Автореферати та дисертаційні роботи

Permanent URI for this collectionhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/2995

Browse

Search Results

Now showing 1 - 5 of 5
  • Thumbnail Image
    Item
    Організування та оцінювання маркетингової взаємодії підприємств на основі використання Інтернет-технологій
    (Національний університет "Львівська політехніка", 2019) Угольков, Євгеній Олегович; Карий, Олег Ігорович; Національний університет «Львівська політехніка»; Окландер, Михайло Анатолійович; Зозульов, Олександр Вікторович
    Дисертацію присвячено вирішенню наукового завдання розроблення теоретичних положень та надання методико-прикладних рекомендацій з удосконалення маркетингової взаємодії з клієнтом підприємства з використання Інтернет-технологій. У роботі розвинуто понятійний та термінологічний апарат щодо взаємодії з клієнтом підприємства. Удосконалено класифікацію видів монетизації Інтернет-ресурсів. Удосконалено науково-методичний підхід до прогнозування трафіку Інтернет-ресурсу. Удосконалено параметри основних канали подання контенту на різних етапах взаємодії з клієнтом. Проведено детальний аналіз основних показників функціонування Інтернет-ресурсів на прикладі вітчизняних підприємств. Розроблено та апробовано модель об’єднуючого контент-забезпечення маркетингової взаємодії підприємства з клієнтом з розрахунком впливу контенту на рішення клієнта про купівлю на різних етапах взаємодії підприємства. Удосконалено систему показників оцінювання рівня економічної ефективності контенту за його впливом на прийняття рішень клієнтом про купівлю. Диссертация посвящена решению научной задачи разработки теоретических положений и предоставления методико-прикладных рекомендаций по совершенствованию маркетинговой взаимодействия с клиентом предприятия c использованием Интернет-технологий. В работе развит понятийный и терминологический аппарат по взаимодействию с клиентом предприятия. Усовершенствована классификация видов монетизации Интернет-ресурсов. Усовершенствована научно-методический подход к прогнозированию трафика Интернет-ресурса. Усовершенствована параметры каналов подачи контента на различных этапах взаимодействия с клиентом. Проведен детальный анализ основных показателей функционирования Интернет-ресурсов на примере отечественных предприятий. Разработана и апробирована модель объединяющего контент обеспечения маркетингового взаимодействия предприятия с клиентом с расчетом влияния контента на решение клиента про покупку на разных этапах взаимодействия с ним. Усовершенствована система показателей оценки уровня экономической эффективности контента с его влиянием на принятие клиентом решений о покупке. The dissertation is devoted to solving the scientific problem of developing theoretical bases and providing methodological and applied recommendations for improving marketing interaction with the client of the company with the use of Internet-technologies. The urgency of scientific research is due to an increase in the intensity of the use of the Internet as the main channel of interaction between the enterprise and the client, as well as establishing connection between online and offline interaction with the client within the enterprise. The object of research of the dissertation is the marketing interaction of the enterprise with the client, and the subject of the study are theoretical, methodological and applied bases for developing marketing interactions by using Internet technologies. The conceptual and terminological apparatus on cooperation with the client of the enterprise is developed, namely, the author's typology of Internet resources users is given, the concept of "Internet resource traffic", "Internet resource monetization", "customer journey", "separate and unifying content supply" etc are defined. The different terms of "monetization" are considered to better understand their differences. The term "lead", "lead generation" has been clarified, that allowed to combine the traditional classification of the company's clients with the current practice of interaction with clients on enterprises using Internet technologies. Classification of types of monetization of Internet resources was improved through the introduction of additional signs as timeliness and form of payment that allow to better understand the monetization of Internet resources of enterprises and, in accordance with this, to adjust managerial decisions. This signs gives the better understanding of differences in interactions of enterprises of different economy sectors. Content channels parameters have been expanded at various stages of interaction with clients. Based on the generalization of these channels, a standardized list was proposed and key characteristics such as the frequency of content transmission, the ability to make changes and the stage of interaction of the enterprise with the client were introduced. The advanced features of content channels allow marketers to better understand what content is at what stage and how often it is being prepared to interact with the customer, as well as improve that engagement by focusing on the focus and content of the individual stages of engagement. The development of such a classification of channels has allowed creating the basis for building the author's own model of unifying content supply model for interaction with clients, which