Вісники та науково-технічні збірники, журнали

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/12

Browse

Search Results

Now showing 1 - 5 of 5
  • Thumbnail Image
    Item
    The formation of digital business factors
    (Видавництво Львівської політехніки, 2020-02-24) Pyrog, O.; Poritska, A.; Lviv Polytechnic National University
    The article is concerned with identifying and studying factors affecting digital business formation and development process in order to form tools for affecting the digital business. The novelty of this research paper is establishing causes increasing the volume of digital business and the dependence of its growth rate on the existing factors. The authors define the concept of digital business as an entrepreneur activity (providing electronic commerce, electronic services) in the Internet for making a profit with the help of information and communication technologies that blur boundaries between the real and virtual worlds. The digital business structure is studied and analysed. It is generally distinguished 4 sectors (electronic financial services; electronic commerce; electronic education and training; other electronic transactions). The authors prove that modern digital business model has been transformed from a 4-sectoral into a 3- sectoral one, including electronic commerce, electronic financial services, electronic education and training. It is suggested to study and define factors affecting the development of digital business according to sevenstage sequence of digital business evaluation. The hypothesis concerning a set of digital business factors is proposed and 24 factors affecting digital business are identified, among which 8 factors mostly affect the digital business market of the European Union. The authors also distinguish influencing factors which are common for all three sectors of digital business, such as: Internet use by individuals, proportion of people using the Internet to order goods or services, the level of household Internet access. The methodology of the given research is based on scientific and verification principles, comparative, structural and system analysis. Applying economic and mathematical methods, it has been investigated the correlation between the digital business and the main factors affecting it. The correlation density between the outcome feature and influencing factors using a determination coefficient is estimated. The given research proves that factors are multicollinear between each other. It has been revealed the correlation between the EU digital business volume and chosen factors
  • Thumbnail Image
    Item
    Диференціація основних складових електронного бізнесу
    (Видавництво Львівської політехніки, 2018-02-26) Дзюбіна, А. В.; Дзюбіна, К. О.; Копець, Г. Р.; Dzyubina, A.; Dzyubina, K.; Kopets, G.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    Розглянуто особливості тлумачення поняття “електронний бізнес”. Досліджено співвідношення понять “електронна комерція” та “електронний бізнес”. Виявлено основні складові електронного бізнесу. Обґрунтована доцільність використання спеціальних підходів до управління кожною зі складових електронного бізнесу
  • Thumbnail Image
    Item
    Інноваційний розвиток у сфері електронного бізнесу
    (Видавництво Львівської політехніки, 2016) Копець, Г. Р.; Рачинська, Г. В.; Дзюбіна, К. О.
    Показано сутність інноваційного розвитку у сфері електронного бізнесу, враховано теоретичні підходи та концепції розвитку інноваційної діяльності. Окреслено основні характеристики інноваційної діяльності у сфері електронного бізнесу. Проаналізовано зарубіжний та вітчизняний досвід окремих аспектів розвитку електронного бізнесу. Запропоновано конкретні напрямки в удосконаленні процесів прийняття управлінських рішень та управління персоналом у сфері електронного бізнесу. Наголошено на важливості ефективного управління людськими ресурсами для розвитку інноваційної діяльності у сфері електронного бізнесу. This paper concerns itself with innovative development in the field of electronic business and commerce, elaborating on theoretical concepts and their specific application. main factors influencing new developments in electronic commerce are defined. Proposed innovative development approches are based on analysis of domestic and foreign electronic commerce best practices. Specific proposals are put forth to improve managerial decision-making effectiveness pertaining to general oversight and human resource management. The paper emphasizes the importance of effective human resource management approaches to innovative development of electronic commerce enterprises.
  • Thumbnail Image
    Item
    Застосування контент-аналізу текстової інформації в системах електронної комерції
    (Видавництво Львівської політехніки, 2010) Чирун, Л. В.; Висоцька, В. А.
    Запропоновано застосовувати метод контент-аналізу текстової інформації в системах електронної комерції для автоматизації електронного бізнесу і підтримки прийняття рішень відповідною особою. Проаналізовано основні проблеми електронної комерції та функціональних сервісів керування контентом. Запропоновано методи вирішення цих проблем. In the given article authors proposed to apply the technique of content analysis of textual information in electronic commerce systems for automation of e-business and decision making by appropriate person. In the works article main problems of electronically commercial and content management interoperability services are analyzed. New methods for solution of discussed problems are proposed.
  • Thumbnail Image
    Item
    Засоби навігації клієнта в системах електронної контент-комерції
    (Видавництво Львівської політехніки, 2010) Берко, А. Ю.; Підгайний, Т. І.
    Запропоновано вирішення проблеми навігації клієнта в середовищі систем електронної контент-комерції. Розроблено загальні принципи побудови інтелектуальних засобів навігації клієнта в середовищі контент-комерції на прикладі інтернет- магазину. Some way for solving of problems of client navigation in environment of electronic content-commerce systems were proposed in the article. General principles for constructing of intelligent client tools using online shop as an example, were developed.