Електронний архів Науково-технічної бібліотеки
Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/2
Browse
11 results
Search Results
Item Особливості митного оформлення вантажів в митному режимі “митний склад”(Видавництво Львівської політехніки, 2021-02-25) Бортнікова, М. Г.; Крохмальна, Я. О.; Bortnikova, M. H.; Krokhmalna, Ya. O.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National UniversityДосліджено сутність та особливості митного режиму “митний склад” у сучасних умовах зовнішньоекономічної діяльності. Наведено послідовність етапів митного оформлення вантажів у митному режимі “митний склад”. Проаналізовано проблематику митних складів та особливості поміщення товарів у митний склад, а також особливості та допустимі строки їх зберігання. Зазначено види операцій, пов’язані із забезпеченням умов зберігання товарів. Подано перелік документів, які необхідні для отримання дозволу на відкриття та експлуатацію митного складу.Item Особливості класифікації та використання заходів нетарифного регулювання(Видавництво Львівської політехніки) Подра, О. П.; Петришин, Н. Я.; Ноджак, Л. С.; Podra, O.; Petryshyn, N.; Nodzhak, L.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National UniversityДосліджено особливості класифікації та використання заходів нетарифного регулювання. Встановлено, що єдиної прийнятої у всьому світі класифікації заходів нетарифного регулювання поки що не вироблено, а найпопулярнішими та найчастіше використовуваними є класифікації, розроблені Світовою організацією торгівлі (СОТ), Міжнародною конференцією з торгівлі та розвитку ООН (ЮНКТАД), Міжнародним банком реконструкції та розвитку, Тарифною комісією США. Встановлено, що найчастіше використовується класифікація заходів нетарифного регулювання ЮНКДАТ 2012, згідно із якою нетарифні заходи згруповано за трьома укрупненими напрямами: технічні заходи, пов’язані з імпортом; нетехнічні заходи, пов’язані з імпортом; заходи в галузі експорту. Досліджено динаміку чинних заходів нетарифного регулювання в Україні та світі.Item Socio-economic analysis of the current state and prospects of development of the Zakarpattia region(Видавництво Львівської політехніки) Грицай, О. І.; Грицай, І. А.; Grytsay, O.; Hrytsai, I.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National UniversityДосліджено основні статистичні показники Закарпатської області: валовий регіональний продукт (ВРП), інфляцію, економічну активність населення, безробіття, рівень споживчих цін, капітальні вкладення, зовнішньоекономічну діяльність, видатки домогосподарств, рівень заробітної плати та доходів населення у 2007–2019 рр., динаміку яких відображають два кризові періоди: 2008 та 2014–2015 рр. Визначено пріоритетні напрями вдосконалення територіальної організації Закарпатської області, які забезпечать стійкість регіонального розвитку. Унікальне геополітичне розташування Закарпатської області та її аграрна спрямованість є вирішальними факторами для подолання криз та пожвавлення соціально-економічного розвитку регіону.Item Диверсифікація зовнішньоекономічної діяльності підприємств вітчизняного килимового ринку(Видавництво Львівської політехніки, 2020-02-24) Мельник, О. Г.; Смерека, Л. В.; Melnyk, O. G.; Smereka, L. V.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National UniversityПроаналізовано погляди вітчизняних та іноземних дослідників на сутність процесу диверсифікації, охарактеризовано основні передумови використання диверсифікації та висвітлено характеристичні особливості видів зовнішньоекономічної диверсифікації підприємств. Виокремлено чинники, що впливають на вибір напрямів диверсифікації як одного із найдієвіших методів забезпечення поступального розвитку підприємства. Досліджено сучасний стан суб’єктів господарювання у межах вітчизняного килимового сектору легкої промисловості, динаміку експортно-імпортної діяльності. Розвинено класифікацію мотивів суб’єктів господарювання щодо диверсифікації зовнішньоекономічної діяльності та розроблено комплексну модель диверсифікації зовнішньоекономічної діяльності.Item Оцінка відповідності стандартам якості у Європейському Союзі(Видавництво Львівської політехніки, 2019-03-20) Кузьмін, О. Є.; Мельник, О. Г.; Юринець, О. В.; Логвиненко, Р. Л.; Kuzmin, O. Ye.; Melnyk, O. H.; Yurynets, O. V.; Lohvynenko, R. L.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National UniversityСпрямовано увагу на проблеми забезпечення процедури оцінки відповідності європейським стандартам якості, на котрі активно переходять у зв’язку із гармонізацією вітчизняної системи стандартів. Розглянуто необхідність оцінювання відповідності в іноземному сертифікаційному центрі для отримання подальшої можливості реалізації продукції на ринках збуту ЄС. Досліджено актуальну ситуацію у галузі стандартизації, технічного регулювання та оцінювання відповідності в Україні, котрі перебувають у фазі модернізації та реформування. Виокремлено основні проблеми у цій галузі, характерні для вітчизняних підприємств, шляхом вирішення яких може стати звернення до іноземних сертифікаційних центрів для підтвердження відповідності стандартам.Item Типологія митного обслуговування підприємств(Видавництво Львівської політехніки, 2017-03-28) Кузьмін, О. Є.; Будз, О. Ф.; Kuzmin, O. Ye.; Budz, O. F.