Вісники та науково-технічні збірники, журнали

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/12

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 16
  • Thumbnail Image
    Item
    Екологічні витрати промислових підприємств: особливості обліково-аналітичного відображення
    (Видавництво Львівської політехніки, 2017-03-28) Воскресенська, Т. І.; Voskresenska, T. I.; Національний університет «Львівська політехніка»; Lviv Polytechnic National University
    Обґрунтовано доцільність врахування екологічних витрат підприємствами у веденні господарської діяльності. Досліджено особливості групування екологічних витрат промислових підприємств з метою їх відображення в обліку. Розкрито порядок і проблематику відображення екологічних витрат в обліку вітчизняними підпри- ємствами. Узагальнено операції з відображення екологічних витрат промислових підприємств на рахунках бухгалтерського обліку. Акцентовано на необхідності розроблення базових засад для комплексного відображення екологічних витрат в обліку та звітності промислових підприємств.
  • Thumbnail Image
    Item
    Складові цін виробників
    (Видавництво Львівської політехніки, 2016) Скворцов, І. Б.; Загорецька, О. Я.; Гришко, В. А.
    Проаналізовано традиційні методи дослідження впливу різних чинників на ринкову ціну і запропоновано нові методи моделювання цінового простору для дослідження з використанням кількісних шкал вимірювання. The traditional methods of research of influencing of different factors are analysed on a market price and offered new method of design of price space for realization of research with the use of quantitative scales of measuring.
  • Thumbnail Image
    Item
    Теоретико-прикладні аспекти бюджетування зовнішньоекономічної діяльності підприємств в умовах європейської інтеграції України
    (Видавництво Львівської політехніки, 2015) Кузьмін, О. Є.; Мельник, О. Г.; Адамів, М. Є.
    Обґрунтовано актуальність бюджетування зовнішньоекономічної діяльності для вітчизняних підприємств в умовах європейської інтеграції України. Розкрито актуальні зміни у податковому і бухгалтерському підходах до визнання витрат та обліку амортизації суб’єктів зовнішньоекономічної діяльності. Висвітлено ключові особливості бюджетного відшкодування податку на додану вартість для експортноорієнтованих підприємств. Викладено сучасні засади здійснення розрахунків іноземною валютою у зовнішньоекономічній діяльності суб’єктів господарювання. The actuality of research is caused by the necessity of implementation and realization of budgeting of foreign economic activity at the domestic enterprises in conditions of Ukraine’s European integration. It is proved that during the revitalization of European integration reforms in Ukraine foreign economic activity is one of the priority operation for local businesses that in conditions of its effective realization will enable enterprises to increase the effectiveness of their activities, ensure the rapid progressive development, consolidate the positions at European markets, create a positive image of the reliable partner, attract the new sources for financing of perspective projects and so on. Simultaneously, it is determined that at the present stage of the tough competition at international markets the requirements for subjects of foreign economic activity in the context of providing the high level of their competitiveness are largely growing. It is established that under the current socio-economic crisis in the country, that destabilized the financial positions of domestic enterprises, a constructive solution of the problem of low level of financial effectiveness, solvency, investment attractiveness and competitiveness of business entities is the implementation of progressive management technologies, including the budgeting of foreign economic activity. Budgeting of foreign economic activity of enterprises is aimed at the formation of a reasonable information basis about the financial sphere of the enterprise, increasing of its profitability, cash flow optimization within foreign economic activity, mutual coordination of financial relations with foreign partners. It is grounded that nowadays the reformations to the principles of national legal and regulatory basis towards its harmonization with international standards, which determine some features of the formation of basic budgets of enterprises in the conditions of foreign economic activity, are increasingly taking place. Based on the results of the research of latest trends of changes in the regulatory provision of foreign economic activity of enterprises it have been found the significant limitations of content and functional filling of tax approach to the recognition of costs and accounting of depreciation in favor of accounting approach, which actually occupies a key place in costs and depreciation areas. In addition, it is defined the key features of VAT refund for export-oriented enterprises, which are based on the simplified list of criteria for claiming such refund and, as well as provide an opportunity for business entities to obtain the compensation in the period in which it emerged. It is also established that nowadays intensive changes are appearing in the sphere of regulation of payments in foreign currency during the foreign economic relations. They are mainly related to the terms of enrollment of proceeds in foreign currency to the accounts of enterprises and the amount of mandatory sale of obtained revenues at the interbank foreign exchange market of Ukraine. It is proved that significant improvements in the principles of legal and regulatory basis in the context of its harmonization with international standards, which define the features of budgeting of foreign economic activity at enterprises, did not take place. It is requires the activation of further careful work in this direction of the higher and local authorities, as well as the managers and specialists of business structures and specialized organizations.
