Вісники та науково-технічні збірники, журнали

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/12

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 10
  • Thumbnail Image
    Item
    The Influence of damage to reinfrorced concrete beam on strength and deformability: the review
    (Видавництво Львівської політехніки, 2023-02-28) Михалевський, Н. А.; Вегера, П. І.; Бліхарський, З. Я.; Mykhalevskyi, N.; Vegera, P.; Blikharskyy, Z.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    Відповідно до сучасних умов, доводиться змінювати призначення будівель і споруд, у яких експлуатується велика кількість залізобетонних елементів, що зазнають складних напружено-деформованих станів. Вони зазнають різних впливів навколишнього середовища, нерівномірного завантаження, пошкодження та дефектів, внаслідок цього їх складний напружено-деформований стан відрізняється. Пошкодження та дефекти слід класифікувати за різними характеристиками та критеріями, оскільки питання пошкоджень є досить складним. Задачею для дослідників є визначення залишкової несучої здатності елементу з нерівномірними пошкодженнями, які б надали змогу вибрати найбільш оптимальний варіант розрахунку, підібрати з вищою точністю матеріали для підсилення, збереження міцності та довговічності конструкції. Також особливу роль займає дослідження впливу пошкоджень і дефектів, які викликають напружено-деформований стан, непередбачуваний проєктом. Досліджуючи роботу залізобетонних елементів, доводиться стикатись із труднощами під час опису напружено-деформованого стану їх перерізів, тому часто приводять до спрощень, що спричиняє спотворення дійсного стану роботи конструкції і зменшує достовірність отриманих даних у ході експерименту. Зазвичай такі відхилення виникають за різних видів зовнішніх впливів на залізобетонні елементи, що мають вплив на фактори під час розрахунку на міцність та визначення методології для виконання дослідження. Проведено опис досліджень основних типів дефектів та пошкоджень, що виникають у залізобетонних елементах. Розглянуто методи визначення залишкової несучої здатності залізобетонних елементів з різними типами пошкодження. Проводиться аналіз основних дефектів та пошкоджень, дія яких призводить до зміни характеристик міцності та можливої зміни складного напружено-деформованого стану.
  • Thumbnail Image
    Item
    Theoretical analysis and experimental investigation of the defects in the compressed zone of the reinforced concrete elements
    (Видавництво Львівської політехніки, 2022-03-03) Лободанов, М. М.; Вегера, П. І.; Бліхарський, З. Я.; Карпушин, А. С.; Lobodanov, Maxim; Vegera, Pavlo; Zinoviy, Blikharskyy; Karpushyn, Andrii; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    У зв’язку з економічними тенденціями в будівельній галузі останніми роками все більше уваги приділяється дослідженню залишкової несучої здатності залізобетонних елементів. Вивчення впливу пошкоджень на несучу здатність залізобетонних елементів є однією із основних тем досліджень у цій галузі. У статті зосереджено увагу на впливах пошкоджень у стиснутій зоні бетонних елементів з погляду мінливості таких пошкоджень. Хоча деякі методи дослідження пошкоджених залізобетонних елементів висвітлені в цій статті, зазначимо, що більшість методів придатні лише для певних дефектів і пошкоджень через велику багатофакторність і складність дослідження. Крім того, висвітлено теоретичні та експериментальні дослідження впливу пошкоджень у стиснутій зоні під час вигину залізобетонних елементів. З погляду впливу на несучу здатність порівнювали рівень навантаження та втрату покриття у стиснутій зоні. Запропоновано результати випробувань чотирьох залізобетонних балок, одна з яких була контрольною (випробувана без пошкоджень), і три – типово пошкоджені в зоні стиснення за різних рівнів навантаження. У результаті було виявлено, що найістотніше впливають тип пошкодження, навантаження та зміна положення нейтральної осі. Крім того, результати досліджень свідчать про збільшення несучої здатності залізобетонних балок у разі їх пошкодження під навантаженням на 3,8 % порівняно із пошкодженими залізобетонними балками без навантаження. Отже, видаються актуальними та доцільними для подальшого вивчення експерименти з метою визначення залишкової несучої здатності в пошкоджених залізобетонних елементах.