actually considers the concept of customer journey in accordance to preparation and presentation of relevant content at all stages of interaction between the enterprise and the client. Unifying content supply model to ensure enterprise marketing interactions with the customer includes the main stages: identifying target customers, customer engagement, sales and partnerships. The author highlights important elements of customer interaction, namely responsible departments, the type of content being transmitted, and the tools by which the client interacts at each stage. The ways to combine online and offline business interaction with a customer to maximize customer satisfaction and make a positive purchasing decision are developed.. The system of indicators of estimation of level of economic efficiency of content on its influence on decision-making by the client on purchase is improved The model has been tested in the practice of domestic enterprises by improving the marketing tools of their interaction with customers The scientific and methodological approach to the forecasting of Internet resource traffic is improved. A detailed analysis of the main indicators of the functioning of Internet resources is conducted on the example of web stores of domestic enterprises. The applied Pearson correlation coefficient allowed identifying clear relationships that point to the high level of importance of content in the functioning of domestic Internet resources. The multivariate regression analysis also confirmed this correlation. To effectively monetize customer interactions the recommendations about development of a portrait of the customer was made. This also allows to understand better clients’ motivations and use the “customer journey” concept. Additionally, an analysis of the choice of the content language of the Internet resource allowed developing the recommendations of the use of the Ukrainian language in Internet resources, and the consequences of refusing to use it as the main language of Internet resources. The practical significance of the results obtained in the dissertation is the ability of marketers, digital marketers, managers and owners of enterprises to use methodological recommendations for: monetization of Internet resources; the use of the typology of users of Internet resources; the practical application of Internet marketing tools in accordance with the goals and objectives of the enterprise; the choice of content channels and the construction of a unifying content supply of the interaction of the enterprise with their client. The developed model allows marketers, managers and business owners to build a unified content system to ensure the interaction of the enterprise with the client through the use of modern Internet technologies and the creation of a unified responsible structural department in the enterprise. In addition, research results provide a solid basis for further research in this area and improve the interaction of the company with the client through the use of Internet technologies, which are changing rapidly today.
  • Thumbnail Image
    Item
    Методи та засоби комп’ютерно-лінгвістичного аналізу достовірності соціально-демографічних характеристик учасників віртуальних спільнот
    (Національний університет "Львівська політехніка", 2015) Федушко, Соломія Степанівна
    У дисертаційній роботі розв’язано важливе наукове завдання - розроблення методів та засобів комп’ютерно-лінгвістичної перевірки достовірності даних облікового запису учасника віртуальної спільноти, які дають змогу відфільтрувати фальшиві користувацькі облікові записи, що без використання автоматизованих програмних засобів потребує значних фінансових та часових затрат. У роботі вирішено актуальне завдання верифікації соціально-демографічних характеристик учасників віртуальних спільнот українського сегмента Інтернету за допомогою комп'ютерно-лінгвістичного аналізу інформаційного наповнення веб-спільнот. Розроблено програмний комплекс комп’ютерно-лінгвістичної перевірки достовірності соціально-демографічних характеристик учасника веб-спільноти на основі методів верифікації масиву користувацького інформаційного наповнення веб-спільнот, що дало змогу реалізувати систему підтримки прийняття рішень для фахівця з управління веб-спільнотами у сфері опрацювання персональних даних. Отримані результати системи дозволяють підвищити ефективність загального процесу управління веб-спільнотами на 25-40 % залежно від їх специфіки. В диссертационной работе решена важная научная задача разработки методов и средств компьютерно-лингвистической верификации персональных данных учетной записи веб-участника. Решена задача верификации социально-демографических характеристик веб-участников украинского сегмента Интернета с помощью компьютерно-лингвистического анализа контента веб-сообществ. Разработан программный комплекс компьютерно-лингвистической проверки достоверности социально-демографических характеристик веб-участника на основе верификации контента веб-сообществ, что позволило реализовать систему поддержки принятия решений для специалиста по управлению веб-сообществами. Полученные результаты работы системы позволяют повысить эффективность процесса управления веб-сообществами на 25-40% в зависимости от их специфики. This thesis has resolved an important scientific task of developing methods and