Організація графіка руху поїздів на дільниці Д-С у зв’язку зі збільшенням розмірів руху
Loading...
Date
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Національний університет "Львівська політехніка"
Abstract
У нинішніх умовах розвитку транспортної системи України особливої ваги
набуває питання оптимізації організації перевезень, що є надзвичайно
актуальним на фоні зростання обсягів як вантажного, так і пасажирського руху.
Ритмічність, стабільність та безпека здійснення залізничних перевезень
безпосередньо залежать від якості побудови графіка руху поїздів.[4].
У якості об’єкта дослідження обрана дільниця Д–С, яка характеризується
значною інтенсивністю перевезень і нині функціонує на межі своїх можливостей
пропуску. Така ситуація зумовлює потребу у розробці оновленого графіка, який
дозволить забезпечити подальше збільшення обсягів руху без втрати технічної
стабільності та надійності експлуатації.
Метою цього дослідження є удосконалення організації графіка руху
поїздів на дільниці Д–С шляхом побудови нового, більш ефективного графіка з
урахуванням реальних експлуатаційних параметрів, дотримання нормативних
інтервалів та максимального використання наявного локомотивного парку.
У процесі роботи було детально проаналізовано нормативну базу, яка
регламентує побудову графіків руху (зокрема Правила технічної експлуатації та
внутрішні регламенти АТ "Укрзалізниця"). Виконано розрахунок пропускної
здатності дільниці для різних варіантів організації руху, побудовано частково-
пакетний графік, розраховано основні показники ефективності: технічну та
дільничну швидкість, коефіцієнт використання інфраструктури, тривалість
обороту локомотивів, середньодобовий пробіг та продуктивність роботи [1], [3],
[4].
Результати аналізу підтвердили, що запровадження частково-пакетної
системи дозволяє забезпечити пропускну здатність на рівні приблизно 39 пар
4
поїздів на добу, що істотно перевищує базову потребу дільниці, яка становить
приблизно 25,7 пар поїздів. Такий рівень забезпечує створення достатніх
технологічних вікон для профілактичного обслуговування інфраструктури та
забезпечує оперативну гнучкість у разі зміни транспортного попиту. Показники
швидкості після оптимізації становлять приблизно 83,3 км/год технічної
швидкості та 79,2/76,4 км/год дільничної швидкості залежно від напрямку руху.
Коефіцієнти швидкості досягли рівня приблизно 1,02/0,98, що свідчить про
високу якість організації перевезень. Крім того, дослідженням запропоновано низку перспективних технічних
заходів, серед яких – облаштування додаткових роз’їздів, модернізація
станційного обладнання, а також подовження приймально-відправних колій, що
в перспективі дозволить ще більше підвищити гнучкість та ефективність роботи
дільниці.
Отримані результати можуть бути корисними для розробки та планування
графіків руху на інших дільницях із подібним навантаженням, а запропонована
методика має потенціал для подальшого застосування у сфері залізничної
логістики як на регіональному, так і на міжрегіональному рівнях.технічна швидкість, організація руху, частково-пакетна система, економічна
ефективність.
In the current stage of development of Ukraine's transport system, the issue of optimizing transportation organization is of particular importance, especially against the backdrop of increasing volumes of both freight and passenger traffic. The rhythm, stability, and safety of railway transportation directly depend on the quality of the train schedule design [4]. The section D–S has been selected as the object of this study, as it is characterized by significant transportation intensity and currently operates at the limits of its throughput capacity. This situation necessitates the development of an updated schedule that will allow further growth in traffic volumes without compromising technical stability and operational reliability. The aim of this research is to improve the organization of the train schedule on the D–S section by developing a new, more efficient timetable that takes into account real operational conditions, complies with regulatory intervals, and ensures the maximum utilization of the available locomotive fleet. During the study, the regulatory framework governing the design of train schedules was thoroughly analyzed (including the Rules of Technical Operation and internal regulations of JSC "Ukrzaliznytsia"). The throughput capacity of the section was calculated for various traffic organization scenarios, a partially-package schedule was developed, and key performance indicators were determined: technical and section speeds, infrastructure utilization coefficient, locomotive turnaround time, average daily mileage, and overall productivity [1], [3], [4]. The analysis results confirmed that the implementation of the partially-package system allows the section to achieve a throughput capacity of approximately 39 train pairs per day, significantly exceeding the section's basic requirement of approximately 25.7 train pairs per day. This capacity level creates sufficient technological windows 6 for infrastructure maintenance and provides flexibility for responding to changes in transport demand. After optimization, the speed indicators reached approximately 83.3 km/h of technical speed and 79.2/76.4 km/h of section speed depending on the direction of movement. The speed coefficients reached approximately 1.02/0.98, indicating a high level of transportation organization. Additionally, the study proposed several prospective technical measures, including the construction of additional passing loops, modernization of station equipment, and extension of arrival-departure tracks, which will further enhance the flexibility and efficiency of the section in the future. The obtained results can be useful for developing and planning train schedules on other sections with similar load characteristics, and the proposed methodology has the potential for further application in the field of railway logistics both at the regional and interregional levels.
In the current stage of development of Ukraine's transport system, the issue of optimizing transportation organization is of particular importance, especially against the backdrop of increasing volumes of both freight and passenger traffic. The rhythm, stability, and safety of railway transportation directly depend on the quality of the train schedule design [4]. The section D–S has been selected as the object of this study, as it is characterized by significant transportation intensity and currently operates at the limits of its throughput capacity. This situation necessitates the development of an updated schedule that will allow further growth in traffic volumes without compromising technical stability and operational reliability. The aim of this research is to improve the organization of the train schedule on the D–S section by developing a new, more efficient timetable that takes into account real operational conditions, complies with regulatory intervals, and ensures the maximum utilization of the available locomotive fleet. During the study, the regulatory framework governing the design of train schedules was thoroughly analyzed (including the Rules of Technical Operation and internal regulations of JSC "Ukrzaliznytsia"). The throughput capacity of the section was calculated for various traffic organization scenarios, a partially-package schedule was developed, and key performance indicators were determined: technical and section speeds, infrastructure utilization coefficient, locomotive turnaround time, average daily mileage, and overall productivity [1], [3], [4]. The analysis results confirmed that the implementation of the partially-package system allows the section to achieve a throughput capacity of approximately 39 train pairs per day, significantly exceeding the section's basic requirement of approximately 25.7 train pairs per day. This capacity level creates sufficient technological windows 6 for infrastructure maintenance and provides flexibility for responding to changes in transport demand. After optimization, the speed indicators reached approximately 83.3 km/h of technical speed and 79.2/76.4 km/h of section speed depending on the direction of movement. The speed coefficients reached approximately 1.02/0.98, indicating a high level of transportation organization. Additionally, the study proposed several prospective technical measures, including the construction of additional passing loops, modernization of station equipment, and extension of arrival-departure tracks, which will further enhance the flexibility and efficiency of the section in the future. The obtained results can be useful for developing and planning train schedules on other sections with similar load characteristics, and the proposed methodology has the potential for further application in the field of railway logistics both at the regional and interregional levels.
Description
Citation
Шкуренко Б. В. Організація графіка руху поїздів на дільниці Д-С у зв’язку зі збільшенням розмірів руху : кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня магістр за спеціальністю „6.275.02.04 — Організація перевезень та управління на залізничному транспорті“ / Богуслав Володимирович Шкуренко. — Львів, 2024. — 72 с.