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National UniversityОбґрунтовано актуальність якісного митного обслуговування для вітчизняних підприємств в умовах європейської інтеграції. Розглянуто та критично проаналізовано існуючі підходи у літературних джерелах до систематизації митних послуг. На підставі результатів вивчення теоретичної та нормативно-правової бази, а також практичних матеріалів розвинуто типологію митного обслуговування підприємств за низкою істотних та незалежник ознак.Item Диверсифікація товаропотоків підприємств в зовнішньоекономічній діяльності(Національний університет "Львівська політехніка", 2017) Коваленко, Катерина Сергіївна; Шкварчук, Людмила Олександрівна; Національний університет «Львівська політехніка»; Полінкевич, Оксана Миколаївна; Ковінько, Олена МиколаївнаДисертацію присвячено розкриттю теоретико-методологічних основ та розробці практичних рекомендацій щодо диверсифікації товаропотоків. Узагальнено основні властивості, види та характеристики товаропотоків. Окреслені основні підходи до трактування диверсифікації. Розкрито сутність поняття диверсифікації товаропотоків. Проаналізовано діяльність вітчизняних підприємств з виробництва харчових продуктів, визначені основні тенденції розвитку міжнародних вхідних та вихідних харчових товаропотоків та виявлено збалансованість бізнес-портфелів вітчизняних диверсифікованих компаній. Доведено ефективність впровадження стратегії диверсифікації товаропотоків в оптимальний момент на основі моделі TRTC. Удосконалено метод оцінювання ефективності диверсифікації товаропотоків шляхом обрахунку не тільки фінансових, але ще і нефінансових результатів. Диссертация посвящена раскрытию теоретико-методологических основ и разработке практических рекомендаций по диверсификации товаропотоков. Обобщены основные свойства, виды и характеристики товаропотоков. Очерчены основные подходы к трактовке диверсификации. Раскрыта суть понятия диверсификации товаропотоков. Проанализирована деятельность отечественных предприятий по производству пищевых продуктов, определены основные тенденции развития международных входных и выходных пищевых товаропоротоков и выявлена сбалансированность бизнес-портфелей отечественных диверсифицированных компаний. Доказана эффективность внедрения стратегии диверсификации товаропотоков в оптимальный момент на основе модели TRTC. Усовершенствован метод оценки эффективности диверсификации товаропотоков путем расчета не только финансовых, но еще и нефинансовых результатов. The purpose of the dissertation research is theoretical substantiation and development of methodical and applied recommendations for diversification of goods flows of enterprises in foreign economic activity. Object of the research is the process of diversification of goods flows of enterprises in foreign economic activity. The subject of the study are theoretical and methodological and applied provisions for the substantiation and assessment of the diversification of goods flows of enterprises in foreign economic activities. In the first section "Theoretical basis of diversification of goods flows of enterprises in foreign economic activity", the essence, types, motives and risks of diversification of commodity flows in foreign economic activity were clarified. Particular attention is paid to studying the category of "commodity flows" of its classification and characteristics. The results of the review and synthesis of literary sources have shown that the term "commodity flow" is often identified with similar content categories: "material flow", "economic flow" and "commodity turnover". However, commodity flows are only a part of all these components. In view of this, it is expedient to understand the movement of a certain quantity and assortment of goods from the manufacturer to the end user for a certain period of time, with the corresponding transport, using all the distribution units in the course of which logistic operations are performed on them. It is proposed to classify the trade flows on the basis of two properties - the type of product and the specificity of the flow. Trade flows of enterprises engaged in foreign economic activity inherent in a number of specific characteristics that occur due to changes in the jurisdiction of the owner, so all the characteristics of trade flows is advisable classified into general and specific characteristics. Specific trade flows in foreign trade stipulated the presence of certain restrictions that accompany import-export operations and specifies the customs procedures, which alter the characteristics of goods traffic, increase its value through the imposition of Volume and reduce speed due to the additional time spent on paperwork certifying the quality, origin, manufacturer, product and so on. Diversification as an economic category has a wide range of applications and is used to interpret various economic processes. A thorough study of the views of scholars has revealed three approaches to the interpretation of diversification: 1) as a type of corporate strategy; 2) as a marketing strategy; 3) as a method of reducing investment risks. To investigate