Вісники та науково-технічні збірники, журнали

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/12

Browse

Search Results

Now showing 1 - 4 of 4
  • Thumbnail Image
    Item
    Функція бачення у стратегічному управлінні в умовах непередбачуваності і швидких змін зовнішнього середовища
    (Видавництво Львівської політехніки, 2016) Яцура, В.; Бевз, Р.
    Наголошено на необхідності формування стратегічного спрямування організації на основі функції “бачення”, що розвиває стратегічне мислення в умовах непередбачуваності та швидких змін зовнішнього середовища. Проаналізовано різноманітні трактування бачення як управлінської категорії та функції стратегічного управління. Обґрунтовано, що основою формування бачення майбутнього є ключова ідея стратегічної орієнтованості організації. Доведено, що процесно-системний підхід дозволяє відкрити “чорну скриньку” бачення образу майбутнього компанії, наповнити її відповідним змістом, дослідити різноманітність взаємних зв’язків системи і її процесів, підвищити об’єктивність і достовірність бачення як функції управління. It is emphasized the need to develop the strategic direction of the organization based tool “vision” by the author that develops strategic thinking in terms of unpredictable and fast changing environment. Various interpretations of vision as category management and strategic management functions are analyzed. The basis for the formation of vision is the key ideas of the strategic orientation of the organization are defined. It is proved that the process-system approach allows opening the “black box” image of the future vision of the company, fill it with relevant content, explore a variety of mutual relations system and its processes, increase the objectivity and reliability of vision as a function of management.
  • Thumbnail Image
    Item
    Improvement of enterprise activities based on process management
    (Publishing House of Lviv Polytechnic National University, 2015) Łuczak, Ja.
    Process management has been increasingly popular for several years now, yet most frequently it is limited to fragmentary actions, at times even to declarative activity. Few organizations have brought their management systems in conformity with the idea of process management; more frequently some particular actions within the range of process approach may be observed. Specialization allows efficient realizations of tasks; however, it separates individual organizational unities and amounts to an incentive for internal competition, in the result of which employees are antagonizingly focused on their positions and not on the organization’s business. Among numerous imperfections, or even pathologies caused by hierarchization within the organization, it is noteworthy to point at weak communication, isolation of structures, blurred responsibility for the final result. Development of coordinating, supervising and monitoring systems, which are essentially not related to generating added value is also typical in this regard. These systems, however, are crucial for neutralizing negative outcome of the organization’s functioning within the system. (Rutka, 1996); (Borkowski, Siekański, 2004); (Deming, 2000). Therefore, Hammer and Champy proposed an alternative concept of managing organizations, Business Process Reengineering, which initiated the discussion about the effectiveness and efficiency of management. (M. Hammer, J. Champy 1993); (Womack, Jones, 2008); (Ohno, 2008). Process management is used in the organization and aims at realizing given objectives. It may be meeting the key standard of ISO 9001 at the initial stage of implementing the QMS. However, the motivation is frequently more ambitious as it is related to achieving proper results. The processes ought to be mapped, modeled and optimized with the use of a renowned international notation – most frequently BPMF. Finally, we should achieve a comprehensive map in accordance with proper process architecture. The architecture should be based on 4–5 levels with the use of flow charts in the form of VACD (Value Added Chance Diagram) and EPC (Event-driven Process Change). The analyzed research problem is related to conscious use of process management conception for realization of a wide range of improvement actions in management. The leading management conception heavily relies on the functional orientation, in the range of which the predefined tasks are realized by executors on the basis of superior’s orders. Participants of an organization perceive the structures through the realized functions, e. g. supply, production, designing. For the organizational objectives defined in this manner specific structural solutions are created (sections, departments, cells, positions). (Grajewski, 2004); (Kunasz 2010). Process management is still more popular in research than in practice. There are few examples of complex usage of mapping, modeling and process improvement methodologies; more frequent are partial examples of usage. Despite the increasing popularity of the issues related to process management, or as may be named as a fashion in this regard, taylorian organization is based on division of labor and specialization in the frames of functional areas (Rummler, Brache, 2000), (Grajewski, 2004) (Gregorczyk, Ogonek, 2007); (Kunasz, 2011); (Gabryelczyk, 2000). Numerous titles devoted to process approach were not able to find appropriate manner of expression, which is hardly possible to link uniquely with tradition, conservatism or historic organizational solutions. It is noteworthy to emphasize the risk which is recognized by managers during the implementation of process management conception, at least in its comprehensive, model form. Process management is a conception, which, despite the significant depreciation of its original form (BPR), in some of its aspects plays a highly important role within numerous management conceptions, however, frequently only to some limited extent. The aim of the present paper is to present the key results of research concerning process optimization of IT services realized for the Polish National Police.
  • Thumbnail Image
    Item
    Гармонійна взаємодія системи збалансованих показників ефективності та маркетингової стратегії компанії
    (Видавництво Львівської політехніки, 2012) Косар, Н. С.; Дікун, О. А.; Білик, І. І.
    Висвітлено практичний аспект вирішення проблеми розроблення ринкової стратегії компанії внаслідок поєднання ідеологічних засад бізнесу, сформульованих власниками як місія і бачення, із системою збалансованих показників ефективності (BSC) її діяльності. Запропоновано створити на базі BSC процесну організаційно-управлінську структуру, яка забезпечить досягнення бажаних властивостей продуктів компанії та її успішної конкурентної позиції. Practical side of problem of building company’s market strategy as a result of a combination of ideological bases of business formulated by owners as the mission and the vision and the balanced scorecard (BSC) solution outlined. The process of establishment of management structure based on BSC, which allows ensuring an achievement of required properties of a company’s products and its successful competitive position suggested.
  • Thumbnail Image
    Item
    Система USOS – інформаційно-освітнє середовище вищих навчальних закладів Польщі
    (Видавництво Львівської політехніки, 2013) Мосоров, В. Я.
    Стаття знайомить українського читача з інформатизацією ВНЗ у Польщі. Описано найпопулярнішу систему, яка використовується в польських університетах, а саме систему USOS, а також зроблено висновки про плюси і мінуси її використання для інформатизації навчальних процесів. The article presents information systems for management of education processes in Polish high schools. We describe the most popular management system USOS applying in Polish universities and conclusions about its advantages and disadvantages.