Вісники та науково-технічні збірники, журнали

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/12

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 11
  • Thumbnail Image
    Item
    Детермінанти професійної ідентичності суб’єктів охорони державного кордону
    (Видавництво Львівської політехніки, 2019-03-26) Матвійчук, І. Л.; Matviychuk, I. L.; Матвийчук, И. Л.; Державна прикордонна служба України; State Border Service of Ukraine
    У статті визначено детермінанти професійної ідентичності суб’єктів охорони державного кордону. Професійна ідентичність суб’єктів охорони державного кордону передбачає такі складові: динамічну систему професійних цінностей та набуту професійну компетентність. У процесі дослідження виокремлено чотири стадії формування професійної ідентичності: невизначена професійна ідентичність, нав’язана професійна ідентичність, мораторій (криза вибору), сформована професійна ідентичність. Визначено, що формування професійної ідентичності суб’єктів охорони державного кордону обумовлюється внутрішнім, професійним й зовнішнім, соціокультурним контекстом та впливом низки об’єктивних і суб’єктивних чинників. Інтенсивність та характер формування професійної ідентичності суб’єктів охорони державного кордону визначається, передусім, особливостями професійної діяльності та соціальним середовищем. Доведено, що професійна ідентичність суб’єктів охорони державного кордону зумовлена результатом консеквентного погодження динамічної системи професійних цінностей та розуміння соціальних запитів щодо вирішення завдань у конкретній професійної ситуації.
  • Thumbnail Image
    Item
    Integration of natural sciences content into professional training of future doctors
    (Lviv Politechnic Publishing House, 2016-09-12) Kozlovska, Iryna; Paykush, Marianna; Pastyrska, Iryna; Lviv Polytechnic National University; Lviv National Medical University named after Danylo Halytskiy
    The article deals with the problem of integration of natural sciences content into professional training of future doctors. The aim of the article is defined as methodological substantiation of the expediency of integration of natural sciences content into the professional training of future healthcare professionals. The authors define special features of natural sciences knowledge and of natural sciences training of a future doctor, special features of teaching natural sciences, and substantiate possibilities of integration of the content of the natural sciences component into professional training of future medical workers. The ways of integration of teaching natural sciences with professional practical training in the process of preparing medical specialists have been elaborated. It has been found that it is advisable to overcome inconsistency between separate academic disciplines by way of their integration while accounting the aspects of their selforganization. It has been established that integration of the aims of teaching natural sciences with professional training of future medical workers is based on the idea of purposefulness and motivation of teaching the fundamentals of these sciences.
  • Thumbnail Image
    Item
    The role of methodological work in forming vocational education teachers’ readiness to train future professionally mobile qualified workers
    (Lviv Politechnic Publishing House, 2017-02-20) Sushentseva, Lilia; Bilyk, Oryslava; Lviv Polytechnic National University
    The article deals with the issues of forming vocational education teachers’ readiness to train future professionally mobile qualified workers and the role of methodological work in this process. It is examined that modern vocational education teachers require the deeper knowledge of nature and meaning of the professional mobility, they would like to know how to forecast their personal and professional development and their students’ personal development and professional level. The main aim of the leading principles and approaches and the task of methodological work are defined. The authors consider that methodological work is a relatively integral, open dynamic system, whose functioning is directed into increasing pedagogical mastery of lecturers, masters of vocational training, improving their competence to generalize experience, procedures of viable organization and approaches to job training process, development of their initiative that allow them to successfully resolve the task concerning the preparation of professionally mobile qualified workers who are competitive in the labour market. The study confirms that it is worth observing the content of methodological work to provide conditions for vocational education teacher’s personality development, who would be ready to form professionally mobile qualified worker; teachers should have developed a social perception (human perceiving by humans) and emotional reactivity, behavioural flexibility, self-respect and respect to students. It is affirmed that in a system of methodological work it is desirable to use traditional and non-traditional forms of methodological work organization, active teachers’ study methods and innovative approaches to increase their psychological competence.
