Інформаційна система технічного обслуговування автомобілів
Loading...
Date
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Національний університет "Львівська політехніка"
Abstract
Недофінансування ремонту доріг, старість автопарку України [1], потреба у своєчасному догляді за автомобілями, велика кількість авто – усе це спонукає до відкриття великої кількості станцій технічного обслуговування. Станом на сьогодні, автомобілістам потрібно дзвонити, або приїжджати у сервіси і домовлятись про дату обслуговування. Проте, не завжди є можливість виділяти багато часу для цього.
Також карантинний стан країни негативно вплинув на можливість відвідувати велику кількість станцій та обирати підходящу. Тому, що потрібно мінімізувати живий контакт людей.
Беручи до уваги, вищесказане, можна зробити висновок, що інформаційну систему технічного обслуговування автомобілів потрібно робити у вигляді мобільного застосунку із можливістю дистанційного запису та ознайомленням із послугами станції.
Проаналізувавши реалізовані засоби вирішення цієї проблеми було визначено, що майбутній системі необхідно відповідати таким вимогам:
• доступність (зручний та зрозумілий функціонал);
• безпечність (система повинна надавати високий захист персональних даних);
• швидкість (швидке опрацювання даних);
• автоматизація застосунку (користувач повивен зробити мінімальну кількість кроків для того, щоб замовити певні послуги);
• підтримка операційної системи iOS.
Під час проведення системного аналізу було проаналізовано такі типи інформаційної системи:
• інформаційно-пошукові;
• інформаційно-дорадчі;
• інформаційно-довідкові;
• інформаційно-керуючі [2].
Після проведення порівнянь тип інформаційної системи технічного обслуговування автомобілів є інформаційно-керуючий.
Проведений аналіз засобів реалізації, показав, що для реалізації цієї системи необхідно використовувати такі технології:
• інтегроване середовище розробки Xcode [3];
• смартфон із операційною системою iOS;
• симулятор смартфона із операційною системою iOS;
• комп’ютер із операційною системою macOS.
База даних реалізована у вигляді файлів JSON формату за допомогою хмарної бази даних Firebase [4].
Систему було розроблено, протестовано за допомогою різних пристроїв та продемонстровано успішність реалізації у вигляді знімків екрану.
Об’єктом дослідження є процес дистанційного запису на прийом та ознайомлення із спектром послуг.
Метою створення даної системи є надання можливості власникам автомобілів, які потребують ремонту, для дистанційного запису на обслуговування.
Предметом дослідження слугують методи дистанційного запису на обслуговування за допомогою смартфону.
Практичним значенням одержаних результатів є написаний програмний код системи та реалізований згідно вимог.
Underfunding of road repairs, old car fleet of Ukraine [1], the need for timely car care, a large number of cars - all this leads to the opening of a large number of service stations. As of today, motorists need to call or come to the service and agree on a service date. However, it is not always possible to devote much time to this. The country's quarantine status has also negatively affected the ability to visit a large number of stations and choose the right one. Because you need to minimize live contact with people. Taking into account the above, we can conclude that the information system of car maintenance should be made in the form of a mobile application with the possibility of remote recording and acquaintance with the services of the station. After analyzing the implemented means of solving this problem, it was determined that the future system must meet the following requirements: • accessibility (convenient and clear functionality); • security (the system must provide high protection of personal data); • speed (fast data processing); • application automation (the user must take a minimum number of steps in order to order certain services); • support for the iOS operating system. During the system analysis, the following types of information system were analyzed: • information retrieval; • information and advisory; • information and reference; • information and management [2]. The analysis of means of realization showed that for realization of this system it is necessary to use the following technologies: • integrated Xcode development environment [3]; • smartphone with iOS operating system; • smartphone simulator with iOS operating system; • MacOS computer. The database is implemented as a JSON file format using cloud database Firebase [4]. The system was developed, tested using various devices and demonstrated the success of the implementation in the form of screenshots. The object of research is the process of remote registration for reception and acquaintance with a range of services. The purpose of this system is to enable car owners in need of repair to remotely record for service. The subject of the study are methods of remote recording for service using a smartphone. The practical value of the obtained results is the written program code of the system and implemented according to the requirements.
Underfunding of road repairs, old car fleet of Ukraine [1], the need for timely car care, a large number of cars - all this leads to the opening of a large number of service stations. As of today, motorists need to call or come to the service and agree on a service date. However, it is not always possible to devote much time to this. The country's quarantine status has also negatively affected the ability to visit a large number of stations and choose the right one. Because you need to minimize live contact with people. Taking into account the above, we can conclude that the information system of car maintenance should be made in the form of a mobile application with the possibility of remote recording and acquaintance with the services of the station. After analyzing the implemented means of solving this problem, it was determined that the future system must meet the following requirements: • accessibility (convenient and clear functionality); • security (the system must provide high protection of personal data); • speed (fast data processing); • application automation (the user must take a minimum number of steps in order to order certain services); • support for the iOS operating system. During the system analysis, the following types of information system were analyzed: • information retrieval; • information and advisory; • information and reference; • information and management [2]. The analysis of means of realization showed that for realization of this system it is necessary to use the following technologies: • integrated Xcode development environment [3]; • smartphone with iOS operating system; • smartphone simulator with iOS operating system; • MacOS computer. The database is implemented as a JSON file format using cloud database Firebase [4]. The system was developed, tested using various devices and demonstrated the success of the implementation in the form of screenshots. The object of research is the process of remote registration for reception and acquaintance with a range of services. The purpose of this system is to enable car owners in need of repair to remotely record for service. The subject of the study are methods of remote recording for service using a smartphone. The practical value of the obtained results is the written program code of the system and implemented according to the requirements.
Description
Keywords
6.126.01, система, автомобіль, станція, реєстрація, запис, послуги.
Перелік використаних джерел.
1. Auto 24 [Електронний ресурс]. – 2018. – Режим доступу до ресурсу: https://auto.24tv.ua/nazvana_tochna_kilkist_avtomobiliv_v_ukraini_ta_yikh_serednii_vik_n6262.
2. System Analysis [Електронний ресурс]. – 2020. – Режим доступу до ресурсу: https://www.sebokwiki.org/wiki/System_Analysis.
3. Xcode. Tools you’ll love to use. [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: https://developer.apple.com/xcode/ide/.
4. Firebase. What is Firebase? The complete story, abridged. [Електронний ресурс]. – 2018. – Режим доступу до ресурсу: https://medium.com/firebase-developers/what-is-firebase-the-complete-story-abridged-bcc730c5f2c0, system, car, station, registration, record, services
Citation
Наливайко М. М. Інформаційна система технічного обслуговування автомобілів : кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня магістр за спеціальністю „6.126.01 — Інтелектуальні інформаційні технології“ / Мар'ян Михайлович Наливайко. — Львів, 2020. — 92 с.