Вісники та науково-технічні збірники, журнали

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/12

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 10
  • Thumbnail Image
    Item
    Сучасний стан підходів до моніторингу технічного стану лопатей вітрових турбін з використанням інформаційних технологій
    (Видавництво Львівської політехніки, 2023-02-28) Басалкевич, О. А.; Рудавський, Д. В.; Basalkevych, O. A.; Rudavskyi, D. V.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    Вітрова енергетика є одним із найважливіших та найперспективніших джерел екологічно чистої відновлювальної енергії. Для підвищення надійності та безпечності експлуатації вітрових турбін, а також для зниження витрат через технічне обслуговування та простої у неробочому стані, необхідно застосовувати сучасні методи моніторингу стану великогабаритних та високонавантажених деталей вітрових електростанцій з використанням інформаційних технологій. Розглянуто основні види дефектів та їхню класифікацію. Проаналізовано вплив швидкості обертання турбіни та наявності тріщини у лопаті на власні частоти коливання робочого тіла. Наведено основні види і методи неруйнівного контролю (НК). Детально розглянуто акустичний метод, оскільки він стрімко розвивається та є перспективним для галузі зеленої енергетики. На основі опрацьованої літератури подано класифікацію акустичних методів НК. Проведено аналітичний огляд публікацій, що розглядають методи НК для діагностики лопатей вітрових турбін, у тому числі з використанням безпілотних літальних апаратів (БПЛА). Для кожного з методів наведено його переваги та недоліки. Здійснено аналіз підходу до НК вітрових електричних станцій з використанням машинного навчання на основі Гаусівських процесів для прогнозування власних частот коливань однієї лопаті за статистичними даними розподілу власних частот коливання сусідніх лопатей та температури навколишнього середовища. Наведено опис повного циклу функціонування системи від збирання даних до прийняття рішення про можливу наявність дефекту в конструкції. Розглянуті підходи можуть слугувати базою для побудови нових високонадійних методів виявлення небезпечних дефектів у матеріалі лопаті на ранніх стадіях їх розвитку.
  • Thumbnail Image
    Item
    Energy Efficient RANSAC Algorithm for Flat Surface Detection in Point Clouds
    (Видавництво Львівської політехніки, 2023-02-28) Жученко, Анатолій; Кучкін, Олексій; Сазонов, Артем; Згурський, Данило; Zhuchenko, Anatoliy; Kuchkin, Oleksiy; Sazonov, Artem; Zghurskyi, Danylo; Національний технічний університет України “Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського”; National Technical University of Ukraine “Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute”
    Автоматичні системи контролю мобільних роботів досягають більшої ефективності за рахунок використання робастних алгоритмів навігації на основі оптичних датчиків, які формують тривимірну карту навколо об’єкта керування. Робота таких алгоритмів, зазвичай, спрямована на: детектування ключових об’єктів навколишнього середовища; пошук попередньо визначених об’єктів для релокації власного положення робота. Для вирішення проблеми детектування об’єктів із хмар точок існує багато різних підходів, але обчислювальна складність більшості із них висока. В цій роботі досліджено різні варіації методу консенсусу випадкової вибірки (RANSAC) для детектування об’єктів, заданих математичною моделлю аналітичного виду. Для порівняння методів використано статистичні характеристики аналізу даних. Результати демонструють найенергоефективніший метод виявлення площин, який обробляє 60 кадрів RGB-D камери за секунду.
  • Thumbnail Image
    Item
    Іноваційні цифрові технології в геодезії і геоінформатиці на першому online INTERGEO 2020
    (Видавництво Львівської політехніки, 2021-02-16) Горб, А.; Тревого, І.; Gorb, A.; Trevoho, I.; Національний університет “Львівська політехніка”; CHC Navigation; Lviv Polytechnic National University
    Проаналізовано основні новинки виставки INTERGEO 2020 в Берліні в галузі геодезичного приладобудування, наведено характеристики нових систем та фахові коментарі.
