Психологічні особливості емоційно-психологічної стійкості здобувачів закладів вищої освіти
Loading...
Date
2024
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Національний університет "Львівська політехніка"
Abstract
Робота містить огляд сучасних концепцій емоційно-психологічної стійкості зарубіжних
та вітчизняних науковців, теоретичний аналіз емоційної складової стійкості та виклад факторів
емоційно-психологічної стійкості студентської молоді в сучасних реаліях.
У рамках дослідження доводиться думка, що вищий рівень емоційно-психологічної
стійкості у студентів позитивно пов’язаний із кількома ключовими психологічними
факторами: самоефективністю, емоційним інтелектом, адаптивними копінг-стратегіями та
навичками самоорганізації. А також підтверджується , що показники стійкості відрізняються
у чоловіків та жінок. З метою апробації та підтвердження робочої гіпотези досліджено 120 осіб
віком від 17 до 24 роки різної статі.
В даному емпіричному дослідженні визначено рівень емоційно-психологічної стійкості
і проведено аналіз її основних конструктів у здобувачів ЗВО. У досліджені здійснено описову
статистику, застосовано кореляційний, кластерний та порівняльний аналіз. На підставі
проведеної роботи надано рекомендації щодо розвитку емоційно-психологічної стійкості у
студентської молоді.
The work contains an overview of modern concepts of emotional and psychological resilience of foreign and national scholars, a theoretical analysis of the emotional component of resilience and a presentation of the factors of emotional and psychological resilience of student youth in modern realities. The study proves that a higher level of emotional and psychological resilience in students is positively related to several key psychological factors: self-efficacy, emotional intelligence, adaptive coping strategies and self-organisation skills. It is also confirmed that resilience indicators differ between men and women. In order to test and confirm the working hypothesis, 120 people aged 17 to 24 years of different genders were studied. This empirical study determined the level of emotional and psychological resilience and analysed its main constructs in university students. The study uses descriptive statistics, correlation, cluster and comparative analysis. On the basis of the work carried out, recommendations for the development of emotional and psychological resilience in students are given.
The work contains an overview of modern concepts of emotional and psychological resilience of foreign and national scholars, a theoretical analysis of the emotional component of resilience and a presentation of the factors of emotional and psychological resilience of student youth in modern realities. The study proves that a higher level of emotional and psychological resilience in students is positively related to several key psychological factors: self-efficacy, emotional intelligence, adaptive coping strategies and self-organisation skills. It is also confirmed that resilience indicators differ between men and women. In order to test and confirm the working hypothesis, 120 people aged 17 to 24 years of different genders were studied. This empirical study determined the level of emotional and psychological resilience and analysed its main constructs in university students. The study uses descriptive statistics, correlation, cluster and comparative analysis. On the basis of the work carried out, recommendations for the development of emotional and psychological resilience in students are given.
Description
Keywords
8.053.00.01, емоційно-психологічна стійкість, здобувачі ЗВО, самоефективність, емоційний інтелект, копінг-стратегії, самоорганізація, emotional and psychological stability, students, self-efficacy, emotional
intelligence, coping strategies, self- organization
Citation
Скобельська Л. В. Психологічні особливості емоційно-психологічної стійкості здобувачів закладів вищої освіти : кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня магістр за спеціальністю „8.053.00.01 — Психологія“ / Леся Василівна Скобельська. — Львів, 2024. — 120 с.