Вісники та науково-технічні збірники, журнали

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/12

Browse

Search Results

Now showing 1 - 3 of 3
  • Thumbnail Image
    Item
    Маркетингові аспекти формування збалансованого портфеля бізнесів підприємства
    (Видавництво Львівської політехніки, 2012) Солнцев, С. О.; Яворська, К. Ю.
    Розкрито сутність категорії “збалансований портфель бізнесів” та розглянуто його види на підприємстві. Запропоновано групу критеріїв для оцінювання збалансованості складу та структури портфеля залежно від типу структурних підрозділів, що його формують. Виділено маркетингові аспекти процесу формування збалансованого портфеля компанії. Проаналізовані підходи до виділення стратегічних бізнес-одиниць портфеля. Запропоновано комплексну процедуру маркетингового управління портфелем бізнесів підприємства. In the article the essence of “balanced businesses portfolio” was revealed and its enterprise’s types were examined. Balanced business portfolio is a set of different field of businesses of its own life cycle’s stage, needs certain resource structure, responsible for a certain income and has its own marketing role in a portfolio that aims to achieve the strategic company’s goals in general. A group of evaluation criteria to estimate the business portfolio structure and composition balance depending on types of its strategic business unit was suggested. There are three main types of SBU: enterprise, brand, product. Depends on SBU’s type different criteria groups were suggested. Marketing portfolio formation aspects were highlighted. Therefore cases when services form third product level can be independent SBU were justified. The complex process of business portfolio marketing management was suggested. According to developed process there in general there are four stages of business portfolio management: business portfolio structuring, business portfolio’s balance evaluation, balanced business portfolio formation, balanced portfolio realization.
  • Thumbnail Image
    Item
    Estimating the value of real estate logistics objects
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Falovych, V. A.
    In order to evaluate strategic business units there were identified the main types of its value: the current value, market value, liquidation value, replacement cost, cost of reproduction, the investment cost, which allowed to determine the level of its usefulness to businesses, particularly, also the supply chain for which priority is adding value to the client by each element. З метою оцінки стратегічних одиниць бізнесу виділено основні види їх вартості: поточна вартість, ринкова вартість, ліквідаційна вартість, вартість заміщення, вартість відтворення, інвестиційна вартість, що дало змогу визначити рівень її корисності для підприємства, зокрема, і ланцюга поставок, для якого пріоритетним є додавання вартості клієнту кожною ланкою.
  • Thumbnail Image
    Item
    Проблеми застосування матричних методів стратегічного планування діяльності машинобудівного підприємства
    (Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2008) Дзюбіна, К. О.
    Розкрито сутність поняття матричних методів стратегічного планування, подана їхня порівняльна характеристика. Проаналізовано матрицю Бостонської консалтингової групи як базис для інших матричних моделей. На підставі результатів оцінювання діяльності машинобудівного підприємства ВАТ “Мотор Січ” досліджено переваги та недоліки використання методу БКГ для аналізування діяльності вітчизняних підприємств галузі. Розглянуто аспекти використання цього методу в діяльності вітчизняних машинобудівних підприємств з урахуванням специфіки становлення та розвитку галузі у період трансформації економіки. Concept of matrix analysis is developed, matrix analysis methods’ comparative characteristic is given. The BCG matrix as a basis of other matrix methods is analyzed. Advantages and lacks of the method’s usage are revealed in order to estimate the activity of domestic machine-building enterprises. The research is lead on the JSC “Motor Sich” results of activity. Aspects of the machine-building branch specificity development in conditions of economy transformation are considered.