  • Thumbnail Image
    Item
    Using images obtained from UAVs to construct a DEM of riverbed territories with complex hydromorphological characteristics
    (Видавництво Львівської політехніки,, 2022-02-22) Бурштинська, Христина; Мазур, Анджей; Галочкін, Максим; Шило, Євген; Заяць, Ірина; Burshtynska, Khrystyna; Mazur, Andrzej; Halochkin, Maksym; Shylo, Yevhenii; Zayats, Iryna; Національний університет “Львівська політехніка”; Університет природничих наук; Lviv Polytechnic National University; University of Life Sciences in Lublin
    Метою роботи є дослідження точності побудови ЦМР прируслових територій із використанням матеріалів БПЛА. Одним із важливих питань гідрологічного моделювання затоплень є високоточне створення ЦМР. За складного типу рельєфу, який пов’язаний із меандруванням русла річки, запропоновано для створення ЦМР використовувати знімання з БПЛА. Гідрологічне моделювання передбачає такі основні етапи: створення високоточних ЦМР, визначення коефіцієнтів Маннінга з метою врахування впливу підстильної поверхні та визначення змін рівня води на підставі графу, отриманого із спостережень на гідрометеорологічних пунктах. В цьому дослідженні подано побудову високоточної ЦМР на підставі знімання з БПЛА. Для високоточної побудови моделі принциповим питанням є врахування рослинності в приберегових ділянках і вибір оптимального часового періоду знімання. Завдання дослідження полягає в опрацюванні методики побудови високоточної ЦМР за матеріалами, отриманими з БПЛА, дослідження можливостей усунення впливу рослинності на позначки точок з використанням програмних методів, визначенні планових зміщень русла та порівнянні точності побудови ЦМР за зніманнями, проведеними у червні 2017 року та у листопаді 2021 року. Об’єктом досліджень слугувала ділянка при переході від гірської до болотисто-горбистої частини річки Дністер поблизу міста Старий Самбір, із складними морфометричними та гідрологічними характеристиками русла та берегів в місці складного меандрування річки в перетятій ярами місцевості. Результати: встановлено, що за 4 роки між двома зніманнями планові зміщення деяких точок становлять до 25–31 метрів. Здійснено апріорну оцінку визначення координат за точками з ГНСС-приймача, точність визначення координат точок якого становить 2–3 см. Апріорна оцінка точності визначення координат точок за вхідними даними знімання становить: для планових координат – 4–6 см для двох періодів знімання, похибка визначення позначок точок для різних значень базису – 21–31 см. Встановлено, що програмні методи врахування впливу високої рослинності не дають можливості повного її врахування, середня квадратична помилка, у місцях такої рослинності становить 0,64 м. Тому, знімання з БПЛА необхідно проводити в безлистяний період року, ранньою весною або пізно восени. Наукова новизна полягає у дослідженні можливостей побудови високоточної ЦМР для різного типу рослинності за матеріалами, отриманими з БПЛА. Результати можуть бути використані для гідрологічного моделювання русел рік із складними гідроморфологічними характеристиками.
