Дизайн книжкового видання та ілюстрації до комедійної п'єси М.Старицького "За двома зайцями"
Loading...
Date
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Національний університет "Львівська політехніка"
Abstract
У роботі представлено результати дослідження художньо-образних, композиційних та технічних засобів створення ілюстративного матеріалу і
оформлення книжкового видання комедійної п?єси М. Старицького «За двома
зайцями». Мета проєкту полягає у теоретичному обґрунтуванні, розробці оформлення
та ілюстрацій для видання, які допоможуть дати нове бачення твору в очах
читачів, а також щоб відновити інтерес до комедії М. Старицького «За двома
зайцями» - класики українського театру. Об’єкт проєктування. Дизайн книжкового видання та ілюстрації комедійної
п'єси. Предмет дослідження. Технічні, композиційні та художньо-образні
рішення для створення ілюстрацій і дизайну книжкового видання п’єси. Завдання дослідження: проаналізувати аналоги та виявити особливості
дизайну та візуального ряду; виявити функції і роль ілюстрації у книжковому
виданні; дослідити засоби передачі гумору та комічних образів; дослідити
сприйняття читачами ілюстрацій у друкованих виданнях. Проаналізувати
сюжет, персонажів, сцени для створення відповідних ілюстрацій та дизайну, і
створити ілюстративний ряд та візуальне оформлення. Практичне значення проєкту полягає у розробці сучасного графічного
оформлення до комедії М. Старицького «За двома зайцями», що сприяє
популяризації української класичної драматургії серед широкої аудиторії. Проєкт може бути використаний у видавничій діяльності, освіті та культурних
починаннях, зокрема як приклад сучасної інтерпретації класики, що поєднує
традиційний зміст із візуально привабливою подачею.
У першому розділі дипломної роботи розглянуто функції ілюстрації в
книжковому виданні, її вплив на розуміння тексту та роль у формуванні
естетичного і пізнавального досвіду читача. Розглянуто особливості
книжкового дизайну як синтезу художнього оформлення і графіки, зокрема в
контексті драматичних творів. Окрему увагу приділено історико-культурному
трактуванню п’єси М. Старицького «За двома зайцями» як джерела для
візуального осмислення, з урахуванням мовної специфіки, соціального фону та
сатиричних елементів, важливих для створення ілюстративного супроводу. У другому розділі проаналізовано візуальні засоби передачі гумору в
книжковій графіці, посилаючись на психологічні теорії сприйняття комічного
та принципи художнього оформлення. Розглянуто роль ілюстрації у створенні
позитивних емоцій, зацікавлення читача та візуального акцентування на
комічних елементах. Окрему увагу приділено традиціям української графіки, їх
поєднанню з сучасними тенденціями, а також здійснено аналіз українських і
зарубіжних видань комедійної літератури з боку стилістики, верстки та
збереження авторського задуму. У третьому розділі представлено процес виконання та практичну розробку
сучасного книжкового видання до п’єси Михайла Старицького «За двома
зайцями». Детально розглянуто етапи створення графічної концепції, вибору
художніх засобів, структурування змісту та оформлення ілюстрацій. Завдяки
поєднанню гумору з візуально виваженим дизайном класичний твір здобув нове
звучання та став більш цікавим і доступним для сучасної аудиторії. У висновках викладено основні результати дослідження. У результаті
дослідження було проаналізовано теоретичні основи книжкового дизайну та
візуалізації комедійних творів, зокрема особливості ілюстрування драматичної
п’єси Михайла Старицького «За двома зайцями». Знайдено ефективні засоби
передачі гумору в книжковій графіці, зокрема прийоми перебільшення, стилізації та акцентування рис персонажів. Досліджено традиції української
графіки та досвід оформлення українських і зарубіжних видань сатиричної
літератури. На основі цього створено авторську концепцію видання, що
поєднує елементи класичного оформлення із сучасною графічною мовою. Практична частина продемонструвала, як ілюстрації можуть виконувати не
лише декоративну, а й смислову функцію, а саме інтерпретувати сюжет, підкреслювати соціальний підтекст, викликати емоційну реакцію та
підсилювати читацький інтерес. Оформлення проєкту показало значення
стилістичної єдності, типографічної культури та образного мислення у
створенні якісного культурного продукту, здатного актуалізувати класичну
літературу в сучасному контексті.оформлення, гумор, комедія, п’єса.
