Вісники та науково-технічні збірники, журнали

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/12

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 13
  • Thumbnail Image
    Item
    Організація системи бюджетування на автотранспортних підприємствах
    (Видавництво Львівської політехніки, 2017-03-28) Реслер, М. В.; Resler, M. V.; Мукачівський державний університет; Mukachevo State University
    У статті запропоновано заходи щодо моделювання механізму бюджетування, який забезпечить єдність підходів, оцінок, ефективне управління фінансово-господарською діяльністю, мінімізацію витрат, активізацію господарської діяльності, досягнення позитивного фінансового результату та забезпечення платоспроможності на автотранс- портних підприємствах.
  • Thumbnail Image
    Item
    Оцінка використання природних ресурсів та аналіз діяльності національних природних парків України
    (Видавництво Львівської політехніки, 2017-03-28) Гарасим, П. М.; Клим, Н. М.; Harasym, P. M.; Klym, N. M.; Національний лісотехнічний університет України; National Forestry University of Ukraine
    У статті викладено наукові підходи щодо оцінки ефективності використання природних ресурсів, розглянуто основні методи проведення фінансового аналізу використання природних ресурсів та діяльності підприємств природно-заповідного фонду. На прикладі НПП «Синевир» досліджено можливості інформаційного забезпечення для формування релевантної інформації, що оснований на результатах фінансового аналізу діяльності НПП для прийняття управлінських рішень у сфері природокористування. Автори приділяють увагу управлінським функціям оцінки наявності і використання бюджетних коштів та коштів спеціального фонду. Обґрунтовано необхідність використання структурно-динамічного та параметричного аналізу діяльності НПП. Розглянуто систему оцінних показників продукту і послуг для аналізу якості (результативності) використання бюджету згідно з функціональним зонуванням НПП.
  • Thumbnail Image
    Item
    Правова характеристика стадій бюджетного процесу
    (Видавництво Львівської політехніки, 2016) Бліхар, М.
    Проаналізовано погляди науковців щодо поняття “бюджетний процес” та його змісту. На основі систематизації літературних джерел запропоновано авторське визначення бюджетного процесу як сукупності дій уповноважених органів держави та місцевого самоврядування, що здійснюються на підставі норм бюджетного законодавства щодо складання, розгляду, затвердження й виконання бюджетів, а також складання, розгляду і затвердження звіту про їх виконання. Окреслено стадії бюджетного процесу. Проанализированы взгляды ученых относительно понятия “бюджетный процесс” и его содержания. На основе систематизации литературных источников предложено авторское определение бюджетного процесса как совокупности действий уполномоченных органов государства и местного самоуправления, которые осуществляются на основании норм бюджетного законодательства, относительно составления, рассмотрения, утверждения и исполнения бюджетов, а также составления, рассмотрения и утверждения отчета об их выполнении. Определены стадии бюджетного процесса. The views of the scholars concerning the concept of “budgetary process” and its content. Based on the systematization of the literature suggested the author’s definition of the budget process as a set of actions of the authorized state bodies and local authorities, which are carried out on the basis of norms of the budget legislation, concerning the preparation, review, approval and execution of budgets, as well as the drafting, review and approval of reports on their performance. The stages of the budget process.
  • Thumbnail Image
    Item
    Бюджетування в управлінні діяльностю підприємства з капітального інвестування
    (Видавництво Львівської політехніки, 2016) Сажинець, С. Й.
    Обґрунтовано доцільність управління діяльністю підприємства з капітального інвестування на засадах автономності та комерціалізації. Запропоновано здійснювати системне управління доходами, витратами та фінансовими результатами цього виду діяльності відокремлено від операційної та інших видів діяльності підприємства. Визначено, що для досягнення цієї мети як найважливіший фінансовий інструмент слід використовувати бюджетування локальних та загальних інвестиційних проектів. Розроблено форми окремих видів бюджетів, наведено методику і приклади їх складання. In a highly competitive market enterprises, to increase production and sales, have to invest heavily in the development of stock capital. They make major construction, reconstruction, modernization, purchase and create their own noncurrent assets and other tangible and intangible fixed assets. Such activity of the company is referred to as the activity of capital investment. Its effective operation requires system management on the principles of autonomy and commercialization. In other words, investment activity should be carried out separately from other types of enterprise activity, produced objects of fixed assets are to be “sold” to the main (operating) activities of the company. In the described system of financial and economic relations leading role should belong to the management of investment project implementation on the basis of budgeting. This process involves budgeting of local investment projects for all objects of future fixed assets. Information on local budgets is subject for generalization to obtain consolidated budgets (by types and groups of non-current assets, business units, construction sites, ways of implementing investment works, sources of financing of capital investments, etc.). The main components of the budget, which will make up the value of investment projects, are to be direct and indirect expenses and profit. Direct budgetary expenses should be differentiated on the following: – Material expenses. Including materials, structures, machinery and industrial equipment, vehicles, tools, appliances, industrial and household equipment, transportation and procurement expenses and other material expenses; – Services. Their value should be directly included into the cost value of investment projects. It is advisable to allocate internal and external service contractors as a part of services; – Base and extra wages to the staff directly engaged in the works on creation of fixed assets; – Deductions for state compulsory social insurance; – Other direct expenses (for production of documents, business trips, etc.). Indirect expenses include: – General investment expenses of the units that perform the construction, manufacturing and improvement of fixed assets and other noncurrent assets; – General administrative expenses. They include the expenses on the maintenance of management system (deputy head of the company on the capital investment, the department of capital investment, etc.) and general administrative departments (warehouse, transport station, etc.), maintaining capital investment activities. Direct expenses should be calculated in accordance with the consumption of materials, contracts, orders and other documents. Indirect costs and profits are to be organized according to the established enterprise standards. Budgets of investment projects shall be used in planning the volume of capital investments, for accounting of actual investment expenses and monitoring the use of enterprise resources.