  • Thumbnail Image
    Item
    Визначення похибки ЦМР ортотрансформування аерознімків, отриманих із БПЛА на гірську локальну частини смт. Східниця
    (Видавництво Львівської політехніки, 2019-03-12) Четверіков, Б. В.; Бабій, Л. В.; Процик, М. Т.; Ільків, Т. Я.; Chetverikov, B.; Babiy, L.; Protsyk, M.; Ilkiv, T.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    Мета роботи – оцінити величину похибки ортотрансформування аерознімків по висоті, отриманих з безпілотного літального апарату на гірську ділянку смт. Східниця за допомогою додаткової сітки точок ГНСС-знімання. Завдання роботи – проаналізувати різниці висот точок, отриманих за допомогою карти висот із БПЛА і даних ГНСС-знімання. Оцінити розходження реальних координат опорних точок з їх координатами на ортофотоплані. Методика. Запропоновано методику визначення реальної величини висотної похибки ортотрансформування аерознімків, отриманих із БПЛА на гірську місцевість. Створено локальний тестовий майданчик на горі в смт. Східниця розміром приблизно 70´60 метрів, шо входить у створене загальне аерознімання. Тут виконано додаткове ГНСС-знімання і створено мережу точок із координатами через кожен метр. Отриманий ортотрансформований знімок з картою висот за даними аерознімання всієї Східниці й результатами ГНСС-знімання через кожні 50 метрів відкрито в програмному забезпеченні ArcGIS. На аерознімок нанесено шар точок локальної ділянки і порівняно з координатими тих самих точок, отриманих із карти висот. Результати. Порівнюючи висотні показники 87 точок на схилі гори в смт. Східниця, отримані за допомогою ГНСС-знімання, з висотними показниками тих самих точок, взятих із карти висот, створеної за даними аерознімання з безпілотного літального апарата, визначено, що висотні показники точок не дуже відрізняються. Середня квадратична похибка становить 0,39 м. Наукова новизна. Запропоновано методику порівняння висотних показників точок місцевості, отриманих різними методами для визначення величини похибки ортотрансформування аерознімків, отриманих з БПЛА на гірську локальну ділянку смт. Східниця. Практична значущість. Отримані результати величини похибки ортотрансформування аерознімків, отриманих з безпілотних літальних апаратів на окрему гірську частину смт. Східниця, вказують на те, що ортотрансформування аерознімків окремих гірських територій з БПЛА є в зоні допуску.
  • Thumbnail Image
    Item
    Modeling a network of unmanned aerial vehicles
    (Lviv Politechnic Publishing House, 2021) Mykyichuk Mykola; Zihanshyn Nataliya
    The research concerns the methods of UAV group control in networks with duplex communication between nodes built on the “client-server” architecture. Such systems belong to self-organized networks with variable topology. It is important to study the allowable parameters of deviation from the task in the management of a group of UAVs and analysis of the network topology for the group flighting. The network was optimized according to the Ant Colony algorithm ACO. The application of different types of algorithms prevents routing problems in networks, such as ANTMANET, AntNet, ACODV and others. Methods of coordination of group joint actions are considered. A method is proposed by which the optimal number of UAVs operated by one operator can be determined and the traffic intensity of the communication channel is calculated, as well as the bandwidth and packet transmission delay are estimated.
  • Thumbnail Image
    Item
    Нові концептуальні розробки і технології на XXV ювілейному “INTERGEO-2019” в Штутгарті
    (Видавництво Львівської політехніки, 2020-01-22) Тревого, І.; Задорожний, В.; Хоптар, А.; Trevoho, I.; Zadorozhnyy, V.; Khoptar, A.; Національний університет “Львівська політехніка”; Національна академія сухопутних військ ім. гетьмана Петра Сагайдачного; Lviv Polytechnic National University; Hetman Petro Sahaidachnyi National Army Academy
    Наведено інформацію про нові розробки, геодезичні та фотограмметричні прилади, системи та комплекси, новітні технології і напрями фахових досліджень на XXV ювілейному Світовому геодезичному конгресі “INTERGEO 2019” в Штутгарті (Німеччина) та результати участі в його роботі вчених і фахівців з України.
  • Thumbnail Image
    Item
    The use of unmanned aerial vehicles for estimation estimating the market real real-estate value
    (Видавництво Львівської політехніки, 2016) Hubar, Yu.