means of computer and linguistic verification of web community members’ accounts personal data. Methods for verification of Ukrainian web community members’ socio-demographic characteristics on the basis of computer-linguistic analysis of web community members’ information tracks were suggested. Software complex for verification of web members’ socio-demographic characteristics as based on results of the computer-linguistic analysis of web communities’ content was developed. In the first chapter, an analysis of actual development tendencies of web communities as a part of a global system of social communications is carried out. Conceptual determination of the socio-demographic characteristics of a web community member and substantiate of their selection are suggested. The use of socio-demographic profile of a web personality in applied tasks of WWW, its components and demand for it building for effective administration tasks in web communities are analysed. In the second chapter, a model of information track and model of socio-demographic characteristics of web members are built based on the result of web members communicative process analyses. A model of linguistic and communicative indicators of a web community member by automating search of socio-demographic markers and processing of information track of 42 Ukrainian web communities is built. Methods for calculating values of linguistic and communicative indicators, impact factors of indicative features and weights of markers are developed. Model for determining educational level of web members is suggested. Method of calculating adequacy of account personal data is developed. In the third chapter, methods and algorithms for personal data verification of web members are developed. Method of checking web members’ internet-names is suggested. A complex of data verification algorithms, such as an algorithm for determining adequacy of account data, is built. Model of a specialized sociodemographic markers vocabulary, which is integrated into software complex of personal data validation, is created. Model of software for verification of a web community member socio-demographic profile by forming sets of indicators based on result of computer-linguistic analysis of web members’ information tracks is developed. In the fourth chapter, a software complex for verifying socio-demographic characteristics of web community members, which includes specialized sociodemographic markers vocabulary, is developed. The software complex allows implementing decision support system for professionals in web community management in the field of processing personal data. Effectiveness and efficiency of use of the developed methods and means for solving tasks in web communities administration is proved by their approbation.
  • Item
    Методи і засоби опрацювання інформаційних ресурсів в системах електронної контент-комерції
    (Національний університет "Львівська політехніка", 2014) Висоцька, В. А.
    Дисертацію присвячено питанням розроблення методів та програмних засобів опрацювання інформаційних ресурсів в системах електронної контент-комерції. Вдосконалена класифікація систем електронної контент-комерції. Розроблено формальний опис системи електронної контент-комерції та процесу опрацювання комерційного контенту. Вдосконалена структура систем електронної контент-комерції. Сформульовано новий підхід застосування та впровадження бізнес-процесів для побудови систем електронної контент-комерції. Розроблено методи формування управління та технічного супроводу комерційного контенту. Розроблено програмні засоби формування, управління та технічного супроводу комерційного контенту. Розроблено методи проектування і реалізації системи електронної контент-комерції на прикладах Інтернет-газети та Інтернет-журналу, які відображають результати теоретичних досліджень. З позиції системного підходу проведено застосування принципів опрацювання інформаційних ресурсів в системах електронної контент-комерції для реалізації життєвого циклу комерційного контенту, що дало змогу розробити методи формування, управління та супроводу комерційного контенту. Проаналізовано основні проблеми електронної комерції та функціональних сервісів управління комерційним контентом. Розроблено метод формування комерційного контенту для скорочення часу та зменшення ресурсів виробництва контенту, що дає можливість створити засоби опрацювання інформаційних ресурсів та реалізувати підсистему автоматичного формування комерційного контенту. Створено метод управління комерційним контентом для скорочення часу та зменшення ресурсів продажу контенту, що дає можливість реалізувати підсистему управління комерційним контентом. Реалізовано метод супроводу комерційного контенту для скорочення часу та зменшення ресурсів аналізу цільової аудиторії системи електронної контент-комерції, що дає можливість розробити підсистему супроводу комерційного контенту. Диссертация посвящена вопросам разработки методов и программных средств обработки информационных ресурсов систем электронной контент-коммерции. В диссертации рассмотрены информационные технологии для построения и внедрения компьютерных систем электронного бизнеса, усовершенствованна классификация систем электронной коммерции, что позволило лучше понять их структуру и перспективу применения при разработке аналогичных систем. Впервые подано