  • Thumbnail Image
    Item
    Вплив дефектів робочої арматури на несучу здатність залізобетонних балок
    (Видавництво Львівської політехніки, 2018-02-26) Бліхарський, З. З.; Вегера, П. І.; Шналь, Т. М.; Blikharskyy, Z.; Vegera, P.; Shnal, T.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    Кожна з конструкцій піддається впливам у процесі експлуатації. Внаслідок цього виникають різноманітні дефекти пошкодження цих елементів, що впливають на їх безпечну експлуатацію. Одним з таких дефектів є корозія робочого армування. Дослідження несучої здатності залізобетонних балок з контрольованими значеннями корозії або пошкодження є актуальним питанням. Наведено результати експериментальних досліджень залізобетонних балок з дефектом у розтягнутій арматурі, виконаних з та без початкового навантаження. Як дефект розглядали один отвір Ø5.6 мм. Було випробовувано 8 залізобетонних балок. Зразки поділено на дві серії: два зразки 1-ї серії та шість 2-ї. Контрольні зразки обох серій руйнувались через викришування стиснутої зони бетону. Зразки, які були пошкоджені без початкового навантаження, зруйнувались внаслідок розриву розтягнутої арматури. Такий самий тип руйнування зафіксовано під час пошкодження за експлуатаційного рівня навантаження. При випробовуванні балок з пошкодженням без рівня навантаження і з армуванням, еквівалентним до пошкодженої арматури, несуча здатність зразків фактично однакова, відхилення становить приблизно 4 %. Отже, встановлено, що такий тип пошкодження відповідає зменшенню несучої здатності зразка залежно від робочого армування. При виконанні пошкодження за певного рівня навантаження несуча здатність збільшується приблизно на 10 %. Рівень навантаження збільшує залишкову несучу здатність пошкоджених зразків.
  • Thumbnail Image
    Item
    Аналіз впливу основних видів дефектів та пошкоджень на несучу здатність залізобетонних елементів
    (Видавництво Львівської політехніки, 2018-02-26) Лободанов, М. М.; Вегера, П. І.; Бліхарський, З. Я.; Lobodanov, M.; Vegera, P.; Blikharskyy, Z.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    За сучасними економічними тенденціями необхідно змінювати призначення будівель та споруд. Це зазвичай призводить до зміни величини та характеру впливу корисного навантаження на будівельні конструкції, з необхідністю оцінювання технічного стану та заміною або підсиленням елементів. Важливе місце в обстеженні, реконструкції будівель і споруд належить визначенню залишкової несучої здатності елементів. Особливо це стосується залізобетонних елементів, які поширені в України. Важливим аспектом визначення залишкової несучої здатності згинаних залізобетонних елементів є дослідження впливу дефектів і пошкоджень на зміну міцності та деформативності елемента. Оскільки залізобетон є складним композитним матеріалом, визначення впливу і прогнозування дії на нього різних видів дефектів і пошкоджень є складним завданням. Переважно це стосується комбінації різних дефектів і пошкоджень, яка підвищує варіативність дії різних внутрішніх і зовнішніх факторів під час розрахунку і формування методології визначення їх впливу. Досліджено вплив дефектів і пошкоджень на залишкову несучу здатність пошкоджених залізобетонних елементів з акцентуацією на згинані залізобетонні елементи. Розглянуто дію різних видів дефектів і пошкоджень та їхніх певних комбінацій, які призводять до зміни характеристик міцності та деформативності елемента, і можливої зміни роботи елемента.