The thesis presents the results of the research into artistic, compositional, and technical means of creating illustrative material and designing a book edition of M. Starytsky’s comedy play «Following Two Hares». The goal of the project is to provide a theoretical foundation and to develop the design and illustrations for the publication that offer a fresh perspective on the work for modern readers, as well as to revive interest in M. Starytsky’s «Following Two Hares» - a classic of Ukrainian theater. Research object: Book design and illustrations for the comedy play. Research subject: Technical, compositional, and artistic solutions for the creation of illustrations and the book design of the play. Research tasks: analyzing analogues and identifying features of design and visual imagery; determining the functions and role of illustration in book publishing; exploring the means of conveying humor and comic characters; examining reader perception of illustrations in printed editions. The study also includes analysis of the plot, characters, and scenes to create relevant illustrations and design, and the creation of a consistent visual and illustrative concept. Practical significance: The project includes the development of a contemporary graphic design for M. Starytsky’s «Following Two Hares», aimed at popularizing Ukrainian classical drama among a wider audience. The project can be used in publishing, education, and cultural initiatives, particularly as an example of modern interpretation of a classic that combines traditional content with a visually engaging presentation. Chapter One discusses the functions of illustration in book design, its impact on understanding the text, and its role in shaping the reader's aesthetic and cognitive experience. It examines the features of book design as a synthesis of artistic decoration and graphics, especially in the context of dramatic works. Special attention is given to the historical and cultural interpretation of M. Starytsky’s «Following Two Hares» as a source for visual understanding, considering linguistic specificity, social background, and satirical elements that are crucial for creating illustrations. Chapter Two analyzes the visual means of conveying humor in book graphics, referencing psychological theories of humor perception and principles of artistic design. It explores the role of illustration in creating positive emotions, engaging the reader, and emphasizing comic elements. The chapter also considers traditions of Ukrainian graphics, their integration with modern trends, and presents a comparative analysis of Ukrainian and foreign editions of comedic literature in terms of style, layout, and fidelity to the author's vision. Chapter Three presents the process and practical development of a modern book edition for M. Starytsky’s play «Following Two Hares». It details the stages of creating a graphic concept, selecting artistic techniques, structuring content, and developing illustrations. Through the combination of humor with visually balanced design, the classical work acquires new resonance and becomes more engaging and accessible for contemporary audiences. Conclusions summarize the key results of the research. The study examined the theoretical foundations of book design and visualization of comedic works, with a particular focus on illustrating M. Starytsky’s play «Following Two Hares». Effective graphic techniques for conveying humor were identified, including exaggeration, stylization, and character trait emphasis. Ukrainian graphic traditions and the experience of both domestic and international satirical literature editions were explored. Based on this, an original concept was developed that combines classical design elements with a modern visual language. The practical section demonstrated how illustrations can serve not only decorative but also semantic purposes— interpreting the plot, highlighting the social subtext, evoking emotional response, and enhancing reader interest. The project’s design emphasizes the importance of stylistic unity, typographic culture, and imaginative thinking in creating a high-quality cultural product capable of revitalizing classical literature in a modern context.
The thesis presents the results of the research into artistic, compositional, and technical means of creating illustrative material and designing a book edition of M. Starytsky’s comedy play «Following Two Hares». The goal of the project is to provide a theoretical foundation and to develop the design and illustrations for the publication that offer a fresh perspective on the work for modern readers, as well as to revive interest in M. Starytsky’s «Following Two Hares» - a classic of Ukrainian theater. Research object: Book design and illustrations for the comedy play. Research subject: Technical, compositional, and artistic solutions for the creation of illustrations and the book design of the play. Research tasks: analyzing analogues and identifying features of design and visual imagery; determining the functions and role of illustration in book publishing; exploring the means of conveying humor and comic characters; examining reader perception of illustrations in printed editions. The study also includes analysis of the plot, characters, and scenes to create relevant illustrations and design, and the creation of a consistent visual and illustrative concept. Practical significance: The project includes the development of a contemporary graphic design for M. Starytsky’s «Following Two Hares», aimed at popularizing Ukrainian classical drama among a wider audience. The project can be used in publishing, education, and cultural initiatives, particularly as an example of modern interpretation of a classic that combines traditional content with a visually engaging presentation. Chapter One discusses the functions of illustration in book design, its impact on understanding the text, and its role in shaping the reader's aesthetic and cognitive experience. It examines the features of book design as a synthesis of artistic decoration and graphics, especially in the context of dramatic works. Special attention is given to the historical and cultural interpretation of M. Starytsky’s «Following Two Hares» as a source for visual understanding, considering linguistic specificity, social background, and satirical elements that are crucial for creating illustrations. Chapter Two analyzes the visual means of conveying humor in book graphics, referencing psychological theories of humor perception and principles of artistic design. It explores the role of illustration in creating positive emotions, engaging the reader, and emphasizing comic elements. The chapter also considers traditions of Ukrainian graphics, their integration with modern trends, and presents a comparative analysis of Ukrainian and foreign editions of comedic literature in terms of style, layout, and fidelity to the author's vision. Chapter Three presents the process and practical development of a modern book edition for M. Starytsky’s play «Following Two Hares». It details the stages of creating a graphic concept, selecting artistic techniques, structuring content, and developing illustrations. Through the combination of humor with visually balanced design, the classical work acquires new resonance and becomes more engaging and accessible for contemporary audiences. Conclusions summarize the key results of the research. The study examined the theoretical foundations of book design and visualization of comedic works, with a particular focus on illustrating M. Starytsky’s play «Following Two Hares». Effective graphic techniques for conveying humor were identified, including exaggeration, stylization, and character trait emphasis. Ukrainian graphic traditions and the experience of both domestic and international satirical literature editions were explored. Based on this, an original concept was developed that combines classical design elements with a modern visual language. The practical section demonstrated how illustrations can serve not only decorative but also semantic purposes— interpreting the plot, highlighting the social subtext, evoking emotional response, and enhancing reader interest. The project’s design emphasizes the importance of stylistic unity, typographic culture, and imaginative thinking in creating a high-quality cultural product capable of revitalizing classical literature in a modern context.
Description
Keywords
Citation
Мних С. В. Дизайн книжкового видання та ілюстрації до комедійної п'єси М.Старицького "За двома зайцями" : кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня магістр за спеціальністю „6.022.03.03 — Дизайн середовища“ / Софія Вікторівна Мних. — Львів, 2024. — 75 с.