  • Thumbnail Image
    Item
    Галузь діяльності як системоутворюючий фактор обліку і контролю витрат на якість зернопереробних підприємств
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Луцюк, І. В.
    Розкрито організаційно-технологічні особливості діяльності борошномельних підприємств та визначено особивості їх впливу на побудову обліку витрат. Побудовано модель системи вхідного і вихідного контролю якості заготівлі і переробки зерна спеціалізованими підприємствами. Наведено етапи життєвого циклу продукції борошно-мельного виробництва, на кожному з яких здійснюються витрати на якість продукції. The article reveals organizational and technological features of flour milling enterprises activity and defined the nature of their impact on cost accounting construction. We have built a model of the system input and output quality control of harvesting and processing of grain at the specialized enterprises. The characteristics of the technological process of harvesting and processing of grain, which affect the recognition, the structure of the operation costs and the formation of the major and by-products' cost is given. Is indicated that the carrying out of several interrelated activities leads to the necessity of costs distribution by business segments, as these operations are performed simultaneously, using the same equipment and workers with elevator's own resources and products adopted from customers. The phases of the operating cycle of harvesting and processing of grain is described. Since milling industry unites a series of interrelated processes, most enterprises use processorder costing. The objects of cost accounting on the flour milling enterprises is separate milling – a set of interrelated technological operations on processing of grain into flour. In onegrade milling the cost of 1 ton of flour is determined by dividing the total direct costs on the volume of production. The milling industry in addition to the major product (flour of different grades) produces by-products (semolina, bran), waste of I and II categories, which can be sold as animal feed. To estimate the cost of each kind of products, enterprise evaluates the cost of separate milling and then allocate it between products. The calculation unit is 1 ton of products (flour, bran). In high-grade milling cost allocation carries out with conditional factors that are determined for each variety of products. It is important to distinguish between joint products, failure and waste products, because their value have an influence on the major product’s cost and accounting. By-products is a result of the technological process in the production of the major product and can be sold to consumers. The cost of recyclable waste is not included in the cost of finished products. Waste, that cannot be transferred to reprocessing and have to be salvaged, increases the cost of production. Quality control is realized at all phases of processing of grain and includes input control of raw materials, measures to improve grain quality and quality control during storage and at all stages of the production process. In general, implementation of the quality management system at the enterprise requires proper accounting and analytical support that will afford information regarding the amount of quality costs and activities results. Milling industry has a number of technological features, that should be considered, when building an accounting system, in particular: the existence of a few business' segments, the manufacturing of products from customer-owned raw materials, the complex nature of production, a significant proportion of industrial waste, seasonal fluctuations in the volume of raw materials, the continuity of the production process. The specifics of mills defines the nomenclature of quality costs, peculiarities of their inclusion in the cost of production or written off to business costs.
  • Thumbnail Image
    Item
    Внутрішній аудит в управлінні витратами підприємств ресторанного господарства
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Копотієнко, Т. Ю.
