Вісники та науково-технічні збірники, журнали

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/12

Browse

Search Results

Now showing 1 - 9 of 9
  • Thumbnail Image
    Item
    Методичні підходи до формування конкурентних переваг підприємства на засадах бенчмаркінгу
    (Видавництво Львівської політехніки, 2019-03-20) Крамарчук, С. П.; Kramarchuk, S. P.; Тернопільський національний економічний університет; Ternopil National Economic University
    Обґрунтовано актуальність питань формування та досягнення конкурентних переваг окремим підприємством на сучасному етапі. Розглянуто сутність поняття “конкурентна перевага”. Виділено основні вимоги, яким мають відповідати конкурентні переваги, щоби вважатися стратегічними чинниками успіху. Означено основні проблеми, які виникають при формуванні конкурентної переваги на засадах бенчмаркінгу. Здійснено вибірку та подано методику розрахунку основних показників конкурентоспроможності підприємства, які забезпечуються застосуванням методики бенчмаркінгу.
  • Thumbnail Image
    Item
    Cloud managers – an innovative approach to the management of the library information resources
    (Commission of Motorization and Energetics in Agriculture, 2017) Rzheuskiy, A.; Kunanets, N.; Kut, V.; Lviv Polytechnic National University; Augustine Voloshin Carpathian University
    The innovation of application of cloud managers is described in the article. The authors emphasize that the innovative direction of development of information activities is the integration of Web platforms (social networks and cloud storages) for creating a unified communication space and storage for large amount of information. Tool that provides this development are cloud managers. For library institutions using such technologies will create the favorable and flexible serviceoriented system for providing users with information resources. For determination of free cloud managers and selected among them a benchmark, the methods of benchmarking and expert evaluation were used in the research. The algorithm for operation with every service is given. The following technological capabilities: “integration with cloud storage”, “cloud disk space manager”, “multimedia playback,” “presence of workspace” for collaboration were taken into account. The result of the study is to determine the cloud manager that can serve as a benchmark for providing free cloud services with a wide range of technological capabilities.
  • Thumbnail Image
    Item
    Встановлення зв’язків між вимогами замовника та показниками виробу з використанням методу QFD та Fuzzy Logic
    (Видавництво Львівської політехніки, 2015) Бойко, Тарас; Мельник, Володимир
    Запропоновано алгоритм, який використовує розгортання функції якості для перетворення вимоги замовника на характеристики властивостей виробів, їх матеріалів, вимоги виробничих процесів, нормативних документів тощо. Алгоритм використовує також нечітку логіку для підвищення точності оцінювання вимог, оскільки забезпечує математичні операції із лінгвістичними змінними. Запропонована практична реалізація алгоритму на прикладі напірної поліетиленової труби для підземних газогонів. Сформовано структуру показників, що характеризують перелічені складові й можуть бути використані для діагностування готового виробу. Предложен алгоритм, который использует развертывание функции качества для преобразованиятребования заказчика в характеристики свойств изделий, их материалов, требования производственных процессов, нормативных документов итому подобное. Алгоритм используеттакже нечеткую логику для повышения точности оценкитребований, поскольку обеспечивает математические операции с лингвистическими переменными. Предложенная практическая реализация алгоритма на примере напорной полиэтиленовойтрубы для подземных газопроводов. Сформирована структура показателей, характеризующих перечисленные составляющие, которые могут быть использованы для диагностики готового изделия. Now for the developed countries of the world community is inherent to ensure quality by organizational and management measures, namely development, implementation, certification and continuous improvement of quality systems. Proceedings of the outstanding scientists of the twentieth century W. Shewhart, W. E. Deming, Joseph M. Juran (first introduced the concept of “quality control”), F. Crosby, K. Ishikawa, Armand V. Feigenbaum, H. Taguchi, T. Seyfi formed a modern strategy based on the application of quality management systems (QMS). Within an effective QMS in the company created an environment so that products could be of high quality. In particular, the main criterion for evaluating the QMS is to have a continuous improvement process that should lead to greater customer satisfaction, apparently due to the continuous improvement of products, or, in other words, increase its quality. Therefore, the development of new methods of generating quality factors and their importance for evaluating the quality of products is an urgent task. Mixed-economic approach to forming index of products quality using standard economic “tools” for enhancing the competitiveness of enterprises, such as benchmarking, reverse engineering analysis and quality function deployment is proposed. Overall benchmarking is the process of finding a standard or reference more cost effective enterprise-rival to compare with their own and adopting best practice. The essence of the present interpretation of benchmarking can be formulated as nonstop systematic search and implementation of best practices that will lead the organization to a more perfect form. Therefore it is considered that benchmarking is an effective tool for determining the position of your company compared to others of a similar size and / or scope of activities and organizations. To elucidate the causes of advantages competitors perform the so-called reverse engineering analysis, which is also a form of benchmarking. The method is aimed at answering the following question – how to provide with high performance products? The results of engineering analysis are also presented in the form of matrices that are recommended to be built separately for components, materials, methods of manufacture and assembly, although it complicates their comparison. The weak point of engineering analysis is the lack of algorithm for continuous communication engineering parameters of the product with manufacturing operations and production requirements. This algorithm can be realized on the base of QFD (quality function deployment), in fact, it is a technology of engineering design products and processes for their manufacture and “converts” the wishes of consumers in the technical specifications of the product as well as process parameters of its production. Besides, QFD allows to assess the importance of consumer product options, linking them to the requirements of customers. Moreover consumers’ wishes are taken into consideration for their “transformation” into the measured parameters by using tools of qualimetry. The basis of the quality function deployment - QFD, or as it is called simultaneous engineering method is the use of a series of two-or even three-dimensional tables, matrices, socalled “houses of quality”. These matrices allow consumers to link requirements to the quality of the performance of the product, product performance link with characteristics of engineering components, component specifications link with manufacturing operations and production operations to the requirements of production. Thus, it is preferable to use four table-matrix. As a result, it can be stated that the method QFD provides: – the relationship between the demands of consumers, product specifications, options of its functional subsystems and their components at all stages of development; – way of shifting consumer demands in a controlled set of features (most of this activity requires benchmarking) and requirements for manufacturing technology products.