формальное описание систем электронной контент-коммерции с целью дальнейшего эффективного совершенствования и проектирования их структуры. Впервые предложено формальное описание процессов обработки коммерческого контента для сокращения цикла производства, экономии времени и расширения возможностей ведения электронной контент-коммерции. Усовершенствована структура системы электронной контент-коммерции, отличающаяся от существующих наличием модулей формирования, управления и сопровождения коммерческого контента, что дает возможность реализации этапов жизненного цикла коммерческого контента. В диссертации описаны методы обработки информационных ресурсов в системах электронной контент-коммерции. Впервые разработаны методы формирования, управления и сопровождения коммерческого контента для увеличения объемов продажи коммерческого контента и количества постоянных пользователей с сокращением времени и затрат на разработку, повышение качества путем использования реализованных решений. Метод формирования коммерческого контента обеспечивает сбор информации из различных источников информации и его форматирование; выявление ключевых слов и понятий коммерческого контента; автоматическую рубрикацию коммерческого контента; выявление дублирования содержания коммерческого контента; выборочное распространение коммерческого контента. Метод управления коммерческим контентом обеспечивает формирование оперативных и ретроспективных баз данных; ротацию баз данных; индивидуализацию работы пользователей; сохранение персональных запросов и источников; ведение статистики работы, обеспечение поиска в базах данных; генерацию выходных форм; информационное взаимодействие с базами данных других подсистем. Метод сопровождения коммерческого контента обеспечивает формирование информационных портретов постоянных пользователей и потоков коммерческого контента; формирование дайджестов (краткое содержание публикаций) коммерческого контента; выявления тематических сюжетов коммерческого контента; построение таблиц взаимосвязи коммерческого контента; расчет рейтингов коммерческого контента; выявление, отслеживание и кластеризацию новых событий в потоках коммерческого контента. Разработано прикладное программное обеспечение системы электронной контент-коммерции. Разработаны общие рекомендации по проектированию структуры систем электронной контент-коммерции, отличные от существующих большей детализацией этапов и наличием модулей обработки информационных ресурсов. Они позволяют реализовывать автоматизацию обработки информационных ресурсов на уровне разработчика систем (уменьшение ресурсов и времени на разработку, улучшение качества функционирования систем электронной контент-коммерции). Впервые разработано и внедрено прикладное программное обеспечение формирования, управления, сопровождения коммерческого контента для улучшения функционирования системы на уровне собственника (повышение рентабельности, рост интереса пользователей) и пользователя (понятность, упрощение интерфейса, унификация, расширение выбора) систем электронной контент-коммерции. В диссертационной работе решена актуальная научная задача исследования и разработки методов и средств обработки информационных ресурсов систем электронной контент-коммерции с использованием разработанной классификации, математического и программного обеспечения и усовершенствованной структуры систем электронной контент-коммерции. The dissertation discusses the development of unified methods and software tools for processing information resources in the electronic content commerce systems. A new detailed classification of electronic content commerce systems is proposed. A model of electronic content commerce systems is proposed. The models of information resource processing in electronic content commerce systems are proposed. Architecture and models of electronic content commerce systems are built. A new approach to application and implementation of business processes is formulated for the construction of systems of electronic content commerce. A complex method of content creation, the operational method of content management and complex method of content support are developed. Software tools for content creation, management and support are developed. Design and implementation methods of electronic content commerce systems are based on online newspapers, which reflect the results of theoretical research, are developed. From the perspective of a systemic approach, the principles of applying information resources processing in electronic content commerce systems for content lifecycle implementation made the development of methods for the commercial content formation, management and support possible. An integrated method of commercial content formation for the time and resources reduction of content production is developed. This makes it possible to create a means of information resources processing and implement subsystem of automatically generated content. A method of commercial content management for the time and resources reduction of content sales was created, which makes it possible to implement commercial content management subsystem. A method of commercial content support for the time and resource reduction of the target audience analysis in electronic content commerce systems is implemented, which makes it possible to develop a commercial content support subsystem.
