Вісники та науково-технічні збірники, журнали

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/12

Browse

Search Results

Now showing 1 - 6 of 6
  • Thumbnail Image
    Item
    Розвиток митної інфраструктури на україно-польському кордоні в умовах інтернаціоналізації бізнесу
    (Видавництво Львівської політехніки, 2021-02-25) Адамів, М. Є.; Руда, М. В.; Adamiv, M. Ye.; Ruda, M. V.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    Обґрунтовано актуальність розвитку митної інфраструктури на українсько-польському кордоні в умовах інтернаціоналізації бізнесу. Проаналізовано стан і тенденції розвитку міжнародної торговельної співпраці України та Польщі. Ідентифіковано стратегічно важливі пункти пропуску на українсько-польському кордоні та охарактеризовано пріоритетні напрями розвитку митної інфраструктури обраних пунктів пропуску. Акцентовано увагу на важливості поширення практики будівництва нових пунктів пропуску, зокрема спільного контролю.
  • Thumbnail Image
    Item
    Ukrainian enterprises internationalization: regulatory support and institutional regulation
    (Видавництво Львівської політехніки, 2016) Ilchuk, P.; Kots, О.
    In a globalized economy and increasing linkages between national economies around the world, understanding of internationalization is the key to effective doing business in foreign markets. Theoretical researches of internationalization by Ukrainian scientists are at an early stage. Today remain the unexplored question of regulatory framework and institutional regulation of enterprises internationalization. The economic studies are not detected systematization of legislation Ukrainian enterprises internationalization. In foreign sources of these issues are not covered at all. The main purpose of this study is definition and systematization of regulatory support of Ukraine enterprises internationalization. A special task is research of institutional regulation of Ukrainian enterprises internationalization that provides building a promoting system their internationalization in the future. The theoretical bases of this article are researches of Ukrainian scientists in issues of internationalization and Ukraine legislation. In the article the regulatory support and institutional regulation of Ukrainian enterprises internationalization were investigated. The review and the characteristics of existing and developed (but not accepted) regulations acts were completed. These acts regulate Ukrainian enterprise activities on foreign markets. Characteristics of institutions at the state level promote the internationalization enterprises has been executed. Also, has been singled out their goals and objectives in this segment of activity. It should be noted that in Ukraine legal regulation of enterprises internationalization is applied only at specialized export products (depending on the type of economic activity, which internationalization promotion is a priority). Instead, Ukraine has no programs that would take into account the level of enterprises internationalization and / or time of entry into foreign markets and / or enterprises size. The exclusive formation programs for specific target groups of enterprises that would differ in terms of internationalization, will provide the appropriate level of individualization such programs and, therefore, will increase the effectiveness of theirs implementation. Institutional regulation of enterprises internationalization in Ukraine is sufficiently developed and, in our view, in terms of improvement of legal regulation of enterprises internationalization can ensure effective implementation of theirs provisions in the practical sphere. Established that must been taken into account the level of internationalization, enterprises size at legal regulation of Ukrainian enterprises internationalization. It is also necessary to be taken into account all forms of penetration and presence in foreign markets, which are used by enterprises to expand the areas of promotion internationalization. In further studies, it is important to identify barriers that prevent entry of Ukrainian enterprises on foreign markets and categories of measures that should be used to promote the Ukrainian enterprises internationalization. Досліджено нормативно-правове забезпечення та інституціональне регулювання інтернаціоналізації українських підприємств. Виконано огляд та наведено характеристику чинних та розроблених (але не прийнятих у дію) нормативно-правових актів, що регламентують діяльність українських підприємств на закордонних ринках. Наведено характеристику інституцій, що на державному рівні сприяють інтернаціоналізації підприємств, виокремлено їхні цілі і завдання у цьому сегменті діяльності. Визначено необхідність законодавчого врегулювання інтернаціоналізації українських підприємств з урахуванням рівня інтернаціоналізації та величини підприємств, розширення сфер сприяння інтернаціоналізації з виключно експорту до інших форм проникнення та присутності на закордонних ринках, що їх використовують підприємства.
  • Thumbnail Image
    Item
    Factors of logistics development at the present stage of market transformations
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Sumets, O. M.
    The article substantiates the necessity of studying and systematizing the factors which influence development of logistics in Ukraine. The results of research into external factors having impact on the development of logistics allowing for globalization, internationalization and integration in all spheres of social life are exposed. A generalized ordering of the most significant factors influencing the logistics development is performed. The main reasons which caused appearance of factors influencing the development of logistics at the present stage of economic transformations are established. Обґрунтовано необхідність вивчення й систематизації чинників, що впливають на розвиток логістики в Україні. Викладено результати дослідження зовнішніх чинників впливу на розвиток логістики з урахуванням процесів глобалізації, інтернаціоналізації й інтеграції в різних сферах суспільного життя. Виконано узагальнену систематизацію найзначущіших факторів впливу на розвиток логістики. Визначено основні причини, що зумовили появу чинників впливу на розвиток логістики на сучасному етапі економічних перетворень.
  • Thumbnail Image
    Item
    Using corporate social responsibility tools while forming the enterprise internationalization marketing strategy
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Ilchuk, P. H.; Мuzhelyak, М. М.; Кots, О. О.
