Автореферати та дисертаційні роботи

Permanent URI for this collectionhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/2995

Browse

Search Results

Now showing 1 - 1 of 1
  • Thumbnail Image
    Item
    Методи та засоби адаптивного забезпечення навчального процесу ВНЗ інформаційними матеріалами бібліотеки
    (Національний університету "Львівська політехніка", 2015) Андрухів, Андрій Ігорович
    У дисертаційній роботі розв’язано актуальне науково-практичне завдання підвищення інформаційного забезпечення навчального процесу ВНЗ інформаційними матеріалами бібліотеки. Проаналізовано сучасні методи та засоби формування інформаційних джерел для навчального процесу на основі даних автоматизованої інформаційної системи бібліотеки, стан наукових досліджень та методи математичного та засоби програмного забезпечення у сфері забезпечення користувачів сучасними бібліотечними ресурсами. Розроблено адаптивний метод формування списку рекомендованої літератури до академічних дисциплін, що включає оцінку релевантності позицій цього списку. Розроблено адаптивний програмний інтерфейс бібліотечної інформаційної системи формування списку рекомендованої літератури до дисципліни. В диссертационной работе решено актуальное научное задание повышения информационного обеспечения учебного процесса ВУЗа информационными материалами библиотеки. Проанализированы современные методы и средства формирования информационных источников для учебного процесса на основе данных автоматизированной информационной системы библиотеки, а также состояние научных исследований в области обеспечения пользователей современными библиотечными ресурсами. Разработана адаптивная методика формирования списка рекомендуемой литературы к академическим дисциплинам, включающая оценку релевантности позиций этого списка. Разработан адаптивный программный интерфейс библиотечной информационной системы формирования списка рекомендуемой литературы к дисциплине. This thesis has solved the problem of adaptive support of university learning process with library materials. The first chapter contains analysis of the current state of research problem. Aspects of current state of students’ learning process and it’s informational support with library information materials are overviewed. The role of contemporary university library in the organisation of learning process is highlighted. The work explains the necessity of supporting learning process not only via traditional ways of getting information but also via electronic ones. Such support involves effective use of computer technology, electronic databases and specialised library websites. In the second chapter, general scheme of information interchange between library and university subdivisions has been built; it is shown that solving the problem of learning process informational support includes tighter collaboration between library and university subdivisions. After solving research tasks the author proposed the scheme of integration of library and higher education institution information systems, scheme of interaction between the library and the university and also scheme for managing learning process informational support. This chapter shows how analysis of learning process informational support allows correcting supply plans: beginning with buying books and ending with using new information sources. Therefore, we have built a model for managing supply of teaching literature, model for calculating discipline literature support index as a unit for measuring learning process informational support. The third chapter considers solving the question of learning process informational support. This task is presented as a composition of subtasks: forming the discipline literature list, its ranging and calculation of discipline literature support index taking into account electronic documents (library information materials in electronic form). The author proposed algorithms for building recommended literature list for an academic discipline and specialisation. In the fourth chapter, the architecture of designed system and sequence of user’s actions in the system is described. Software implementation of the system is called “Literature recommendation system”. Experimental analysis of the effectiveness of learning process informational support has been conducted for one specialisation in Lviv Polytechnic National University. As a result of system use an average discipline literature support index has grown by 19%.