Вісники та науково-технічні збірники, журнали

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/12

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Thumbnail Image
    Item
    A measuring transducer in the system of technical diagnosis of overhead lines icing in electrical distribution networks
    (Publishing House of Lviv Polytechnic National University, 2015) Kozlovskyi, Oleksandr; Trushakov, Dmytro; Rendzinyak, Serhiy
    The existing diagnosis systems of icing on wires of overhead power lines use imperfect diagnosis algorithms and icing sensors. In the paper, the schematic diagram of a measuring icing transducer and structure of its sensor based on uninsulated wires of overhead power lines of А and АС types have been substantiated. The sensor consists of a main electrode in the form of an isolated aluminum strand twisted around the central one and a secondary electrode in the form of an adjacent strand. The resistanse between the electrodes is measured; if the electrodes are isolated, the resistance btewwn them is close to infinity. If there is ice between the electrodes, its resistance is determined by the resistance of the ice. The threshold values of ohmic resistance of the sensor (АС-50 type wire) have been calculated for two types of ice depositions: rime and hoar frost. To ensure a reduced length of the sensor, additional main electrodes are used. It is shown that, by fixed measurement accuracy, the sensor length depends on the number of additional electrodes, central angles between them being equal. Using the proposed measuring transducer in a diagnosis system allows the formation of rime and hoar frost depositions to be forecasted and registered at an early stage, and thus enables to increase the ice melting effectiveness. Існуючі системи діагностування обледеніння (у вигляді утворення ожеледних та паморозних відкладень на проводах повітряних ліній розподільних електромереж використовують недосконалі алгоритми діагностування та сенсори обледеніння. Обґрунтовано структурну схему вимірювального перетворювача для діагностування явища обледеніння та конструкцію його сенсора на базі неізольованих проводів повітряних ліній електропередачі типів А, АС. Конструктивно сенсор являє собою основний електрод у вигляді ізольованої дротини, скрученої навколо центральної, та допоміжний електрод у вигляді сусідньої дротини. Для зменшення довжини сенсора можна збільшити кількість основних електродів. Розраховано порогові значення омічного опору сенсора (провід АС-50) для двох видів ожеледно-паморозевих відкладень: паморозі та ожеледі. Показано, що довжина сенсора, за незмінної точності вимірювань, залежить від кількості допоміжних електродів, при рівності центральних кутів між ними. Застосування запропонованого вимірювального перетворювача у складі системи технічного діагностування дає змогу прогнозувати та фіксувати утворення ожеледно-паморозевих відкладень на ранній стадії і таким чином підвищити ефективність проведення плавки ожеледі.
  • Thumbnail Image
    Item
    Current differential relay with fault location and synchronisation of measurements functions
    (Publishing House of Lviv Polytechnic National University, 2012) Rosolowski, Eugeniusz; Izykowski, Jan; Saha, Murari Mohan
    This paper considers a fault location and an analytical synchronisation of two-end measurements functions as embedded into a current differential protective relay. As a result of that, incomplete two-end measurements, i.e. a three-phase current measured at both line ends, while a three-phase voltage only from one end are considered as the input signals. The fault location and synchronisation formulae are derived with considering a distributed-parameter model of a transposed overhead line. The performed ATP-EMTP based evaluation has proved the validity of the presented algorithms and their high accuracy. У статті розглядається процедура локалізації несправності та аналітичної синхронізації виміряних на двох кінцях функцій, вбудована у струмове диференційне реле захисту. В результаті цього використовуються неповні вимірювання, проведені на двох кінцях лінії, наприклад, трифазний струм, виміряний на обох кінцях лінії, та трифазна напруга, виміряна лише на одному кінці, подаються як вхідні сигнали. Алгоритм локалізації та формулу синхронізації отримано на підставі моделювання транспонованої повітряної лінії схемою з розподіленими параметрами. Розрахунки, проведені з допомогою ATP-EMTP, підтвердили адекватність запропонованих алгоритмів та їх точність.