    Досліджено теоретичні аспекти та визначено можливості практичного застосування внутрішнього аудиту в управлінні витратами підприємств ресторанного господарства. Наведено порівняльний аналіз переваг та недоліків впровадження внутрішнього аудиту на підприємствах ресторанного господарства. In the article the theoretical aspects of internal audit and the problems of its practical application at the restaurant business enterprises have been considered. The basic approaches to defining the essence and purpose of internal audit have been determined. The expedience of the internal audit application as opposed to other form of financial control has been substantiated.The comparative analysis of the benefits and disadvantages of the internal audit implementation at restaurant business enterprises has been conducted. Thus, the main advantages of the internal audit application are its permanence, preventive character and the abilityof using the confidential and administrative information. The important differences between the internal audit, revision and consulting have been considered. Thus, the revision activity focused on the retrospective, on events that have already occurred and their consequences. Internal audit focused on the prospect, on analysing the future events that may have an adverse effect on the activity of the enterprise. The results of own author`s research, that had received by interviewing management personnel of definite restaurant business enterprises have been usedin this work. The overview of key problems in the sphere of restaurant businessenterprisers expenses management and suggestions for their optimization and rationalization through using the internal audit have been determined in the article.
  • Thumbnail Image
    Item
    Інформаційне забезпечення формування витрат енергопостачальної компанії: обліково-аналітичний підхід
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Левицька, І. О.
    Розкрито роль обліково-аналітичної системи в процесі управління витратами енергопостачальної компанії та її особливості в системі управлінського обліку. Досліджено методичні та організаційні підходи формування обліково-інформаційного забезпечення процесу управління витратами. In the article role of accounting-analysis system as process of cost’s management at energy supply company and place of management accounting in this process are highlighted. Components and forming of accounting information provision for cost management is conducted. Determined that reasonableness and prudence of management decisions regarding cost optimization at energy supply companies (primarily those that are included in the tariff structure), largely depends on the quality of information provision of accounting users, their professional knowledge and skills in the use of economic information management. An information provision is the process of satisfying information requests, consisting of continuous preparation and issuing accounting and analytical information in compliance with such requests. We consider that accounting and analytical systems should support synthesis of information on its activities in all accounting subsystems: accounting, tax, management and statistics. Research of management practices of energy supply companies shown that analytical component of management system is a harmonious combination of management accounting with operative analysis. The reason is that management accounting purpose is to conduct a deeper analysis than strictly regulated systematization of entries in the accounts. Information provision for cost management, which form the tariffs for transmission and/or electricity distribution, is deducted as a collection of data obtained from the organization, planning, accounting, analysis and cost control of energy supply company and serve as the foundation for their regulation. The important point, however, remains the integration of management accounting and control into one synergistic system by holding the previous control-analytical processing of financial information within the responsibility centers' “Costs”. The following information resources of information provision for system of costs management are highlighted: the legal and regulatory framework; internal organizational and administrative documentation; primary and consolidated accounting documents; internal and external reporting of accounting, management, tax and statistical subsystems; software and hardware. As a result of effectively implemented system of management accounting the major source of information is the internal management reporting detalization cost which is provided through a structured, analytical enough work plan accounts. The defining control instrument over the formation of the operating costs of transmission and/or electricity distribution is budgeting (quarterly, semi-annual, annual).
  • Thumbnail Image
    Item
    Калькулювання за діяльністю (Аctivity-Based Costing) на бурових підприємствах як інформаційна основа прийняття стратегічних управлінських рішень
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Коцкулич, Т. Я.
    Розглянуто методи калькулювання витрат у системі бухгалтерського обліку для цілей прийняття управлінських рішень у системі стратегічного розвитку підприємства. Досліджено особливості калькулювання на основі діяльності (АВС) та запропоновано підхід до розподілу непрямих витрат у разі калькулювання повної собівартості свердловин за цим методом. The methods of calculation of costs in the accounting system for the purpose of decisionmaking in the strategic development of the company. Revealed differences in the various methods of systematization of costs and calculation of production costs. The features of approaches to different methods of calculation costs. Analyzed matching system for collecting and processing information existing at a point in the methods of management, the appropriateness of their use in the system of management accounting. It was investigated the peculiarities of the activity-based costing (ABC) and proposed the approach to non-direct costs distribution in absorption costing of the wells using ABC method. In particular, it was recommended to divide the enterprise activity to five levels, the highest one is the enterprise itself, and the lowest is the product. According to this, costs should be: long-term fixed costs, long-term variable costs, short-term variable costs. On the drilling enterprises functions and costs factor which were proposed would allow to distribute the nondirect costs much more accurately and to have an adequate information about well’s costs itself and its separate stages of building. Such approach will allow to increase the efficiency of the strategic managerial decisions.