  • Thumbnail Image
    Item
    Моделювання роботи залізобетонних балок із композитною попередньо напруженою арматурою
    (Видавництво Львівської політехніки, 2018-02-26) Мацьопа, І. Р.; Мурин, А. Я.; Matsopa, I.; Muryn, A.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    У залізобетонних конструкціях за значного впливу агресивного середовища застосування попередньо напруженої арматури є достатньо проблемним питанням. На даний час є багато рекомендацій щодо зменшення впливу агресивного середовища на корозійні процеси в арматурі, збільшення надійності конструкцій та терміну їх придатності до нормальної експлуатації. Одним із варіантів вирішення проблеми є застосування в ролі арматури неметалевих елементів (як внутрішньої стержневої арматури, так і у вигляді наклеюваної зовнішньої). Для покращення фізико-механічних характеристик конструкції рекомендується застосування попереднього напруження, при цьому актуальними є питання розрахунку і оптимального проектування будівельних конструкцій з неметалевою арматурою (FRP). В Україні одним з лідерів моделювання є програмний комплекс “Лира” – сучасний інструмент для чисельного дослідження міцності і стійкості конструкцій.
  • Thumbnail Image
    Item
    Застосування вдосконаленого методу розрахунку похилих перерізів залізобетонних балок
    (Видавництво Львівської політехніки, 2016) Вегера, П. І.; Ткач, Р. О.; Бліхарський, З. З.; Хміль, Р. Є.
    Пріоритетною задачею для дослідників будівельних конструкцій є вдосконалення методів розрахунку, які б підвищували точність розрахунку, з збереженням надійності конструкції. Особливо це стосується розрахунку похилих перерізів залізобетонних балок, зважаючи на їх різке, раптове і крихке руйнування та складний напружено- деформований стан. Результатами вдосконалення методів розрахунку будуть економія матеріалів при проектуванні залізобетонних конструкцій та ефективніше використання усіх елементів, з яких складається конструкції. Запропоновано вдосконалену методику розрахунку похилих перерізів залізобетонних конструкцій, в яких наявне та відсутнє поперечне армування, а також їх апробація на аналогічних експериментальних зразках інших дослідників. Статистична апробація цих залежностей розрахунку покаже їх збіжність з експериментальними даними та надасть передумови для їх використання у разі проектування чи оцінювання напружено-деформованого стану похилих перерізів залізобетонних конструкцій. Така перевірка показала вищу збіжність ніж методика розрахунку за чинними нормами. Було вибрано 16 дослідних зразків, руйнування в яких відбувалось за схемою руйнування по поперечні силі. За результатами теоретичних досліджень встановлено що розбіжність між розрахунком за чинними нормами і експериментом становить понад 49,4% у бік заниження теоретичних результатів, що є значною розбіжністю. Вдосконалена методика розрахунку показала значно кращу збіжність. Заниження теоретичних результатів не більше ніж 23 %, лише в одному випадку воно становило 33%. The priority task for researchers of building structures is developing methods of calculation, which would allow performing constructions calculations with higher accuracy, preserving the reliability of the design. This especially concerns of calculation inclined cross sections of reinforced concrete beams given their sharp, sudden and brittle fracture and difficult stress strain state. Improving methods for calculating will provide the lower expense of materials when designing reinforced concrete structures and allow more efficient using all elements that make the construction. In this paper an improved methodology for calculating inclined cross sections of concrete structures where transverse reinforcement existent or no, and its testing on similar experimental samples of other researchers is proposed. Statistical testing data of calculation relationships shows their convergence with experimental data and provides conditions for their application at designing or assessment of stress-strain state of inclined cross sections of reinforced concrete constructions. Such verification is showed higher convergence than method of calculation according to current norms. It was selected 16 test samples, which destruction was according to the scheme for shear force. According to the results of theoretical researches it was determined that the discrepancy between the calculations for existing norms and the experiment is over 49,4 %, aside lowering the theoretical results, which is a significant divergence. Improved calculation method showed significantly better convergence. Underreporting theoretical results is not more than 23 %, only one case is 33%
  • Thumbnail Image
    Item
    Experimental study of crack resistance and strength of oblique planes of reinforced concrete point-force loaded beams with positive and negative bending moment diagram
    (Видавництво Львівської політехніки, 2015) Maksymovych, S. B.
