Розробка алгоритму виявлення несправностей механічної частини електровоза постійного струму
Loading...
Date
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Національний університет "Львівська політехніка"
Abstract
Магістерська кваліфікаційна робота присвячена дослідженню актуального
питання, що пов'язане з виявленням та усуненням несправностей механічної
частини електровоза постійного струму.
Аналіз технічного стану тягового рухомого складу підприємств
логкомотивного господарства акціонерного товариства "Укрзалізниця" показав, що
через несправність основних вузлів механічної частини електровозів постійного
струму відбуваються транспортні події, які потребують зменшення шляхом
підтримання механічної частини в належному стані, відповідно до Положення про
класифікацію транспортних подій на залізницях України», що базується на на
стандартах безпеки Європейського Союзу.
У роботі проведено дослідження конструкцій елементів механічної частини
електровозів постійного струму на прикладі електровоза ВЛ10, який експлуатується
на Львівській залізниці АТ "Укрзалізниця", зокрема проведено аналіз найбільш
вразливих елементи механічного обладнання, яке повинно ретельно оглядатися
локомотивною бригадою під час приймання локомотива відповідно до вимог
нормативної документації акціонерного товариства "Укрзалізниця".
Для локомотивних бригад розроблений алгоритм виявлення несправностей
механічної частини електровоза постійного струму після виконання технічних
оглядів та планових ремонтів у локомотивних депо, який дозволить приділяти
більше уваги набільш відповідальним вузлам, що дозволить безпечну експлуатацію
тягового електрорухомого складу.
Об’єкт дослідження – механічне обладнання електровоза постійного струму.
Предмет дослідження – процес виявлення несправностей механічної частини
електровоза постійного струму.
Мета дослідження – розробити алгоритм виявлення несправностей
механічної частини електровоза постійного струму на прикладі електровоза ВЛ10.
The master's qualification work is devoted to the study of a topical issue related to the detection and elimination of malfunctions of the mechanical part of a DC electric locomotive. Analysis of the technical condition of the traction rolling stock of the log-comotive enterprises of the joint-stock company "Ukrzaliznytsia" showed that due to the malfunction of the main components of the mechanical part of DC electric locomotives, transport incidents occur that require reduction by maintaining the mechanical part in proper condition, in accordance with the Regulations on the Classification of Transport Incidents on the Railways of Ukraine", which is based on the safety standards of the European Union. The work conducted a study of the structures of the elements of the mechanical part of DC electric locomotives using the example of the VL10 electric locomotive, which is operated on the Lviv Railway of JSC "Ukrzaliznytsia", in particular, an analysis of the most vulnerable elements of mechanical equipment, which must be carefully inspected by the locomotive crew during acceptance of the locomotive in accordance with the requirements of the regulatory documentation of the joint-stock company "Ukrzaliznytsia". An algorithm for detecting faults in the mechanical part of a DC electric locomotive after performing technical inspections and scheduled repairs in locomotive depots has been developed for locomotive crews, which will allow more attention to be paid to the most responsible units, which will allow safe operation of traction electric rolling stock. Object of the study – mechanical equipment of a DC electric locomotive. Subject of the study – process of detecting faults in the mechanical part of a DC electric locomotive. Purpose of the study – develop an algorithm for detecting faults in the mechanical part of a DC electric locomotive using the example of a VL10 electric locomotive.
The master's qualification work is devoted to the study of a topical issue related to the detection and elimination of malfunctions of the mechanical part of a DC electric locomotive. Analysis of the technical condition of the traction rolling stock of the log-comotive enterprises of the joint-stock company "Ukrzaliznytsia" showed that due to the malfunction of the main components of the mechanical part of DC electric locomotives, transport incidents occur that require reduction by maintaining the mechanical part in proper condition, in accordance with the Regulations on the Classification of Transport Incidents on the Railways of Ukraine", which is based on the safety standards of the European Union. The work conducted a study of the structures of the elements of the mechanical part of DC electric locomotives using the example of the VL10 electric locomotive, which is operated on the Lviv Railway of JSC "Ukrzaliznytsia", in particular, an analysis of the most vulnerable elements of mechanical equipment, which must be carefully inspected by the locomotive crew during acceptance of the locomotive in accordance with the requirements of the regulatory documentation of the joint-stock company "Ukrzaliznytsia". An algorithm for detecting faults in the mechanical part of a DC electric locomotive after performing technical inspections and scheduled repairs in locomotive depots has been developed for locomotive crews, which will allow more attention to be paid to the most responsible units, which will allow safe operation of traction electric rolling stock. Object of the study – mechanical equipment of a DC electric locomotive. Subject of the study – process of detecting faults in the mechanical part of a DC electric locomotive. Purpose of the study – develop an algorithm for detecting faults in the mechanical part of a DC electric locomotive using the example of a VL10 electric locomotive.
Description
Citation
Коцюмбас Н. О. Розробка алгоритму виявлення несправностей механічної частини електровоза постійного струму : кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня магістр за спеціальністю „8.273.00.01 — Функціональна безпека залізничного транспорту“ / Назар Олегович Коцюмбас. — Львів, 2025. — 68 с.