Психологічні особливості критичного мислення молоді
No Thumbnail Available
Date
2024
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Національний університет "Львівська політехніка"
Abstract
Робота присвячена дослідженню психологічних особливостей критичного мислення
студентської молоді. Теоретичний аналіз показав, що сформоване критичне мислення є
одними з головних факторів в соціалізації особистості, так як особистість як суб’єкт
соціальних відносин характеризується автономністю. У зв’язку з цим, вивчення
психологічних особливостей критичного мислення студентської молоді як компонента
соціального мислення з позиції суб’єктно-діяльнісного підходу є актуальним, оскільки
забезпечує розкриття механізмів впливу соціуму на особистісні структури суб’єкта через
вищий план його функціонування – когнітивний.
Емпіричне дослідження підтвердило, що більшість респондентів доволі обізнані та
проявляють взаємодію, їм властиві роздуми та співставлення фактів, вони здатні аналізувати
ситуацію та приймати потрібні рішення, проте майже за всіма п’ятьма компонентам переважає
низький або середній рівень критичного мислення. Зауважено що тільки за досить високого
рівня сформованості критичного мислення студентів відкриваються перспективи подальшої
професійної діяльності, яка потребує перетворення випускника вузу на самостійного, творчо
та критично мислячого суб’єкта діяльності, що володіє вміннями та навичками ділової
взаємодії та співробітництва, що виявляються в нестандартних підходах до вирішення завдань.
The work is devoted to the study of psychological features of critical thinking of student youth. The theoretical analysis has shown that the formed critical thinking is one of the main factors in the socialization of the individual, since the individual as a subject of social relations is characterized by autonomy. In this regard, the study of the psychological characteristics of critical thinking of students as a component of social thinking from the standpoint of the subject-activity approach is relevant, as it provides the disclosure of the mechanisms of influence of society on the personal structures of the subject through the higher plan of its functioning - cognitive. The empirical study has confirmed that most respondents are quite knowledgeable and interactive, they are characterized by reflection and comparison of facts, they are able to analyze the situation and make the necessary decisions, but almost all five components are dominated by a low or medium level of critical thinking. It is noted that only with a sufficiently high level of students' critical thinking, prospects for further professional activity open up, which requires the transformation of a university graduate into an independent, creative and critical thinking subject of activity, possessing the skills and abilities of business interaction and cooperation, manifested in non-standard approaches to solving problems.
The work is devoted to the study of psychological features of critical thinking of student youth. The theoretical analysis has shown that the formed critical thinking is one of the main factors in the socialization of the individual, since the individual as a subject of social relations is characterized by autonomy. In this regard, the study of the psychological characteristics of critical thinking of students as a component of social thinking from the standpoint of the subject-activity approach is relevant, as it provides the disclosure of the mechanisms of influence of society on the personal structures of the subject through the higher plan of its functioning - cognitive. The empirical study has confirmed that most respondents are quite knowledgeable and interactive, they are characterized by reflection and comparison of facts, they are able to analyze the situation and make the necessary decisions, but almost all five components are dominated by a low or medium level of critical thinking. It is noted that only with a sufficiently high level of students' critical thinking, prospects for further professional activity open up, which requires the transformation of a university graduate into an independent, creative and critical thinking subject of activity, possessing the skills and abilities of business interaction and cooperation, manifested in non-standard approaches to solving problems.
Description
Keywords
8.053.00.01, критичне мислення, студенти, пізнавальні процеси, детермінати
критичного мислення, мотивація, особистість, critical thinking, students, cognitive processes, determinants of critical thinking, motivation, personality
Citation
Прончак Р. Ю. Психологічні особливості критичного мислення молоді : кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня магістр за спеціальністю „8.053.00.01 — Психологія“ / Роксолана Юріївна Прончак. — Львів, 2024. — 91 с.