  • Thumbnail Image
    Item
    Синтез інноваційного і традиційного в сучасній концепції управління персоналом підприємства
    (Видавництво Львівської політехніки, 2013) Захарчин, Г. М.
    Обґрунтовано необхідність формування сучасної концепції управління персоналом через призму поєднання традиційного й інноваційного аспектів. Охарактеризовано виклики сьогодення, які спонукають до появи інноваційних підходів в управлінні персоналом і запропоновано відповідь-реакцію. Наголошено на доцільності розгляду інновацій розвитку й саморозвитку людини зокрема та персоналу загалом. Зроблено акценти на культурі запозичень у контексті традиційного аспекту та культурі постійного удосконалення в контексті інноваційного аспекту. The necessity of the formation of the modern concept of human resource management in the light of a combination of traditional and innovative aspects. The characteristic challenges that encourage the emergence of innovative approaches to personnel management and proposed response- reaction. Among others, the appropriate consideration of innovation and self-development rights, in particular, and the staff in general. Focuses on the culture of debt in the context of the traditional aspects and culture of continuous improvement within the context of the innovation aspect.
  • Thumbnail Image
    Item
    Системний підхід до фундаментальної підготовки менеджерів як передумова формування фахових знань
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Дольнікова, Л. В.; Цубова, О. Л.
    Розглянуто науково-методологічні підходи до формування знань з фундаментальних дисциплін під час підготовки бакалаврів з напряму “Менеджмент”, подано авторське трактування системного підходу до формування якісних фахових знань шляхом фундаментальної освіти. Перераховано чинники, які впливають на ефективність фундаментальної підготовки менеджера, а саме: недостатній рівень загальноосвітніх знань, неуміння працювати в системі вищої школи, низький рівень, а часом і повна відсутність, інтеграції фундаментальних і професійних знань, що спричинює і низьку мотивацію вивчення фундаментальних дисциплін. Сформовано зміст фундаментальної освіти, який повинен чітко виходити з мети, основних видів і завдань діяльності менеджера, основні з яких виокремлено як готовність до управлінської діяльності у сфері ринкових відносин. Підкреслено, що фахівець, крім того, повинен володіти необхідними в його практичній діяльності знаннями у галузі маркетингу, підприємництва, комерційної діяльності, права, зовнішньоекономічної діяльності, фінансів, оподаткування, менеджменту, знати законодавство України, що регламентує підприємницьку, комерційну, зовнішньоекономічну діяльність, зміст економічних законів і категорій, мати достатні знання із соціально-гуманітарної сфери. Розроблено систему дидактичних засобів системного підходу до вивчення окремих фундаментальних дисциплін навчального плану на основі інтегративного підходу. The article deals with the scientific and methodological approaches to the creation of knowledge in fundamental subjects during the training for the Bachelor’s degree in Management. It represents the author’s interpretation of the systematic approach to the formation of high-quality professional knowledge through the basic education. In pedagogical theory, the question of the system of interrelations in the shaping of training content belongs to the main problems, which constitute the logical starting point for the problem solution in the training of a competitive specialist. The main approaches in the modern didactic system of managers’ training in higher education are humanity, fundamentality, structured system, and professional orientation of educational material. Fundamental education presupposes the formation of basic knowledge for mastering the system of professional competence of the future specialists. Professionalism is based on the corresponding fundamental training, systematic thinking, effective methods of strategies and decision argumentation, organizational skills.Therefore, the purpose of modern specialist training is to ensure the conditions of the efficient knowledge acquisition through the innovation in education and adaptation to the national and international labor markets. The effectiveness of basic managers’ training is influenced by numerous factors: insufficient level of general knowledge, incapability to work in institutions of higher learning, low, and sometimes complete absence of the integration of basic and professional knowledge, which leads to low motivation in studying basic subjects. Basic education content formation has to be based on the objective, main types and tasks of manager’s activity, which are distinguished as the readiness for managerial activity in market relations. The expert for the practical activity should possess the knowledge in marketing, entrepreneurship, business, law, foreign trade, finance, taxation, management, legislation of Ukraine, which regulates business, trade, foreign trade, the meaning of economic laws and categories, to have sufficient amount of knowledge in social and humanitarian spheres. This system of knowledge and skills can be formed only with the help of clear scientific and reasonable integration system of the fundamental, social, humanitarian, and professional practical knowledge. Taking into account the activity tasks and its productive functions, which should be possessed by a manager in the managerial activity, it is considered that the list of the natural sciences disciplines (basic disciplines) requires high-quality innovative educational and scientific support, the development of effective means of systematic knowledge and skills formation, which are the basis of expertise. We have developed the didactic means system of the systematic approach to the study of some fundamental subjects of the curriculum based on the integrative approach, and the implementation effectiveness of their application will be the subject of our further research.
