Порівняльний аналіз тягово-швидкісних властивостей електромобілів Porsche — Macan, Macan 4, Macan 4S, Macan Turbo — (Electric) 2024 року випуску
Loading...
Date
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Національний університет "Львівська політехніка"
Abstract
Електромобілі значно еволюціонували на автомобільному ринку з моменту
їх появи і тепер міцно вкоренились на світовому автомобільному ринку.
Технологічний прогрес щодо електромоторів та акумуляторів викликав сплеск
електричних моделей.
Як і повноприводні звичайні автомобілі, повноприводні електромобілі мають
ті ж відомі переваги та ще й додаткові: меншу масу, моментальний ідеальний
розподіл обертового моменту між всіма колесами, краще використання енергії
завдяки рекуперативному гальмуванню, екологічність тощо.
З метою економії енергії, знедавна став популярним повний привод на
вимогу. У випадку ковзання коліс основної осі автоматично вмикається привод
другої осі.
Нові електромобілі Porsche Macan 2024 поєднують практичність
позашляховика з характером спортивного автомобіля. Вони побудовані на новій
платформі PPE, яка використовує: восьмисотвольтову технологію, синхронні
мотори з одношвидкісною кінцевою передачею на кожну вісь, електронне
керування блокуванням заднього диференціала та кермове керування колесами
задньої осі у версії Turbo [1].
Використання одношвидкісних кінцевих передач забезпечує плавність
роботи приводу без демпферів крутильних коливань.
Система управління тягою Porsche Traction Management запобігає
пробуксовці коліс приблизно в п’ять разів швидше, ніж більшість звичайних
систем повного приводу.
Адаптивний задній спойлер та активні закрилки на передніх
повітрозабірниках роблять електричний Macan одним із найбільш аеродинамічних
позашляховиків на ринку з коефіцієнтом опору повітря 0,25.
З огляду на безпеку під час руху криволінійною траєкторією з високим
швидкостями застосований постійний повний привод.
Така лінійка з приблизно однаковою масою найсучасніших електромобілів з
різними потужністю та типом приводу якнайкраще надається для порівняльного
аналізу їх тягово-швидкісних властивостей.
Об’єкт дослідження: електромобілі Porsche — Macan, Macan 4, Macan 4S,
Macan Turbo — (Electric) 2024 року випуску [2-5].
Предмет дослідження: тягово-швидкісні властивості електромобілів Porsche
Macan 2024 з повним і заднім приводами та різною потужністю моторів.
Мета дослідження: вплив потужності моторів та типу приводу на його
ефективність.
Розглянуті: приводи електромобілів, схема компоновки приводу, особливості
приводу електромобілів Porsche — Macan, Macan 4, Macan 4S, Macan Turbo —
(Electric) 2024 року випуску. Розраховані та побудовані: характеристики моторів
приводу тягові та потужнісні характеристики, визначені показники ефективності
приводу чотирьох електромобілів та зроблені висновки.
Electric vehicles have evolved significantly in the automotive market since their introduction and are now firmly rooted in the global automotive market. Technological advances in electric motors and batteries have caused a surge in electric models. Like four-wheel drive conventional cars, all-wheel drive electric vehicles have the same well-known advantages and additional ones: less weight, instantaneous ideal distribution of torque between all wheels, better energy use thanks to regenerative braking, environmental friendliness, etc. In order to save energy, on-demand all-wheel drive has recently become popular. In case of slipping of the wheels of the main axle, the drive of the second axle is automatically activated. The new 2024 Porsche Macan electric vehicles combine the practicality of an SUV with the character of a sports car. They are built on a new PPE platform that uses: eight- volt technology, synchronous motors with single-speed final drive per axle, electronic rear differential lock control and rear axle wheel steering in the Turbo version [1]. The use of single-speed final drives ensures smooth operation of the drive without torsional vibration dampers. Porsche Traction Management prevents wheel spin about five times faster than most conventional all-wheel drive systems. An adaptive rear spoiler and active flaps on the front air intakes make the electric Macan one of the most aerodynamic SUVs on the market with a drag coefficient of 0,25. Given the safety when driving along a curved trajectory at high speeds, permanent all-wheel drive is used. Such a line with approximately the same mass of the most modern electric vehicles with different power and type of drive is best provided for a comparative analysis of their traction and speed properties. The object of the research: electric vehicles Porsche — Macan, Macan 4, Macan 4S, Macan Turbo — (Electric) 2024 of release [2-5]. The subject of the research: traction and speed properties of Porsche Macan 2024 electric vehicles with all-wheel drive and rear-wheel drive and different engine power. The purpose of research: the influence of motor power and the type of drive on its efficiency. Considered: electric vehicle drives, drive layout scheme, features of the drive of electric vehicles Porsche — Macan, Macan 4, Macan 4S, Macan Turbo — (Electric) 2024. Calculated and built: characteristics of drive motors, traction and power characteristics, efficiency indicators of the drive of four electric vehicles are determined and conclusions are drawn.
Electric vehicles have evolved significantly in the automotive market since their introduction and are now firmly rooted in the global automotive market. Technological advances in electric motors and batteries have caused a surge in electric models. Like four-wheel drive conventional cars, all-wheel drive electric vehicles have the same well-known advantages and additional ones: less weight, instantaneous ideal distribution of torque between all wheels, better energy use thanks to regenerative braking, environmental friendliness, etc. In order to save energy, on-demand all-wheel drive has recently become popular. In case of slipping of the wheels of the main axle, the drive of the second axle is automatically activated. The new 2024 Porsche Macan electric vehicles combine the practicality of an SUV with the character of a sports car. They are built on a new PPE platform that uses: eight- volt technology, synchronous motors with single-speed final drive per axle, electronic rear differential lock control and rear axle wheel steering in the Turbo version [1]. The use of single-speed final drives ensures smooth operation of the drive without torsional vibration dampers. Porsche Traction Management prevents wheel spin about five times faster than most conventional all-wheel drive systems. An adaptive rear spoiler and active flaps on the front air intakes make the electric Macan one of the most aerodynamic SUVs on the market with a drag coefficient of 0,25. Given the safety when driving along a curved trajectory at high speeds, permanent all-wheel drive is used. Such a line with approximately the same mass of the most modern electric vehicles with different power and type of drive is best provided for a comparative analysis of their traction and speed properties. The object of the research: electric vehicles Porsche — Macan, Macan 4, Macan 4S, Macan Turbo — (Electric) 2024 of release [2-5]. The subject of the research: traction and speed properties of Porsche Macan 2024 electric vehicles with all-wheel drive and rear-wheel drive and different engine power. The purpose of research: the influence of motor power and the type of drive on its efficiency. Considered: electric vehicle drives, drive layout scheme, features of the drive of electric vehicles Porsche — Macan, Macan 4, Macan 4S, Macan Turbo — (Electric) 2024. Calculated and built: characteristics of drive motors, traction and power characteristics, efficiency indicators of the drive of four electric vehicles are determined and conclusions are drawn.
Description
Citation
Вінтоняк І. Я. Порівняльний аналіз тягово-швидкісних властивостей електромобілів Porsche — Macan, Macan 4, Macan 4S, Macan Turbo — (Electric) 2024 року випуску : кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня магістр за спеціальністю „6.274.00.00 — Автомобільний транспорт“ / Ігор Ярославович Вінтоняк. — Львів, 2024. — 62 с.