Вісники та науково-технічні збірники, журнали

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/12

Browse

Search Results

Now showing 1 - 3 of 3
  • Thumbnail Image
    Item
    Effect of impact velocity in the roadblock on the spatial arrangement of acceleration of the vehicle body
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Waluś, K. J.; Krawiec, P.; Polasik, J.; Markiewicz, F.; Cieślik, M.; Adamiec, J. M.
    The article presents the results of experimental studies of the process of intense acceleration, passing through the barrier and the vehicle brakes adapted for the transport of persons using two speed ranges passing through the barrier. Tests were conducted on dry roads made of cobblestones. Performed experimental studies, which aim was to determine the acceleration in each axis while passing through the obstacle. Подано результати експериментальних досліджень процесу інтенсивного прискорення, що проходять через бар’єр і транспортний засіб, гальма пристосовані для перевезення осіб з використанням двох діапазонів швидкостей, проходячи через бар’єр. Випробування проводилися на сухих дорогах з бруківки. Виконані експериментальні дослідження, мета яких – визначити прискорення в кожній осі при проходженні через перешкоди.
  • Thumbnail Image
    Item
    Practical examination of longitudal acceleration in the racing car in the aspect of ground adhesion of bituminous surface
    (Видавництво Львівської політехніки, 2013) Krawiec, P.; Waluś, Konrad J.; Polasik, Ja.
    This work concerns problems connected with race car's behavior permitted to traffic motion on dry asphalt surface during braking and rapid acceleration. The characteristics of the vehicle is presented with particular reference to type of tires. Environmental characteristics and road surface were made. The result of the research and analysis are kinematic characteristics of the particular features of the vehicle enabling assessment the probable risk both for diver and other road users. Ця робота стосується проблем, пов'язаних із поведінкою перегонового автомобіля, дозволеною під час руху по сухому асфальтовому покритті під час гальмування і раптового прискорення. Характеристики транспортного засобу було подано з відповідним посиланням на тип шин. Також було проаналізовано характеристики навколишнього середовища і дорожнього покриття. Результатом дослідження і аналізу є кінематичні характеристики особливостей транспортного засобу, які дають змогу оцінити ймовірний ризик як для водія, так і для інших учасників дорожнього руху.
  • Thumbnail Image
    Item
    Сomparison of the maximum acceleration of a passenger car on selected pavements in wintertime
    (Видавництво Львівської політехніки, 2012) Waluś, Konrad J.
    In winter, kinematic characteristics of motion are determined by varying external conditions and environmental conditions that affect the coefficient of friction. External factors affect the contact area with the road wheels in two ways: by changing the properties of the surface and affecting the mechanical properties of the tire itself. Change of tire-surface interaction causes a decrease in obtained acceleration and consequently extending the braking distance of the vehicle. This paper presents the results of experimental studies of intense winter braking on two surfaces with different state. intense winter braking on two surfaces with different state.intense winter braking on two surfaces with different state. Взимку кінематичні характеристики руху визначаються мінливими зовнішнімиумовами та умовами навколишнього середовища, які впливають на коефіцієнт тертя.Зовнішні фактори впливають на площу контакту колеса з дорогою двома способами: через зміну властивостей поверхні та через вплив на механічні властивості самої шини.Зміна параметрів взаємодії шини з поверхнею призводить до зниження отриманого прискорення і, отже, збільшення гальмівного шляху транспортного засобу. Подано результати експериментальних досліджень інтенсивного гальмування взимку на двох різних поверхнях у різних станах.