Автореферати та дисертаційні роботи

Permanent URI for this collectionhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/2995

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Thumbnail Image
    Item
    Педагогічні умови наступності професійної підготовки майбутніх фармацевтів у системі «коледж – медична академія»
    (Хмельницький національний університет, 2020) Кіщук, Віталій Михайлович; Романовська, Людмила Іванівна; Хмельницький національний університет; Романишина, Людмила Михайлівна; Козак, Христина Ігорівна
    У дослідженні проаналізовано теоретичні та практичні основи професійної підготовки майбутніх фармацевтів у системі «коледж – медична академія». Досліджено понятійно-термінологічну сутність наступності професійної підготовки, визначено компоненти, критерії, показники та рівні готовності майбутніх фармацевтів до професійної діяльності та проаналізовано потенціал акмеологічного та компетентнісного підходів. Основний акцент зроблено на впровадженні педагогічних умов. Обґрунтовано, розроблено й експериментально перевірено структурно-функціональну модель наступності професійної підготовки майбутніх фармацевтів у системі «коледж – медична академія», що має блочну структуру та складається із цільового, теоретико-методологічного, змістово-процесуального і контрольно-оцінювального блоків, виконує управлінську, організаційну, навчальну, комунікативну функції та запропоновано її графічне зображення. Розроблено методику формування готовності майбутніх фармацевтів до професійної діяльності, яка базується на впровадженні педагогічних умов та передбачає практичну діяльність за такими етапами: ознайомлюючим, теоретико-базовим, практико-орієнтованим, конструктивно-результативним, охоплює аудиторну та позааудиторну діяльність з формування готовності до професійної діяльності. В исследовании проанализированы теоретические и практические основы профессиональной подготовки будущих фармацевтов в системе «колледж – медицинская академия». Исследована понятийно-терминологическая сущность преемственности профессиональной подготовки, определены компоненты, критерии, показатели и уровни готовности будущих фармацевтов к профессиональной деятельности и проанализирован потенциал акмеологического и компетентностного подходов. Основной акцент сделан на внедрении педагогических условий. Обоснована, разработана и экспериментально проверена структурно-функциональная модель преемственности профессиональной подготовки будущих фармацевтов в системе «колледж – медицинская академия», которая имеет блочную структуру и состоит из целевого, теоретико-методологического, содержательно-процессуального и контрольно-оценочного блоков и выполняет управленческую, организационную, учебную, коммуникативную функции, а также предложено ее графическое изображение. Разработана методика формирования готовности будущих фармацевтов к профессиональной деятельности, которая базируется на внедрении педагогических условий и предусматривает практическую деятельность по таким этапам: ознакомительный, теоретико-базовый, практико-ориентированный, конструктивно-результативный, охватывает аудиторную и внеаудиторную деятельность по формированию готовности к профессиональной деятельности. It is analysed in the thesis research the theoretical and practical foundations of professional training of future pharmacists studying in the system «college – medical academy». There are investigated preconditions, features and advantages of continuity. There are also investigated its pedagogical and psychological flats. There are defined the basic components. There are found out the purpose, tasks and principles of continuity of professional training of future pharmacists in system «college – academy». It is analysed the potential of acmeological and competency based approaches for improving the educational process. During the scientific search, there are determined the components (motivational-value, cognitive-training, conativeactivity, personal-reflexive), criteria (motivational, cognitive, activity and personaldevelopmental), indicators at high, sufficient, medium and low levels. The main emphasis during the training of future pharmacists is based on the introduction of pedagogical conditions. From the psychological and pedagogical point of view pedagogical conditions cover a set of methods, forms and practical ways of organizing the training process that ensure the achievement of goals. There are singled out the pedagogical conditions of continuity of professional training of future pharmacists in the system «college – medical academy», which are the following: increase of cognitive activity of future pharmacists; use of a set of active forms and methods of teaching aimed at deepening and systematizing knowledge in the field of pharmacy; creating a practice-oriented environment to improve practical skills and abilities; stimulating future pharmacists to personal and professional self-development. There are developed the mechanisms of their implementation in the course of the research. It is substantiated, developed and experimentally checked the structuralfunctional model of organization of continuity of professional training of future pharmacists in the system «college – medical academy». This model has a block structure and it consists of target (goal, task), theoretical-methodological (acmeological, competency based, system, procedural-activity approaches; general scientific and specific principles; regularities), content-procedural (pedagogical conditions; stages of formation of readiness; forms; methods; innovative pedagogical technologies) and control-evaluation (components, criteria, levels, result) blocks. The author’s model performs managerial, organizational, educational, communicative functions. It is provided the model’s graphic image in the research. It is developed a method of future pharmacists’ readiness formation for professional activity. It is based on the introduction of pedagogical conditions of professional training continuity of future pharmacists in the system «college – medical academy». It is specified the practical activities at the following stages: introductory, theoretical, practice-oriented, classroom and extracurricular activities for the readiness formation for professional activity. In the process of research there are experimentally checked the efficiency of pedagogical conditions and structural-functional organization model of continuity of professional training of future pharmacists in the system «college – medical academy». It is confirmed by the results of the formative stage of research.
