Вісники та науково-технічні збірники, журнали
Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/12
Browse
15 results
Search Results
Item The influence of degree of loading and load placing on steerability of vehicles(Видавництво Львівської політехніки, 2021-03-10) Kuzio, Igor; Sokil, Mariia; Lviv Polytechnic National UniversityДля колісних транспортних засобів з нелінійною силовою характеристикою пружинних амортизаторів та демпферних пристроїв розроблено методику оцінювання впливу ступеня завантаженості, кінематичних параметрів руху на їх керованість вздовж криволінійних ділянок шляху. В основу досліджень покладено рівняння кінетостатики системи підресорена–непідресорена частини та диференціальні рівняння відносного руху підресореної частини транспортних засобів. Щодо останніх, то вони враховують як завантаженість транспортного засобу, так і нелінійно-пружні характеристики амортизаторів. Для випадку, коли пружні характеристики амортизаторів описуються степеневою або близькою до неї залежністю, вдалось аналітично описати коливання підресореної частини. Їх особливістю є те, що частота, а отже, динамічна сила тиску коліс на опорну поверхню (дорогу) залежить від амплітуди коливань. Остання та характеристики дорожнього покриття визначають основні параметри керованості та стійкості руху транспортних засобів вздовж криволінійних ділянок шляху. Все в сукупності дало змогу отримати залежність критичного значення динамічного кута повороту керованих коліс як функцію амплітуди поздовжньо-кутових коливань, кінематичних параметрів руху, ступеня завантаженості транспортного засобу. В результаті встановлено: а) коливання підресореної частини значною мірою зменшують граничний кут повороту керованих коліс вздовж криволінійних ділянок шляху; б) для періоду розганяння транспортного засобу і ближчого розташування центра ваги вантажу, який транспортується, до заднього борта граничний динамічний кут повороту керованих коліс є меншим; в) система підвіски з прогресивним законом зміни відновлювальної сили пружинних амортизаторів у ширшому діапазоні зміни амплітуди коливань підресореної частини задовольняє ергономічні умови перевезення. Отримані розрахункові залежності можуть бути базовими під час модернізації наявних чи створення нових систем підресорювання з метою покращення основних експлуатаційних характеристик колісних транспортних засобівItem Influence of transportation object position in car body on its vibrational loading(Видавництво Львівської політехніки, 2020-02-26) Kindratskyy, Bohdan; Osmak, Oleksiy; Lviv Polytechnic National UniversityDynamic model for research of object transportation location influence on its vibrating loading by moving through a number of single obstacles, road with random microprofile and rough road is offered. Differential equations and methods of their integration in MATLAB Simulink software product are presented. The values of frequencies and amplitudes of vertical oscillations, vibration acceleration of the transportation object at different locations in the vehicle body were obtained. It is found that the amplitude and maximum acceleration have the smallest values when the object is located in the center of gravity of the car, and the largest – above the rear axle (in the cargo compartment). Recommendations were to improve the vibration protection of the transportation object.Item Поперечно-кутові коливання бітумо-щебеневого агрегату із залежною торсіонною підвіскою(Видавництво Львівської політехніки, 2019-02-26) Вікович, І. А.; Глобчак, М. В.; Осташук, М. М.; Vikovich, I.; Hlobchak, M.; Ostashuk, M.; Національний університет “Львівська політехніка”Розроблено математичну модель коливань бітумо-щебеневого агрегату із залежною торсіонною підвіскою у поперечно-вертикальній площині. Визначено жорсткість торсіонної підвіски з торсіоном прямокутного перерізу за умовою її міцності. Розроблено розрахункові схеми одноважільної торсіонної підвіски і коливань бітумо-щебеневого агрегату із залежною торсіонною підвіскою у поперечно-вертикальній площині.Item Виявлення шляхів подальшого вдосконалення високоефективних міжрезонансних коливальних систем(Видавництво Львівської політехніки, 2017-03-28) Ланець, О. С.; Качур, О. Ю.; Національний університет “Львівська політехніка”Обґрунтовується можливість подальшого вдосконалення високоефективних міжрезонансних коливальних систем. Для цього пропонується застосувати дискретно-континуальну коливальну систему, у якій третя надлегка маса використовується як тіло з розподіленими параметрами (надлегка гнучка маса).Item Substantiation of parameters and analysis of operational characteristics of oscillating systems of vibratory finishing machines(Lviv Politechnic Publishing House, 