    The Purpose. The problem of applying unmanned aerial vehicles for real estate estimating estimations has become important with the development of modern methods of distance sensing of residential areas. For several decades aerial photography has been an effective tool for performing geodetic survey, geophysical studies and various types of monitoring. Modern technology used in creating topographic and cadastral plans is based on using digital data of aerial photography [Burshtynska H., Stankewych S., 2013]. However, the cost of airplanes and helicopters used in applying the local large-scale survey is the alternative solution is applying unmanned aerial vehicles (UAVs) for real estate estimation. The Methodology. The methodology is based on the necessity of utilizing UAVs for estimation of the market real estate value. Creating large-scale plans of rural areas on the basis of data obtained from UAVs is required for projecting gain plans [Glotov V., Korduba Yu., 2011; Glotov V., Gunina A., 2014]. This is related to the land accounting and setting boundaries in a particular region. UAV aerial photography has additional advantages in comparison with traditional and space photography. The Results. The investigations show the importance of UAV application for real estate estimation. The course of using UAVs is to obtain photos with certain characteristics. Aerial photography is known as a distance sensing technology and economically justified method of collecting spatial information, as the basis for creating cadastral plans and maps, three-dimensional models of the relief and the territory [Glotov V., Tserklevych A. et al., 2014]. It can also be used for estimation of the market value of real estate. Scientific Innovation. The research connected to the use of UAVs for estimation the market of the real estate value has been done for the first time. Theis article proves that at the time of collection and analysis of basic data in order to improve the quality of raw materials reliability, as well as for rapid and precise geometric characteristics of the studied object and selecting similar objects to the estimative that unmanned aerial devices should be used. The Practical Significance. The UAV application for the estimation of market real estate value is of high economic efficiency. As the result the determination of geometric characteristics is cheaper compared to traditional surveying methods. UAV photography has additional advantages in comparison to traditional methods, particularly the possibility of obtaining high accuracy images (one point per centimeters) in the territory. It gives the possibility to make detailed photos of small objects and small areas when there is no value or technical possibility to do it by using other methods, as in urban conditions. The other advantages of UAV photography are its mobility; high efficiency; and the environmental purity of flights. Мета. Упродовж розвитку сучасних методів дистанційного зондування території населених пунктів актуальності набуває проблема застосування безпілотних літальних апаратів для оцінювання нерухомості. Аерознімання вже протягом кількох десятиліть є ефективним інструментом для виконання геодезичних робіт, геофізичних досліджень та проведення різних видів моніторингів. Сучасні технології створення топографічних та кадастрових планів грунтуються саме на використанні матеріалів цифрового аерознімання [Бурштинська X., Станкевич С., 2013]. Однак собівартість застосування літаків та гелікоптерів для локального великомасштабного знімання на порядок вища і тому альтернативним рішенням є використання БПЛА для оцінювання нерухомості. Методика. Методика грунтується на необхідності використання БПЛА для оцінювання ринкової вартості нерухомості. Створення великомасштабних планів сільських населених пунктів на основі даних, отриманих за допомогою БПЛА, необхідне для проектування генеральних планів [Глотов В., Кордуба Ю., 2011; Глотов В., Гуніна А., 2014]. А це, своєю чергою, пов’язано із обліком земель та встановленням меж у певному регіоні, а також необхідності оцінювання ринкової вартості нерухомості. Безпілотні літальні апарати широко використовують для аерознімання, оскільки є недорогою альтернативою традиційному зніманню з літаків, гелікоптерів, мотодельтапланів та супутників. Крім високої економічної ефективності, тобто здешевлення в десятки разів БПЛА, мають додаткові переваги порівняно з традиційним аеро- та космічним зніманням. Результати. Виконані дослідження доводять важливість застосування БПЛА в оцінці нерухомості. Мета використання БПЛА полягає у отриманні зображень території із заданими характеристиками. Відомо, що аерознімання, як вид дистанційного зондування землі економічно і технологічно виправданий спосіб збору просторової інформації, основа для створення кадастрових планів і карт, тривимірних моделей рельєфу і місцевості [Глотов В., Церклевич А. та ін., 2014]. І також повинна використовуватися для оцінювання ринкової вартості нерухомості. Наукова новизна. Вперше виконано дослідження пов’язані із можливістю використання БПЛА для оцінювання ринкової вартості нерухомості. В статті доведено, що на етапі збору та аналізу вихідних даних з метою підвищення якості на надійності вихідних матеріалів, а також з метою швидкого і точного встановлення геометричних характеристик об’єкта дослідження і вибору подібних об’єктів до об’єкта оцінювання доцільно використовувати безпілотні літальні апарати. Доведено, що безпілотні літальні апарати є недорогою альтернативою традиційному зніманню з літаків, гелікоптерів, мотодельтапланів та супутників, а також використанню наземних методів. Практична значущість. Використання БПЛА для оцінювальної діяльності має досить високу економічну ефективності, а саме здешевить визначення геометричних характеристик об’єкта оцінки в десятки разів порівняно з традиційними геодезичними методами. БПЛА мають додаткові переваги порівняно з традиційним зніманням, а саме: можливість отримання надвисокого розрізнення (одиниці й десяті сантиметра) на місцевості; можливість детального знімання невеликих об’єктів і малих ділянок там, де це цілком не рентабельно або технічно неможливо зробити іншими способами, наприклад, в умовах міської забудови; мобільність; висока оперативність; екологічна чистота польотів.