  • Item
    Силіційорганічні покриття на основі наповненого поліметилфенілсилоксану для вогнезахисту залізобетону
    (Національний університет "Львівська політехніка", 2014) Демидчук, Людмила Богданівна
    Дисертація присвячена питанням розроблення компонентного складу поліфункціональних покриттів на основі наповнених поліметилфенілси-локсанів з регульованими властивостями для захисту будівельних конструкційних матеріалів від дії атмосферних агресивних чинників, високих температур та вогню. Методами фізико-хімічного аналізу підтверджено утворення при нагріванні покриття стійких до дії високих температур мулітової та цирконової фаз. Встановлено закономірності формування мікро- та макроструктури матриці покриття за рахунок поліфункціональності, проведено оптимізацію компонентних добавок у складі поліметилфенілсилоксанового покриття для залізобетону, що підвищує його довговічність при дії зовнішніх агресивних факторів та високих температур. Розроблено проект технічних умов ТУ У 243-02071016-116:2011 отримання вихідних складів захисних покриттів та методи їх нанесення на поверхню матеріалу, який захищається. Вивчено експлуатаційні властивості захисних покриттів у широкому інтервалі температур та методи їх регулювання модифікуючими додатками. Здійснено промислову апробацію розроблених компонентних складів покриттів для захисту залізобетонних конструкційних матеріалів, які працюють в умовах високотемпературного нагрівання. Диссертация посвящена вопросам разработки компонентного состава полифункциональных покрытий на основе наполненных полиметилфенилсилоксанов с регулированными свойствами для защиты строительных конструкционных материалов от действия атмосферных агрессивных факторов, высоких температур и огня. Методом математического планирования эксперимента и статистической обработки полученных результатов исследований предложены составы композиций для огнестойких защитных покрытий. Установлены закономерности и количественные зависимости процессов взаимодействия компонентов в наполненных силицийорганических композициях при температуре нагревания 1273 К с образованием высокотемпературных муллитовой и цирконовой фаз для формирования защитного слоя. Предложены составы исходных композиций с использованием наполнителей (Al2О3, ZrО2), модификаторов - каолина и каолинового волокна, обеспечивающие высокую атмосферо- температуро- и огнестойкость покрытий для защиты железобетонных конструкционных материалов в условиях природных агрессивных факторов и высокотемпературного действия газовой среды. Установлены эффективные методы интенсификации процессов структуро- и фазообразования защитных покрытий путем введения оксидов и силикатных добавок для регулирования их эксплуатационных свойств в широком интервале температур за счет направленной кристаллизации муллитовой и цирконовой фаз. Структура полученного защитного покрытия представлена переплетенными игольчатыми кристаллами муллита, пластинчатыми - циркона, остатками оксидного наполнителя и порами. Пористость защитного покрытия зависит от его толщины, температуры и скорости нагревания. Установлено, что с увеличением толщины покрытия от 300 до 800 мкм показатель пористости возрастает в 3,2–5,3 раза, а с возрастанием скорости нагревания от 20 до 60 град/мин. – в 8,2–9,4 раза. Установлены общие закономерности формирования микро- и макроструктуры матрицы покрытия за счет полифункциональности, проведена оптимизация компонентных добавок для наполненного полиметилфенилси¬локсанового покрытия для железобетонных строительных конструкционных материалов, которые повышают их долговечность при воздействии внешних агрессивных факторов и изменении температур. Проведено оценивание уровня эксплуатационных свойств полученного защитного покрытия с улучшенными эксплуатационными показателями (атмосферную стойкость, адгезионную прочность, сплошность и жаростойкость) за счет использования соответствующих оксидных силикатных компонентов и силицийорганических соединений. Полученные данные указывают, что покрытия всех предложенных составов имеют высокий показатель обобщенной оценки эксплуатационных и защитных свойств при температурах нагревания до 1273 К и могут использоваться в качестве температуро- и огнезащитных покрытий для строительных конструкционных материалов. Проведена промышленная апробация разработанных компонентных составов покрытий для конструкционных железобетонных строительных материалов, подтверждающая возможность их использования для высокотемпературной защиты в промышленных условиях. Разработан проект технических условий ТУ У 243-02071016-116:2011, технологический регламент получения покрытий и инструкция по их использованию. Получен экономический эффект от внедрения разработанных композиций для защитных покрытий, составляющий для 1 м2 металла 562 грн., а 1 м2 бетона – 83,4 грн. The thesis deals with the problem component composition of multifunctional covers based on polymethylphenilsyloxan for the regulation of their properties (atmospheric, temperature and fireproof) for the protection of building construction materials against the action of atmospheric aggressive factors, high temperatures and fire. The possibility of the formation of high temperature resistant mullite and zirconium phases was determined by methods of physical-chemical methods. The regularities of the formation of micro and macrostructure of covering matrix due to polyfunctionality were defined. Optimization of component additives for the polymethylphenilsyloxan covering for metals and concrete that increase their durability under the action of outer aggressive factors and high temperature was made. Technological conditions for the obtaining of the initial composition of the protection coverings were developed as well as the methods of their application over the protected material. Maintenance properties of the protection coverings in the wide temperature range and methods of the regulation by the modification additives were investigated. Approbation of the developed component composition of the protection covering for the construction building materials that work in the high temperature conditions was carried out.