  • Thumbnail Image
    Item
    Performance budgeting – rationality, transparency, effectiveness – a new method of public finance management
    (Видавництво Львівської політехніки, 2015) Kuck, J.; Kaźmierczak, D.
    One of the most important factors that may improve state management is modern public finance management. This new approach to management in public administration is defined as a concept of New Public Management or Performance- Based Management. Such concept of new management focuses on defining goals, beneficiaries and measurable outcomes. The management according to new rules should increase effectiveness of public services and at the same time reduce costs. Одним з найважливіших факторів, який може покращити державне управління, є управління у сфері державних фінансів. Цей новий підхід щодо управління у публічному адмініструванні визначається як концепція Нового державного управління або управління, що ґрунтується на результатах. Ця концепція нового управління фокусується на визначенні цілей, бенефіціарів та вимірюваних результатах. Таке управління, відповідно до нових правил, повинне збільшити ефективність державних послуг та одночасно знизити витрати.
  • Thumbnail Image
    Item
    Теоретико-прикладні аспекти бюджетування зовнішньоекономічної діяльності підприємств в умовах європейської інтеграції України
    (Видавництво Львівської політехніки, 2015) Кузьмін, О. Є.; Мельник, О. Г.; Адамів, М. Є.
    Обґрунтовано актуальність бюджетування зовнішньоекономічної діяльності для вітчизняних підприємств в умовах європейської інтеграції України. Розкрито актуальні зміни у податковому і бухгалтерському підходах до визнання витрат та обліку амортизації суб’єктів зовнішньоекономічної діяльності. Висвітлено ключові особливості бюджетного відшкодування податку на додану вартість для експортноорієнтованих підприємств. Викладено сучасні засади здійснення розрахунків іноземною валютою у зовнішньоекономічній діяльності суб’єктів господарювання. The actuality of research is caused by the necessity of implementation and realization of budgeting of foreign economic activity at the domestic enterprises in conditions of Ukraine’s European integration. It is proved that during the revitalization of European integration reforms in Ukraine foreign economic activity is one of the priority operation for local businesses that in conditions of its effective realization will enable enterprises to increase the effectiveness of their activities, ensure the rapid progressive development, consolidate the positions at European markets, create a positive image of the reliable partner, attract the new sources for financing of perspective projects and so on. Simultaneously, it is determined that at the present stage of the tough competition at international markets the requirements for subjects of foreign economic activity in the context of providing the high level of their competitiveness are largely growing. It is established that under the current socio-economic crisis in the country, that destabilized the financial positions of domestic enterprises, a constructive solution of the problem of low level of financial effectiveness, solvency, investment attractiveness and competitiveness of business entities is the implementation of progressive management technologies, including the budgeting of foreign economic activity. Budgeting of foreign economic activity of enterprises is aimed at the formation of a reasonable information basis about the financial sphere of the enterprise, increasing of its profitability, cash flow optimization within foreign economic activity, mutual coordination of financial relations with foreign partners. It is grounded that nowadays the reformations to the principles of national legal and regulatory basis towards its harmonization with international standards, which determine some features of the formation of basic budgets of enterprises in the conditions of foreign economic activity, are increasingly taking place. Based on the results of the research of latest trends of changes in the regulatory provision of foreign economic activity of enterprises it have been found the significant limitations of content and functional filling of tax approach to the recognition of costs and accounting of depreciation in favor of accounting approach, which actually occupies a key place in costs and depreciation areas. In addition, it is defined the key features of VAT refund for export-oriented enterprises, which are based on the simplified list of criteria for claiming such refund and, as well as provide an opportunity for business entities to obtain the compensation in the period in which it emerged. It is also established that nowadays intensive changes are appearing in the sphere of regulation of payments in foreign currency during the foreign economic relations. They are mainly related to the terms of enrollment of proceeds in foreign currency to the accounts of enterprises and the amount of mandatory sale of obtained revenues at the interbank foreign exchange market of Ukraine. It is proved that significant improvements in the principles of legal and regulatory basis in the context of its harmonization with international standards, which define the features of budgeting of foreign economic activity at enterprises, did not take place. It is requires the activation of further careful work in this direction of the higher and local authorities, as well as the managers and specialists of business structures and specialized organizations.