  • Thumbnail Image
    Item
    Методика визначення об'єму Львівського полігону ТПВ з використанням архівних картографічних матеріалів та БПЛА TRIMBLE UX-5
    (Видавництво Львівської політехніки, 2016) Лозинський, В. А.; Нікулішин, В. І.; Третяк, К. Р.; Шило, Є. О.
    Мета. Львівський полігон твердих побутових відходів має певні особливості, які повинні враховуватися пьід час розроблення методики визначення об’єму. А саме - початковий рельєф з сильною розчленованістю та перепадом висот більше як 70 м унеможливлює задавання початкової горизонтальної площини під час визначення об’єму. Що стосується сучасної поверхні сміттєвого тіла, то її ухили змінюються у межах від 0 до 85°, а перепад висот становить більше як 80 м. Це призводить до значних похибок за рельєф під час виконання аерофотознімання. Основною метою роботи є розроблення методики визначенім об’єму Львівського полігону твердих побутових відходів із використанням архівних картографічних матеріалів та даних аерофотознімання станом на жовтень 2015 року з урахуванням особливостей досліджуваного об’єкта. Методика та результати роботи. Незважаючи на розвиток сучасних технологій та цифрової картографії, паперові карти залишаються надалі джерелом отримання інформації, яка може використовуватись в подальшому для виконання багатьох наукових задач. Отримання даних для визначення об’ємів полігонів твердих побутових відходів можливе за допомогою дистанційних та контактних методів. Серед дистанційних методів великого застосування набувають безпілотні літальні апарати. Відповідно до поставленої мети ми відтворили початковий рельєф полігону ТПВ станом на 1957 рік. Виконано аерофотознімання Львівського полігону ТПВ станом на жовтень 2015 року із застосуванням БПЛА TRIMBLE UX-5. Визначено об’єм та площу полігону. Експериментально встановлено, що визначення об’ємів потрібно виконувати за TIN-mo- делями. А використання GRID-моделей з кроком від 5 см до 20 м не дає можливості визначити об’єм Львівського полігону ТПВ. Розраховано оцінку точності визначення об’єму Львівського полігону твердих побутових відходів. Отримані результати на основі геодезичних даних порівняні з ваговим методом. Наукова новизна та практична значущість. Вперше в Україні визначено об’єм чинного полігону ТПВ. Запропонована методика визначення об’єму з використанням БПЛА. Також вперше змодельована початкова поверхня та структура рельєфу Львівського полігону ТПВ із використанням архівних картографічних матеріалів станом на 1957 р. Практична значущість результатів полягає у запропонованій авторами методиці, яка дає змогу оперативно визначати параметри полігону відповідно до ДБН В.2.4-2-2005. Цель. Львовский полигон твердых бытовых отходов имеет определенные особенности, которые должны учитываться при разработке методики определения объема. А именно, начальный рельеф с сильной расчлененностью и перепадом высот более 70 м исключает задания начальной горизонтальной плоскости при определении объема. Что касается современной поверхности мусорного тела, то ее уклоны изменяются в пределах от 0 до 85°, а перепад высот составляет более 80 м. Это приводит к значительным погрешностям за рельеф при выполнении аэрофотосъемки. Основной целью работы является разработка методики определения объема Львовского полигона твердых бытовых отходов по архивным картографическим материалам и данным аэрофотосъемки состоянием на октябрь 2015 года с учетом особенностей исследуемого объекта. Методика и результаты. Несмотря на развитие современных технологий и цифровой картографии, бумажные карты остаются в дальнейшем источником получения информации, которая может служить в дальнейшем для решения ряда научных задач. Получение данных для определения объемов полигонов твердых бытовых отходов возможно с помощью дистанционных и контактных методов. Среди дистан¬ционных методов все большее применение получают