Вісники та науково-технічні збірники, журнали

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/12

Browse

Search Results

Now showing 1 - 7 of 7
  • Thumbnail Image
    Item
    Influence of transportation object position in car body on its vibrational loading
    (Видавництво Львівської політехніки, 2020-02-26) Kindratskyy, Bohdan; Osmak, Oleksiy; Lviv Polytechnic National University
    Dynamic model for research of object transportation location influence on its vibrating loading by moving through a number of single obstacles, road with random microprofile and rough road is offered. Differential equations and methods of their integration in MATLAB Simulink software product are presented. The values of frequencies and amplitudes of vertical oscillations, vibration acceleration of the transportation object at different locations in the vehicle body were obtained. It is found that the amplitude and maximum acceleration have the smallest values when the object is located in the center of gravity of the car, and the largest – above the rear axle (in the cargo compartment). Recommendations were to improve the vibration protection of the transportation object.
  • Thumbnail Image
    Item
    Вплив вторинного підресорювання на вібронавантаженість об’єкта транспортування спеціалізованим автомобілем
    (Видавництво Львівської політехніки, 2017-03-28) Кіндрацький, Б. І.; Осмак, О. А.; Kindratskiy, B.; Osmak, O.; Національний університет “Львівська політехніка”
    Розроблено математичну модель та програмне забезпечення у середовищі Simulink для моделювання спеціалізованого автомобіля зі вторинним підресорюванням об’єкта транспортування під час руху по поверхні з різним профілем. Отримано значення амплітуд вертикальних коливань та прискорень об’єкта транспортування.
  • Thumbnail Image
    Item
    Оцінка плавності руху автобуса методом моделювання у системі Matlab/Simulink
    (Видавництво Львівської політехніки, 2016) Бур’ян, М. Ф.; Боднар, М. Ф.
    Розглянуто алгоритм моделювання руху автобуса по дорогах з різним покриттям з метою оцінювання вібронавантаження на сидіннях водія та пасажирів автобуса та можливості підбору конструктивних параметрів підвіски та сидінь за умов комфортабельності. Виокремлено характерні точки у салоні автобуса, для яких розроблено структурну схему симулювання руху у системі Matlab/Simulink. The algorithm of modeling bus movement on the roads with different surface to assess vibratory loads on driver and passengers seats of the bus and the possibility of selecting the design parameters of the suspension and seats according to comfort conditions were presented. Designed block diagram in the Matlab / Simulink system to investigate vibratory loads at specific points inside bus which were determinated.
  • Thumbnail Image
    Item
    Аналіз динаміки приводу натиску кар'єрного екскаватора ЕКГ-10
    (Видавництво Львівської політехніки, 2015) Мороз, В.; Олексів, І.; Цяпа, В.; Сивякова, Г.
    Розглянуто уточнену модель електроприводу натиску кар'єрного екскаватора ЕКГ-10 з урахуванням особливостей системи керування з тиристорним збудником генератора типу БУТВ, за допомогою якої досліджено перехідні процеси приводу натиску в пуско-гальмівних режимах. The improved model of the crowd electric drive of the mining shovel EKG-10 with thyristor exciter of generator type BUTV capabilities presented in this article for the research of transients in the starting and stopped modes.
  • Thumbnail Image
    Item
    Уточнення моделі електричної машини постійного струму бібліотеки SimPowerSystems середовища імітаційного моделювання SIMULINK
    (Видавництво Львівської політехніки, 2015) Мороз, В.; Боровець, Т.
    Запропоновано уточнену модель генератора постійного струму з бібліотеки SimPowerSystems середовища імітаційного моделювання MATLAB + Simulink з урахуванням наявності кривої намагнічування та вихрових струмів у станині. The paper proposes an experienced model of the DC-generator of SimPowerSystemspackage of simulation environment MATLAB + Simulink considering the presence of the magnetization curve and the frame's eddy currents.
  • Thumbnail Image
    Item
    Визначення області допустимих параметрів фільтрів у модифікованому детекторі сигналів із квадратурною модуляцією
    (Видавництво Львівської політехніки, 2015) Бобало, Ю. Я.; Бондарєв, А. П.; Максимів, І. П.
    У роботі описано результати імітаційного моделювання у програмі Matlab приймання сигналів з квадратурними видами модуляції, зокрема OQPSK, за умови використання модифікованого детектора фазомодульованих сигналів. У результатах наведено залежності відношення сигнал/шум до ймовірності появи бітової помилки модифікованого детектора та класичного детектора, на основі чого зроблено висновки щодо його ефективності. This paper describes the Matlab simulation results of receiving signals with quadrature modulation, such as OQPSK, using modified phase detector. As the result, the BER-to-SNR diagrams were presented for modified and classical detector. The conclusions about its effectiveness were made. There are new methods of modulation signals that allow effective use of the frequency band, and communication systems (eg. trunking) that can effectively distribute the network traffic. However, further development of communication systems is limited by threshold SNR, which is one of the determining factors for the calculation of the capacity of the channel. This paper shows the possibility of increasing noise immunity and capacity of modern cellular communication systems and trunking communication without increasing transmitter power. The improved PLL resistance to noise without changing of dynamic properties is implemented using a modified synchronous phase detector. The proposed scheme of modified PLL device differs from the classical analogue by the narrow band pass filters, placed before the detector, and high-band filter after it. The simulation processes of detection OQPSK signals which were used in modern systems such as cdma2000 were made. For as close as possible to the real analogue, the phase detector in imitation model was implemented with levelling filters. These filters are used in communication systems to reduce intersymbol interference that occurs in the digital channel. Research was carried out for the case of signal detection by classical and modified detectors. The aim of the research was to determine the bit-error rate (BER) in the received signal at a particular value of SNR. The obtained BER-to-SNR values for the classical phase detector were compared with similar ratios given in the open literature. The research results show that modified detector is more efficient than classical detector due to its higher noise immunity. As a result of simulation model of the modified detector research in Matlab program the recommendations for selecting detector filters parameters at high noise level were made. This makes possible to use them in the designing of modern phase demodulators. The modelling results show the potential for increasing the efficiency of existing cellular communications that use complex types of phase modulation with no additional energy costs. The results of modification using narrowband filters before detector of OQPSK signals can significantly improve its noise immunity and energy efficiency.
  • Thumbnail Image
    Item
    Шляхи підвищення завадостійкості у системах коміркового зв’язку
    (Видавництво Львівської політехніки, 2012) Бондарєв, А. П.; Максимів, І. П.
    Здійснено імітаційне моделювання приймання OQPSK сигналів модифікованим фазовим детектором. Експериментально встановлено область значень параметрів детектора, за яких приймання сигналу відбувається належно під час впливу на сигнал високого рівня шуму, та знайдено відношення BER до SNR. This work presents the simulation of OQPSK signals receiving by modified phase detector. The area of detector's parameters values at which the receiving of signal works properly during high ratio noise influence was experimentally determined and BER-to-SNR ratio illustrated.