  • Thumbnail Image
    Item
    Методи та засоби персоніфікації інформаційного наповнення у глобальній системі World Wide Web
    (Національний університет "Львівська політехніка", 2011) Березко, Олександр Леонідович
    У дисертації розроблено методи та засоби персоніфікації інформаційного наповнення у глобальній системі World Wide Web. Побудовано спеціальні персоніфікаційні моделі структури та історії інформаційного наповнення у WWW; запропоновано систему формальних показників веб-сайтів, веб-сторінок та дописів. Розроблено метод активної реферальної персоніфікації із використанням суспільних акцій у WWW, що дає змогу ефективно створювати персоніфікаційні зв’язки; метод пасивної віддаленої персоніфікації із застосуванням спеціалізованого веб-каталогу та метод змішаної віддаленої персоніфікації з використанням wiki-спільнот, за допомогою яких можна описувати веб-особистості та їхні елементи. Розроблено комплекс програмних засобів персоніфікації інформаційного наповнення, який дає змогу залучати глобальну веб-спільноту до процесу персоніфікації та підвищує її ефективність. В диссертации разработано методы и средства персонификации информационного наполнения в глобальной системе World Wide Web. Построены специальные персонификационные модели структуры и истории информационного наполнения в WWW; создана система формальных показателей сайтов, веб-страниц и сообщений. Разработан метод активной реферальной персонификации с использованием общественных акций в WWW, что позволяет эффективно создавать персонификационные связи, а также метод пассивной удаленной персонификации с введением специализированного веб-каталога. Предложен метод смешанной удаленной персонификации с использованием wiki- сообществ, с помощью которых можно описывать веб-личности и их элементы. Разработан комплекс программных средств персонификации информационного наполнения, позволяющий привлекать глобальное веб-сообщество к процессу персонификации и повышать ее эффективность.The thesis deals with solving an important scientific task of developing methods and means of WWW content personification. In the thesis special personification models of structure and history of web content as well as a system of formal indexes of websites, web pages and posts were developed. Means of active referral personification by means of web-oriented public actions, passive remote personification through the use of specialized web directory and mixed remote personification by means of wikis were suggested. Software which allows to involve global web community in the process of web content personification and improves personification efficiency was developed. In the first chapter current tendencies of WWW development, particularly the concept of Web 2.0, were analyzed. Main types of web communities as well as peculiarities of their users’ creative activity and user-generated content in general were analyzed. Besides, the analysis of web content personification in comparison with other digital online identity and WWW user reputation means was carried out. This part of the research formed the basis for web content modeling and further work. In the second chapter the general description of user-generated content from the point of view of personification was made. Formal model of web content which includes model of web content structure based on the analysis of modern web communities’ content hierarchy and model of web content history based on the analysis of WWW users’ networking was developed. In addition, a special set of formal indexes of websites, web pages and posts was presented. These indexes enabled improving of the web content classification, which is used for describing parts of web content. Further in this chapter the concept of “web personality” was defined and formalized and method of website’s content personification level assessment was suggested. The research results presented in this chapter were used as a theoretical background for further development of means and tools of web content personification. In the third chapter methods and algorithms of web content personification were introduced. At the beginning of the chapter all the major personification methods are analyzed and requirements for such methods are formulated. Further, the methods and algorithms of active referral personification with the use of web-oriented public actions including the methods of multiple simultaneous public actions organizing were presented. Besides, a method of passive remote personification with the use of specialized directory of web personalities was suggested as well as a method of mixed remote personification with the use of wiki-based communities. A set of special wiki templates for such communities was presented. In the fourth chapter the software, algorithmic and informational means and tools of web content personification are presented. The main components of the software complex, which are the directory of web personalities, hosting of web-oriented public actions and specialized wiki-communities were developed. Also their functions and technical aspects of realization were described. Further, the author analyzed the personification level of a set of web communities in which the research results and the software complex in particular were applied. Experimental studies proved the correctness of the formulation of the problem, the accuracy of the suggested formal models and efficiency of the developed methods and means of personification.