the flow of goods, it is expedient to treat diversification as a strategy that provides the company with a way out of the main business, penetration into new types of activities and spheres of management, expansion of the assortment of goods groups in order to avoid fluctuations of the profits and reduce the risk. Based on the analysis of common and distinctive features of existing methods for assessing the effectiveness of diversification, four groups have been formed. The methods of each group have their advantages and disadvantages: most of the proposed methods do not fully assess the effectiveness of diversification of merchandise flows alone, and the correct results are only those whose calculation is based on several simultaneously involved methods. On the basis of this, a method for assessing the diversification of commodity flows through the calculation of financial results for non-financial results, which the enterprise receives through the diversification of trade flows, is formed. The second section of the dissertation research "Analysis of commodity flows of enterprises for the production of food products" is devoted to the study of the peculiarities of the formation of food commodity flows. The analysis of the internal market of food commodity flows, the tendencies of the development of the foreign food production market and the formation of the commodity structure of the diversification of foreign economic activity of enterprises based on the matrix ADL/LC. Analysis of the state of diversification of trade flows of domestic food production enterprises has determined that most of the analyzed enterprises carry out marketing diversification, by implementing similar projects in order to increase consumers. But, despite the goal of diversification, according to a study, the effectiveness of diversification depends on the success of the project, and in some enterprises it is not. Based on the ADL / LC model, it has been found that the business portfolios of the analyzed food companies are unbalanced, that is, business projects of the enterprises do not allow to predict that the period of profitability of such enterprises will be long. In the third section "Improvement of organizational and methodical principles for the diversification of foreign economic activity of enterprises", measures for increasing the efficiency of the strategy of diversification of commodity flows at food-processing enterprises were substantiated; Methods of assessing the effectiveness of diversification of commodity flows have been improved and a mechanism for increasing the quality of diversification of commodity flows has been developed. On the basis of mathematical and graphic models it is proved that by introducing diversification of trade flows, the enterprise increases the period of its profitability. Based on the TRTC model and comparisons of marginal revenue and expenditure, it has been formed that the use of diversification in the optimal period of the enterprise increases its profitability, which makes it possible to assert that the use of such a strategy at the enterprise yields results in the form of increase in yield. A method of managing diversification has been developed. Method of managing the diversification of commodity flows in foreign economic activity is developed, depending on the element of expansion, which consists of two aspects - as a process of realization of the set goals of the enterprise through projects, and as an optimization of the logistic process of the enterprise. The method of managing diversification of goods flows through projects is appropriate when the company has clearly defined goals and objectives, and the process of their implementation is realistic for the enterprise. The method of managing diversification in the logistics system involves changes in the supply chain due to the expansion of the directions of incoming and outgoing goods at the enterprise.Item Теоретико-прикладні аспекти бюджетування зовнішньоекономічної діяльності підприємств в умовах європейської інтеграції України(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Кузьмін, О. Є.; Мельник, О. Г.; Адамів, М. Є.Обґрунтовано актуальність бюджетування зовнішньоекономічної діяльності для вітчизняних підприємств в умовах європейської інтеграції України. Розкрито актуальні зміни у податковому і бухгалтерському підходах до визнання витрат та обліку амортизації суб’єктів зовнішньоекономічної діяльності. Висвітлено ключові особливості бюджетного відшкодування податку на додану вартість для експортноорієнтованих підприємств. Викладено сучасні засади здійснення розрахунків іноземною валютою у зовнішньоекономічній діяльності суб’єктів господарювання. The actuality of research is caused by the necessity of implementation and realization of budgeting of foreign economic activity at the domestic enterprises in conditions of Ukraine’s European integration. It is proved that during the revitalization of European integration reforms in Ukraine foreign economic activity is one of the priority operation for local businesses that in conditions of its effective realization will enable enterprises to increase the effectiveness