Вісники та науково-технічні збірники, журнали

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/12

Browse

Search Results

Now showing 1 - 8 of 8
  • Thumbnail Image
    Item
    Research of distribution of information flows in a network
    (Видавництво Львівської політехніки, 2021-03-01) Політанський, Р. Л.; Зарицька, О. Л.; Вістак, М. В.; Власенко, В. В.; Politanskyi, R. L.; Zarytska, O. L.; Vistak, M. V.; Vlasenko, V. V.; Національний університет “Львівська політехніка”; Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича; Львівський національний медичний університет імені Данила Галицького; Yuriy Fedkovych Chernivtsi National University; Danylo Halytsky Lviv National Medical University; Lviv Polytechnic National University
    Розроблено та досліджено алгоритм визначення інформаційних потоків у мережі за обмежень на значення вхідних та вихідних потоків у кожному вузлі системи. Алгоритм ґрунтується на гауссівському методі розв’язування систем лінійних рівнянь з рангом еквівалентної матриці системи, що нижче за кількість невідомих змінних у системі. На основі цього алгоритму розраховуються ємності наборів цілочисельних рішень для мереж з 2 вузлами (інтенсивність потоку до 200), 3 вузлами (інтенсивність потоку до 20) та 4 вузлами (інтенсивність потоку до 10).
  • Thumbnail Image
    Item
    About passenger travels demand modeling in urban transportation systems
    (Видавництво Львівської політехніки, 2020-02-26) Zhuk, Mykola; Pivtorak, Halyna; Lviv Polytechnic National University
    In this paper, the basic concepts of modeling of urban transport systems are analyzed. The known variants of the definition of the concept of the transport system, its main components and the essence of the stages of identification of transport systems (TS) are presented. The example of the Lviv city TS shows the process of modeling the transport network, determining the time characteristics of the modeled transport system and forming a demand matrix for trips of a certain type in a certain segment of users (origin-destination matrix when moving students from their places of compact residence to the nodes of external transport for further implementation of intercity travel). The obtained indicators can be further applied in determining the demand for transportation in transport systems of large cities.
  • Thumbnail Image
    Item
    Justification of the criteria for allocation of separate lanes for urban public transport
    (Видавництво Львівської політехніки, 2020-02-26) Royko, Yuriy; Bura, Romana; Rogalskyy, Roman; Lviv Polytechnic National University
    The article is devoted to the methodology and research results of traffic flow parameters on the arterial streets, where different regimes of prioritizing urban public transport operate. The regularities of changes of such parameters make it possible to identify and differentiate the sections of transport network in terms of service efficiency, with the aim to implement various regulatory measures that would help to minimize delays in traffic flow. Quantitative and qualitative criteria for ensuring priority transit of urban public transport on different sections of transport network depending on the intensity, speed and composition of traffic, as well as the roadway parameters are defined and substantiated. According to the research outcomes, scientifically based approaches are recommended for the implementation of different schemes of traffic flows control on the sections of the transport network, which differ in planning parameters and of traffic conditions and provide rational transport service based on the criterion of time loss for movement of residents. These results are adequate for large and very large cities with dense construction area
  • Thumbnail Image
    Item
    Вплив місць розташування об’єктів транспортної інфраструктури на просторовий розвиток міста
    (Видавництво Львівської політехніки, 2017-03-28) Кристопчук, М. Є.; Krystopchuk, M.; Національний університет водного господарства та природокористування
    Проаналізовано результати досліджень можливого впливу розміщення об’єктів транспортної інфраструктури, зокрема автовокзалів та транспортно-пересадочних вузлів у плані міста на його просторовий розвиток залежно від планувальних особливостей транспортної мережі. Встановлено, що для побудови раціональної маршрутної мережі міст та стійкого зв’язку між об’єктами транспортної інфраструктури недостатньо моделювання лише пасажирських кореспонденцій, важливим є моделювання розподілу транспортних потоків.
  • Thumbnail Image
    Item
    Метод диференційованого мультипотокового керування трафіком у транспортних програмно-керованих мережах
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Климаш, М. М.; Шпур, О. М.; Багрій, В. О.; Швець, А. Л.
