Втрачений двір Жевуських: локалізація будівель та визначення їх планувальних характеристик

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Видавництво Львівської політехніки
Lviv Politechnic Publishing House

Abstract

Розглянуто втрачений двір Францішки Жевуської на Галицькому передмісті Львова при сучасній вул. В. Винниченка, 14-16. Даний двір є класичним прикладом передміських резиденцій, що були поширеними на теренах колишньої Речі Посполитої в XVII- XVIII ст. На передмістях Львова, згідно з реєстром 1768 року, існувало приблизно 110 дворів, проте жоден з них не зберігся. Наведено результати локалізації будівель втраченого двору Жевуських за описовими та картографічними джерелами, а саме інвентарним описом 1768 року та картами Львова з кінця XVIII ст. Комплекс включав різного типу будівлі та споруди: палац, фліґель, стайню, шпихлір та корчму, що свідчить про його використання не лише як резиденцію власників, але і як багатофункціональний комплекс з можливістю отримання прибутків. Визначено планувальні характеристики, а саме: розміри та абрис будівель в плані, кількість поверхів та матеріали, з яких вони збудовані. Головна будівля комплексу – двоповерховий мурований палац, збудована в 1774-1775 роках за проектом відомого архітектора Петра Полейовського. Інші будівлі та споруди є дерев’яними та збудованими раніше. Інформація, подана в статті, є основою для подальших досліджень архітектури дворів та виконання теоретичної графічної реконструкції двору Жевуських.
The lost court of Franciszka Zhevuska on the Galician suburb of Lviv, located at the present-day 14-16 V. Vynnychenka Street, has been examined. This court is a classic example of suburb residences that were common on the territory of the former Polish-Lithuanian Commonwealth in the 17th and 18th centuries. According to the register of 1768, there were approximately 110 courts in the suburbs of Lviv, but none of them has not been preserved. The article presents the results of the localization the buildings of the lost Zhevuski court based on descriptive and cartographic sources, specifically the inventory description from 1768 and Lviv maps from the late XVIII century. The complex included buildings of various types: a palace, an outbuilding, a stable, a granary, and an inn, indicating its use not only as the residence of the owners but also as a multifunctional complex with the potential for generating income. The planning characteristics are determined, including the dimensions and outlines of the buildings in plan, the number of floors and the materials from which they are built. The main building of the complex is a two-story brick palace, built in 1774-1775 according to the project of the famous architect Petro Poleiovskyi. Other buildings and structures are wooden and built earlier. The information presented in the article is the basis for the following studies of the architecture of the courts and the implementation of a theoretical graphic reconstruction of the Zhevusky court.

Description

Citation

Бондаренко О. Втрачений двір Жевуських: локалізація будівель та визначення їх планувальних характеристик / Олена Бондаренко // Вісник Національного університету "Львівська політехніка". Серія: Архітектура. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2023. — № 5 (2). — С. 24–31.

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By