of their activities, ensure the rapid progressive development, consolidate the positions at European markets, create a positive image of the reliable partner, attract the new sources for financing of perspective projects and so on. Simultaneously, it is determined that at the present stage of the tough competition at international markets the requirements for subjects of foreign economic activity in the context of providing the high level of their competitiveness are largely growing. It is established that under the current socio-economic crisis in the country, that destabilized the financial positions of domestic enterprises, a constructive solution of the problem of low level of financial effectiveness, solvency, investment attractiveness and competitiveness of business entities is the implementation of progressive management technologies, including the budgeting of foreign economic activity. Budgeting of foreign economic activity of enterprises is aimed at the formation of a reasonable information basis about the financial sphere of the enterprise, increasing of its profitability, cash flow optimization within foreign economic activity, mutual coordination of financial relations with foreign partners. It is grounded that nowadays the reformations to the principles of national legal and regulatory basis towards its harmonization with international standards, which determine some features of the formation of basic budgets of enterprises in the conditions of foreign economic activity, are increasingly taking place. Based on the results of the research of latest trends of changes in the regulatory provision of foreign economic activity of enterprises it have been found the significant limitations of content and functional filling of tax approach to the recognition of costs and accounting of depreciation in favor of accounting approach, which actually occupies a key place in costs and depreciation areas. In addition, it is defined the key features of VAT refund for export-oriented enterprises, which are based on the simplified list of criteria for claiming such refund and, as well as provide an opportunity for business entities to obtain the compensation in the period in which it emerged. It is also established that nowadays intensive changes are appearing in the sphere of regulation of payments in foreign currency during the foreign economic relations. They are mainly related to the terms of enrollment of proceeds in foreign currency to the accounts of enterprises and the amount of mandatory sale of obtained revenues at the interbank foreign exchange market of Ukraine. It is proved that significant improvements in the principles of legal and regulatory basis in the context of its harmonization with international standards, which define the features of budgeting of foreign economic activity at enterprises, did not take place. It is requires the activation of further careful work in this direction of the higher and local authorities, as well as the managers and specialists of business structures and specialized organizations.Item Оцінювання економічної ефективності зовнішньоекономічної діяльності підприємства(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Шкварчук, Л. О.; Бирка, І. І.Проведено аналіз стану зовнішньоекономічної діяльності підприємств Львівської області. Визначено особливості географічної та товарної структури експортних та імпортних операцій. Запропоновано підхід до оцінювання економічної ефективності зовнішньоекономічної діяльності на основі міжчасового зіставлення витрат та результатів. The analysis of the enterprises foreign economic activity of the Lviv region is conducted. The features of regional and commodity pattern of export and imported operations are certain. Offered approach to the evaluation of economic efficiency of foreign economic activity on the basis of intersentinel comparison of charges and results.Item Проблеми виходу українських підприємств на європейський ринок(Видавництво Львівської політехніки, 2010) Чухрай, Н. І.; Сухомлин, Л. Є.На прикладі споживчих та промислових ринків автори окреслюють основні напрями маркетингового забезпечення зовнішньоекономічної діяльності українських підприємств і організацій на європейському ринку: забезпечення необхідного співвідношення «ціна-ринок»; створення інтегрованої системи комунікацій з ринком; запровадження концепції партнерського маркетингу з учасниками ринку, формування корпоративної культури і системи менеджменту. Автори досліджують маркетингові проблеми на прикладі аналізу конкретних економічних ситуацій у різних галузях промисловості України. On the example of consumer and industrial markets authors define basic directions of the marketing providing of foreign economic activity of Ukrainian enterprises and organizations at the European market: providing of the proper correlation «price-quality»; creation of integrated system of communications with market; introduction of concept of partnership marketing with participants of market, forming of corporate culture and management system. Authors examine marketing challenges on the example of analysis of concrete economic situations in different industries.