  • Thumbnail Image
    Item
    Підвищення конкурентоспроможності машинобудівних підприємств на засадах синергетичного бенчмаркінгу
    (Видавництво Львівської політехніки, 2015) Перерва, П. Г.; Кобєлєва, Т. О.; Ткачова, Н. П.
    Досліджено доцільність упровадження в управлінську практику стратегічного маркетингового підходу для формування і розвитку конкурентних переваг на основі порівняльних динамічних характеристик підприємства, які забезпечують його конкурентостійкість та конкурентогнучкість. Визначено та обґрунтовано основні причини, які гальмують більше поширення та використання бенчмаркінгу в промислово розвинених країнах і в країнах пострадянського простору. Проведено детальний аналіз виявлених причин та розроблено науково-методичні пропозиції щодо зменшення реального впливу виявлених факторів на поширення та використання принципів бенчмаркінгу в практиці виробничо-підприємницької діяльності українських промислових підприємств. Запропоновано ввести в науковий обіг нову концепцію бенчмаркінгу – конкурентно-синергетичний бенчмаркінг, використання якого передбачає отримання не тільки нових або посилення наявних конкурентних переваг підприємства, а і певною мірою впливає на послаблення конкурентних позицій виробників аналогічної продукції, що передбачає наявність синергетичного ефекту. The article proved that the problem of formation and objective assessment of the competitive advantages of product engineering enterprises is key in some basic areas of greater economic security. Among the most important and urgent task today identified: the ability of industrial producers offer potential consumers what they need now; form the main indicators of competitiveness of industrial products through constant improvement of consumer properties of goods; create new versions of products, anticipating future market opportunities industry. Detailed analysis of the main approaches to the management of competitiveness and competitive advantages engineering company allowed to determine feasibility of implementing management practices in strategic marketing approach for the formation and development of competitive advantages as a comparative dynamic characteristics of companies that provide it a competitive stability and competitive flexibility. Determined and substantiated the main reasons hampering more widespread use of benchmarking and in industrialized countries and the countries of the former Soviet Union. The detailed analysis of the causes identified and developed scientific and methodological proposals to reduce the real impact of identified factors on the distribution and use of benchmarking principles in the practice of production and business activities Ukrainian enterprises. The results of the study authors have identified the following stages (wave of) its life cycle which benchmarking was the time of its inception to the present. The first generation of benchmarking is seen as an analysis of the product. The second generation – competitive benchmarking or competitive benchmarking. The third generation – or Process benchmarking process benchmarking. The fourth generation – strategic benchmarking – is seen as a systematic process to assess alternatives, implementation strategies and improve performance characteristics by studying successful strategies of external partner companies. The fifth generation – global benchmarking is regarded as a future tool for organizations considering international exchange of culture and national characteristics of the processes of production, which is particularly relevant in a globalized world of business and leaving it at national borders. The authors proposed to enter into scientific circulation new concept of benchmarking - competitive benchmarking synergistic benefits that implies obtaining results by one of the first four options. The name of this type of benchmarking is caused by the fact that his conduct aimed at getting only new or strengthening existing competitive advantages of the enterprise, but also for the effective conduct of this type of benchmarking that provides for a synergistic effect.
  • Thumbnail Image
    Item
    Концептуалізація маркетингової стратегії інноваційного розвитку промислових підприємств
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Ковальчук, С. В.
