Психологічні особливості прояву агресії у педагогів
No Thumbnail Available
Date
2024
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Національний університет "Львівська політехніка"
Abstract
Агресивна поведінка педагога потрактована як поведінка, що спрямована проти іншої
особи (здобувачів освіти), яка здійснюється з безпосереднім наміром завдати шкоди.
Остання розглядається як різновид професійної деформації особистості. Показано, що
агресія як професійно зумовлена деформація особистості вчителя проявляється у поведінці,
спілкуванні та порушенні професійно-моральних норм взаємодії суб’єктів освітнього
процесу.
Констатовано, що на стадії первинної професіоналізації педагоги схильні до прояву
реактивної агресії, що виражається у прагненні до домінування, ворожої налаштованості до
соціального оточення, можливих афективних реакцій.
Досліджувалися педагоги закладів загальної середньої освіти та освітніх закладів
інтернатного типу низки міст України. Загалом у дослідженні прийняло участь 100педагогів.
Досліджено, що педагогам закладів освіти інтернатного типу більшою мірою властиві
реакції, що виявляються «зовні», активно щодо конкретних осіб, насамперед через вербальну
агресію. Педагогів загальноосвітніх шкіл відрізняє схильність займати негативну позицію
щодо оточуючих, що виражається в заздрості та ненависті до оточуючих, обумовлені
почуттям гніву, невдоволення кимось саме або всім світом за реальні чи уявні страждання.
Aggressive behavior in teachers is interpreted as behavior directed against another person (students), with the direct intent to cause harm. It is considered a type of professional deformation of personality, i.e., a change in the level of expression of professionally significant qualities under the influence of work content and individual psychological characteristics, whose development is determined by numerous factors. It is shown that aggression as a professionally induced personality deformation in teachers manifests in behavior, communication, and violations of professional and moral norms of interaction among participants in the educational process. It is noted that, during the stage of initial professionalization, teachers tend to exhibit reactive aggression, expressed in a desire for dominance, hostility toward the social environment, and potential affective reactions. The study involved teachers from general secondary education institutions and boarding- type educational institutions in several cities of Ukraine. A total of 100 teachers participated in the study. The findings indicate that teachers in boarding-type educational institutions are more prone to externalized reactions, actively directed at specific individuals, primarily through verbal aggression. Teachers in general secondary schools exhibit a tendency to adopt a negative stance toward others, expressed in envy and hatred toward those around them, stemming from feelings of anger and dissatisfaction with particular individuals or the world as a whole for real or perceived grievances.
Aggressive behavior in teachers is interpreted as behavior directed against another person (students), with the direct intent to cause harm. It is considered a type of professional deformation of personality, i.e., a change in the level of expression of professionally significant qualities under the influence of work content and individual psychological characteristics, whose development is determined by numerous factors. It is shown that aggression as a professionally induced personality deformation in teachers manifests in behavior, communication, and violations of professional and moral norms of interaction among participants in the educational process. It is noted that, during the stage of initial professionalization, teachers tend to exhibit reactive aggression, expressed in a desire for dominance, hostility toward the social environment, and potential affective reactions. The study involved teachers from general secondary education institutions and boarding- type educational institutions in several cities of Ukraine. A total of 100 teachers participated in the study. The findings indicate that teachers in boarding-type educational institutions are more prone to externalized reactions, actively directed at specific individuals, primarily through verbal aggression. Teachers in general secondary schools exhibit a tendency to adopt a negative stance toward others, expressed in envy and hatred toward those around them, stemming from feelings of anger and dissatisfaction with particular individuals or the world as a whole for real or perceived grievances.
Description
Keywords
8.053.00.01, агресія, агресивна поведінки, агресія педагога, структура
особистості, заклади загальної середньої освіти, заклади освіти інтернатного типу, aggression, aggressive behavior, teacher aggression, personality structure, general secondary education institutions, boarding-type educational institutions
Citation
Нестерук С. Т. Психологічні особливості прояву агресії у педагогів : кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня магістр за спеціальністю „8.053.00.01 — Психологія“ / Саїда Темурджанівна Нестерук. — Львів, 2024. — 93 с.