the identification and optimization of the “bottleneck”, which, according to the terminology of the concept are the problem areas of the company. The process of finding and strengthening of problem areas is endless process that ensures every new level of performance. The theory of value creation aims at fostering the values of the organization, through a search of its own identity and maximization of satisfaction the consumers needs. Thus identifying their own unique organization makes it a long-term strategy and creates new market. The concept of intellectual leadership focuses on the importance of systematically predicting the state and development of the market environment and to identify the needs of consumers and formation. Reach intellectual leadership ability can at best use of the product hidden abilities and special skills of employees. The concept of intellectual leadership considers the business as a movement from the creation of future markets to dominate them. The study of these theories makes it possible to isolate those factors that contribute process of creation market – consumers (their real and potential needs), product (works, services) for organization producing goods, as well as risks (like stimulating to survive in the market environment factors).
  • Thumbnail Image
    Item
    Формування кон’юнктури ринку електротехнічної продукції
    (Видавництво Львівської політехніки, 2015) Перерва, П. Г.; Кобєлєва, Т. О.; Ткачова, Н. П.
    Розглянуто актуальні питання формування складу факторів, які впливають на кон’юнктуру ринку машинобудівних виробів. Як об’єкт дослідження визначено продукцію електротехнічної промисловості. Всі фактори впливу систематизовано та проаранжовано за їх вагомістю. Для досягнення цієї мети автори запропонували використовувати блочно-експертний підхід. Теоретично важливими та практично значущими є пропозиції авторів щодо моніторингу кон’юнктури з використанням тригонометричних функцій. Автори довели, що такий підхід є достатньою мірою обґрунтованим, оскільки при цьому визначається співвідношення вартісних та якісних показників виробів. Це дає можливість здійснювати техніко-економічне оцінювання та науково обґрунтоване управління ринковими характеристиками комерційно-виробничої діяльності підприємства. Це також допомагає приймати рішення щодо реального впливу підприємства на стан кон’юнктури своєї продукції. Все це загалом підвищує споживчий рівень продукції, що випускається, та конкурентоспроможність самого підприємства на ринку. The analysis of the current research in the field of industrial products market conducted in the article gives reason to believe that now there is no single definition of “market conditions”. Usually, some researchers do not distinguish the specific characteristics of the market, do not include temporary factors and the nature of the entities in a changing market environment. The study and improvement of market conditions conceptual apparatus does not allow to consider the concept of “market situation” with integrated position as an integrated feature, which helps reproduce the dynamic assessment of the economic situation in the marketplace. The authors found that in the market economy strategy development by electrical companies is impossible without identifying the main trends in market conditions and the impact of changes in various factors. Based on the study there were revealed peculiarities of the domestic market of asynchronous motors, which include: high volatility, significant volumes of export-import operations, close relationship with the program’s energy security. To achieve this, the authors proposed to use block-expert approach. It is proved that there are four main blocks of indicators characterizing electrical products market conditions from the point of view of producers, consumers, product characteristics and market environment. It is shown that the most important representatives of these units are demand, supply, price and quality of products, a market which is investigated. There were analyzed the existing methods of formation and evaluation of market conditions, which led to the conclusion that the most promising in the current development is a monitoring approach that organically combines empirical, expert and economic-mathematical methods and allows a more objective use of the available analytical tools to diagnose the state of enterprises in market conditions. Theoretical and practical importance has the authors’ proposal to develop a comprehensive system of evaluation and monitoring of market conditions through the use of trigonometric functions containing the most significant market indicators. This allows, at mathematically reasonable intervals, to interpret the situation in terms of market and commercial results of an electrical company. It also permits to respond to the market changes appropriately to improve the efficiency of its production activities. The authors demonstrate that this approach is sufficiently justified, as this is determined by the ratio of product value and quality. This makes it possible to carry out feasibility study and scientifically grounded management of market characteristics of commercial production activity. It also helps to make decisions concerning the real impact of the enterprice on the position of its products on the market. In general, all this increases the level of consumer products and the enterprise competitiveness. The main provisions of the study, stated in the article, are confirmed by practical results of their implementation at the enterprises of machine-building, particularly, of electrical profile.
  • Thumbnail Image
    Item
    Перешкоди для реалізації порівняльної функції конкуренції у національній економіці
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Михальчишин, Н. Л.
    Розглянуто функціональне призначення конкуренції для економічного розвитку підприємств та ринків. Визначено основні перешкоди для реалізації порівняльної функції конкуренції, які прокласифіковано за ознакою участі державних органів та ринкових учасників. Охарактеризовано квазіконкуренцію як явище, що виникає внаслідок наявності перешкод для реалізації порівняльної функції конкуренції. Обґрунтовано механізми саморегуляції квазіконкуренції на ринку. The functional purpose of competition for economic development of the enterprise and markets are considered in the article. The comparative function of competition as a precondition for the economic development of the market and enterprises in particular is defined. The main barriers to the implementation of comparative competition functions are classified by grounds of state agency participation and the participation of market participants. For example, as a barrier for the participation of state agencies are defined to provide unjustified advantages in the market to individual enterprises, creation of non-natural barriers to the economic activity, the use of administrative resources. Members of the market relationship may create interference through their actions that do not meet the requirements of legislation on protection economic competition. Also, market participants can create conditions for restricting freedom of economic activity and creating conditions for bankruptcy. The quasi competition is characterized as a phenomenon that arises owing to presence barriers in the realization of comparative function of competition. The mechanisms of self quasi competition market are substantiate.