  • Thumbnail Image
    Item
    Контроль витрат на виробництво молочної продукції в системі управлінського обліку в Україні
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Ковалюк, О. М.; Колібаба, О. А.
    Розглянуто поняття контролю витрат, необхідність контролю в молочній галузі України; визначено контроль як передумову для управління; розглянуто методи контролю витрат, зокрема метод документування відхилень, інвентарний метод, метод контролю за процесами та метод контрольних точок витрат. Запропоновано новий підхід до технологічних процесів на підприємстві у вигляді контрольних точок витрат; відображено його застосування на прикладі виробництва сметани. На прикладі встановлення чотирьох контрольних точок сформовано графік для виявлення тенденції змін у виробничому процесі та супутніх йому витратах. Запропоновано надати повноваження щодо цієї методики відділу контролінгу. The article is devoted tо clarify the concept of cost control, its necessity in the dairy industry of Ukraine; defined control as a prerequisite for management; considered the methods of cost control, including the method of documenting deviations, inventory method, control by processes and method cost control points method. Offered the new approach to the production processes at a cost control point method; showing its use by an example of the production of sour cream. At this example there were setting four control points and by them generated graph to identify trends in the manufacturing process and its attendant costs. Proposed to authorize this method of controlling department. Applying our proposed control points costs method will quickly track changes in production costs at each stage of the process and promptly identify causes and their perpetrators, take measures to eliminate them.The use of this technique in the production of dairy products, determined the high rate of seasonal, allow to efficiently manage production costs in order to achieve planned results. It has been investigated that when a significant amount for calculating these functions can take the controlling unit, as control, as part of its subsystem includes the control reach their goals, identify deviations establish the causes and perpetrators of deviations; support for the process of self-control; proactive control;control the dynamics of sales in terms of products, distribution channels and consumer groups; allocation of factors influence the environment as objects of strategic control.
  • Thumbnail Image
    Item
    Estimating the value of real estate logistics objects
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Falovych, V. A.
    In order to evaluate strategic business units there were identified the main types of its value: the current value, market value, liquidation value, replacement cost, cost of reproduction, the investment cost, which allowed to determine the level of its usefulness to businesses, particularly, also the supply chain for which priority is adding value to the client by each element. З метою оцінки стратегічних одиниць бізнесу виділено основні види їх вартості: поточна вартість, ринкова вартість, ліквідаційна вартість, вартість заміщення, вартість відтворення, інвестиційна вартість, що дало змогу визначити рівень її корисності для підприємства, зокрема, і ланцюга поставок, для якого пріоритетним є додавання вартості клієнту кожною ланкою.
  • Thumbnail Image
    Item
    Kryteria oceny jakości rachunku kosztow
    (Видавництво Львівської політехніки, 2013) Ronek, Henryk
    В статті визначено мету і функції обліку видатків готівкових коштів у фінансовому та управлінському обліку. Встановлено відповідність обліку видатків готівки у фінансовому обліку вимогам чинних законодавчо-нормативних документів. Обґрунтовано необхідність визначення відмінних від фінансового обліку критеріїв оцінювання якості обліку готівки в управлінському обліку, що мають ґрунтуватись не на правових, а на економічних аспектах. The quality of the cost accounting is determined by the ability to realize the target. Firstly, the cost accounting fulfils the information function. It also fulfils its function in the financial accounting and in the managerial accounting. The cost accounting in the financial accounting meets conditions outlined by the law (balance law, tax law and other), so it must have a good quality. The difference is with the cost accounting in the managerial accounting. It is not recognized by any law and its quality depends on the realization of the economic undertakings.