    Запропоновано спосіб динамічної адаптації пропускної здатності віртуальних каналів транспортної мережі операторів зв’язку. Розроблено метод диференційованого мультипотокового керування трафіком, який реалізує гнучкий механізм управління мережевими ресурсами. Для перерозподілу та балансування трафіку метод використовує алгоритм зваженого справедливого розподілу ресурсів фізичних каналів, що забезпечує ефективність використання їх пропускної здатності на рівні 90 %, уникаючи перевантаження. Для перевірки ефективності запропонованого методу розроблено імітаційну модель та проведено дослідження, в результаті яких підтверджено доцільність упровадження методу на транспортній мережі оператора зв’язку. In this paper is proposed a solution to the problem of low efficiency of bandwidth usage of physical channels. In the beginning adducted a necessity to implement proposed solutions at transport network. The main problem of transport networks is low level of utilization of optical channels resources. As a result it is often very expensive to exploit such a network due to high capital and operational costs. The method of distributed multi-flow traffic engineering in software-defined networks based on means and mechanisms of flow processing by Openflow switches has been developed. This method ensures optimal dynamic redistribution of physical channel bandwidth among several logical flows in the network, thus it achieves more than 90 % of bandwidth utilization. The method uses sophisticated methods and algorithms of traffic engineering. Method using Hurst index allows evaluation of future network state and redistribution of logical flows over a different physical channels while supporting utilization efficiency of these channels above 90 %. The method of load balancing uses as a basis priorities of physical branches of one logical channel. Thus this method allows the network to adapt to dynamically-changing incoming traffic, based on mechanism of prognostication the traffic rate using Hurts index. As a result algorithm of the method consists of two stages that ensure effective traffic redistribution: traffic prognostication and load balancing. Searching for optimal physical routes for one logical channel is based on Gallaher multi-path data transfer model. The method of calculating the efficiency of utilization of provided bandwidth for a particular physical channel as the basis for the mechanisms of redistribution of the total bandwidth between various logical channels is developed. Using mechanism of redistribution of flows into different physical channels controller can unload and set it to stand-by mode those segments of the network that are low-utilized. To verify the effectiveness of the proposed method of load balancing simulation model was created based on distributed system of servers and software models of SDN components developed using C++ language. The result of modeling confirmed the expediency of introduction the method on a real transport network.
  • Thumbnail Image
    Item
    The project bases of Ukrainian transport infrastructure development
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Pokhylchenko, O.
    The article formed the project bases of Ukrainian transport infrastructure. The critical overview of present and promising projects on the development of major Ukrainian transport industry sectors are provided. In particular, it detects the problems inherent in automobile, railway, shipping and aviation industry sectors, as well as in road and transport system in general. The role of international financial institutions such as EBRD and IBRD in funding various infrastructural projects is outlined and their detailed characteristics are provided. Among the priorities of road and transport system development, the establishment of international transport routes and transport-warehouse complexes, designed for the purpose of processing containerized, piggyback and other types of freight, are highlighted. Cформовано проектні засади розвитку транспортної інфраструктури України. Подано критичний огляд існуючих та перспективних програм розвитку основних транспортних галузей України. Зокрема, виявлено проблеми, характерні для галузей автомобільного, залізничного, водного, повітряного транспорту, а також загалом дорожньо-транспортного комплексу. Підкреслено роль міжнародних фінансових інститутів, передусім ЄБРР та МБРР, у фінансуванні інфраструктурних проектів та подано їх детальну характеристику за напрямом “Автомагістралі”. Серед пріоритетних напрямів розвитку транспортно-дорожнього комплексу виділено створення міжнародних транспортних коридорів та транспортно- складських комплексів, призначених для переробки контейнерних, контрейлерних та інших вантажів.
  • Thumbnail Image
    Item
    Дослідження методики пошуку оптимального маршруту пасажирів у транспортній мережі міста
    (Видавництво Львівської політехніки, 2012) Гамар, Вікторія; Гамар, Віталія; Демида, Богдан
    Запропоновано алгоритм пошуку оптимального маршруту пасажирів у транспортній мережі міста методом відгалужень і меж. The shortest path search algorithm in the public transport network is worked out takinginto account time of transfers by a branch-and-bound method.
  • Thumbnail Image
    Item
    Розрахунок шуму та викидів CO2 в транспортній мережі міста Львова
    (Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2009) Мазур, В. В.; Мельник, М. Р.
    Розглятнуто методи розрахунку шуму та викидів СО2 в транспортній мережі міста Львова. The methods for noise calculation and CO2 pollution in Lviv transport networ are considered in this paper.