    Статтю присвячено поглибленню теоретико-методичних засад та розробленню практичних рекомендацій щодо створення концепції маркетингової стратегії інноваційного розвитку промислових підприємств. Сформовано та обґрунтовано авторський підхід до інноваційного розвитку підприємства як складової загальної концепції розвитку. Сформульовано та обґрунтовано застосування основних категорій та принципів реалізації механізму оцінювання маркетингової стратегії підприємства. Сформовано концепцію маркетингової стратегії інноваційного розвитку промислових підприємств. Article is devoted to the research of theoretical-methodological principles and development of practical recommendations in relation to the evaluation of marketing strategy of industrial enterprises by forming of mechanism of its complex evaluation. The author’s approach to innovative development of an enterprise as a particle of general development concept is developed and grounded. Application of basic categories and principles of realization of mechanism of evaluation of marketing strategy of enterprise are formulated and grounded The concept of marketing strategies of innovation development of industrial enterprises is formed.
  • Thumbnail Image
    Item
    Сутність та основні напрямки маркетингової діяльності теплопостачальних організацій
    (Видавництво Львівської політехніки, 2013) Косар, Н. С.; Лаврів, У. О.; Кубрак, Н. Р.
    Розглянуто шляхи та напрямки підвищення ефективності функціонування теплоенергетичних підприємств на засадах маркетингу. Встановлено проблеми, які негативно впливають на надійність теплопостачання населення та економіку України. Обґрунтована необхідність використання теплопостачальними компаніями різноманітних видів маркетингу: соціально-етичного, маркетингу взаємовідносин, синхромаркетингу, демаркетингу, ремаркетингу, екологічного маркетингу. Проаналізовано конкурентне середовище у сфері теплопостачання, насамперед з боку товарів-замінників. Розглянуто особливості сегментування ринків теплової енергії, прогнозування попиту на неї, реалізації політики демаркетингу, спрямованої на енергозбереження у сфері тепловикористання. Встановлена доцільність покращання діяльності цього типу підприємств з використанням бенчмаркінгу як у сфері теплопостачання, так і обслуговування клієнтів. Подано рекомендації щодо диверсифікації діяльності теплопостачальних підприємств, активізації їхніх маркетингових комунікацій з використанням реклами та заходів паблісіті.The ways and directions of effective functioning increasing of thermal power companies based on marketing principles are considered. Some problems having a negative influence on thermal power supplying for population and the economy of Ukraine are determined. The necessity of using of different kinds of marketing by thermal power companies is justified. Among the mentioned kinds of marketing are the following: social-ethic marketing, marketing of mutual relations, demarketing, synchromarketing, remarketing, ecological marketing etc. The competitive environment of the field of thermal power supplying, moreover from the side of goods-substitutes are analysed. The peculiarities of the thermal power supplying market segmentation are considered. The prognoses of energy demand along with the realization of the demarketing policy directed on energy conservation in the field of thermal power are regarded as well. The expediency of improving of the thermal power company activity based on benchmarking as well as customer service is set. The recommendations concerning the diversification of the firm activity and activation of its marketing communication using advertising and measures of publicity are given.
  • Thumbnail Image
    Item
    Ощадливе виробництво як концепція оптимізації виробничого та управлінського процесів
    (Видавництво Львівської політехніки, 2012) Кобилюх, О. Я.; Мельник, Г. М.
    Розглянуто концепцію ощадливого виробництва як інструмент оптимізації виробничого та управлінського процесів, її базові поняття. Представлено практичний аспект впровадження концепції ощадливого виробництва загалом та окремих її інструментів для розробки індивідуальної системи підвищення ефективності підприємства.Consider concepts that guide successful world companies: the concept of lean production, six sigma, benchmarking. Offered combination of these concepts. The research allowed identifying the most effective combination of the proposed alternatives. Presented practical aspect of implementing the concept of lean production as a whole and its individual tools for developing individual systems improve the efficiency of enterprise.
  • Thumbnail Image
    Item
    Історичний розвиток поглядів на удосконалення бізнес-процесів
    (Видавництво Львівської політехніки, 2010) Приходько, Л. М.
    Розглядаються питання розвитку поглядів на удосконалення бізнес-процесів компанії, способи покращання організації діяльності суб’єктів господарювання за рахунок підвищення ефективності системи управління, раціональнішого використання ресурсів за допомогою використання методології процесного менеджменту. In the article questions of development of sights at improvement of company’s business processes, ways of better organization of enterprises’ activity are considered due to increase the effectiveness of their management systems, more rational use of resources with the help of methodology of process management.
  • Thumbnail Image
    Item
    Бенчмаркінг впровадження перспективних інформаційних технологій у пасажирському комплексі залізниць України
    (Видавництво Львівської політехніки, 2012) Бакалінський, О. В.; Вертель, В. В.
    Ефективність впровадження інформаційних технологій є новою проблемою для залізниць України. Фокус сучасних досліджень полягає у розвитку методології її оцінки. Висвітлено інформаційний контекст оцінювання. Наведені результати аналізу кращих практик впровадження сучасних інформаційних технологій у пасажирському комплексі залізниць світу. The IT implementation efficiency is new economical problem at Ukrainian railways. The modern researchers аre focusing at methodology development for efficiency estimation. This article represents its information context. The benchmarking analysis results of the best implementation practices of modern IT projects at railway passenger transportation systems are shown.