    The article investigates the possibility of improving the marketing strategy by using new tools, among themthe tools of corporate social responsibility at Ukrainian enterprises. The definition of the corporate social responsibility concept is generalized. The main tools of the corporate social responsibility as well as the relationship between these tools and the enterprise internationalization marketing strategy are determined. Feasibility of applying corporate social responsibility tools in the formation of the internationalization marketing strategy of enterprises is justified. Досліджено можливості удосконалення маркетингової стратегії за рахунок використання нових інструментів, одними з яких для українських підприємств є інструменти корпоративної соціальної відповідальності. Узагальнено визначення поняття корпоративної соціальної відповідальності, а також визначено основні інструменти корпоративної соціальної відповідальності та взаємозв’язок інструментів корпоративної соціальної відповідальності та заходів маркетингової стратегії інтернаціоналізації підприємств. Обґрунтовано доцільність застосування інструментів корпоративної соціальної відповідальності під час формування маркетингової стратегії інтернаціоналізації підприємств.
  • Thumbnail Image
    Item
    Сутнісна характеристика інтернаціоналізації економіки України
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Ільчук, П. Г.
    Визначено сутність категорії «інтернаціоналізація» у працях зарубіжних та українських вчених, запропоновано авторське трактування поняття «інтернаціоналізація» як «розширення та/або перенесення діяльності підприємства за межі ринку країни базування (національного) на закордонні ринки з врахуванням і адаптацією діяльності до умов господарювання на цих ринках». Проаналізовано сучасний стан та напрями співпраці України з іншими державами. Зокрема, розглянуто географічну структуру та динаміку зовнішньої торгівлі України товарами та послугами, кількість та географічне розташування представництв українських підприємств за кордоном, обсяги прямих інвестицій з України в економіку зарубіжних країн. Виявлено, що економіка України готова до ведення підприємницької діяльності на закордонних ринках, яка може мати такі прояви: експорт продукції; створення представництва (філії, відділення) на території іноземної держави; прямі інвестиції (акціонерний капітал) як джерело фінансування підприємств на цих ринках. In the current global economic system businesses normally operate in many geographic markets and therefore the study of the key problems of business internationalization, such as an enterprise entering a foreign market or foreign market presence activities is very relevant at the moment. In this article, we systematize different approaches used by international and local researchers to reveal the essence of “internationalization” category as well as their own definition of “internationalization”. We also examine actual status and the dynamics of internationalization of the Ukrainian economy. In our article, we analyze the current state and possible vectors of cooperation between Ukraine and other countries. In particular, we review the geographical structure and the dynamics of Ukraine’s foreign trade in goods and services, the number and geographical locations of the representative offices of Ukrainian companies abroad, the amounts of Ukrainian direct investments in the foreign economies. It appears, that Ukrainian economy is ready for entrepreneurial activity in foreign markets. First of all, it means an export of the goods produced in Ukraine, setting up the representative offices overseas, direct investments (share capital) as the enterprise finance source in the markets abroad. The investigation of the geographical structure of Ukraine’s foreign trade in goods and services reveals, that Ukrainian companies focused their activities (apart of the local market) on the three main geographical markets – European, Asian and CIS (Commonwealth of Independent States). First of all, this is explained by the geographical proximity of this markets to Ukraine. As for the Ukraine’s services export, the main importers are CIS and European countries followed by Asian and American regions. Hence, the enterprises working with services delivering expand to the foreign markets more actively. The systematization of the information concerning representative offices of Ukrainian companies abroad has shown their presence in five geographical regions: 1 in Africa, 4 in America, 13 in Asia, 15 in Europe and 134 in CIS countries. The geographical location of the highest fraction of the representative offices abroad coincides with the geographical regions where Ukraine exports most of the goods and services. This is explained by the mental and cultural connection of Ukraine with CIS countries, where Ukraine exports as much as 34,85% of goods and 41,25% of services. Based on the consolidated data concerning Ukrainian direct investments abroad, it was found out that 88,49 % of Ukrainian direct investments were placed in Cyprus. This fact confirms, first of all, the efforts to disguise the real profits of Ukrainian enterprises via collaboration with Cyprus offshore companies. One of the results of the undertaken research is the definition of the essence of “internationalization” category used by international and local researchers in their studies. Taking into consideration different approaches of international researchers and the necessity to adopt to the business conditions of foreign markets we propose author definition of the “internationalization” concept as the “expansion and/or the transfer of the entrepreneurial activities outside the national home market to the foreign markets taking into account and adopting activities to the business conditions in these markets”.
  • Thumbnail Image
    Item
    Influence of internationalization on consumer еxclusion from the financial services market
    (Видавництво Львівської політехніки, 2013) Smyczek, S.
    This paper presents the results of research identifying on the impact of the internationalization process of financial services on the development of the phenomenon of financial exclusion of consumers. Results shows that level of financial exclusion of consumers, both discretionary and mandatory, is very high. Consumers more often face difficulties in using services of foreign financial institutions rather than of domestic ones. This is particularly notable with respect to the need of fund saving and taking financial commitments. However still оne third of consumers present internationalistic attitudes and only one tenth of respondents negatively perceive foreign financial institutions. The latter attitudes are characteristic of elderly people as well as consumers with basic or vocational education. It is also typical of inhabitants of rural areas and smaller towns. Представлені результати досліджень з виявлення впливу процесу інтернаціоналізації фінансових послуг на розвиток феномену фінансового винятку споживачів. Результати показують, що рівень фінансового винятку споживачів, як дискреційний і обов'язковий, є дуже високим. Споживачі найчастіше стикаються з труднощами у використанні послуг іноземних фінансових інститутів, а не вітчизняних. Це особливо помітно по відношенню до потреби щодо фонду збереження та прийняття фінансових зобов'язань. Проте до цього часу третина споживачів показує інтернаціоналістичні відносини і тільки десята частина респондентів негативно сприймає іноземні фінансові інститути. Останні установки притаманні літнім людям, а також споживачам з базовою або професійною освітою. Це характерно і для жителів сільської місцевості, а також невеликих міст.