2017-10-19) Korendiy, Vitaliy; Zakharov, Viktor; Lviv Polytechnic National University; ISKRA PJSCThe calculation diagrams of oscillating systems and operation features of vibratory finishing machines are considered. The mathematical models of three-mass and four-mass oscillating systems are presented. The amplitude values of the oscillating masses displacements are derived. The functions of inertial and stiffness parameters optimization are formed. The optimization problems are solved with a help of MathCAD software. On the basis of synthesized inertial and stiffness parameters, the amplitude-frequency characteristics of the oscillating systems of vibratory finishing machines are formed and analyzed. In order to verify the validity of the proposed theoretical approaches, the simulation of the mathematical model of the oscillating system motion is carried out by means of numerical solving of the system of differential equations of the oscillating masses motion. The proposed structural diagrams and the operation schemes of the vibratory finishing machine, as well as the derived analytical formulas may be used by designers, researchers and technologists while improving existent and developing new equipment for vibro-finishing treatment.Item Вплив вторинного підресорювання на вібронавантаженість об’єкта транспортування спеціалізованим автомобілем(Видавництво Львівської політехніки, 2017-03-28) Кіндрацький, Б. І.; Осмак, О. А.; Kindratskiy, B.; Osmak, O.; Національний університет “Львівська політехніка”Розроблено математичну модель та програмне забезпечення у середовищі Simulink для моделювання спеціалізованого автомобіля зі вторинним підресорюванням об’єкта транспортування під час руху по поверхні з різним профілем. Отримано значення амплітуд вертикальних коливань та прискорень об’єкта транспортування.Item Optimization of structure of sorting vibratory separators(Lviv Politechnic Publishing House, 2017-01-01) Shenbor, Vladyslav; Korendiy, Vitaliy; Brusentsov, Volodymyr; Lviv Polytechnic National University, Lviv, UkraineThe problem of substantiation of operational efficiency of vibratory separators designed on the basis of vibratory hopper feeders with electromagnetic vibrations exciters and with conic working bowls is considered in the article. The complex of factors influencing the accuracy and productiveness of separation of coins and disk-shaped products on two or more fractions is overviewed. New models of structures for the effective solution of separation problems are proposed. The design of a highly-efficient and high-performance separator with independent oscillations disturbance is described. The results of experimental investigations of vibratory transportation in elliptical modes of vibrations and of the study of separation efficiency are presented. The recommendations that developers and researchers of such devices may use are given.Item Two-mass vibratory conveyor-manipulator with three-component electromagnetic drive(Publishing House of Lviv Polytechnic National University, 2016) Vrublevskyi, ІgorVibratory conveyor with three-component oscillations provides the opportunity to move the piece goods and details for any trajectory on a plane. Phase difference between independent horizontal (longitudinal or transverse) and vertical (normal) oscillations releases elliptical vibration of conveyor in plane perpendicular to the conveyor’s track. Elliptical vibrations allow increasing conveying velocity and inclination angle of conveyor’s track in comparison with the simplest linear vibrations. Three-component oscillations of the conveyor’s track are implemented by independent exciters of oscillations in the direction of conveying (longitudinal oscillations), oscillations in the direction perpendicular to conveying in plane (transverse oscillations) and oscillations in the direction perpendicular to conveying plane (normal oscillations) with phase difference between them. Conveying velocity of details moving upon the track varies with the change of phase difference angle and reaches a maximum with a certain angle, depending on several parameters. When electromagnetic exciters of longitudinal and normal oscillations are turned on, conveying details move in longitudinal direction. When electromagnetic exciters of transverse and normal oscillations are turned on, conveying details move in transverse direction. When electromagnetic exciters of longitudinal and transverse oscillations are turned on, conveying details rotate around their axes. When all three exciters are turned on, conveying details move at any trajectory. The change in the ratio of longitudinal and transverse amplitudes and phase difference angles between them allows changing the trajectory