    The paper discusses experimental study of oblique planes of reinforced concrete solid beams at simultaneous exertion of constant transverse force and positive and negative bending moments. The tested beams had similar characteristics and differed only in types of reinforcement of oblique planes. Analysis of experimental results revealed the specifics of development and width of oblique cracks in the zone of effect of constant transverse force and positive and negative bending moments. The dynamics of development and width of oblique cracks depending on the load was recorded. The study also assessed the effect of various types of oblique planes reinforcement on bearing capacity of the beams. The experiments showed that nucleation of oblique cracks in beams with positive and negative bending moment diagram for the relationship a/d = 1 occurs at mid-height of the beam. Distribution of stresses along the tension longitudinal reinforcement of beams is different from the theoretical bending moment diagram. In beams with positive and negative bending moment diagram at the relationship a/d = 1, horizontal (transverse) reinforcement is the most effective type of transverse reinforcement in terms of bearing capacity of oblique planes and width of oblique cracks. Розглянуто експериментальні дослідження похилих перерізів нерозрізних залізо- бетонних балок за одночасної дії постійної поперечної сили і двозначних моментів. Випробувані балки мали одинакові характеристики і відрізнялися тільки видами армування похилих перерізів. Під час аналізу експериментальних досліджень виявлено специфіку утворення і ширини розкриття похилих тріщин у зоні дії постійної поперечної сили і двозначного згинального моменту. Зафіксована динаміка розвитку та ширина розкриття похилих тріщин залежно від навантаження. Виявлено також вплив різних видів армування похилих перерізів на несучу здатність балок. Експерименти показали, що зародження похилих тріщин у балках з двозначною епюрою згинальних моментів за відношення a/d = 1 проходить у середині висоти балки. Розподіл напружень по довжині розтягнутої поздовжньої арматури балок не відповідає теоретичній епюрі згинальних моментів. У разі двозначної епюри згинальних моментів та відношенні a/d = 1 найефективнішою поперечною арматурою, з огляду на несучу здатність похилих перерізів і ширину розкриття похилих тріщин, є горизонтально розміщена поперечна арматура.
  • Thumbnail Image
    Item
    Технологія самоущільнювальних бетонів, що тверднуть у різних температурних умовах
    (Видавництво Львівської політехніки, 2015) Кіракевич, І. І.; Саницький, М. А.; Чайковська, Р. В.
    Наведено особливості монолітного бетонування в зимових та сухих спекотних умовах та розглянуті актуальні питання технології приготування самоущільнювальних бетонів на основі суперпластифікованих цементуючих систем, що поєднує знання закономірностей структуроутворення і модифікування портландцементних композицій „портландцемент – активні мінеральні добавки – мікронаповнювачі – суперпластифікатор – прискорювачі тверднення” для пошуку раціональних вирішень забезпеченості технологічних та експлуатаційних властивостей бетону в умовах зміни факторів його складу, технології й експлуатації. Результатами досліджень встановлено, що використання суперпластифікованих цементуючих систем дає змогу направлено керувати технологічними властивостями і кінетикою структуроутворення та створити міцну структуру бетону з покращеними будівельно-технічними властивостями під час тверднення в різних температурних умовах. Розроблено технологічні рішення приготування суперпластифікованих цементуючих систем, які дають змогу вирішувати проблему одержання самоущільнювальних бетонів на їх основі. При цьому створюється можливість раннього навантаження конструкцій, скорочення виробничого циклу, збільшення оборотності опалубки та прискорення зведення монолітних будівель і споруд у різних температурних умовах. In the article the features of reinforced concrete hardening at different temperature conditions and the current issues of preparation technology of Self-Сompacting Сoncretes (SCC) on the basis of superplasticized cementitious systems, combining knowledge of structure and modifying Portland cement compositions “Portland cement – active mineral additives – microfiller – superplasticizer – accelerator of hardening” to search for rational making provision of technical and building properties of concrete in the changing factors of its composition, technology and exploitation are shown. The results of the studies found that the use of the superplasticized cementitious systems allows to influence on technological properties and kinetics of structure formation and create concrete structure with improved construction and technical properties at a different temperature conditions. Technological solutions designing of superplasticized cementitious systems that solves the problem of obtaining the Self-Сompacting Сoncretes (SCC) on their basis are established. This creates an opportunity allows to solve the problem of obtaining for enabling early loading, reducing the production cycle, increasing turnover and formwork acceleration of monolithic buildings and structures at different temperature conditions.
