Вісники та науково-технічні збірники, журнали

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/12

Browse

Search Results

Now showing 1 - 5 of 5
  • Thumbnail Image
    Item
    Формування маркетингових рішень у системі управління підприємством
    (Видавництво Львівської політехніки, 2020-02-24) Двуліт, З. П.; Левченко, О. В.; Деркач, Д. М.; Dvulit, Z. P.; Levchenko, O. V.; Derkach, D. M.; Національний університет “Львівська політехніка”; Державний університет інфраструктури та технологій; Lviv Polytechnic National University; State University of Infrastructure and Technologies
    Висвітлено підходи до визначення сутності поняття “маркетинг”. Запропоновано процес розроблення та ухвалення маркетингових рішень на підприємстві. Сформовано послідовність оцінювання ефективності маркетингової діяльності. Запропоновано інтегральний показник оцінювання рівня такої ефективності, що охоплює показники ефективності: збуту, заходів просування, товарної політики, цінової політики та інших маркетингових заходів. Систематизовано рівні ефективності маркетингової діяльності, їхні відповідні характеристики та заходи щодо їх підвищення.
  • Thumbnail Image
    Item
    Досвід організації обліково-аналітичного забезпечення управління “Маслосоюзом” у першій половинні XX ст.
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Швець, В. Є.
    Розкрито значимість історичних досліджень становлення і розвитку обліково-аналітичного забезпечення для системного аналізу чинної практики й сучасних наукових розробок у предметній сфері економіки. Висвітлено історичний досвід обліково-аналітичного забезпечення управління “Маслоcоюзом”, який був лідером з переробки молокопродуктів на західноукраїнських землях у першій половиніХХ століття. Обґрунтовано висновок про наукову доцільність використання досліджуваних підходів у формуванні міждисциплінарної інформації для практичного й організаційно-нормативного забезпечення сучасних потреб теоретико методологічних розробок для формування адекватності базових засад обліково-аналітичних наук. Reveals the importance of historical research establishment and development of accounting and analytical support for the system analysis of the current practices and current research in the subject field of economics. Deals with the historical experience of accounting and analytical maintenance of “Maslocoyuzom” which was a leader in the processing of milk at Western in the first half of the twentieth century, including the structure and content of the accounting and analytical information to support the appropriate management decisions in this field of business activity. The analysis purely your block these companies, including the list of the structure and content of accounts, summarizing the findings of their compliance management needs. The results of the structural analysis of the structure and content in the context of reports on the business of unions and concluded their validity for the purposes ofmanagement in contemporary conditions. Reasoned opinion on the feasibility of using scientific approaches studied in the formation of interdisciplinary information for practical and organizational and regulatory support needs of modern theoretical and methodological development for adequacy forming the basic principles of accounting and analytical sciences.
  • Thumbnail Image
    Item
    Стратегічний управлінський облік як інформаційне підґрунтя стратегічного менеджменту підприємства
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Шевчук, В. Р.
    Завдяки аналізу досліджень вітчизняних та іноземних авторів розкрито сутність стратегічного управлінського обліку, а також представлено його роль як інформаційного підґрунтя прийняття рішень у кожному з п’яти взаємопов’язаних процесів стратегічного менеджменту підприємства, а саме: визначення сфери діяльності і формулювання стратегічних напрямів; постановка стратегічних цілей та задач для їх досягнення; формулювання стратегії для досягнення визначених цілей і результатів діяльності; реалізація стратегічного плану; оцінювання результатів діяльності та зміна стратегічного плану або методів його реалізації. In this scientific paper, by analyzing the research of domestic and foreign authors, defined the essence of strategic management accounting as an information basis for decision-making top-level management, which is to provide managers with all the information necessary for the management and control of business development for the benefit of its owners and other interested partner groups (creditors, customers, suppliers, staff, government and society). Also, the study presents the role of strategic management accounting as an information basis for decision-making in each of the five interrelated processes of strategic management of the enterprise, namely the definition of scope and formulation of strategic directions; setting strategic goals and objectives to be achieved; formulating strategies to achieve these objectives and performance; implementation of the strategic plan; assessment results and changes in the strategic plan or its implementation methods. Particular attention is paid to the value of strategic management accounting in the fifth management process: assessing performance and changes in the strategic plan and its implementation methods. By using tools of strategic management accounting, the company should develop an effective performance evaluation system that focuses on pre-defined parameters (a combination of short and long term financial and non-financial (qualitative) indicators of performance). Once the company has decided are critical indicators of performance should be measured and developed a system that captures these figures, it proceeds to assess progress. As part of the evaluation process execution (performance) is to compare the realized or actual, level of performance with a target level. The difference between the actual and planned levels of performance signals a potential problemthat will require an appropriate response. The emergence of new circumstances forcing the company to make adjustments to strategy development: long-term development direction can be changed with the management and future position of the company reviewed.
  • Thumbnail Image
    Item
    Перспективи міжнародної інтегрованої звітності
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Костирко, Р. О.
    Визначено передумови, проблеми та переваги формування інтегрованої звітності компаній. Структуровано компоненти інтегрованої звітності та надано їх характеристику. Розкрито базові концепції та зміст елементів інтегрованої звітності. Обґрунтовано перспективи реалізації концепції інтегрованої звітності. Сформовано рекомендації щодо підготовки інтегрованої звітності стійкого розвитку компаній. На основі аналізу міжнародних стандартів визначено мету, завдання та предметне поле аудиту якості інтегрованої звітності. Reveals the importance of making the basic principles of international integrated reporting, including the possibilities of transforming the economic model for the formation of an objective financial data needed to manage financial capital. Identified deficiencies modern standardized financial statements, including the alleged failure in her scorecard for social, environmental and economic development. The preconditions, problems and advantages of forming integrated reporting companies are defined. Argued proved that the methodological basis for integrated reporting should be based on the concepts of capital, including intellectual and business model with elements of the resource concept of value-based strategic management. Components of the integrated reporting are structured and its characteristic is given. Base conceptions and content of the integrated reporting is disclosed. The perspectives of implementing the concept of integrated reporting are grounded. Recommendations regarding the preparation of integrated reporting sustainable development companies are formed. According to the analysis of the international standards, goals, objectives and subject of the audit quality integrated reporting are defined.
  • Thumbnail Image
    Item
    Позабалансовий облік у сучасній інформаційній системі підприємства
    (Видавництво Львівської політехніки, 2012) Бачинський, В. І.; Білинська, Н. Є.
    Розглянуто суть інформаційної системи підприємства; охарактеризовано порядок формування, вимоги щодо облікової інформації та її місце в управлінні; досліджено зміст, важливість відомостей, що розкриваються на позабалансових рахунках та їх розширення відповідно до сучасних потреб користувачів. The article considers the core issues of the enterprise information system, describes the order of its formation and the requirements necessary for the accounting information as well as its place in the management process. The article also investigates the content and the importance of the information revealed in the off-balance sheet accounts and their supplementing in accordance with the contemporary needs of the users.