Дизайн багатофункціональних мобільних трансформацій як засіб оптимізації тематичних інтер'єрів і виставкових навчальних просторів
Loading...
Date
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Національний університет "Львівська політехніка"
Abstract
У магістерській квалафікаційній роботі розглядаються теоретичні та практичні питання організації адаптивного навчально-виставкового простору молодшої школи. У роботі визначено принципи, підходи та дизайнерські методи формування мобільних просторових елементів, здатних забезпечити гнучкість, функціональну змінність і варіативність навчального середовища відповідно до сучасних освітніх вимог і STEAM-підходів.
Проаналізовано вітчизняні та закордонні практики застосування трансформаційних конструкцій у навчальних та експозиційних просторах, окреслено загальні тенденції формування інноваційного освітнього середовища, а також вимоги ДБН щодо ергономіки, інклюзивності, безпеки та організації простору. Виокремлено особливості створення тематичних інтер’єрів, у яких мобільні елементи виступають ключовими засобами оптимізації функціональної структури.
Практична частина присвячена проєктуванню навчального простору площею 54,06 м? та розробленню авторської мобільної багатофункціональної перегородки, що поєднує інтерактивні, виставкові, навчальні та організаційні функції. Запропоновано просторово-композиційні, конструктивні й кольорово-пластичні рішення, які забезпечують адаптивність і зручність експлуатації, підвищують візуальну впорядкованість та сприяють розвитку творчих, дослідницьких і комунікативних навичок учнів молодших класів.
Записка містить вступ, чотири розділи, висновки, список використаних джерел та додатки.
5
Метою дослідження було визначити особливості формування адаптивного тематичного середовища на основі мобільних трансформацій та розробити авторське проєктне рішення навчального простору з багатофункціональною мобільною перегородкою.
У першому розділі проаналізовано теоретико-аналітичні основи дизайну мобільних трансформацій у тематичних і виставкових навчальних просторах, розглянуто класифікацію навчальних і виставкових середовищ, принципи формування гнучкого тематично-освітнього простору та ступінь розробленості проблеми в науковій літературі.
У другому розділі висвітлено проєктно-художні принципи організації середовища з мобільними елементами. Розкрито концептуальні підходи, принципи експозиційності, трансформації функцій, композиційно-просторові закономірності та художньо-декоративні рішення.
У третьому розділі подано характеристику об’єкта проєктування, описано авторську ідею формування навчального середовища, розроблено просторово-композиційні, кольорово-пластичні та функціонально-візуальні рішення. Ключове місце відведено багатофункціональній мобільній перегородці як центральному трансформаційному елементу.
У четвертому розділі сформована економічна частина, в якій був проведений прорахунок кошторису проєкту.
У загальних висновках було висвітлено результати проведеного дослідження та розкрито суть проєкту.
The master's qualification work considers theoretical and practical issues of organizing an adaptive educational and exhibition space of a junior school. The work identifies principles, approaches and design methods for forming mobile spatial elements capable of ensuring flexibility, functional variability and variability of the educational environment in accordance with modern educational requirements and STEAM approaches. Domestic and foreign practices of using transformational structures in educational and exhibition spaces are analyzed, general trends in the formation of an innovative educational environment are outlined, as well as the requirements of the State Standards for Ergonomics, Inclusivity, Safety and Organization of Space. The features of creating thematic interiors are highlighted, in which mobile elements act as key means of optimizing the functional structure. The practical part is devoted to the design of a learning space with an area of 54.06 m? and the development of an author's mobile multifunctional partition that combines interactive, exhibition, educational and organizational functions. Spatial-compositional, constructive and color-plastic solutions are proposed that ensure adaptability and ease of use, increase visual order and contribute to the development of creative, research and communication skills of primary school students. The note contains an introduction, four sections, conclusions, a list of sources used and appendices. The purpose of the study was to determine the features of the formation of an adaptive thematic environment based on mobile transformations and to develop an author's design solution for a learning space with a multifunctional mobile partition. The first section analyzes the theoretical and analytical foundations of the design of mobile transformations in thematic and exhibition educational spaces, considers the classification of educational and exhibition environments, the principles of forming a flexible thematic and educational 7 space, and the degree of development of the problem in the scientific literature. The second section highlights the design and artistic principles of organizing an environment with mobile elements. Conceptual approaches, principles of exposition, transformation of functions, compositional and spatial patterns, and artistic and decorative solutions are revealed. The third section provides a description of the design object, describes the author's idea of forming an educational environment, and develops spatial and compositional, color-plastic, and functional and visual solutions. The key place is given to the multifunctional mobile partition as the central transformation element. The fourth section forms the economic part, in which the project estimate was calculated. The general conclusions highlighted the results of the research and revealed the essence of the project.
The master's qualification work considers theoretical and practical issues of organizing an adaptive educational and exhibition space of a junior school. The work identifies principles, approaches and design methods for forming mobile spatial elements capable of ensuring flexibility, functional variability and variability of the educational environment in accordance with modern educational requirements and STEAM approaches. Domestic and foreign practices of using transformational structures in educational and exhibition spaces are analyzed, general trends in the formation of an innovative educational environment are outlined, as well as the requirements of the State Standards for Ergonomics, Inclusivity, Safety and Organization of Space. The features of creating thematic interiors are highlighted, in which mobile elements act as key means of optimizing the functional structure. The practical part is devoted to the design of a learning space with an area of 54.06 m? and the development of an author's mobile multifunctional partition that combines interactive, exhibition, educational and organizational functions. Spatial-compositional, constructive and color-plastic solutions are proposed that ensure adaptability and ease of use, increase visual order and contribute to the development of creative, research and communication skills of primary school students. The note contains an introduction, four sections, conclusions, a list of sources used and appendices. The purpose of the study was to determine the features of the formation of an adaptive thematic environment based on mobile transformations and to develop an author's design solution for a learning space with a multifunctional mobile partition. The first section analyzes the theoretical and analytical foundations of the design of mobile transformations in thematic and exhibition educational spaces, considers the classification of educational and exhibition environments, the principles of forming a flexible thematic and educational 7 space, and the degree of development of the problem in the scientific literature. The second section highlights the design and artistic principles of organizing an environment with mobile elements. Conceptual approaches, principles of exposition, transformation of functions, compositional and spatial patterns, and artistic and decorative solutions are revealed. The third section provides a description of the design object, describes the author's idea of forming an educational environment, and develops spatial and compositional, color-plastic, and functional and visual solutions. The key place is given to the multifunctional mobile partition as the central transformation element. The fourth section forms the economic part, in which the project estimate was calculated. The general conclusions highlighted the results of the research and revealed the essence of the project.
Description
Keywords
8.022.00.01, мобільні трансформації; тематичні інтер’єри; навчально-виставковий простір; STEAM-простір; мобільна перегородка; адаптивність; композиція; колористика; ергономіка, mobile transformations; thematic interiors; educational and exhibition space; STEAM space; mobile partition; adaptability; composition; color; ergonomics
Citation
Кирдей Д. І. Дизайн багатофункціональних мобільних трансформацій як засіб оптимізації тематичних інтер'єрів і виставкових навчальних просторів : кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня магістр за спеціальністю „8.022.00.01 — Дизайн“ / Діана Іллівна Кирдей. — Львів, 2025. — 156 с.