of details moving on conveyor’s track, making them not only move forward but rotate as well. That’s why such conveyor can be called a manipulator. The resilient system of two-mass vibratory conveyor-manipulator with three-component oscillations should have elastic pliability in three mutually perpendicular directions. It includes four resilient elements; each of them consists of two latticed leaf springs, fixed at the right angle to each other. The working body with conveying track is joined with reactive frame by resilient elements. Electromagnetic drive includes four electromagnetic exciters of longitudinal oscillations, four electromagnetic exciters of transverse oscillations and one electromagnetic exciter of normal oscillations. The bodies of electromagnets are fixed on the reactive frame and their anchors are fixed on the working body of conveyor-manipulator. A block diagram of the electrical control of conveyor-manipulator is referred. A voltage is supplied from two phases of threephase electricity to the coils of electromagnets through diodes, auto-transformers, switches and phase-shifter. The amplitudes of oscillations are regulated with aid of auto-transformers, phase difference between them and the change of conveying modes are carried by switches and phase-shifter. The oscillating system of vibratory conveyor-manipulator has six degrees of freedom and respectively six frequencies of natural oscillation. The formulas for calculating the vibratory conveyor-manipulator’s frequencies of natural oscillation are derived. Vibratory conveyor-manipulator with three-component electromagnetic drive was designed and manufactured. Its research and testing show the possibility of conveying details and piece goods at any trajectory.Item Порівняльний аналіз віброударних резонансних систем дво- та тримасової структури з лінійним тертям(Видавництво Львівської політехніки, 2016) Гурський, В. М.Розглянуто оптимізаційну модель, основану на критерії енергетичної ефективності функціонування вібраційних систем, представленому як відношення максимуму пришвидшення робочої маси до споживаної потужності системи. Оптимізаційна задача доповнена обмеженнями, що визначають технологічні аспекти функціонування вібраційних систем резонансного типу – ширина резонансної зони, коефіцієнт асиметрії пришвидшення, максимум пришвидшення робочої маси. В основу синтезу покладено пошук коефіцієнтів жорсткості асиметричної кусково-лінійної пружної характеристики. Для тримасової системи синтез здійснено за парціальними резонансними налагодженнями, для двомасової – за введеними коефіцієнтами синтезу. Встановлено енергетичні переваги тримасових віброударних систем над двомасовими. Ефективність підтверджено і на спрощених механічних моделях, і на узагальнених системах з урахуванням динаміки електромагнітного привода. Здійснено порівняння результатів для оцінювання роботи віброударних систем за кінематичними обмеженнями та цільовою функцією. The optimization model based on the criteria of energy efficiency of vibration systems is considered. This criterion is presented as the ratio of maximum of the working mass acceleration to consumption power of system. Optimization task is added of constraints that determine the technological aspects of vibrational resonant type – the width of the resonance zone, coefficient asymmetry of acceleration, maximum acceleration of the working mass. Searching of stiffness of asymmetric piecewise linear elastic properties at the basic of synthesis is entrusted. Synthesis of system was made by partial resonance adjustment for three-mass system, for two-mass system by introduced coefficients. Power advantages of the three-mass vibro-impact system are installed over the two-mass system. The effectiveness is confirmed as the simplified mechanical models, and the generalized system taking into account the dynamics of an electromagnetic drive. The results of evaluated the performance of vibroimpact systems by kinematic constraints and objective function was comparison.Item Технологічне забезпечення точності та безвідмовності процесу нарізання зубчастих коліс радіально-коловим способом з урахуванням дії динамічних чинників(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Грицай, І. Є.; Громнюк, С. І.Розглянуто засади моделювання пружної системи зубофрезерного верстата з процесом різання радіально-коловим способом зубофрезерування та впливу пружних коливань дискової фрези на якість нарізуваних зубчастих коліс. The principles of stiff system modeling of a gear-hobbing machine is considered. It includes the radial-circular gear-hobbing cutting method and the impact of stiff oscillations of disk-shaped mills on the quality of cogged wheel cutting.