беспилотные летательные аппараты. В соответствии с поставленной целью мы воссоздали первоначальный рельеф полигона ТБО по состоянию на 1957 год. Выполнены аэрофотосъемки Львовского полигона ТБО по состоянию на октябрь 2015 года с применением БПЛА TRIMBLE UX-5. Определены объем и площадь полигона. Экспериментально установлено, что определение объемов следует выполнять по TIN-моделям. А использование GRID-моделей с шагом от 5 см до 20 м. В достаточной мере точно не дает возможности определить объем Львовского полигона ТБО. Научная новизна и практическая значимость. Впервые в Украине определен объем действующего полигона ТБО. Предложена методика определения объема с использованием БПЛА. Также впервые смоделирована начальная поверхность и структура рельефа Львовского полигона ТБО по архивным картографическим материалам состоянием на 1957 г. Практическая значимость заключается в предложенной авторами методике, которая позволяет оперативно определять параметры полигона в соответствии с ДБН В.2.4-2-2005. Purpose. Lviv landfill has some features that should be considered when developing the methodology for determining the volume . The initial relief of severe fragmentation and a height difference of more than 70 meters make it is impossible to set the original horizontal plane for determining the volume . The slope of current garbage body surface ranges from 0 to 85 degrees and a vertical drop is more than 80 m. This leads to significant relief errors in carry out for aerialphotography . The main purpose is development of methodology for determining the volume of Lviv landfill using archival cartographic materials and data of aerialphotography in October 2015 taking into account the features of the object. Methodology and results . Despite the development of modern technologies and digital cartography paper maps are source of information that can be used to solve a number of scientific problems . Obtaining data for determining the volume of landfill is possible through the use of remote and contact methods . The most popular among remote methods are UAV . According to our purpose, we have reproduced the original relief of landfill in 1957. Conducted aerialphotography of Lviv landfill in October 2015 using UAVs TRIMBLE UX-5 . Determined volume and area of the Lviv landfill . Experimentally establish that the volume should be determined by TIN models . Because the use of GRID models in increments of 5 cm to 20 m does not enable to accurately determine the volume of Lviv landfill . Conducted accuracy estimation of the volume of Lviv landfill . The results based on geodetic data were compared with weight method data. Scientific novelty and practical significance. The first in Ukraine was determined the volume of existing landfills . Proposed new methodology of determining the volume using UAVs . Also conducted modeling of the initial surface and relief structure of Lviv landfill using archival cartographic materials in 1957. The practical significance of obtained results is the proposed by the author’s methodology that allows operatively determine the parameters of the landfill in accordance with DBN V .2.4-2-2005.
  • Thumbnail Image
    Item
    Optimal design of unmanned aerial vehicles using parametric cax systems
    (Видавництво Львівської політехніки, 2011) Łukaszewicz, A.
    Стаття присвячена постановці задачі вибору CАx систем для оптимального проектування безпілотних літальних апаратів. Розглянуто задачі кожного етапу проектування БЛА та визначено засоби, які дають змогу забезпечити оптимальне проектування, враховуючи емпіричний досвід. The article is devoted to solution of the optimal design tasks of Unmanned Aerial Vehicles at different stages. The tasks for all UAV’s design stages are considered and CAx tools for optimal design are proposed based on empirical experience.