Вісники та науково-технічні збірники, журнали

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/12

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Thumbnail Image
    Item
    Post-secondary and higher education of indigenous peoples in Canada: historical, social, economic, cultural, family-related, and individual barriers
    (Lviv Politechnic Publishing House, 2016-09-12) Mukan, Nataliya; Zapotichna, Mariya; Kravets, Svitlana; Lviv Polytechnic National University
    The article deals with the issues of post-secondary and higher education of indigenous peoples in Canada. The main objectives are defined as the theoretical analysis of scientific and pedagogical literature highlighting different aspects of the problem under research and identifies of the barriers to obtaining postsecondary and higher education by indigenous peoples. The post-secondary and higher education have been studied by foreign and Ukrainian scientists (Т. Andryushchenko, O. Barabash, N. Bidyuk, B. Burtch, M. Busko, J. Friesen, V. Friesen, S. Honcharenko, V. Kirkness, D. Klyne, O. Kotlyakova, T. Kuchai, L. Lukyanova, H. McCue, M. Mendelson, N. Nychkalo, O. Ogiyenko, J. Peters, R. Price, L. Pukhovska, J. Silver, F. Simard, S. Sysoyeva, J. White, I. Zyazyun). The legislative and normative framework of post-secondary and higher education of indigenous peoples in Canada is considered; the statistical data which characterise the indigenous peoples’ participation in post-secondary and higher education programs are presented; the existing barriers to getting post-secondary and higher education by indigenous peoples are analysed and identified as historical, social, economic, cultural, family-related and individual ones. The research methodology comprises theoretical (logical, induction and deduction, comparison, structural and functional, systematic, analysis and synthesis), and applied (discussion, questioning and interviewing) methods. The research results are presented.
  • Thumbnail Image
    Item
    Акультурація у праві (теоретичні, культурологічні та антропологічні аспекти)
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Ситар, І. М.
    Розглянуто проблему правової акультурації у загальнотеоретичному аспекті, соціальна зумовленість, вказано на сутнісні характеристики та види цього процесу. Особливо акцентується на позитивних і негативних моментах правової акультурації як процесу взаємодії правових культур і правових систем. Окреслено антропологічний підхід до визначення сутнісних характеристик акультурації. Вказано на взаємозв’язок правової акультурації з філософською, соціальною та культурною антропологією. Правову акультурацію визнано як правову інтерференцію, добровільний процес соціокультурної взаємодії, де правові системи виступають в ролі “донора” і “реципієнта”, в результаті чого відбуваються якісні зміни в обох правових системах. Рассматривается проблема правовой аккультурации в общетеоретическом аспекте, ее социальная обусловленность; указываются сущностные характеристики и виды данного процесса. Акцентируется внимание на позитивных и негативных элементах правовой аккультурации как процесса взаимодействия правовых культур и правовых систем. Очерчен антропологический поход к определению сущностных характеристик аккультурации. Подчеркнута взаимосвязь правовой аккультурации с философской, социальной, культурной антропологией. Правовая аккультурация определена как правовая интерференция, добровольный процесс социокультурного взаимодействия, где правовые системы выступают в роли “донора” и “реципиента”, в результате чего происходят качественные изменения в обеих правовых системах. Rising problem of legal acculturation in general theoretical perspective, highlights the essential characteristics, specifying the types of the process and social conditioning. Particular attention is paid to the advantages and disadvantages of legal acculturation as a process of interaction between legal cultures and legal systems. Attention is focused on the anthropological approach to the process of acculturation, because with this approach we can determine the essential characteristics of the phenomenon. Specified legal acculturation interaction with the cultural, philosophical, and social anthropology. Special attention is drawn to the fact that the legal acculturation – it is legal interference, the so-called voluntary process of socio-cultural interaction, where the legal system act as a donor and as a recipient, resulting in qualitative changes occur in both jurisdictions. Also determined that the legal acculturation – a long-term, synergistic and objective process of social and cultural interaction between legal systems.