  • Thumbnail Image
    Item
    Оптимізація методики експериментальних досліджень похилих перерізів залізобетонних балок
    (Видавництво Львівської політехніки, 2015) Вегера, П. І.; Хміль, Р. Є.; Бліхарський, З. З.
    Розроблення та вдосконалення методик дослідження залізобетонних балок є актуальним для багатьох дослідників. Розглядаючи випробування залізобетонних балок на поперечну силу, зауважимо, що проводять одне випробування для дослідження двох похилих перерізів у балці. Зазвичай відбувається неодночасне фізичне руйнування обох перерізів. Тобто несучу здатність залізобетонної балки на зріз ми отримаємо в момент вичерпання міцності лише одного похилого перерізу. Такий підхід до дослідження є економічно необґрунтованим. Пропонується досліджувати похилі перерізи кожного окремо. Для цього один з перерізів підсилюють металевою обоймою з попередньо напруженою арматурою. Навантаження прикладають на обидва перерізи через розподільчу траверсу. Напружено деформований стан балки не змінюється, що забезпечить одержання достовірних результатів. Навантаження сприйматиме металева обойма, яка забезпечить перебування похилого перерізу в пружній стадії. Провівши випробування, обойму переставляють, за потреби зменшуючи проліт, для проведення дослідження іншого похилого перерізу. Методика апробована на трьох зразках з різним відносним прольотом зрізу. Проведені дослідження показали задовільну збіжність результатів (на рівні 3–6%), що дає змогу говорити про доцільність практичного застосування цієї методики. За такого типу дослідження отримуємо економію в трудоємкості та витраті часу на дослідження, а також дає змогу зменшити кількість дослідних зразків, що є актуальним в сучасних умовах. Development and improving for the research methods of reinforced concrete beams are actually one for more researchers. Considering the test of reinforced concrete beams on the shear should be noted that one test is carried out to study the two inclined cross sections of the beam.Usually there destruction of both cross section of the beam appears not simultaneously. We get shear strength only by strength of one inclined cross section. This approach to the researching is economically unreasonable. It is proposed to conduct research inclined cross sections individually. For this purpose one of the cross section is reinforced with prestressedmetal jacket.The load is applied to both cross-sections through the distribution metal beam. Stress strain state of the beam does not change which ensure production of reliable results. So tensions perceived by metal jacketwhich will provide from failure of another inclined cross section and it was in elastic stage.Beams test is carried in the traditional method. After testing, jacketis movedto another inclinedcross section. If necessary, we reduce the span of the beam. Methods verify by three experimental samples with different relational span cutrelational. Studies have shown high reproducibility (at 3–6%), which suggests the feasibility of practical application techniques. In this type of research we obtain savings in terms of research and costs of labor,it reduces the number of samples, that are important in the modern conditions.
  • Thumbnail Image
    Item
    Application of different methods of calculation planning research of reinforced concrete beams strengthened by an inclined cross sections
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Vegera, P. I.; Khmil, R. E.; Blikharskyy, Y. Z.
    In the article the calculation of the bearing capacity of the inclined cross-sections of the reinforced concrete elements using an external composite reinforcement designing by deformation model DBN V.2.6.-98: 2009 and engineering methodology presented in SNIP 2.03.01-84 are described. Наведено розрахунок несучої здатності похилих перерізів залізобетонних елементів, підсилених зовнішнім композитним армуванням, з використанням деформаційної моделі ДБН В.2.6.-98:2009 та інженерної методики, викладеної в СНиП 2.03.01-84*.