Особистісні детермінанти психологічного благополуччя старшокласників

No Thumbnail Available

Date

2024

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Національний університет "Львівська політехніка"

Abstract

Психологічне благополуччя розглядається — як стан, що включає не лише задоволеність життям і переважання позитивних емоцій, а й самореалізацію, особистісний розвиток, пошук сенсу життя, а також баланс між соціальними очікуваннями та власними прагненнями. Особливу увагу заслуговує компонент психологічного благополуччя, такий як самоповага, яка є ключовим елементом емоційно-оцінного аспекту самосвідомості. Самоповага тісно пов’язана з поняттями самоставлення (selfregard), самоприйняття (self- acceptance), любові до себе (self-love), почуття компетентності (sense of competence) та самооцінки. Вибірку дослідження склали 74 старшокласники віком 15-17 р. шкіл Львівської області. За гендерним складом вибірка розподілилася таким чином: 24% учасників були хлопцями, а 76% — дівчатами. Учасники також були структуровані за віком, класом навчання, місцем проживання та рівнем навчальних досягнень. Результати аналізів підтвердили висунуту гіпотезу про те, що такі риси, як самоповага, сумлінність, екстраверсія, а також рівень нейротизму, мають істотний вплив на рівень психологічного благополуччя старшокласників. Кореляційний аналіз виявив значущі позитивні зв’язки між показниками самоповаги, сумлінності, екстраверсії та психологічним благополуччям, а також негативний зв'язок із нейротизмом. Це свідчить про важливість розвитку позитивного ставлення до себе, емоційної стабільності та організованості у старшокласників. Було виявлено, що самоповага формує ключовий фактор, який впливає на загальний рівень благополуччя, тоді як нейротизм формує окрему групу факторів, пов’язаних із тривожністю та емоційною нестабільністю.
Psychological well-being is considered as a state that includes not only life satisfaction and the predominance of positive emotions, but also self-realization, personal development, the search for the meaning of life, as well as the balance between social expectations and one's own aspirations. Special attention deserves a component of psychological well-being, such as self-esteem, which is a key element of the emotional-evaluative aspect of self-awareness. Self-respect is closely related to the concepts of self-regard, self-acceptance, self-love, sense of competence and self-esteem. The study sample consisted of 74 high school students aged 15-17 from schools in the Lviv region. The sample was distributed as follows by gender: 24% of the participants were boys and 76% were girls. The participants were also structured by age, grade, place of residence and level of educational achievements. The results of the analyses confirmed the hypothesis that such traits as self-esteem, conscientiousness, extraversion, and the level of neuroticism have a significant impact on the level of psychological well-being of high school students. Correlation analysis revealed significant positive relationships between indicators of self- esteem, conscientiousness, extraversion and psychological well-being, as well as a negative relationship with neuroticism. This indicates the importance of developing a positive attitude towards oneself, emotional stability, and organization in high school students. It was found that self-esteem forms a key factor that affects the overall level of well-being, while neuroticism forms a separate group of factors associated with anxiety and emotional instability.

Description

Keywords

8.053.00.01, особистісні детермінанти, психологічне благополуччя, старшокласники, самооцінка, самоповага, тривожність, . екстраверсія, поступливість, сумлінність, нейротизм, відкритість досвіду, personality determinants, psychological well-being, high school students, self- esteem, self-respect, anxiety, extraversion, agreeableness, conscientiousness, neuroticism, openness to experience

Citation

Кіш К. І. Особистісні детермінанти психологічного благополуччя старшокласників : кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня магістр за спеціальністю „8.053.00.01 — Психологія“ / Катерина Іванівна Кіш. — Львів, 2024. — 99 с.

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By