  • Item
    Гідродинаміка і тепломасообмін під час фільтраційного сушіння дисперсних матеріалів
    (Національний університет "Львівська політехніка", 2007) Атаманюк, Володимир Михайлович
    Дисертація присвячена теоретичним та експериментальним дослідженням гідродинаміки, динаміки і кінетики фільтраційного сушіння дисперсних матеріалів. Отримані критеріальні рівняння для опису гідродинаміки фільтраційного сушіння на основі внутрішньої задачі гідродинаміки, доповненої геометричним симплексом, що характеризує зовнішню задачу. На основі експериментальних досліджень отримані критеріальні залежності для визначення коефіцієнтів тепло- і масовіддачі і встановлена аналогія між зовнішнім теплообміном і масообміном. Розроблені математичні моделі, які описують процес фільтраційного сушіння дисперсних матеріалів і дають змогу прогнозувати енергетичні затрати під час проектних розрахунків нового сушильного обладнання. Запропоновано чотири типи сушильних установок, які враховують кінетичні і фізико-механічні властивості дисперсних матеріалів. Основні результати передані для впровадження у виробництво мінеральних добрив, збагачення кам’яного вугілля та у навчальний процес.Диссертация посвящена теоретическим и экспериментальным исследованиям гидродинамики, динамики и кинетики фильтрационной сушки дисперсных материалов. На основании всестороннего анализа формы, структурного строения и механических свойств отдельных частиц и слоя дисперсного материала предложена их классификация как объектов фильтрационной сушки. Предложенная классификация позволила целенаправленно проводить теоретические и экспериментальные исследования гидродинамики, кинетики и динамики фильтрационной сушки дисперсных материалов. Исходя из предложенной классификации для экспериментальных исследований выбрано восемь объектов сушки (каменный уголь, фрезерный торф, средне- и крупнозернистый песок, кофейный шлам, осажденный и гранулированный полиакриламид, технический гранулированный углерод, гранулированный аммофос и суперфосфат) фильтрационным методом. Проведены исследования гидродинамики фильтрации газового потока сквозь стационарный слой дисперсного материала в направлении “слой дисперсного материала – перфорированная решетка”. Для обобщения экспериментальных данных использовали метод теории подобия для внешней и внутренней задач гидродинамики с целью их сравнения. Определено, что решающее влияние на потери давления имеет эквивалентный диаметр каналов, а общие потери в пласте влажного материала во время сушки состоят из потерь давления в высушенной зоне и в слое влажного материала. Сравнительный анализ описания гидродинамики фильтрационной сушки на основе теории внутренней и внешней задачи выявил наилучшую адекватность при использовании критериальных уравнений внутренней задачи с геометрическим параметрами внешней. В результате обобщения многочисленных экспериментальных данных установлены новые неизвестные прежде закономерности фильтрационной сушки дисперсных материалов, которые расширили знания о ее природе и характере. Установлено существование пяти этапов фильтрационной сушки дисперсных материалов, которые различаются между собой интенсивностью удаления влаги (механическое вытеснение свободной влаги, сушка только в первом периоде, одновременное существование первого и второго периодов сушки, сокращение высоты фронта первого периода до нуля, сушка только во втором периоде). Теоретически рассчитана высота существования фронта первого периода и показана ее зависимость от интенсивности тепло- и массообмена между тепловым агентом и поверхностью частиц дисперсного материала. Доказано независимость интенсивности фильтрационной сушки от высоты слоя дисперсного материала. На основании результатов экспериментальных исследований получены критериальные зависимости для определения коэффициентов тепло- и массоотдачи, установлена аналогия между внешним теплообменом и масообменом. Предложена физическая модель распределения влаги внутри твердой частицы и механизм сушки дисперсных материалов во втором периоде на основании процесса масообмена с подвижной внутренней границей фаз и получена теоретическая зависимость, которая позволяет определить коэффициенты внутренней диффузии на основании экспериментальных данных. Выявлено формальное влияние внешней гидродинамики на коэффициент внутренней диффузии. Исследована динамика тепломассообмена для первого и второго периодов сушки дисперсных материалов. Разработаны математические модели, которые описывают динамику процесса фильтрационной сушки дисперсных материалов в первом и втором периодах, которые позволяют теоретически определить поля температур и влагосодержания высушиваемого материала, скорость параллельного переноса зоны сушки, а также время формирования фронта влагосодержания. На основании обобщений экспериментальных и теоретических исследований предложены четыре типа сушильных установок (барабанного, ленточного и скребкового типов), которые учитывают физико-механические свойства дисперсных материалов. Определены оптимальные технологические параметры теплового агента, предложена методика расчета основных конструктивных размеров сушильных установок и энергетических затрат на процесс сушки, позволяющие прогнозировать целесообразность применения фильтрационной сушки для конкретного материала. Основные результаты переданы для внедрения в производство минеральных удобрений, для сушки обогащенного каменного угля и в учебный процесс.The dissertation is dedicated to theoretical and experimental investigation of hydrodynamics, dynamics and kinetics of filtration drying of dispersion materials. The criterial equations for dissertation of hydrodynamics of filtration drying based on inner hydrodynamics task and completed geometrical simplex, that describes external task are received. On base of experimental investigations the criterial dependences for determination of heat-and-mass transfer are received and the analogy between external heat transfer and mass transfer is determined. The mathematical models, which describe the process of filtration drying of dispersion material, are enable to foresee the energetic losses during project calculations of new drying equipment are developed. Four types of drying equipment, which conclude kinetical and physical and mechanical properties of dispersion material, are proposed. The main results are passed for introduction in production of mineral fertilizers, for enriching of coal and in education process.