  • Thumbnail Image
    Item
    Система стратегічного планування у мінливому середовищі
    (Видавництво Львівської політехніки, 2012) Поплавська, Ж. В.; Тригоб’юк, С. С.
    Зважаючи на те, що середовище стає все динамічнішим і непередбачуванішим потрібно не відмовлятися від стратегічного планування, аргументуючи неможливість прогнозувати майбутні події, а навпаки, продовжувати якнайглибше його досліджувати і шукати способи удосконалення, щоб забезпечити успішний перспективний розвиток підприємства. Запропоновано розглянути систему стратегічного планування, на виході якої є прийняття найоптимальніших стратегічних управлінських рішень. Наведено структуру системи стратегічного планування, охарактеризовано підсистему планів. Стратегічні плани класифіковано за рівнями на стратегічний план підпри- ємства, стратегічної одиниці та функціональних вертикалей. Також показано основні способи, за допомогою яких можна здійснювати оцінку ефективності стратегічного планування. According to the fact, environment becomes more dynamic and unpredictable we shouldn't refuse from the strategic planning, arguing by unpossibilities to predicting future events, contrawise, continue deeper researching and looking for ways of developing to provide successfull and perspective development of the company. Offering to look in a system of strategic planning, at the end of which is the acceptance optimal strategic management decisions. Directing the structure of system of strategic planning, beeing characterize part of the system plans. Strategic plans were classificated for the levels on strategic plan of the company strategic units and functional vertical. Also main ways are showed, using it we can provide valuing effectiveness of strategic planning system.
  • Thumbnail Image
    Item
    Планування маркетингу: від визначення цілей до бюджетування
    (Видавництво Львівської політехніки, 2012) Герасимчук, В. Г.
    Наголошується на необхідності раціонального поєднання ринкових інструментів з використанням методів планування у веденні бізнесу. Розкрито сутність і місце плану маркетингу в системі управління об’єктом господарювання. Увага зосереджена на розбіжностях в трактуванні економічних категорій “планування маркетингу”, “стратегічне маркетингове планування”, “управління маркетингом”. Охарактеризовано принципи, на яких базується процес маркетингового планування. Досліджено методи планування маркетингової діяльності на підприємстві. Розглянуто процес бюджетування маркетингу. It is marked on the necessity of rational combination of market instruments with the use of methods of planning in doing business. Essence and place of marketing plan are exposed in control system by the object of ménage. Attention on divergences in interpretation of economic categories of “planning of marketing”, “strategic marketing planning”, “management marketing” is accented. Principles on that the process of the marketing planning is based are described. The methods of planning of marketing activity are investigational on an enterprise. The process of budgeting of marketing is considered.
  • Thumbnail Image
    Item
    Controlling the costs of industrial enterprises innovative processes
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Havran, V. Ya.; Hrytsai, O. I.; Havran, M. I.
    The nature of controlling the innovative processes costs at industrial enterprises is revealed. It is shown how to improve the controlling of the innovative processes costs using budgeting. There is developed a scheme for correlating analytical and synthetic information while forming the price and making planned estimated calculations as a part of the design estimate documentation. The planned contract estimate and schemes of financing the innovation project are determined by using the normative method of calculating the estimated costs of the project. Розкрито суть контролювання витрат на інноваційні процеси промислових підприємств. Вдосконалено контролювання витрат на інноваційні процеси, використовуючи бюджетування. Розроблено схему взаємозв’язку аналітичної та синтетичної інформації під час формування ціни і складанні планового кошторисного розрахунку в складі проектно-кошторисної документації. Плановий контрактний кошторис та схеми фінансування інноваційного проекту визначають, використовуючи нормативний метод розрахунку кошторисної вартості проекту.
  • Thumbnail Image
    Item
    Інтегрування збалансованої системи стратегічних показників та системи бюджетування як управлінська інновація
    (Видавництво Львівської політехніки, 2013) Островська, Г. Й.; Соловій, Х. Я.
    Обґрунтовано необхідність використання збалансованої системи показників для ефективного функціонування вітчизняних підприємств у довгостроковій перспективі. Досліджено особливості збалансованої системи показників і виявлено необхідність поєднання її із системою бюджетування, що дозволить сформувати вітчизняним підприємствам цілісний підхід до стратегічного управління. Розглянуто можливості і способи інтеграції збалансованої системи показників та системи бюджетування. Описано переваги та основні проблеми такої інтеграції для вітчизняних підприємств і подано рекомендації їх вирішення. The necessity of the balanced scorecard application for effective operation of native companies in long-term perspective has been grounded in the article. The peculiarities of the balanced scorecard have been considered and the necessity of their combination with budgeting system that will provide the native companies with opportunity to form integral approach to the strategic management has been found out. Moreover, the possibilities and methods of the balanced scorecard and budgeting system integration have been examined. The advantages and main problems of such integration for native companies have been described and recommendations for their solving provided.