  • Thumbnail Image
    Item
    Комунікативна компетентність як складова професійної компетентності вчителя музики
    (Видавництво Львівської політехніки, 2012) Комурджі, Рустем
    В статье рассмотрены вопросы коммуникативной компетенции как составляющей профессиональной компетенции. Коммуникативная компетентность выступает как совокупность коммуникативных знаний, норм и правил педагогического общения, овладения его технологией, использование в полном объеме коммуникативного потенциала, что обеспечивает восприятие, понимание, усвоение, использование, передачу педагогической информации, а также обеспечивает эффективное управление коммуникативными процессами в музыкально-эстетическом обучении и воспитании школьников. The article deals with the issues of communicative competence as a component of professional competence. Communicative competence is a set of communicative knowledge, norms and rules of pedagogical communication, its technology mastering, and the use of communication potential to the full extent, providing the perception, understanding, assimilation, use, transfer of educational information, and enabling effective management of communicative processes in the course of musical and aesthetic training and education of pupils.
  • Thumbnail Image
    Item
    Формування професійної компетентності майбутніх фахівців сфери зв’язку як педагогічна проблема
    (Видавництво Львівської політехніки, 2012) Сиверин, Юлія
    Исследуется проблема формирования профессиональной компетентности специалистов в области связи: уточняется категориальный аппарат, представлена структура профессиональной компетентности, выявлены педагогические условия и факторы, влияющие на формирование профессиональной компетентности. The article researches the problem of professional competence formation of communication sphere specialists. The author specifies categorical apparatus, shows the structure of professional competence, and reveals pedagogical conditions and factors effecting the formation of professional competence.
  • Thumbnail Image
    Item
    Психолого-педагогічні аспекти впровадження компетентнісного підходу на уроках виробничого навчання
    (Видавництво Львівської політехніки, 2012) Стечкевич, Олег
    Рассматриваются психолого-педагогические аспекты внедрения компетентностного подхода на уроках производственного обучения. Раскрываются особенности деятельности мастера по формированию профессиональной компетентности учеников на уроке с учетом структуры его личности. The article considers psychological and pedagogical aspects of competence approach introduction into the industrial training lessons. The author reveals the peculiarities of activity of a specialist who forms the pupils’ professional competence at a lesson taking into account the structure of their personality.
  • Thumbnail Image
    Item
    Вимоги до формування професійної компетентності майбутніх фахівців швейного профілю
    (Видавництво Львівської політехніки, 2012) Дубницька, Олександра
    На основе анализа научно-методической литературы определены условия формирования профессиональной компетентности будущих специалистов швейного профиля. Having analysed scientific and methodical literature the author determines conditions of future specialists’ of sewing industry professional competence formation.
  • Thumbnail Image
    Item
    Методологічні основи дослідження лідерської компетентності майбутніх офіцерів у ВВНЗ
    (Видавництво Львівської політехніки, 2012) Бойко, Олег
    В статье рассматриваются методологические основы исследования лидерской компетентности будущих офицеров в процессе их подготовки в военных высших учебных заведениях. Автор дает определение понятия “лидерская компетентность” на основе системно-деятельностного подхода. The article considers methodological principles of research of future officers’ leader competence in the process of their preparation in military educational establishments. Basing on the analysis of system and activity approach, the author deduces the definition of the concept of “leader competence”.